Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-1-2/4510-207/16/JW
z 21 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 15 lutego 2016 r. (wpływ do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 17 lutego 2016 r., data wpływu do tut. BKIP 26 lutego 2016 r.), uzupełniony w dniu 6 kwietnia 2016 r. i 13 kwietnia 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy dopłaty dokonywane w trybie i na zasadach określonych w art. 177-179 Kodeksu spółek handlowych będą wyłączone z przychodów podatkowych na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2016 r. wpłynął do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy dopłaty dokonywane w trybie i na zasadach określonych w art. 177-179 Kodeksu spółek handlowych będą wyłączone z przychodów podatkowych na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wniosek Spółki, który za pismem z 19 lutego 2016 r. został przekazany do załatwienia zgodnie z właściwością, wpłynął do tut. Biura 26 lutego 2016 r.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z 1 kwietnia 2016 r. znak IBPB-1-2/4510-207/16/JW wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniach 6 kwietnia 2016 r. i 13 kwietnia 2016 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Uchwałą Rady Miejskiej w X utworzono jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Założycielem tej spółki jest Gmina X. Spółka została powołana do wykonywania zadań własnych Gminy określonych w art. 6 i 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1515 ze zm.). Spółka została utworzona w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego w trybie przewidzianym w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 45 poz. 236 ze zm.). Następnie, z dniem 30 września 2011 r., została ona połączona z inną spółką komunalną (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”). Zgodnie z postanowieniami ustawy o gospodarce komunalnej, gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspakajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Stosownie do treści art. 2 ww. ustawy o gospodarce komunalnej, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego, i w tym celu została utworzona Spółka. Uwzględniając treść przywołanych przepisów, spółkę użyteczności publicznej można określić jako spółkę kapitałową, prowadzącą działalność w zakresie gospodarki komunalnej, rozumianej jako realizowanie zadań własnych gminy - zadań użyteczności publicznej, której celem jest bieżące i nieprzerwane zaspakajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

Zadania te są deficytowe, jednakże konieczne do wykonywania na rzecz społeczności lokalnej. Do zadań Spółki należy między innymi:

  1. dostarczanie wody, odprowadzanie ścieków oraz wykonywanie innych usług sanitarnych i pokrewnych, wynikające z zapisu § 4 ust. 3 umowy Spółki;
  2. remonty, budowa dróg, chodników i placów, analogicznie jak w pkt 1.

Remonty, budowę dróg, chodników i placów Spółka wykonywałaby z własnych środków (osobiście względnie poprzez podwykonawców) otrzymując w zamian dopłaty na kapitał, rezerwowy Spółki.

Stosownie do zapisu zawartego w § 8 ust. 4 aktu założycielskiego Spółki: „wspólnik może zostać zobowiązany do dokonania dopłat w wysokości nieprzekraczającej stokrotności posiadanych udziałów. Wysokość i terminy wnoszenia dopłat określa uchwała zgromadzenia wspólników”.

W związku z powyższym jedyny wspólnik - Gmina X zamierza dofinansować działalność Spółki w formie dopłat do kapitału rezerwowego, przeznaczonych na pokrycie kosztów nieznajdujących pokrycia w należnościach Spółki z tytułu usług publicznych świadczonych na rzecz Gminy.

Wysokość dopłaty będzie ustalana uchwałami zgromadzenia wspólników. Uchwały te nie będą wiązać wysokości tych dopłat z konkretną usługą. Wnoszenie dopłat dokonywane będzie w trybie i na zasadach określonych w art. 177- 179 Kodeksu spółek handlowych. Kwoty dopłat odnoszone będą w księgach rachunkowych Spółki na zwiększenie kapitału rezerwowego.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przedmiotowe dopłaty dokonywane w trybie i na zasadach określonych w art. 177-179 Kodeksu spółek handlowych będą wyłączone z przychodów podatkowych na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Spółki, otrzymane dopłaty podlegać będą wyłączeniu z przychodów na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm.). Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 11 cyt. ustawy, do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do Spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Odrębnymi przepisami w tej materii są przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz.1030 ze zm.).

Stosownie do treści art. 177 Kodeksu spółek handlowych umowa Spółki może zobowiązać do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału. Zgodnie zaś z art. 178 tegoż kodeksu wysokość i terminy dopłat oznaczane są w miarę potrzeby uchwałą wspólników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 177 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1030 ze zm., dalej także: „KSH”), umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału. W myśl art. 178 § 1 KSH, wysokość i terminy dopłat oznaczane są w miarę potrzeby uchwałą wspólników. Jeżeli umowa spółki nie stanowi inaczej, do dopłat tych stosuje się przepisy § 2 oraz art. 179.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej także: „updop”) nie zawiera definicji przychodu, a jedynie wskazuje na rodzaje wpływów, których uzyskanie jest zaliczane do przychodów (art. 12 ust. 1 updop) bądź wyłączone z kategorii przychodów (art. 12 ust. 4 updop). Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 11 updop, do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji), otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy, oraz w spółdzielniach i ich związkach - wartości wpisowego, przeznaczonych na fundusz zasobowy.

Oznacza to, że w przypadku, kiedy dopłaty są wnoszone do Spółki w trybie i na zasadach określonych w KSH, co zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego ma miejsce w przedmiotowej sprawie, oraz dopłaty te odnoszone są na kapitał rezerwowy, co z kolei wynika z art. 36 ust. 2e ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 330 ze zm.) to takiej dopłaty wspólnika, w myśl art. 12 ust. 4 pkt 11 updop, nie zalicza się do przychodów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i 3 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Augustyna Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj