Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/4511-1-70/16-2/AK
z 27 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2016 r. (data wpływu 27 stycznia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:

  • jest nieprawidłowe – w odniesieniu do usług związanych z zarządzaniem systemami informatycznymi,
  • jest prawidłowe – w odniesieniu do usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (niezwiązanych z doradztwem w zakresie oprogramowania) oraz usług instalowania komputerów i urządzeń peryferyjnych.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług wg: PKWiU 62.02.3 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, PKWiU 62.03.12 Usługi związane z zarządzaniem systemami informatycznymi, PKWiU 62.09.1 Usługi instalowania komputerów i urządzeń peryferyjnych.

Po szczegółowym przeanalizowaniu przepisów zawartych w Ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz załączniku do ww. Ustawy dot. wykazu usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według polskiej klasyfikacji wyrobów i usług Wnioskodawca uważa, że działalność prowadzona przez niego wg powyższych PKWiU podlega zryczałtowanej formie opodatkowania w wysokości 8,5%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i świadczenia usług wg PKWiU 62.02.3 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, PKWiU 62.03.12 Usługi związane z zarządzaniem systemami informatycznymi, PKWiU 62.09.1 Usługi instalowania komputerów i urządzeń peryferyjnych Wnioskodawca kwalifikuje się do opodatkowania działalności w formie ryczałtu 8,5%?

Zdaniem Wnioskodawcy, może on wybrać sposób opodatkowania w formie ryczałtu w wysokości 8,5% zgodnie z Ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Świadczone przez niego usługi (wg PKWiU) nie są ujęte w Załączniku nr 2 do ww. ustawy, dot. wykazu usług wyłączonych z opodatkowania w formie ryczałtu oraz nie są wykazane w art. 12 ustęp 1 pkt 2 podpunkt g Ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • nieprawidłowe – w odniesieniu do usług związanych z zarządzaniem systemami informatycznymi,
  • prawidłowe – w odniesieniu do usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (niezwiązanych z doradztwem w zakresie oprogramowania) oraz usług instalowania komputerów i urządzeń peryferyjnych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) cyt. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

W załączniku tym, tj. Tabeli stanowiącej „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług” nie wymieniono usług jakie świadczy Wnioskodawca, tj. sklasyfikowanych zgodnie z PKWiU pod symbolami 62.02.3, 62.03.12, 62.09.1 co oznacza, że co do zasady, działalność ta może zostać opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie działalność usługowa – oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 4 ust. 4 ww. ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g) powołanej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) tej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

Zauważyć jednakże należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem: 62.02.3 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, 62.03.12 Usługi związane z zarządzaniem systemami informatycznymi, 62.09.1 Usługi instalowania komputerów i urządzeń peryferyjnych.

Mając zatem na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 62.02.3, będą opodatkowane stawką ryczałtu 8,5% od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) cyt. ustawy. Jednakże w sytuacji gdyby ww. usługi były związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, to przychody uzyskiwane ze świadczenia tych usług należałoby opodatkować 17% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W odniesieniu do świadczonych przez Wnioskodawcę usług związanych z zarządzaniem systemami informatycznymi tut. Organ zauważa, że w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g wskazano usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) jako podlegające opodatkowaniu 17% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. W związku z tym należy wskazać, że przychody ze świadczonych przez Wnioskodawcę usług sklasyfikowanych w PKWiU pod symbolem 62.03.12 – usług związanych z zarządzaniem systemami informatycznymi – należy opodatkować stawką ryczałtu 17%.

Natomiast w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług związanych z instalowaniem komputerów i urządzeń peryferyjnych (PKWiU 62.09.1) należy wskazać, że przychody te mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podsumowując, do opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych kwalifikują się przychody z tytułu świadczenia usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu informatycznego (niezwiązanych z doradztwem w zakresie oprogramowania), a także przychody z tytułu usług instalowania komputerów i urządzeń peryferyjnych.

Natomiast przychody z tytułu usług związanych z zarządzaniem systemami informatycznymi należy opodatkować 17% stawką ryczałtu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do usług związanych z zarządzaniem systemami informatycznymi jest nieprawidłowe, natomiast w odniesieniu do usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (niezwiązanych z doradztwem w zakresie oprogramowania) oraz usług instalowania komputerów i urządzeń peryferyjnych – jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj