Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1615/11/LG
z 13 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1615/11/LG
Data
2012.02.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
finanse publiczne
finansowanie
obrót
odliczanie podatku naliczonego
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
projekt
świadczenie nieodpłatne
świadczenie usług
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT usług szkoleniowych oraz prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków publicznych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2011r. (data wpływu 31 października 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2012r. (data wpływu 27 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku usług szkoleniowych – jest nieprawidłowe,
  • prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków publicznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych oraz prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków publicznych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 27 stycznia 2012r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 stycznia 2012r. znak: IBPP1/443-1615/11/LG.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od dnia 1 maja 2010r. Wnioskodawca realizuje projekt X w Programie Komisji Europejskiej IEE "Y" nr kontraktu … temat: "Kursy szkoleniowe …" finansowany w 75% bezpośrednio ze dotacji Komisji Europejskiej a w 25% z dotacji celowej MNiSW. Prowadzone szkolenia, w ramach projektu, wynikają z obowiązku nałożonego przez Dyrektywę 2009/28/WE z 23 kwietnia 2009r. i są bezpłatne dla ich uczestników, w związku z czym Wnioskodawca nie wystawia faktur VAT za ich przeprowadzenie.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 stycznia 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Wszystkie zakupy towarów i usług nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu, który polega wyłącznie na przeprowadzeniu kursów szkoleniowych dla …, będą służyć wyłącznie czynnościom zwolnionym z podatku od towarów i usług.
  2. Jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  3. Przedmiotowe szkolenia nie są usługami w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.
  4. Szkolenia te są usługami kształcenia zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. l pkt 26 ustawy VAT, zwolnionymi od podatku VAT na podstawie par. 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.
  5. Kursy szkoleniowe prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Prowadzone są one zgodnie z art. 14 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, który obliguje do 31 grudnia 2012r. państwa członkowskie do przygotowania systemu certyfikacji lub równoważnych systemów kwalifikowania w zakresie OZE. Opracowany w międzynarodowym zespole program kształcenia instalatorów jest zgodny z załącznikiem IV ww. Dyrektywy dotyczącym certyfikacji instalatorów. Na dzień dzisiejszy w Polsce przygotowany jest projekt ustawy o odnawialnych źródłach, energii z dnia 20 grudnia 2011r. ver.la.4, w którym w Rozdz. 5 określono warunki i tryb nabywania uprawnień instalatora mikroinstalacji.
  6. Przedmiotowe usługi nie są objęte akredytacją, natomiast w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 27 lipca 2005r. (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.) w art. 6, pkt 1.5 określono, że uczelnia ma w szczególności prawo do prowadzenia studiów podyplomowych, kursów doszkalających i szkoleń, czyli mieści się to w katalogu działalności statutowej publicznej szkoły wyższej.
  7. Podmiotem ubiegającym się o dofinansowanie projektu był Wnioskodawca.
  8. Projekt X jest realizowany w ramach programu Inteligentna Energia dla Europy (1EE) i jest współfinansowany w 75% przez Agencję Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI) z siedzibą w Brukseli (Nr kontraktu IEE/09/763/SI2.558302) oraz w 25% z dotacji celowej zgodnie z decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Nr 1641/CIP UE/2010/7 z dnia 30 listopada 2010r. Powyższe dotacje wpływają na wyodrębniony dla potrzeb wspomnianego projektu rachunek bankowy Wnioskodawcy.
  9. Ww. dotacje (dofinansowanie) otrzymane przez Wnioskodawcę nie stanowią dopłaty do ceny świadczonych usług szkoleniowych, natomiast stanowią całkowite pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu.
  10. Usługi szkoleniowe nie stanowią działalności gospodarczej Wnioskodawcy, natomiast mieszczą się w katalogu jego działalności statutowej.

Uczestnicy ww. szkoleń (osoby fizyczne) mogą bezpłatnie zdobyć:

  • wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne od wysoko wykwalifikowanej kadry trenerskiej, wymagane do instalacji właściwych systemów wykorzystujących kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne, pompy ciepła i kotły na biomasę,
  • potwierdzenie swoich kwalifikacji w postaci certyfikatu,
  • materiały dydaktyczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (uzupełnione i przeformułowane w piśmie z dnia 23 stycznia 2012r.):

Czy usługi szkoleniowe przeprowadzone w ramach realizacji projektu X podlegają zwolnieniu od podatku oraz czy możliwe jest odliczenie podatku VAT naliczonego i wykazywanego na fakturach zakupowych w ramach realizacji projektu X przez Wnioskodawcę...

Zdaniem Wnioskodawcy, Projekt X w Programie Komisji Europejskiej IEE "Y" nr kontraktu … temat: "Kursy szkoleniowe …" realizowany jest wyłącznie dla potrzeb usług w zakresie kształcenia świadczonych przez Wnioskodawcę, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz par. 13 pkt 1 ust. 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. są zwolnione z podatku VAT. Jednocześnie, zgodnie z Dyrektywą 2009/28/WE z 23 kwietnia 2009r., udział w szkoleniu jest bezpłatny w związku z czym faktury VAT nie są wystawiane za uczestnictwo. W związku z powyższym, na podstawie art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w ramach powyższego projektu i stanowi on koszt kwalifikowany projektu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 stycznia 2012r. Wnioskodawca doprecyzował własne stanowisko stwierdzając, że projekt X, pt. „Kursy szkoleniowe …”, nr …, realizowany jest wyłącznie w zakresie usług kształcenia zawodowego, które w myśl par. 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. są zwolnione od podatku VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2011r. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przysługuje podatnikowi w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle powyższych przepisów nie jest możliwe odliczenie przez Wnioskodawcę podatku VAT naliczonego i wykazywanego na fakturach zakupowych w ramach realizacji projektu X. Jednocześnie Wnioskodawca uważa, że przeprowadzane szkolenia w ramach wspomnianego projektu są zwolnione z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych,
  • prawidłowe – w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Za odpłatne świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak wynika z wniosku w ramach realizacji projektu X finansowanego ze środków publicznych (w proporcji: 75% dotacja ze środków Unii Europejskiej, 25% dotacja celowa z Budżetu Państwa) Wnioskodawca świadczy bezpłatne usługi szkoleniowe dla ich uczestników. Podmiotem, który ubiegał się o dofinansowane jest Wnioskodawca. Dotacje te nie stanowią dopłaty do ceny świadczonych usług szkoleniowych, stanowią natomiast całkowite pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu. Usługi te nie stanowią działalności gospodarczej Wnioskodawcy, natomiast mieszczą się w katalogu jego działalności statutowej.

Jak wskazano wcześniej na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega jedynie odpłatne świadczenie usług. Pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

W analizowanym stanie faktycznym Spółka w zamian za świadczoną usługę szkoleniową nie otrzymuje od jej odbiorców żadnego wynagrodzenia w postaci zapłaty ceny bądź ekwiwalentu.

Również dotacja, którą Wnioskodawca otrzymuje w związku z realizowanym projektem nie nadaje wykonywanym czynnościom odpłatnego charakteru, gdyż jak Wnioskodawca podał, dotacja nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług, a zatem nie stanowi obrotu, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie bowiem z tym przepisem podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Tym samym w relacjach pomiędzy Wnioskodawcą jako świadczącym usługę i uczestnikami szkoleń jako usługobiorcami mamy do czynienia z czynnościami nieodpłatnymi.

Konieczne jest zatem przeanalizowanie czy tego typu nieodpłatne świadczenie wpisuje się w wyjątek przewidziany w ustawie o VAT uznający nieodpłatne świadczenie usług za odpłatne i podlegające opodatkowaniu z zastosowaniem właściwej stawki podatku lub zwolnienia z opodatkowania.

Ustawodawca w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług nakazuje uznawać również wszelkie nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Zatem w pewnych przypadkach nieodpłatne świadczenie usług będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT tak jak świadczenie odpłatne.

Biorąc jednak pod uwagę analizowany stan faktyczny należy stwierdzić, iż powyższy przepis nie znajdzie tu zastosowania, gdyż nieodpłatne świadczenie usług szkoleniowych przez Wnioskodawcę ma związek z jego działalnością statutową. Jak bowiem wskazano we wniosku w obszarze statutowej działalności Wnioskodawcy znajdują się szkolenia. Zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym uczelnia ma w szczególności prawo do prowadzenia kursów doszkalających i szkoleń. Tak więc realizowane przez Wnioskodawcę nieodpłatne świadczenie usług szkoleniowych ma związek z celem jego działalności statutowej.

W związku z powyższym świadczone przez Wnioskodawcę w ramach realizacji opisanego projektu usługi szkoleniowe nie podlegają przepisom z zakresu podatku od towarów i usług.

W tym miejscu wyjaśnienia wymaga, że nie można utożsamiać czynności zwolnionych z opodatkowania z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. Zwolnieniem od podatku objęta jest bowiem taka czynność, która co do zasady podlega opodatkowaniu, tj. podlega regulacjom ustawy o VAT lecz ustawodawca zwolnił ją od podatku. Nie podlega natomiast opodatkowaniu taka czynność, która w ogóle jest wyłączona z regulacji w zakresie podatku VAT.

Tym samym nie ma podstaw do objęcia świadczonych przez Wnioskodawcę usług zwolnieniem z opodatkowania, zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt dokonuje zakupów towarów i usług, a podatek naliczony z tego tytułu stanowi koszt kwalifikowany. Ponadto wnioskodawca wskazał, iż wszystkie zakupy związane z realizacją projektu będą służyć wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług, tj. usługom szkoleniowym realizowanym w ramach projektu.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W myśl art. 15 ust. 1 cyt. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z powołanym przepisem odliczenie podatku VAT przysługuje - co do zasady – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane na potrzeby czynności opodatkowanych.

Wskazane prawo wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Podstawowym bowiem warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca przyznał zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi w związku z realizacją projektu.

Nabywane towary i usługi służyć będą czynnościom, które jak wskazano w niniejszej interpretacji, nie podlegają opodatkowaniu.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w kwestii braku prawa do odliczenia podatku naliczonego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj