Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-40/12/LG
z 23 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-40/12/LG
Data
2012.01.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
bonus
faktura korygująca
podatek od towarów i usług
premia
premia pieniężna
rabaty
rabaty premiowe


Istota interpretacji
Opodatkowanie premii pieniężnej i możliwość odliczenia podatku z faktury VAT dokumentującej otrzymanie przez kontrahenta Wnioskodawcy premii pieniężnej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2011r. (data wpływu 18 października 2011r.), uzupełnionego pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 5 stycznia 2012r. oraz pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 13 stycznia 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wypłacanej przez Wnioskodawcę kontrahentom premii pieniężnej oraz możliwości odliczenia podatku z faktury VAT dokumentującej otrzymanie przez kontrahenta Wnioskodawcy premii pieniężnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wypłacanej przez Wnioskodawcę kontrahentom premii pieniężnej oraz możliwości odliczenia podatku z faktury VAT dokumentującej otrzymanie przez kontrahenta Wnioskodawcy premii pieniężnej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 5 stycznia 2011r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 grudnia 2011r. znak: IBPP1/443-1561/11/LG oraz pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 13 stycznia 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada zawarte z jego odbiorcami umowy o współpracy handlowej, których przedmiotem jest zakup jego produktów chemii budowlanej połączony ze świadczeniem następujących usług:

  • dystrybucji produktów do docelowych punktów sprzedaży,
  • poszukiwania nowych punktów dystrybucji,
  • doradztwa dla nowo pozyskanych odbiorców,
  • okresowego szkolenia dla wykonawców,
  • marketingowo – reklamowymi (np.: banery reklamowe, plandeki na środkach transportu, reklama podczas festynu, ulotki promocyjne, ekspozycja logo, inne).

Zgodnie z zapisami ww. umowy odbiorcy Wnioskodawcy za zrealizowane obroty za zakup produktów Wnioskodawcy w ustalonym okresie rozliczeniowym (kwartał, rok) oraz po zapłaceniu faktur za ten okres rozliczeniowy mają przyznaną premię pieniężną, która jest wynagrodzeniem za dokonane zakupy oraz świadczenie usług stanowiących przedmiot umowy. Za I i II kwartał 2011r. odbiorcy Wnioskodawcy wystawili faktury VAT dotyczące premii pieniężnej, które podlegają opodatkowaniu VAT.

Podatek od towarów i usług wykazany w fakturach VAT dotyczących premii pieniężnych wystawionych przez odbiorców Wnioskodawcy stanowiący dla Wnioskodawcy podatek VAT naliczony został odliczony od podatku VAT należnego i ujęty w rozliczeniu za odpowiedni okres rozliczeniowy.

Wnioskodawca nadmienia, że niezrealizowanie przez odbiorców produktów Wnioskodawcy obrotów nie jest obwarowane żadną sankcją czy jakąkolwiek odpowiedzialnością.

W uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło w dniu 5 stycznia 2012r., Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, eksportu towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów od dnia 19 listopada 1998r.
  2. Premia pieniężna jest uzależniona od realizowanych obrotów wg ściśle określonych progów w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, rok). Im wyższa wartość obrotów tym wyższa premia (wyższy procent).
  3. Premia pieniężna jest wypłacana, a działania w zakresie świadczenia usług wymienione we wniosku wynikają z normalnej działalności kontrahenta takie jak: dystrybucja do docelowych punktów sprzedaży, poszukiwanie nowych punktów dystrybucji, doradztwo, odpowiednia ekspozycja, banery reklamowe.
  4. Kontrahent Wnioskodawcy otrzyma premię, jeśli dokona zakupów w określonej wysokości niezależnie od tego czy wykona dodatkowe usługi marketingowe, lub szkoleniowe.
  5. Fakt wykonania przez kontrahenta usługi nie jest dokumentowany (potwierdzany).
  6. Wypłacane premie pieniężne związane są z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Ponadto w piśmie, które wpłynęło w dniu 13 stycznia 2012r. do tut. organu, Wnioskodawca wyjaśnił, że:

  1. Premia pieniężna jest uzależniona od realizowanych obrotów wg ściśle określonych progów danym okresie rozliczeniowym (kwartał, rok). Im wyższa wartość obrotów tym wyższa premia (wyższy procent). Premia pieniężna jest naliczana na podstawie wszystkich faktur VAT dokumentujących sprzedaż wystawionych w okresie kwartału oraz w okresie roku.
  2. Umowy o współpracy handlowej nie obligują do uzależnienia wypłaty premii pieniężnej od tego czy Kontrahent wykona dodatkowe usługi marketingowe lub szkoleniowe. Premia pieniężna jest wypłacana zawsze jeżeli są wystawione faktury VAT dokumentujące sprzedaż. Natomiast działania w zakresie świadczenia usług takie jak: dystrybucja do docelowych punktów sprzedaży, poszukiwanie nowych klientów przez pracowników Hurtowni (dystrybutora), doradztwo przy sprzedaży bezpośredniej konsumentowi, odpowiednia ekspozycja, banery reklamowe w punktach sprzedaży są elementem dodatkowo świadczonych usług bezpośrednio związanym ze sprzedażą oraz wpływają na jej zwiększenie. Im wyższa sprzedaż tym większe zyski dla spółki i oczywiści wyższa wartość premii pieniężnej jako dodatkowe wynagrodzenie za wysiłek włożony w intensyfikację sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy premie pieniężne za dokonanie określonego poziomu obrotu w ustalonym okresie rozliczeniowym i dokonanie płatności oraz świadczenie usług wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego, stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług będących przedmiotem zawartych umów i podlega opodatkowaniu VAT...
  2. Czy wykazana kwota podatku VAT naliczonego w wystawionych przez odbiorców Wnioskodawcy fakturach VAT, dokumentująca wypłatę premii pieniężnej daje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z takiej faktury...

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacenie premii pieniężnych za osiągnięcie określonego poziomu obrotów w ustalonym okresie rozliczeniowym oraz uregulowanie płatności i związane z tym świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odbiorca prawidłowo wystawił fakturę VAT dotyczącą premii pieniężnej jako świadczenie usług.

Wnioskodawca ma prawo dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w ww. fakturze i dokonać pomniejszenia podatku należnego za odpowiedni okres rozliczeniowy.

Wypłacenie premii pieniężnej ma charakter gratyfikacji jako wynagrodzenie za podjęcie działań w celu zwiększenia sprzedaży produktów przez Wnioskodawcę produkowanych, które może być osiągnięte m. in. poprzez:

  • lepsze wyeksponowanie produktów,
  • ustawienie ich na lepiej widocznym miejscu,
  • inne.

Z prowizyjnego charakteru wynagrodzenia wynika, że jest ono uzależnione od zachowania odbiorcy – premia pieniężna otrzymywana jest po osiągnięciu obrotów.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż pismo Ministra Finansów Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 w sprawie premii pieniężnych, które zostało wydane jako interpretacja w trybie art. 14 par. l pkt 2 ustawy Ordynacja Podatkowa nie uległo zmianie i nadal obowiązuje. Wnioskodawca pokłada nadzieję, że stosując się do wyjaśnień zawartych w tym piśmie nie może ponieść negatywnych konsekwencji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania przedstawionych zdarzeń przyszłych w zakresie opodatkowania premii pieniężnej i odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących przyznanie premii pieniężnej, tut. organ ujął ich ocenę w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów,

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast w myśl art. 29 ust. 1 ustawy ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Natomiast w myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jak stanowi art. 106 ust. 4 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których, wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Na podstawie § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Ponadto w myśl § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    • określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Natomiast na podstawie § 13 ust. 3 ww. rozporządzenia w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;
  3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z przedstawionego we wniosku z dnia 10 października 2011r. zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca posiada zawarte umowy o współpracy handlowej z odbiorcami swoich towarów, których przedmiotem jest zakup produktów Wnioskodawcy oraz świadczenie usług takich jak: dystrybucja produktów do docelowych punktów sprzedaży, poszukiwanie nowych punktów dystrybucji, doradztwo dla nowo pozyskanych odbiorców, okresowe szkolenie dla wykonawców, działania marketingowo – reklamowo.

Z uzupełnienia wniosku, które wpłynęło do tut. organu w dniu 5 stycznia 2012r. wynika jednak, iż działania w zakresie świadczenia usług wymienione we wniosku wynikają z normalnej działalności kontrahenta takich jak: dystrybucja do docelowych punktów sprzedaży, poszukiwanie nowych punktów dystrybucji, doradztwo, odpowiednia ekspozycja, banery reklamowe.

Ponadto w uzupełnieniu tym Wnioskodawca wyjaśnił, iż kontrahent Wnioskodawcy otrzyma premię, jeśli dokona zakupów w określonej wysokości niezależnie od tego czy wykona dodatkowe usługi marketingowe, lub szkoleniowe, oraz że fakt wykonania przez kontrahenta usługi nie jest dokumentowany (potwierdzany).

Również uzupełnienie wniosku z dnia 12 stycznia 2012r. potwierdza, iż w przedmiotowej sprawie wypłata premii pieniężnej nie jest zapłatą za świadczenie usług przez kontrahenta otrzymującego premię pieniężną na rzecz Wnioskodawcy. Wnioskodawca wskazał bowiem, że umowy o współpracy handlowej nie obligują do uzależnienia wypłaty premii pieniężnej od tego czy Kontrahent wykona dodatkowe usługi marketingowe lub szkoleniowe. Premia pieniężna jest wypłacana zawsze jeżeli są wystawione faktury VAT dokumentujące sprzedaż. Natomiast działania w zakresie świadczenia usług takie jak: dystrybucja do docelowych punktów sprzedaży, poszukiwanie nowych klientów przez pracowników Hurtowni (dystrybutora), doradztwo przy sprzedaży bezpośredniej konsumentowi, odpowiednia ekspozycja, banery reklamowe w punktach sprzedaży są elementem dodatkowo świadczonych usług bezpośrednio związanym ze sprzedażą oraz wpływają na jej zwiększenia.

W związku z powyższym tut. organ przyjął, iż w przedmiotowej sprawie wypłata premii pieniężnej nie stanowi wynagrodzenia za wykonanie czynności (świadczenie usług) wskazanych we wniosku, ani jej wypłata nie jest uzależniona od wykonania tych czynności, tylko jak stwierdził Wnioskodawca, zgodnie z zapisami umowy odbiorcy Wnioskodawcy mają przyznaną premię za zrealizowane obroty za zakup produktów Wnioskodawcy w ustalonym okresie rozliczeniowym (kwartał, rok) oraz po zapłaceniu faktur za ten okres rozliczeniowy. Wypłata przedmiotowych premii pieniężnych jest zatem uzależniona tylko od realizowanych obrotów wg ściśle określonych progów w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, rok) oraz od zapłaty faktur za dany okres rozliczeniowy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie wypłata premii pieniężnej, która uzależniona jest wyłącznie od osiągnięcia przez kontrahenta wymaganych obrotów oraz zapłaty za zakupione towary, nie jest związana z jakimkolwiek świadczeniem usług przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy. Jednocześnie premie można przyporządkować do konkretnych dostaw towarów na rzecz kontrahentów Wnioskodawcy, gdyż dotyczą konkretnych faktur VAT za dany okres rozliczeniowy.

Wobec powyższego brak jest podstaw, aby uznać, że premia pieniężna wypłacana przez Wnioskodawcę będzie stanowić wynagrodzenie za dostawę towarów lub za świadczenie usług. Tym samym, skoro w tym konkretnym przypadku, otrzymujący premię nie dokonuje na rzecz Wnioskodawcy dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ww. ustawy, ani też nie świadczy na jego rzecz usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ww. ustawy, to w konsekwencji czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jednocześnie w świetle opisu sprawy zawartego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej należy uznać, że opisana przez Wnioskodawcę premia pieniężna wypłacana kontrahentowi będzie stanowić w istocie rabat obniżający wartość konkretnych (wszystkich) dostaw stanowiących podstawę wyliczenia premii, udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT – zmniejszający podstawę opodatkowania.

Wnioskodawca ustala bowiem wysokość premii pieniężnej na podstawie wszystkich faktur VAT dokumentujących sprzedaż wystawionych w okresie kwartału oraz w okresie roku.

Zatem możliwe jest przypisanie powyższego rabatu do konkretnych dostaw, skoro suma tych dostaw udokumentowanych fakturami VAT w danym okresie rozliczeniowym stanowi podstawę określenia obrotu dokonanego przez kontrahenta, stanowiącego podstawę wyliczenia wysokości premii pieniężnej.

Tak więc na podstawie powołanego wyżej przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia, wypłatę premii pieniężnej kontrahentowi, Wnioskodawca winien udokumentować poprzez wystawienie faktury korygującej.

Tym samym należy uznać, że premia pieniężna będzie obniżać proporcjonalnie cenę sprzedaży określonych towarów w danym okresie, za który jest przyznawana stanowiąc rabat.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż premia pieniężna stanowi świadczenie usług i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT należy uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej wypłaconą przez Wnioskodawcę premię pieniężną, należy zauważyć, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności.

W związku z tym, że w przedmiotowej sprawie nie dochodzi do świadczenia usług w rozumieniu ww. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a faktura wystawiona przez kontrahenta Wnioskodawcy dotyczy czynności, które nie zostały dokonane, Wnioskodawca nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z przedmiotowych faktur VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż ma prawo dokonać odliczenia podatku i tym samym dokonać obniżenia podatku należnego, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że jak wynika z wniosku, wypłacana przez Wnioskodawcę premia pieniężna nie jest wynagrodzeniem za świadczenie przez Kontrahentów Wnioskodawcy czynności wskazanych we wniosku, ani też jej wypłata nie jest uzależniona od wykonania tych czynności.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem ORD-IN zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj