Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-137/12-2/IG
z 30 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-137/12-2/IG
Data
2012.04.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
limit
usługi zarządzania
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy w związku z powyższym może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług VAT, czy powinna być zarejestrowana jako podatnik VAT?



Wniosek ORD-IN 438 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 31.01.2012 r. (data wpływu 6.02.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania z podmiotowego zwolnienia od podatku VAT z art. 113 ustawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6.02.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania z podmiotowego zwolnienia od podatku VAT z art. 113 ustawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie zarządzania Wnioskodawca prowadzi od 1.10.2010 roku wg PKD: PKD 70.22.1 „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”, oraz PKD 78.30.Z” Pozostała działalność związana z udostępnianiem pracowników”. Działalność gospodarcza prowadzona jest na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Strona nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług VAT.

Wraz z zatrudnionym we własnym imieniu i na własny koszt pracownikiem zobowiązana jest zgodnie z zawartą umową do prowadzenia sklepu odzieżowego. W ramach podpisanej umowy do obowiązków Strony należy:

  1. sprzedaż detaliczna odzieży poprzez kasę fiskalną Zleceniodawcy, w godzinach otwarcia sklepu;
  2. ponoszenie odpowiedzialności za powierzone towary i wyposażenie sklepu przekazanego w dniu 01.10.2010r., na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych, sporządzonych pomiędzy Zleceniodawcą a Zarządcą powstałych na podstawie remanentu początkowego przygotowanego przez Zleceniodawcę w obecności Zarządcy;
  3. ponoszenie odpowiedzialności za powierzane Zarządcy towary i wyposażenie Sklepu w trakcie trwania umowy;
  4. ponoszenie pełnej odpowiedzialności finansowej za stwierdzone braki towarowe i pieniężne;
  5. dokonywanie rozliczeń finansowych i towarowych w systemie jednomiesięcznym;
  6. wpłata całej wartości utargu na podane konto Zleceniodawcy, za każdy dzień roboczy;
  7. wpłata na sprzedane przez Zarządcę wyroby uiszczana jest przelewem na rachunek bankowy Zleceniodawcy;
  8. dbałość o mienie powierzone przez Zleceniodawcę;
  9. dbałość o czystość i estetykę sklepu;
  10. reklamowanie i promowanie wyrobów w sposób wskazany i uzgodniony ze Zleceniodawcą;
  11. nie prowadzenie sprzedaży hurtowej i eksportowej towarów, wyrobów i akcesoriów powierzonych przez Zleceniodawcę oraz prowadzenie sprzedaży tylko w miejscu oznaczonym w umowie;
  12. nie prowadzenie w sklepie sprzedaży wyrobów pochodzących od innych dostawców niż Zleceniodawca pod rygorem rozwiązania umowy i kary umownej w wysokości 100.000,00 PLN;
  13. organizowanie sprzedaży, wystroju i aranżacji sklepu zgodnie z zaleceniem Zleceniodawcy;
  14. udzielanie informacji pracownikom Zleceniodawcy lub osobom upoważnionym przez Zleceniodawcę, dokonującym okresowej wizytacji Sklepu w zakresie jego funkcjonowania, w szczególności umożliwienia dokonania przeliczenia towaru w dowolnym terminie;
  15. składanie informacji o wielkości sprzedaży do Zleceniodawcy zgodnie z załączonym wzorem kontrolki sprzedaży, w terminie do 10-go dnia każdego miesiąca następującego po miesiącu rozliczeniowym;
  16. przesłanie do Zleceniodawcy miesięcznego raportu sprzedaży z drukarki fiskalnej, w terminie do 10-go każdego miesiąca następującego po miesiącu rozliczeniowym;
  17. przesyłanie do Zleceniodawcy kopii paragonów, na których to podstawie w Sklepie, klient dokonał zwrotu towaru lub Zarządca zwrócił klientowi gotówkę w wyniku uznanej przez Zleceniodawcę reklamacji. Niniejszy obowiązek Zarządca wykona w terminie do 10-go dnia każdego miesiąca następującego po miesiącu rozliczeniowym;
  18. przesyłanie do Zleceniodawcy zdjęcia raportu z kasy fiskalnej oraz zdjęć paragonów, o których mowa w podpunkcie 17, w celu szybszego stwierdzenia i weryfikacji wartości sprzedaży. Niniejszy obowiązek Zarządca wykona za pośrednictwem poczty elektronicznej w terminie do 2-go dnia roboczego każdego miesiąca następującego po miesiącu rozliczeniowym;
  19. przesłanie do Zleceniodawcy na podany adres do 10-go dnia każdego miesiąca następującego po miesiącu rozliczeniowym wszystkich dokumentów potwierdzających sprzedaż oraz dokonanych opłat za faktury (paragony, raporty dobowe i miesięczne kasy fiskalnej i terminala, faktury za czynsz, telefon, monitorowanie sklepu, telefon i Internet, energię, ogrzewanie, śmieci, wodę);
  20. Zarządca zobowiązuje się bezpośrednio w okresie obowiązywania umowy jak również po jej wygaśnięciu lub rozwiązaniu do nie przekazywania i nie ujawniania jakiejkolwiek osobie trzeciej poufnych informacji lub wiedzy, którą posiada w związku z realizacją przedmiotu umowy;
  21. Zarządca może używać nazwy handlowej firmy tylko po uprzednim pisemnym uzgodnieniem ze Zleceniodawcą;
  22. Posługiwanie się znakiem towarowym bez uzgodnienia może być przyczyną natychmiastowego rozwiązania umowy przez Zleceniodawcę i obciążenia karą w wysokości 100.000,00 PLN;
  23. Zarządca ponosi pełną odpowiedzialność materialną od momentu przyjęcia dostawy za szkodę wyrządzoną w następstwie utraty, zniszczenia lub uszkodzenia towarów;
  24. Zarządca ponosi pełną odpowiedzialność materialną od momentu przejęcia Sklepu w zarządzanie za szkodę wyrządzoną w następstwie utraty, zniszczenia lub uszkodzenia wyposażenia, sprzętów i innego mienia będącego własnością Zleceniodawcy i zostało powierzone na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego pod opiekę Zarządcy;
  25. Zarządca zobowiązany jest do wysyłania plików komunikacyjnych z paragonami zgodnie z obowiązującymi zasadami na adres Zleceniodawcy;
  26. Zarządca zobowiązany jest do przeprowadzenia inwentaryzacji wewnętrznej w każdy ostatni dzień miesiąca. Podpisany przez Zarządcę protokół różnic należy niezwłocznie przesłać na adres korespondencyjny Zleceniodawcy;
  27. Za braki wykryte podczas inwentaryzacji Zarządcy odejmowany jest procent prowizji zgodny z umową;
  28. W momencie przeprowadzenia kontroli w Sklepie przez Zleceniodawcę, pracownika Zleceniodawcy lub osobę Upoważnioną przez Zleceniodawcę (dyr. regionalny) i wykryciu jakichkolwiek braków w tym czasie, Zarządca za wykryte braki płaci 100% ceny detalicznej;
  29. W ramach wykonywania przedmiotu umowy Zarządca zobowiązuje się do prowadzenia działalności na poziomie gwarantującym wysoką jakość usług oraz zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi, stosując się do wskazówek Zleceniodawcy;
  30. Zarządca zobowiązuje się do przeprowadzenia działalności zgodnie z zasadami określonymi w niniejszej Umowie, jak również w szczególności do: utrzymywania działalności przedsiębiorstwa na odpowiednim poziomie gwarantującym rzetelność świadczonych usług oraz dbałość o dobre imię Zleceniodawcy, zachowania w tajemnicy zasad organizacji oraz technologii produkcji związanych z niniejszą Umową, współpracy ze Zleceniodawcą w trakcie wdrażania innowacji w całej sieci, w tym wdrażania i promocji nowych produktów, niepodejmowania działań mających negatywny wpływ na funkcjonowanie Sklepu oraz sieci sprzedaży Zleceniodawcy;
  31. Zarządca bez pisemnej zgody Zleceniodawcy nie ma prawa udzielenia czy przelania w jakiejkolwiek formie prawnej praw i obowiązków wynikających z niniejszej umowy na rzecz innych podmiotów;
  32. Zarządca zobowiązuje się do terminowego regulowania wszelkich należności względem pracowników swojego przedsiębiorstwa;
  33. Zarządca zobowiązuje się do zapewnienia personelu w ilości ustalonej ze Zleceniodawcą;
  34. Przy zatrudnianiu personelu przez Zarządcę, za każdym razem wymagana jest zgoda Zleceniodawcy na zatrudnienie danego pracownika. W przypadku braku takiej akceptacji od Zleceniodawcy lub wyznaczonego w tym celu pracownika Zleceniodawcy bądź osoby upoważnionej przez Zleceniodawcę (dyr. regionalnego), Zarządca zobowiązuje się do nie zatrudniania takiego pracownika. W przypadku nie dostosowania się przez Zarządcę do powyższego zapisu, Zleceniodawcy przysługuje prawo rozwiązania niniejszej umowy ze skutkiem natychmiastowym;
  35. Na pisemny wniosek Zleceniodawcy Zarządca ma obowiązek w terminie 21 dni od daty otrzymania wniosku zmienić personel w prowadzonym Sklepie;
  36. Pracownicy Zarządcy nie posiadają żadnych uprawnień czy roszczeń względem Zleceniodawcy z tytułu zadań wykonywanych wobec Zleceniodawcy;
  37. Zarządca zobowiązuje się do odebrania od swoich pracowników deklaracji zachowania w tajemnicy wszelkich wiadomości dotyczących pracy, które mogłyby naruszyć interes Zleceniodawcy;
  38. Zarządca zobowiązuje się do odebrania od swoich pracowników oświadczenia o przyjęciu odpowiedzialności materialnej względem Zarządcy za towary, sprzęt i wyposażenie znajdujące się w Sklepie Zleceniodawcy;

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z powyższym może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług VAT, czy powinna być zarejestrowana jako podatnik VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie posiada kwalifikacji doradcy podatkowego zgodnie z ustawą o doradztwie podatkowym, jak również nie wykonuje żadnych usług w zakresie doradztwa pod innym kątem i jego działalność gospodarcza nie przejawia cech doradztwa, jest to jedynie zarządzanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 113 ust. 1 stanowi, że zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast art. 113 ust. 9 stanowi, że podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 113 ust. 14 pkt 2 cyt. ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art. 113 ust. 14 pkt 2 ww. ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zgodnie z § 27 ww. rozporządzenia Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy – stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia. W poz. 12 załącznika do ww. rozporządzenia wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Odnosząc się do powołanego wyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy stwierdzić, iż zakres znaczeniowy pojęcia „usługi w zakresie doradztwa” obejmować może szereg usług doradczych np. podatkowe, prawne, finansowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN pod pojęciem „doradca” należy rozumieć „ten, kto udziela porad”. Natomiast, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, „doradzać” oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”.

Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad, niezależnie od dziedziny, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko.

Jednocześnie należy mieć na uwadze fakt, że od dnia 01.01.2011r. obowiązuje art. 5a ustawy o VAT, który stanowi, że - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W przypadku usług w zakresie doradztwa przepisy ustawy ani przepisy aktów wykonawczych nie powołują żadnego symbolu statystycznego tych usług i dlatego klasyfikacje statystyczne takich usług nie wpływają na możliwość zwolnienia lub opodatkowania podatkiem VAT.

Mając na uwadze wskazane przepisy należy zauważyć, że o wyłączeniu ze zwolnienia, o którym mowa w poz. 12 załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r., w przypadku świadczenia usług doradztwa, decydujące znaczenie od 2011r. ma w każdym przypadku istota wykonywanych czynności.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od 01.10.2010r. prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie zarządzania. Działalność gospodarcza prowadzona jest na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Strona nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług VAT. Wraz z zatrudnionym we własnym imieniu i na własny koszt pracownikiem zobowiązana jest zgodnie z zawartą umową do prowadzenia sklepu odzieżowego należącego do zleceniodawcy.

Należy podkreślić, że prowadzenie sklepu odzieżowego należącego do zleceniodawcy, w samej swojej istocie, nie stanowi usługi w zakresie doradztwa.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy, w przypadku tego rodzaju usług, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj