Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-238/16-2/RD
z 25 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2016 r. (data wpływu 24 marca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla dostawy elementów uzbrojenia armii w postaci wielofunkcyjnych dalekiego zasięgu lornetek na podczerwień oraz przenośnych wideomonitorów wraz z oprzyrządowaniem – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 24 marca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla dostawy elementów uzbrojenia armii w postaci wielofunkcyjnych dalekiego zasięgu lornetek na podczerwień oraz przenośnych wideomonitorów wraz z oprzyrządowaniem.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. przyjęła zamówienie na dostawę towarów stanowiących elementy uzbrojenia armii: wielofunkcyjne dalekiego zasięgu lornetki na podczerwień, przenośne wideomonitory wraz z oprzyrządowaniem. Przedmiotowa dostawa ma być technicznie zrealizowana na terytorium Polski - przyjmująca zaopatrzenie Jednostka Wojskowa, natomiast zamawiającym jest NSPA-NATO SUPPORT AND PROCUREMENT AGENCY (Agencja Support i Zamówień NATO) z siedzibą w Luxemburgu. Dostawa wymienionych towarów, stanowiących rodzaj uzbrojenia, zostanie dokonana na rzecz wymienionej organizacji międzynarodowej i na rzecz tej organizacji zostanie wystawiona faktura dokumentująca dostawę.


Powołany podmiot, będący zamawiającym uzbrojenie, określany dalej jako NSPA jest jedną z agencji powołanych przez NATO, jako organ wykonawczy Organizacji Wsparcia i Zaopatrzenia NATO. Agencja ta udziela pomocy państwom sojuszniczym w organizowaniu wspólnej logistyki, zamówień i zaopatrzenia w uzbrojenie. NSPA działając w strukturach Paktu Północnoatlantyckiego jako agencja NATO działa tym samym na rzecz i w imieniu NATO, wobec czego przedmiotowa dostawa będzie dokonana w zakresie realizowanych zadań i funkcji jakie spełnia NSPA w strukturze organizacyjnej NATO oraz w granicach i na warunkach ustalonych dla tej organizacji w umowie międzynarodowej. NSPA, dla nabywanych od składającej niniejszy wniosek Spółki z o.o. PHU I. towarów, przekazał, przed dokonaniem dostawy:

  1. wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011 r., str. 1), potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot przekazujący świadectwo posiada siedzibę lub przedstawicielstwo;
  2. zamówienie dotyczące towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument określony w pkt 1- zamówienie powyższe określa ilość, rodzaj i dane techniczne zamawianych towarów oraz ich kody (specyfikacja towarów) i potwierdza, iż NSPA zleca ich dostawę Spółce z o.o. PHU I..

Powołane świadectwo zwolnienia z podatku potwierdza, iż dostawa wymienionych towarów jest dostawą realizowaną na rzecz organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę na terytorium Luksemburga i dla celów służbowych tej organizacji. Ponadto świadectwo zwolnienia zawiera potwierdzenie zamawiającego, że towary będące przedmiotem dostawy spełniają warunki i ograniczenia mające zastosowanie do zwolnienia ich od podatku.

Spółka z o.o. PHU I., jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, w związku z zamierzoną dostawą wystawi na rzecz NSPA fakturę VAT. Zgodnie z zamówieniem i celem dostawy wskazanym w treści faktury nabywcą towarów jest NSPA, która jednocześnie staje się zobowiązana do zapłaty należności z tytułu zakupu przedmiotowych towarów do własnych celów służbowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, w przypadku dostawy przez Spółkę z o.o. PHU I. na rzecz NSPA - NATO SUPPORT AND PROCUREMENT AGENCY powołanych towarów, stanowiących element uzbrojenia, zastosowanie znajdzie obniżona do wysokości 0% stawka podatku od towarów i usług, o której mowa w par. 8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych ( Dz. U. z 2013 r. poz. 1719 )?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. stanowiącym implementację przepisu art. 151 ust. 1 lit. b dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej stawka podatku od towarów i usług 0% przysługuje wyłącznie w sytuacji gdy:

  1. dostawa towarów i świadczenie usług odbywa się na rzecz podmiotów, które posiadają status organizacji międzynarodowej w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub w porozumieniach dotyczących ich siedzib;
  2. nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do własnych celów organizacji międzynarodowej, służących wypełnianiu jej oficjalnych działań.

Mając na uwadze powołaną regulację prawną możliwość zastosowania stawki 0% w przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym wymaga rozstrzygnięcia dwóch kwestii. Po pierwsze, czy NSPA-NATO jest podmiotem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, czyli czy można ją uznać za podmiot będący organizacją międzynarodową. NSPA-NATO, jak zostało to podkreślone w przedstawionym zdarzeniu przyszłym jest organem wykonawczym Organizacji Wsparcia i Zaopatrzenia NATO. Agencja ta udziela pomocy państwom sojuszniczym w organizowaniu wspólnej logistyki, zamówień i zaopatrzeń w uzbrojenie. W kwestii ustalenia czy NSPA-NATO jest organizacją międzynarodową wskazać należy na treść art. 1 porozumienie o statusie Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, przedstawicieli narodowych oraz personelu międzynarodowego z dnia 20 września 1951 r. Z zawartego w tym artykule słowniczka wynika, że „Organizacja” oznacza Organizację Traktatu Północnoatlantyckiego, składającą się z Rady i jej organów pomocniczych, zaś „organy pomocnicze” oznaczają każdy, organ, komitet albo służbę ustanowione przez Radę. Zatem skoro NSPA-NATO działa w strukturach NATO jako agencja NATO, działa tym samym na rzecz i w imieniu NATO, wobec czego przedmiotowa dostawa towaru będzie realizowana w zakresie zadań i funkcji jakie NSPA-NATO spełnia w strukturze organizacji NATO, a co za tym idzie spełniony jest warunek dokonania dostawy na rzecz podmiotu posiadającego status organizacji międzynarodowej. Po drugie wyjaśnienia wymaga, czy dostawa towarów nastąpi do celów służbowych NSPA-NATO. Należy zauważyć, że celem operacji logistycznych NSPA- NATO jest zarówno dostarczanie tradycyjnego wsparcia w usługach logistycznych dla systemów uzbrojenia, jak i świadczenie usług logistycznych w szerszym kontekście, w tym wsparcie dla NATO i narodów jako integratora logistycznego dla międzynarodowych inicjatyw wspierających bezpośrednio rozmieszczone wojska. Preferencje podatkowe polegające na zastosowaniu obniżonej do wysokości 0% stawki podatku VAT przysługują tylko wtedy, gdy nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do własnych celów organizacji międzynarodowej, służących wypełnianiu jej oficjalnych działań. NSPA-NATO na rzecz, której Wnioskodawca planuje dokonać sprzedaży będzie wykorzystywała, jak zostało to podkreślone w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, do celów służbowych, jakimi jest zapewnienie wojskom członków NATO zaopatrzenia w elementy uzbrojenia. Zdaniem Wnioskodawcy realizacja przez tę agencję jej zadań i funkcji w ramach struktur NATO powinna być traktowana jako wykonywanie celów służbowych i nie może być upatrywana jako działalność gospodarcza. W odniesieniu do spełnienia warunku wykorzystania towaru przez NSPA dla celów służbowych w wyroku z dnia 16 maja 2014 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 2990/13) wskazał, że jeżeli dostawa będzie dokonywana w zakresie realizowanych zadań i funkcji, jakie agencja spełnia w strukturach NATO, to należy uznać że wykorzystanie towaru następuje dla celów służbowych, a co za tym idzie dostawa spełnia przesłanki zastosowania stawki 0% VAT. Wobec przedstawionych w zdarzeniu przyszłym okoliczności Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zamierzona dostawa spełniać będzie wszystkie warunki do zastosowania obniżonej do wartości 0% stawki podatku od towarów i usług, tj.: 1) zamawiająca towary NSPA-NATO posiada status organizacji międzynarodowej; 2) dostawa, zgodnie ze wskazanym niżej świadectwem zwolnienia, ma być dokonywana dla celów służbowych powołanej organizacji realizowanych na terytorium kraju oraz w granicach i na warunkach ustalonych dla tej organizacji funkcjonującej w strukturze NATO; 3) NSPA-NATO złożyła w umowie ze Spółką z o.o. PHU I. zamówienie dotyczące opisanych towarów, zawierające ich specyfikację; 4) NSPA-NATO przedstawiła Wnioskodawcy świadectwo zwolnienia; - faktura z tytułu przedmiotowej dostawy zostanie wystawiona na rzecz NSPA, wskazanej jako nabywca towarów i zobowiązanej do zapłaty należności.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Natomiast w myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca przyjął zamówienie na dostawę towarów stanowiących elementy uzbrojenia armii: wielofunkcyjne dalekiego zasięgu lornetki na podczerwień, przenośne wideomonitory wraz z oprzyrządowaniem. Przedmiotowa dostawa ma być technicznie zrealizowana na terytorium Polski - przyjmująca zaopatrzenie Jednostka Wojskowa natomiast zamawiającym jest NSPA-NATO SUPPORT AND PROCUREMENT AGENCY (Agencja Support i Zamówień NATO) z siedzibą w Luxemburgu. Dostawa wymienionych towarów, stanowiących rodzaj uzbrojenia, zostanie dokonana na rzecz wymienionej organizacji międzynarodowej i na rzecz tej organizacji zostanie wystawiona faktura dokumentująca dostawę.

Powołany podmiot, będący zamawiającym uzbrojenie, określany jako NSPA jest jedną z agencji powołanych przez NATO, jako organ wykonawczy Organizacji Wsparcia i Zaopatrzenia NATO. NSPA dla nabywanych od Wnioskodawcy towarów, przekazał, przed dokonaniem dostawy: wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011 r., str. 1), potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot przekazujący świadectwo posiada siedzibę lub przedstawicielstwo; zamówienie dotyczące towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument określony w pkt 1- zamówienie powyższe określa ilość, rodzaj i dane techniczne zamawianych towarów oraz ich kody (specyfikacja towarów) i potwierdza, iż NSPA zleca ich dostawę Spółce z o.o. PHU I. Powołane świadectwo zwolnienia z podatku potwierdza, iż dostawa wymienionych towarów jest dostawą realizowaną na rzecz organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę na terytorium Luksemburga i dla celów służbowych tej organizacji. Ponadto świadectwo zwolnienia zawiera potwierdzenie zamawiającego, że towary będące przedmiotem dostawy spełniają warunki i ograniczenia mające zastosowanie do zwolnienia ich od podatku. Wnioskodawca jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, w związku z zamierzoną dostawą wystawi na rzecz NSPA fakturę VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość zastosowania 0% stawki podatku dla dostawy towarów stanowiących elementy uzbrojenia armii tj. wielofunkcyjnych lornetek na podczerwień dalekiego zasięgu oraz przenośnych wideomonitorów wraz z oprzyrządowaniem.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 i art. 129 ust. 1. Jednakże na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Ustawodawca zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.


I tak na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U z 2013 poz. 1719 ze zm.), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo:

  1. na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego;
  2. na terytorium państwa trzeciego

- uznanych za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib - do celów służbowych tych organizacji.

Stosownie do § 8 ust. 2 tego rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od 21 lutego 2016 r. przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

  1. w przypadku o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1 z późn. zm.), zwane dalej „świadectwem”, dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-4 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;
  2. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone w pkt 1 i 1a

Zgodnie z § 8 ust. 4 rozporządzenia w przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.


W myśl § 8 ust. 5 rozporządzenia w przypadku, o którym mowa w ust. 4, podmioty określone w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

Przywołany wyżej przepis § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia stanowi implementację przepisu art. 151 ust. 1 lit. b dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, z późn. zm.), do krajowego porządku prawnego, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają dostawy towarów lub świadczenie usług na rzecz organizacji międzynarodowych, innych niż organy, o których mowa w lit. aa, uznanych za takie przez organy władzy publicznej przyjmującego państwa członkowskiego, oraz na rzecz członków tych organizacji, w granicach i na warunkach ustalonych w konwencjach międzynarodowych ustanawiających takie organizacje lub w porozumieniach dotyczących ich siedzib.


Mając na uwadze powyższe, należy zauważyć, że zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia stawka podatku od towarów i usług 0% przysługuje wyłącznie w sytuacji gdy:

  1. dostawa towarów i świadczenie usług odbywa się na rzecz podmiotów, które posiadają status organizacji międzynarodowej w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub w porozumieniach dotyczących ich siedzib,
  2. nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do własnych celów organizacji międzynarodowej, służących wypełnianiu jej oficjalnych działań.

W przedmiotowej sprawie należy zatem rozważyć, czy dostawa elementów uzbrojenia armii w postaci wielofunkcyjnych lornetek na podczerwień dalekiego zasięgu oraz przenośnych wideomonitorów wraz z oprzyrządowaniem na rzecz NSPA spełnia przesłanki wskazane w cytowanym rozporządzeniu Ministra Finansów, co pozwoliłoby Wnioskodawcy na zastosowanie 0% stawki podatku od towarów i usług.

W pierwszej kolejności trzeba wyjaśnić, że do organizacji międzynarodowych, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia należy zaliczyć Organizację Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO), ustanowioną przez Traktat Północnoatlantycki podpisany w Waszyngtonie 4 kwietnia 1949 r. NATO składa się z Rady Północnoatlantyckiej i organów pomocniczych. Jednym z takich organów pomocniczych jest Organizacja Wsparcia i Zaopatrzenia NATO (NATO Support and Procurement Organisation - NSPO), która składa się z Rady Nadzorczej (Agency Supervisory Board - ASB) i organu wykonawczego - Agencji Wsparcia i Zaopatrzenia NATO (NATO Support and Procurement Agency - NSPA). To, że w skład NATO wchodzą organy utworzone do jej prawidłowego funkcjonowania, nie oznacza, że należy je traktować na równi z samą Organizacją.


NSPO i NSPA (organ wykonawczy NSPO) są integralną częścią NATO, niezależną organizacyjnie, administracyjnie i finansowo, lecz nie podmiotowo, ta niezależność nadana jest wyłącznie w granicach określonych przez Traktat. Zatem NSPA nie jest odrębną organizacją międzynarodową.


W tym miejscu podkreślić należy, że stawka podatku w wysokości 0% ma zastosowanie tylko w przypadku, gdy dostawa towarów dokonana jest dla celów służbowych organizacji międzynarodowych. Oznacza to, że preferencje podatkowe polegające na zastosowaniu obniżonej do wysokości 0% stawki podatku VAT przysługują tylko wtedy, gdy nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do własnych celów organizacji międzynarodowej, służących wypełnianiu jej oficjalnych działań. Zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% jest możliwe gdy towary lub usługi nabywane są w celu ich wykorzystywania w działaniach stanowiących cel NATO.

Tymczasem, jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego, przedmiotowa dostawa towarów stanowiących elementy uzbrojenia armii w postaci wielofunkcyjnych lornetek na podczerwień dalekiego zasięgu oraz przenośnych wideomonitorów wraz z oprzyrządowaniem ma być technicznie zrealizowana na terytorium Polski, ale zamawiającym jest NSPA - i co istotne - dostawa sprzętu wojskowego zostanie dokonana do Jednostki Wojskowej nr 4226. Zatem NSPA nabywa elementy uzbrojenia armii a następnie dostarcza je na potrzeby sił zbrojnych państw członkowskich NATO (w przedmiotowej sprawie – Polski). Sytuacja taka wyklucza możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, ponieważ przedmiotowe towary nie będą wykorzystane do celów służbowych przez organizację międzynarodową (czyli w przedmiotowej sytuacji – NATO). Za cel służbowy nie można bowiem uznać dostawy tych towarów do innego podmiotu, tj. Jednostki Wojskowej nr zlokalizowanej w Polsce. Takie działanie Zamawiającego (NSPA) ma charakter działalności handlowej wypełniającej definicję działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Zatem nie sposób zgodzić się z Wnioskodawcą, że dostawa towarów przez NSPA zrealizowana na terytorium Polski do innego podmiotu czyli Jednostki Wojskowej będzie wpisywać się w cel służbowy i obowiązki agencji, gdyż taka działalność jak ustalono powyżej nosi znamiona działalności gospodarczej o której mowa w cyt. art. 15 ust. 2 ustawy. Taki sposób działalności NSPA pod kątem celu służbowego i charakteru w jakim przedmiotowa agencja powinna wypełniać swoje zadania i funkcje wyklucza możliwość zastosowania stawki 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Należy zaznaczyć, iż przepisy regulujące opodatkowanie podatkiem od towarów i usług nie zawierają innych szczególnych preferencji podatkowych, polegających na zastosowaniu zwolnienia lub obniżonych stawek podatku w stosunku do dostawy towarów stanowiących elementy uzbrojenia armii dokonanej na rzecz organów pomocniczych NATO (w tym przypadku NSPA). Organom międzynarodowym nie przysługują żadne zwolnienia od dostawy towarów i usług w przypadku gdy prowadzą one działalność gospodarczą. W takim bowiem przypadku uznawane są one za podatnika, jako że decydującym elementem nie jest tutaj status podatnika ale faktycznie wykonywana przez niego działalność.


Reasumując, preferencja podatkowa w postaci stawki VAT w wysokości 0% może zostać przyznana tylko wtedy, gdy towary lub usługi, poza tym, że mają być nabywane w imieniu i na rzecz NATO, mają być też nabywane w celu ich wykorzystania w działaniach stanowiących cel NATO.


Nabycie towarów dokonane przez NSPA w celu przekazania ich na terytorium Polski do Jednostki Wojskowej należy potraktować jako nabycie do celów innych niż cele służbowe NATO i w takich okolicznościach dostawa towarów na rzecz NSPA nie może korzystać ze stawki 0% przewidzianej dla organizacji międzynarodowych.


Zatem dostawa towarów dokonana przez Wnioskodawcę na rzecz NSPA-NATO będzie podlegała opodatkowaniu podstawową stawką podatku, tj. 23%. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania do transakcji dostawy w postaci wielofunkcyjnych dalekiego zasięgu lornetek na podczerwień oraz przenośnych wideomonitorów na rzecz NSPA stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% należy uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego powołanego przez Wnioskodawcę należy wskazać, że kształtowanie się orzecznictwa jest procesem rozłożonym w czasie i co do zasady wymaga większej liczby wyroków poszczególnych składów orzekających. Tym samym, należy stwierdzić, iż powołany jeden wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 16 maja 2014 r. sygn. III SA/WA 2990/13 nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Z orzeczenia powołanego przez Stronę nie należy zatem wyciągać wniosku o ukształtowaniu się określonej linii orzeczniczej w kwestii zastosowania stawki 0% podatku dla dostawy elementów uzbrojenia armii na rzecz NSPA w sytuacji gdy dostawa ma być zrealizowana na terytorium Polski dla Jednostki Wojskowej. Ponadto należy zauważyć, że wyrok na który powołuje się Wnioskodawca jest orzeczeniem nieprawomocnym i Minister Finansów nie zgadzając się z tym wyrokiem wniósł skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Zgodnie natomiast z art. 168 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi orzeczenie sądu staje się prawomocne, jeżeli nie przysługuje co do niego środek odwoławczy. Zatem dopiero po ostatecznym rozstrzygnięciu sprawy przez Naczelny Sąd Administracyjny można będzie mówić o związaniu oceną prawną wskazaną w przedmiotowym orzeczeniu.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj