Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/4513-64/16/MK
z 27 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 19 lutego 2016 r. (data wpływu 25 lutego 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku rejestracji jako pośredniczący podmiot tytoniowy oraz powstania obowiązku podatkowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku rejestracji jako pośredniczący podmiot tytoniowy oraz powstania obowiązku podatkowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

X Sp. z o.o. (dalej: Spółka) ma zamiar rozpocząć działalność polegającą na usługowym przetwarzaniu suszy tytoniowego dla podmiotów zagranicznych, unijnych. Cały proces będzie wyglądał następująco: zagraniczny podmiot z Unii Europejskiej (dla przykładu podmiot niemiecki) będzie do Spółki przysyłał susz tytoniowy, który Spółka będzie przetwarzała, tzn. podda susz tytoniowy procesowi rozbijania i mieszania, w trakcie tego procesu będzie dodawany roztwór, który zapobiega pleśnieniu tytoniu. W wyniku tych procesów susz tytoniowy w dalszym ciągu pozostanie suszem tytoniowym, o tym samym kodzie CN, zgodnie z wyjaśnieniami ISZTAR.

Po przetworzeniu suszu tytoniowego zostanie on odebrany przez właściciela, który zlecił Spółce jego przetworzenie.

Spółka nie będzie właścicielem suszu tytoniowego, Spółka będzie świadczyć usługę przetworzenia suszu tytoniowego na rzecz zagranicznego podmiotu. Spółka nie dokonuje zakupu, ani sprzedaży suszu tytoniowego. Spółka wystawi podmiotowi zagranicznemu fakturę VAT za usługę przetworzenia suszu tytoniowego.

Zagraniczny podmiot nie będzie podmiotem wpisanym do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych. Nie dokonuje on dostawy wewnątrzwspólnotowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka musi być zarejestrowanym pośredniczącym podmiotem tytoniowym, aby świadczyć usługę przetworzenia suszu tytoniowego na rzecz podmiotu zagranicznego?
  2. Czy w opisanym stanie faktycznym [winno być zdarzeniu przyszłym – przypis Organu], powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1 i 2. Działalność, jaką zamierza prowadzić Spółka nie wymaga wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych. Wpis do rejestru podmiotów pośredniczących tytoniowych jest konieczny przy wykonywaniu działalności opodatkowanej podatkiem akcyzowym. W przypadku usługowego przerobu suszu tytoniowego nie ma przedmiotu opodatkowania, ani nie powstanie obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 11a ustawy o podatku akcyzowym w przypadku suszu tytoniowego obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

  • nabycia wewnątrzwspólnotowego suszu tytoniowego, w niniejszym stanie faktycznym [winno być zdarzeniu przyszłym – przypis Organu] Spółka nie nabędzie suszu tytoniowego, jego właścicielem będzie cały czas podmiot zagraniczny np. niemiecki;
  • wydania suszu tytoniowego w przypadku dokonania jego sprzedaży, w niniejszym stanie faktycznym [winno być zdarzeniu przyszłym – przypis Organu], nie nastąpi wydanie towaru w wyniku jego sprzedaży nastąpi zwrot towaru jego właścicielowi;
  • zużycia suszu tytoniowego, w niniejszym stanie faktycznym [winno być zdarzeniu przyszłym – przypis Organu] nie nastąpi zużycie suszu tytoniowego;
  • nabycia lub wejścia w posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy (...) jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży suszu tytoniowego, w niniejszym stanie faktycznym [winno być zdarzeniu przyszłym – przypis Organu] nie mamy do czynienia z nabyciem lub wejściem w posiadanie suszu tytoniowego. Susz cały czas jest własnością podmiotu zagranicznego, na rzecz, którego Spółka dokonuje jego przetworzenia.

Mając powyższe na uwadze, w niniejszym stanie faktycznym [winno być zdarzeniu przyszłym – przypis Organu] nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym, nie ma też obowiązku, aby Spółka dokonała rejestracji, jako pośredniczący podmiot tytoniowy. Za takim stanowiskiem przemawia między innymi fakt, że jednym z wymogów bezwzględnych związanych z rejestracją pośredniczących podmiotów tytoniowych jest konieczność złożenia zabezpieczenia akcyzowego, którego wysokość, zgodnie ż art: 65 ust. 3b ustala się w kwocie równej wysokości maksymalnej kwoty miesięcznego zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku sprzedaży suszu tytoniowego (...). Spółka nie będzie sprzedawcą suszu tytoniowego. Również przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2015 roku w sprawie zabezpieczeń akcyzowych uzależniają ustalenie kwoty zabezpieczenia akcyzowego do czynności, która nie będzie miała miejsca w niniejszym stanie faktycznym [winno być zdarzeniu przyszłym – przypis Organu], a mianowicie od ilości nabytego suszu tytoniowego w danym miesiącu (par. 4 pkt 6 ww. rozporządzenia). Spółka nie będzie nabywać, ani sprzedawać suszu tytoniowego.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że Spółka nie musi prowadzić swojej działalności jako pośredniczący podmiot tytoniowy, oraz w przypadku jej działalności nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 752 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia, wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 2 ust 1 pkt 23b ustawy pośredniczący podmiot tytoniowy to podmiot posiadający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju, przedsiębiorca zagraniczny posiadający oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2015 r. poz. 584, z późn. zm.) lub przedsiębiorca zagraniczny, który wyznaczył podmiot reprezentujący go na terytorium kraju, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie suszu tytoniowego, który został wpisany do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych.

Zgodnie z art. 9b. ust. 1 ustawy przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  2. sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem sprzedaży przez podmiot, który jednocześnie z tą sprzedażą dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu suszu tytoniowego;
  3. import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  4. zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;
  5. zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych;
  6. nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.

Stosownie do art. 11a. ustawy w przypadku suszu tytoniowego obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

  1. nabycia wewnątrzwspólnotowego suszu tytoniowego;
  2. wydania suszu tytoniowego w przypadku dokonania jego sprzedaży;
  3. zużycia suszu tytoniowego;
  4. nabycia lub wejścia w posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy, grupę producentów lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży suszu tytoniowego;
  5. powstania długu celnego, w przypadku importu suszu tytoniowego.

W myśl art. 13 ust. 1 pkt 2a ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący nabywcą lub posiadaczem suszu tytoniowego niebędący podmiotem prowadzącym skład podatkowy, pośredniczącym podmiotem tytoniowym, grupą producentów lub rolnikiem, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży suszu tytoniowego;

W myśl art. 20a ust. 1 ustawy prowadzenie działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot tytoniowy wymaga wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych albo upoważniony przez niego organ publikuje bez zbędnej zwłoki aktualny rejestr pośredniczących podmiotów tytoniowych - art. 20a ust. 2 ustawy.

Rejestr pośredniczących podmiotów tytoniowych jest publikowany na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych - art. 20a ust. 3 ustawy.

Wpis podmiotu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych, jego zmiana oraz wykreślenie pośredniczącego podmiotu tytoniowego z rejestru następują na podstawie decyzji właściwego naczelnika urzędu celnego - art. 20a ust. 4 ustawy.

Decyzje, o których mowa w ust. 4, są natychmiast wykonalne - art. 20a ust. 5 ustawy.

Informację o wydaniu decyzji, o których mowa w ust. 4, właściwy naczelnik urzędu celnego niezwłocznie przekazuje ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych albo upoważnionemu przez niego organowi w celu dokonania odpowiednio wpisu pośredniczącego podmiotu tytoniowego do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych, zmiany wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych lub wykreślenia pośredniczącego podmiotu tytoniowego z tego rejestru - art. 20a ust. 6 ustawy.

Zgodnie z art. 20a ust. 7 ustawy decyzję o:

  1. dokonaniu wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych - wydaje się na wniosek złożony według ustalonego wzoru;
  2. zmianie wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych - wydaje się na wniosek złożony według ustalonego wzoru albo z urzędu;
  3. wykreśleniu pośredniczącego podmiotu tytoniowego z rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych - wydaje się na wniosek albo z urzędu.

Wpis do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych powinien zawierać dane dotyczące podmiotu i prowadzonej przez ten podmiot działalności, o których mowa w art. 20d pkt 1, z wyłączeniem adresu zamieszkania, jeżeli nie jest on taki sam jak adres miejsca wykonywania działalności gospodarczej - art. 20a ust. 8 ustawy.

Stosownie do art. 20b ust. 1 ustawy do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych może zostać wpisany podmiot posiadający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcy zagraniczni, o których mowa w art. 20d pkt 1 lit. b i c.

Zgodnie z art. 20d ustawy wniosek o wpis do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych powinien zawierać:

1.dane dotyczące podmiotu oraz prowadzonej przez ten podmiot działalności gospodarczej obejmujące:

  1. w przypadku podmiotu krajowego: imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres zamieszkania lub adres jego siedziby, miejsce i adres wykonywania działalności w zakresie suszu tytoniowego, miejsce i adres magazynowania suszu tytoniowego na terytorium kraju, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub informację o wpisie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer identyfikacyjny REGON,
  2. w przypadku przedsiębiorcy zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej:
    • imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres zamieszkania lub adres jego siedziby, numer identyfikacyjny używany w państwie zamieszkania lub siedziby oraz informacje o prowadzonej przez ten podmiot działalności,
    • nazwy oddziałów z siedzibą na terytorium kraju, w ramach których przedsiębiorca zagraniczny prowadzi działalność gospodarczą na terytorium kraju, adresy ich siedzib, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer identyfikacyjny REGON,
    • miejsce i adres wykonywania działalności w zakresie suszu tytoniowego na terytorium kraju oraz miejsce i adres magazynowania suszu tytoniowego na terytorium kraju,
    • imiona i nazwiska osób upoważnionych do reprezentowania oddziału przedsiębiorcy zagranicznego oraz ich adresy,
  3. w przypadku przedsiębiorcy zagranicznego nieposiadającego oddziału z siedzibą na terytorium kraju utworzonego na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej:
    • imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres zamieszkania lub adres jego siedziby, numer identyfikacyjny używany w państwie zamieszkania lub siedziby oraz informacje o prowadzonej przez ten podmiot działalności,
    • imię i nazwisko lub nazwę podmiotu reprezentującego przedsiębiorcę zagranicznego, adres zamieszkania lub adres jego siedziby, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer identyfikacyjny REGON,
    • miejsce i adres wykonywania działalności w zakresie suszu tytoniowego na terytorium kraju oraz miejsce i adres magazynowania suszu tytoniowego na terytorium kraju,
  4. informację o rodzaju działalności gospodarczej w zakresie suszu tytoniowego, w tym wskazanie, czy podmiot zamierza susz tytoniowy:
    • sprzedawać na terytorium kraju,
    • eksportować,
    • dostarczać wewnątrzwspólnotowo,
    • nabywać wewnątrzwspólnotowo,
    • importować,
    • zużywać,
    • przetwarzać, wraz z informacją, na czym będzie polegało to przetwarzanie;

2.proponowane zabezpieczenie akcyzowe.

Stosownie do art. 20e ust. 1 ustawy warunkiem wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych jest:

  1. niekaralność osób, które kierują działalnością podmiotu lub osób upoważnionych do reprezentowania oddziału przedsiębiorcy zagranicznego z siedzibą na terytorium kraju, za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
  2. nieposiadanie przez podmiot lub oddział przedsiębiorcy zagranicznego z siedzibą na terytorium kraju zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nieprowadzenie wobec podmiotu lub oddziału postępowania egzekucyjnego, likwidacyjnego lub upadłościowego;
  3. złożenie zabezpieczenia akcyzowego przez podmiot, który złożył wniosek o wpis do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych, a w przypadku przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c - przez podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego.

Na podstawie art. 65 ust. 1 pkt 6 ustawy podmioty obowiązane do złożenia zabezpieczenia akcyzowego:

  1. podmiot prowadzący skład podatkowy,
  2. zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
  3. zarejestrowany wysyłający,
  4. podmiot pośredniczący,
  5. podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3,
  6. pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c,
  7. podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c

-składają zabezpieczenie w formie zabezpieczenia generalnego w celu zagwarantowania pokrycia wielu zobowiązań podatkowych albo wielu zobowiązań podatkowych oraz wielu opłat paliwowych.

Zgodnie z art. 65 ust. 2 ustawy właściwy naczelnik urzędu celnego ustala wysokość zabezpieczenia generalnego, z uwzględnieniem ust. 3, 3a lub 3b, na poziomie równym:

  1. wysokości zobowiązań podatkowych albo zobowiązań podatkowych oraz opłat paliwowych, gdy ich kwota może zostać dokładnie obliczona przy przyjmowaniu zabezpieczenia;
  2. szacunkowej kwocie maksymalnej wynikającej z mogących powstać zobowiązań podatkowych oraz opłat paliwowych, których obowiązek zapłaty może powstać.

Wysokość zabezpieczenia generalnego składanego przez pośredniczący podmiot tytoniowy oraz podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c, ustala się w kwocie równej wysokości maksymalnej kwoty miesięcznego zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku sprzedaży suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy lub zużycia suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy, jednak nie mniejszej niż 2 mln zł - art. 65 ust. 3b ustawy.

W myśl art. 99a ust. 1 ustawy za susz tytoniowy uznaje się, bez względu na wilgotność, tytoń, który nie jest połączony z żywą rośliną i nie jest jeszcze wyrobem tytoniowym.

Podstawą opodatkowania suszu tytoniowego jest ilość tego suszu wyrażona w kilogramach - art. 99a ust. 3 ustawy.

Stawka akcyzy na susz tytoniowy wynosi 229,32 zł za każdy kilogram - art. 99a ust. 3 ustawy.

Zgodnie z art. 99a ust. 4 ustawy w przypadku:

  1. nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy, lub
  2. sprzedaży suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy

-bez jego oznaczenia znakami akcyzy, stawka akcyzy wynosi 458,64 zł za każdy kilogram.

W przypadku nabycia lub posiadania suszu tytoniowego nieoznaczonego znakami akcyzy przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy, grupę producentów lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tego suszu, stosuje się stawkę akcyzy, o której mowa w ust. 4 - art. 99a ust. 5 ustawy.

Mając na uwadze powyższe przepisy, zauważyć należy że ustawodawca nowelizując ustawę o podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. wprowadził obowiązek rejestracji pośredniczących podmiotów tytoniowych (art. 20a ust. 1 ustawy) w miejsce obowiązującego do 31 grudnia 2015 r. obowiązku powiadamiania o rozpoczęciu takiej działalności.

Dodatkowo zobowiązano pośredniczące podmioty tytoniowe do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w celu zagwarantowania pokrycia wielu zobowiązań podatkowych (art. 65 ust. 1 pkt 6 ustawy).

Dlatego też w miejsce odwołania się w dotychczasowej definicji do sprzedaży suszu tytoniowego, rozszerzono definicję pośredniczącego podmiotu tytoniowego, obejmując nią wszystkie podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie suszu tytoniowego. Zgodnie z ta definicją, każdy podmiot zamierzający rozpocząć jakąkolwiek działalność gospodarczą w zakresie suszu tytoniowego (w tym usługowego przetwarzania), obowiązany jest złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 20d ust. 1 lit. d ustawy, wniosek podmiotu o wpis do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych powinien zawierać informację o rodzaju działalności gospodarczej w zakresie suszu tytoniowego, w tym wskazanie, czy podmiot zamierza susz tytoniowy: sprzedawać na terytorium kraju, eksportować, dostarczać wewnątrzwspólnotowo, nabywać wewnątrzwspólnotowo, importować, zużywać, przetwarzać, wraz z informacją, na czym będzie polegało to przetwarzanie. Tym samym wprowadzono szeroki katalog czynności, których wykonywanie jest możliwe wyłącznie jako pośredniczący podmiot tytoniowy.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, stwierdzić należy że Wnioskodawca aby świadczyć usługę przetworzenia suszu tytoniowego na rzecz podmiotu zagranicznego musi być zarejestrowanym pośredniczącym podmiotem tytoniowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23b ustawy.

Jednocześnie zobowiązany będzie do złożenia zabezpieczenia w celu zagwarantowania pokrycia mogących powstać wielu zobowiązań podatkowych.

Bez znaczenia pozostaje fakt, że Wnioskodawca nie będzie właścicielem suszu tytoniowego, nie będzie dokonywać zakupu ani sprzedaży suszu tytoniowego, gdyż już samo usługowe przetwarzanie suszu tytoniowego powoduje konieczność prowadzenia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot tytoniowy i wymaga wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych.

Wprowadzona przez ustawodawcę szeroka definicja pośredniczącego podmiotu tytoniowego, obejmuje swym zakresem m.in. usługi przetwarzania suszu tytoniowego. Zauważyć należy, że podmiot składając wniosek o wpis do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych (wg wzoru określonego w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie wniosków dotyczących rejestracji pośredniczących podmiotów tytoniowych z 22 grudnia 2015 r., Dz.U. z 2015 r. poz. 2349) powinien zamieścić w nim dokładną informację o rodzaju działalności gospodarczej w zakresie suszu tytoniowego – w przypadku przetwarzania suszu tytoniowego, informacji na czym będzie polegało to przetwarzanie.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego uznać należy za nieprawidłowe.

W kwestii, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym, zauważyć należy, że zgodnie z art. 9b ust. 1 pkt 6 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą przypadku suszu tytoniowego jest m.in. posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.

Natomiast zgodnie z art. 11a pkt 4 ustawy, w przypadku suszu tytoniowego obowiązek podatkowy powstaje m.in. z dniem wejścia w posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy, grupę producentów lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży suszu tytoniowego.

Przepisy art. 11a regulujące powstanie obowiązku podatkowego, enumeratywnie wymienią z jakim dniem powstaje obowiązek w podatku akcyzowym, w niniejszej sprawie z dniem wejścia w posiadanie suszu tytoniowego od którego nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy, grupę producentów lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży suszu tytoniowego.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie posiadaczem suszu tytoniowego, który będzie usługowo przetwarzał susz tytoniowy (nie będzie właścicielem suszu tytoniowego, nie będzie dokonywać zakupu ani sprzedaży suszu tytoniowego). Zatem z dniem wejścia w posiadanie suszu tytoniowego przez Wnioskodawcę jako podmiotu innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy, grupa producentów lub rolnik, który wyprodukował susz tytoniowy, powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym.

Wynika to z faktu, że z dniem wejścia przez Wnioskodawcę w posiadanie suszu tytoniowego nie zostanie od niego zapłacona należna akcyza, jak również brak będzie możliwości ustalenia podmiotu który dokonał sprzedaży tego suszu, gdyż jak wskazuje Spółka sprzedaż nie nastąpi - susz ten zostanie dostarczony przez zagraniczny podmiot w celu przetworzenia. Zatem de facto podmiotu sprzedającego nie można ustalić z uwagi na brak transakcji.

Ponadto zauważyć należy, że prawo własności nie stanowi immanentnej (nieodłącznej) cechy „posiadania” dlatego też za posiadacza towarów uznaje się nie tylko faktycznego właściciela tych towarów ale również każdą osobę, która posiada podobne prawo do dysponowania tym towarem lub sprawuje nad nim fizyczną kontrolę. Tym samym posiadanie oznacza stan faktyczny, polegający na władaniu określoną rzeczą przez posiadacza, a stan ten niesie za sobą szereg skutków o charakterze prawnym.

Opodatkowaniu akcyzą podlega każde posiadanie (przechowywanie, przewożenie) suszu tytoniowego przez podmiot inny niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy, grupa producentów lub rolnik, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu który dokonał jego sprzedaży – co ma miejsce w sprawie objętej wnioskiem.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że dłużnikiem podatkowym w podatku akcyzowym od suszu tytoniowego jest każda osoba, inna niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, pośredniczący podmiot tytoniowy, grupa producentów lub rolnik, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu który dokonał jego sprzedaży, będąca w posiadaniu suszu tytoniowego.

Reasumując w sprawie objętej niniejszym wnioskiem, z dniem wejścia w posiadanie suszu tytoniowego przez Wnioskodawcę jako podmiotu innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, pośredniczący podmiot tytoniowy, grupa producentów lub rolnik, który wyprodukował susz tytoniowy, od którego nie została zapłacona akcyza tytoniowy i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży suszu tytoniowego, powstanie obowiązek podatkowy o którym mowa w art. 11a pkt 4 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego należało uznać za nieprawidłowe.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznać należy je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj