Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4513-19/16-2/MC
z 26 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2016 r. (data wpływu 26 lutego 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ustalenia właściwego dokumentu, na którym należy wykazać podatek akcyzowy w przypadku użycia alkoholu etylowego zawartego w nabytych wewnątrzwspólnotowo aromatach niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania zwolnienia od akcyzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 lutego 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ustalenia właściwego dokumentu, na którym należy wykazać podatek akcyzowy w przypadku użycia alkoholu etylowego zawartego w nabytych wewnątrzwspólnotowo aromatach niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania zwolnienia od akcyzy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na zakupie aromatów z innych krajów Unii Europejskiej. Niektóre z tych aromatów zawierają alkohol etylowy spełniający rolę rozpuszczalnika substancji aromatycznych. Aromaty te klasyfikowane są do pozycji 3302 nomenklatury CN, która w taryfie celnej opisywana jest jako „mieszaniny substancji zapachowych i mieszaniny (włącznie z roztworami alkoholowymi) na bazie jednej lub na wielu takich substancjach, w rodzaju stosowanych jako surowce w przemyśle...”

Aromaty są następnie odsprzedawane innym podmiotom polskim z przeznaczeniem stosowania do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, i zastosowaniem zwolnienia z podatku akcyzowego zgodnie z treścią zawartą w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Należy podkreślić, że aromaty na bazie alkoholu będą przywożone z innych krajów Unii Europejskiej do magazynów Spółki na podstawie dokumentów transportowych oraz faktury handlowej bez konieczności przemieszczania ich na dokumentach e-AD czy UDT. W podobny sposób Spółka będzie sprzedawać te produkty i dostarczać je do odbiorcy, jeżeli nabywa je do celów określonych w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym na zwyczajowych dokumentach przewozowych bez konieczności użycia e-AD czy dokumentów dostawy.


Jednakże może się zdarzyć, że część nabytych wewnątrzwspólnotowo aromatów nie zostanie sprzedana na rynku polskim zgodnie z celem, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 z następujących powodów:

  1. zmniejszenia ilości zamówionego towaru przez ostatecznego odbiorcę,
  2. upłynięcia terminu przydatności do użycia,
  3. rozlanie towaru w magazynie czy inne nieprzewidziane przypadki.

Zgodnie zatem z przepisami ustawy od takiego towaru należy naliczyć i zapłacić podatek akcyzowy. Dotychczas Spółka wykazywała takie przypadki na deklaracji wraz ze składaniem deklaracji jako zarejestrowany odbiorca. Jednakże od kwietnia b.r. Spółka zamknie ten magazyn i nie będzie posiadała zezwolenia jako zarejestrowany odbiorca. Będzie jednak musiała płacić akcyzę w przypadkach określonych powyżej w punktach a-c).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Na jakim dokumencie wykazywać wyliczoną i zapłaconą akcyzę od towarów, które zostały nabyte wewnątrzwspólnotowo do celów pozwalających na zastosowanie zwolnienia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, które jednak po przywozie do Polski nie zostały poddane celom zezwalającym na zastosowanie zwolnienia w przypadku, gdy podmiot: nie prowadzi składu podatkowego, nie jest zarejestrowanym odbiorcą, nie jest pośrednikiem ani przedstawicielem?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W związku z decyzją podjętą przez Spółkę, że towary, które zostały wcześniej zakupione z przeznaczeniem do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, a tym samym zwolnione od podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, nie zostaną na ten cel wykorzystane z różnych przyczyn (np. wycofania się kontrahenta polskiego z zakupu całości lub części zamówionego towaru lub upływu terminu przydatności produktu do użycia), Spółka zobowiązana jest wyliczyć i zapłacić podatek akcyzowy.


Jednakże z uwagi na przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a zgodnie z którym „Przedmiotem opodatkowania jest również użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy jeżeli ich użycie:

  1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy”,

w powiązaniu z

przepisem art. 10 ust. 1 mówiącym, że „Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub/zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej”

należy przyjąć, że dniem powstania obowiązku podatkowego jest dzień otrzymania informacji czy podjęcia decyzji (zaistniał stan faktyczny), że towary, które wcześniej były zakupione z przeznaczeniem na cel zwolniony nie zostaną na ten cel zużyte z powodów wymienionych powyżej (należy nadmienić, że powód odstąpienia od zwolnienia jest niezależny od Spółki). Spółka powinna wyliczyć podatek akcyzowy przypadający na dzień zaistnienia stanu faktycznego (bez odsetek od zaległości podatkowych od dnia przywozu do Polski) oraz go zapłacić w ustawowym terminie i złożyć deklarację AKC-4 do 25 dnia następnego miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy. Zgłoszenie rejestracyjne określone w artykule 16 ustawy o podatku akcyzowym jest wcześniej wymagane.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752, ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.


W poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy, do wyrobów akcyzowych zaliczono, bez względu na kod CN, alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.


Stosowanie do art. 92 ustawy do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.


W myśl art. 93 ust. 1 ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy zwalnia się alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.


Jednocześnie zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy.


Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).


W myśl art. 21 ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Zgodnie z delegacją ustawową wynikającą z art. 26 ust. 1 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 14 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy (Dz. U. z 2015 r., poz. 2279), zwane dalej rozporządzeniem.


Stosownie do § 1 pkt 1 rozporządzenia, rozporządzenie określa wzory deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, art. 24 ust. 1 pkt 2 i 3, art. 24b ust. 1 pkt 2 i 3 oraz art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy.


W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia deklaracje podatkowe, o których mowa w § 1 pkt 1, składają się z formularza głównego (AKC-4/AKC-4zo), którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, oraz formularzy szczegółowych o podatku akcyzowym dla poszczególnych grup wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych (AKC-4/A, AKC-4/B, AKC-4/C, AKC-4/D, AKC-4/E, AKC-4/F, AKC-4/H, AKC-4/I, AKC-4/J, AKC-4/K, AKC-4/L), których wzory określają załączniki nr 2-12 do rozporządzenia.


I tak, załącznik nr 2 stanowi wzór formularza szczegółowego AKC-4/A Podatek akcyzowy od alkoholu etylowego.


Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na zakupie aromatów z innych krajów Unii Europejskiej. Niektóre z tych aromatów zawierają alkohol etylowy spełniający rolę rozpuszczalnika substancji aromatycznych. Aromaty te klasyfikowane są do pozycji 3302 nomenklatury CN, która w taryfie celnej opisywana jest jako mieszaniny substancji zapachowych i mieszaniny (włącznie z roztworami alkoholowymi) na bazie jednej lub na wielu takich substancjach, w rodzaju stosowanych jako surowce w przemyśle. Aromaty są następnie odsprzedawane innym podmiotom polskim z przeznaczeniem stosowania do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, i zastosowaniem zwolnienia z podatku akcyzowego zgodnie z treścią zawartą w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy.


Jednakże może się zdarzyć, że część nabytych wewnątrzwspólnotowo aromatów nie zostanie sprzedana na rynku polskim zgodnie z celem, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 z następujących powodów:

  1. zmniejszenia ilości zamówionego towaru przez ostatecznego odbiorcę,
  2. upłynięcia terminu przydatności do użycia,
  3. rozlanie towaru w magazynie czy inne nieprzewidziane przypadki.

Analiza niniejszej sprawy prowadzi do wniosku, że przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia właściwego dokumentu, na którym należy wykazać wyliczoną i zapłaconą akcyzę w przypadku, gdy aromaty zawierające alkohol etylowy, które zostały nabyte wewnątrzwspólnotowo do celów pozwalających na zastosowanie zwolnienia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, które po przywozie do Polski nie zostały poddane celom zezwalającym na zastosowanie zwolnienia w przypadku, gdy podmiot nie prowadzi składu podatkowego, nie jest zarejestrowanym odbiorcą, nie jest pośrednikiem ani przedstawicielem.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku Wnioskodawca zobowiązany będzie do złożenia stosownej deklaracji podatkowej na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca będzie zobowiązany do złożenia deklaracji dla podatku akcyzowego AKC-4/AKC-4zo wraz z formularzem szczegółowym AKC-4/A zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy w zw. z § 1 pkt 1 oraz § 2 ust. 1 rozporządzenia.

Tym samym stwierdzić należy, że właściwym dokumentem, na którym należy wykazać podatek akcyzowy w przypadku, gdy aromaty zawierające alkohol etylowy, które zostały nabyte wewnątrzwspólnotowo do celów pozwalających na zastosowanie zwolnienia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, które po przywozie do Polski nie zostały poddane celom zezwalającym na zastosowanie zwolnienia w przypadku, gdy podmiot nie prowadzi składu podatkowego, nie jest zarejestrowanym odbiorcą, nie jest pośrednikiem ani przedstawicielem będzie deklaracja dla podatku akcyzowego AKC-4/AKC-4zo wraz z formularzem szczegółowym AKC-4/A.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie wskazać należy, że przedmiotowa interpretacja indywidualna rozstrzyga jedynie w zakresie ustalenia właściwego dokumentu, na którym należy wykazać podatek akcyzowy w przypadku użycia alkoholu etylowego zawartego w nabytych wewnątrzwspólnotowo aromatach niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania zwolnienia od akcyzy, nie rozstrzyga natomiast w zakresie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego w przedstawionych przypadkach, możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, momentu powstania obowiązku podatkowego oraz obliczania wysokości podatku akcyzowego, gdyż niniejsze zagadnienia nie były przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj