Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1225/11/WM
z 7 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-1225/11/WM
Data
2012.03.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
koszty uzyskania przychodów
przychód
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy otrzymane z Powiatowego Urzędu Pracy jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego są przychodem wolnym od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 czy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2. Czy prawidłowym jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków (niedotyczących nabycia środków trwałych) sfinansowanych dotacją z Powiatowego Urzędu Pracy otrzymaną jako jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, (są to wydatki na zakup wyposażenia i materiałów wykorzystywanych w prowadzonej działalności, wykonanie strony internetowej, utrzymanie serwera, wykonanie wizytówek)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2011 r. (data wpływu 8 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 8 sierpnia 2011 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych wg skali podatkowej (prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów), korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej była osobą bezrobotną zarejestrowaną w Powiatowym Urzędzie Pracy.

W dniu 15 czerwca 2011 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę z PUP o przyznanie jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej współfinansowaną przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Na podstawie tej umowy otrzymała środki w kwocie 15.000 zł, z czego 11.990 zł przeznaczyła na zakup środków trwałych, a 3.010 zł na pozostałe wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (są to wydatki na zakup wyposażenia i materiałów wykorzystywanych w prowadzonej działalności, wykonanie strony internetowej, utrzymanie serwera, wykonanie wizytówek).

Wydatków na nabycie środków trwałych nie zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów (ani bezpośrednio, ani pośrednio przez odpisy amortyzacyjne), natomiast pozostałe wydatki w kwocie 3.010 zł zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy otrzymane z Powiatowego Urzędu Pracy jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego są przychodem wolnym od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 czy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy prawidłowym jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków (niedotyczących nabycia środków trwałych) sfinansowanych dotacją z Powiatowego Urzędu Pracy otrzymaną jako jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, (są to wydatki na zakup wyposażenia i materiałów wykorzystywanych w prowadzonej działalności, wykonanie strony internetowej, utrzymanie serwera, wykonanie wizytówek)...


Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymana z Powiatowego Urzędu Pracy dotacja na podjęcie działalności gospodarczej współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego jest przychodem wolnym od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym sfinansowane z ww. dotacji wydatki na zakup wyposażenia i materiałów wykorzystywanych w prowadzonej działalności, wykonanie strony internetowej, utrzymanie serwera i wykonanie wizytówek można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.


Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.


  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Powołany przepis ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy stanowi m.in., że Starosta może ze środków Funduszu Pracy przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej. Szczegółowe warunki przyznawania tych środków zostały określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 kwietnia 2009 r. w sprawie dokonywania refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 62, poz. 512 ze zm.).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że otrzymała Pani z Powiatowego Urzędu Pracy dotację w formie jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej w kwocie 15.000 zł. Przyznane środki zgodnie z umową zawartą z Powiatowym Urzędem Pracy zostały w całości wydatkowane na zakup środków trwałych, wyposażenia, materiałów wykorzystywanych w prowadzonej działalności, wykonanie strony internetowej, utrzymanie serwera, wykonanie wizytówek.


W świetle powołanych przepisów należy stwierdzić, iż otrzymane przez Panią środki z Powiatowego Urzędu Pracy przeznaczone na zakup:


  • środków trwałych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej;
  • wyposażenia, materiałów wykorzystywanych w prowadzonej działalności, wykonanie strony internetowej, utrzymanie serwera, wykonanie wizytówek – korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Odnosząc się natomiast do kwestii możliwości i sposobu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków sfinansowanych wskazaną ww. dotacją stwierdzić należy, iż w myśl art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Z powyższego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 powołanej ustawy. Jednakże, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać jego związek z prowadzoną działalnością oraz to, że poniesienie tego wydatku miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, ewentualnie na zachowanie lub zabezpieczenie źródła tego przychodu.

Wydatek taki nie może ponadto znajdować się w katalogu kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy.

Analiza treści zarówno art. 22 ust. 1 jak i art. 23 ww. ustawy, wskazuje że co do zasady, nie ma przeszkód, aby mogła Pani zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na zakup wyposażenia, materiałów wykorzystywanych w prowadzonej działalności, wykonanie strony internetowej, utrzymanie serwera, wykonanie wizytówek sfinansowane ze środków otrzymanych z Urzędu Pracy. Warunkiem zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest jednakże istnienie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionymi wydatkami, a przychodami z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej oraz należyte udokumentowanie poniesionych wydatków.

Sfinansowanie wydatków na zakup wyposażenia ze środków przyznanych osobie bezrobotnej z urzędu pracy na podjęcie działalności gospodarczej, nie wyklucza możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, mimo iż przyznane środki mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten nie został bowiem wymieniony w art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129, 136 i 137.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy że otrzymane z Urzędu Pracy jednorazowe środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej, w części przeznaczonej na sfinansowanie pozostałych wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą (wydatki na zakup wyposażenia i materiałów wykorzystywanych w prowadzonej działalności, wykonanie strony internetowej, utrzymanie serwera, wykonanie wizytówek) - stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast otrzymane z Urzędu Pracy jednorazowe środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej, w części przeznaczonej na zakup środków trwałych – nie stanowią w ogóle przychodu z działalności gospodarczej, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawczyni we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego – w części dotyczącej przychodu – stwierdziła, że otrzymana dotacja jest przychodem korzystającym ze zwolnienia pomijając fakt, że w części przeznaczonej na cele inwestycyjne, dotacja nie jest przychodem - stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać, jako nieprawidłowe.

Jednocześnie wydatki sfinansowane dotacją – za wyjątkiem wydatków na zakup środków trwałych - mogą stanowić na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy - koszty uzyskania przychodów, o ile spełniają przesłanki wynikające z cytowanego uprzednio przepisu art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj