Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4512-229/16-2/DG
z 14 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2016 r. (data wpływu 29 stycznia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki jako gruntu pod zabudowę podlegającego opodatkowaniu stawką podstawową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 29 stycznia 2016 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki jako gruntu pod zabudowę podlegającego opodatkowaniu stawką podstawową.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina zamierza dokonać sprzedaży działki gruntu o nr ewid. 1154. Dla będącej przedmiotem sprzedaży działki o nr. ewid. 1154, obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego terenu wsi, zatwierdzony Uchwałą Rady Gminy z dnia 6 marca 2002 r. (opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa z dnia 7 kwietnia 2002 r.). Ww. działka o nr. ewid. 1154 znajduje się na terenie oznaczonym w miejscowym planie symbolem planistycznym 8/MU- określonym jako teren zabudowy mieszkaniowo-usługowej o przewadze istniejącej zabudowy mieszkaniowej. Zgodnie zaś z § 12 ust. 2 pkt 2) planu, nie dopuszcza się naruszania istniejących na terenie opracowania obszarów leśnych z wyjątkiem tych, które otrzymały zgodę odpowiednich instytucji na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne, dla których obowiązują ustalenia zawarte w tych decyzjach dotyczących zmiany przeznaczenia poszczególnych działek leśnych na cele nieleśne wraz z ich wtórnym podziałem. Jednocześnie przedmiotowa działka nie uzyskała decyzji w przedmiocie zgody właściwego organu na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy dostawa gruntu przeznaczonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę możne podlegać zwolnieniu z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, w przypadku, gdy grunt ten nie uzyskał zgody na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Grunty są towarami w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (dalej „ustawa o VAT”), natomiast sprzedaż gruntów stanowi na gruncie ustawy o VAT dostawę towarów i podlega opodatkowaniu wg stawki 23%. Całość działki będącej przedmiotem dostawy stanowi teren przeznaczony w miejscowym planie pod zabudowę. Jednocześnie zgodnie z § 12 ust. 2 pkt 2) planu, nie dopuszcza się naruszania istniejących na terenie opracowania obszarów leśnych z wyjątkiem tych, które otrzymały zgodę odpowiednich instytucji na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne, dla których obowiązują ustalenia zawarte w tych decyzjach dotyczących zmiany przeznaczenia poszczególnych działek leśnych na cele nieleśne wraz z ich wtórnym podziałem. Przedstawiony powyżej stan faktyczny wymaga odpowiedzi na pytanie, czy możliwe będzie zwolnienie dostawy gruntu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT jako gruntu, który nie otrzymał zgody na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. A zatem zwolnieniem objęta zostanie taka dostawa, która dotyczy terenu niezabudowanego, przy jednoczesnym przeznaczeniu tego terenu na cele inne niż pod zabudowę.

Przepis art. 2 pkt 33 ustawy o VAT zawiera definicję terenów budowlanych, odwołując się do ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. 2003.80.717), (dalej „u.p.z.p.”). Na podstawie u.p.z.p. zaś ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku, zgodnie z art. 4 ust. 2 u.p.z.p. określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W przedmiotowej sprawie działka położona jest na terenie objętym ustaleniami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego terenu wsi część B, zatwierdzonego Uchwałą Rady Gminy z dnia 6 marca 2002 r. (opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Województwa z dnia 7 kwietnia 2002 r. poz. 1878). Ww. działka o nr. ewid. 1154 znajduje się na terenie oznaczonym w miejscowym planie symbolem planistycznym 8/MU określonym jako teren zabudowy mieszkaniowo-usługowej o przewadze istniejącej zabudowy mieszkaniowej. Powyższy zapis miejscowego planu odnosi się do całości powierzchni działki i nadaje jej jednolity status terenu przeznaczonego pod zabudowę. Jednocześnie zgodnie z § 12 ust. 2 pkt 2 planu miejscowego, nie dopuszcza się naruszania istniejących na terenie opracowania obszarów leśnych z wyjątkiem tych, które otrzymały zgodę odpowiednich instytucji na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne, dla których obowiązują ustalenia zawarte w tych decyzjach dotyczących zmiany przeznaczenia poszczególnych działek leśnych na cele nieleśne wraz z ich wtórnym podziałem. Przedmiotowa działka nie uzyskała zgody właściwego organu na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, kryterium wyłączającym ze zwolnienia od podatku jest przeznaczenie terenu pod zabudowę. W rozpatrywanym przypadku zgodnie z miejscowym planem cała działka stanowi teren przeznaczony pod zabudowę. Jednakże w sytuacji, gdy miejscowy plan, stanowiąc o przeznaczeniu działki pod zabudowę, zawiera jednocześnie zapis, że „nie dopuszcza się naruszania istniejących na terenie opracowania obszarów leśnych z wyjątkiem tych, które otrzymały zgodę odpowiednich instytucji na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne, dla których obowiązują ustalenia zawarte w tych decyzjach dotyczących zmiany przeznaczenia poszczególnych działek leśnych na cele nieleśne wraz z ich wtórnym podziałem”, to, jak wskazuje praktyka, w takich stanach faktycznych wydane zostały przez organy podatkowe interpretacje podatkowe zwalniające z VAT działkę jako teren leśny (interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 23 stycznia 2012 r. IPTPP1/443-911/11-4/RG; interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 marca 2015 r. IPPP2/4512-25/15-2/DG). Zgodnie z powyższymi interpretacjami, działka powinna być zwolniona z VAT, bowiem w ocenie organów podatkowych pozostaje ona nadal gruntem leśnym, ponieważ nie otrzymała zgody na przeznaczenie na cele nieleśne.

Reasumując należy mieć na względzie stanowiska organów podatkowych zawarte w ww. interpretacjach, zgodnie z którymi dostawa działki w części - w jakiej stanowi powierzchnię niewyłączoną z produkcji leśnej powinna korzystać ze zwolnienia z podatku VAT. Działka taka jako teren wciąż leśny, mieści się w dyspozycji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy - jest terenem niezabudowanym i innym niż teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę.


W ocenie Wnioskodawcy, w odniesieniu do ww. działki, wobec braku decyzji w przedmiocie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne, można zastosować zwolnienie z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Towarami stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.


Z powyższych przepisów wynika, że nieruchomość gruntowa spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.


Stosownie do art. 2 pkt 33 ustawy, tereny budowlane to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Treść powyższego artykułu jest zgodna z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen z którego wynika, że teren budowlany oznacza „każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 199, ze zm.), ustawa określa:

  1. zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego
    i organy administracji rządowej,
  2. zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy.

Natomiast art. 4 ust. 1 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym stanowi, że ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.


O przeznaczeniu terenu decydują więc akty prawa miejscowego – miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy.


Generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu -zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonych pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.


Z treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Na mocy art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 cyt. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych), gdyż tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Gmina zamierza dokonać sprzedaży działki gruntu o nr ewid. 1154. Dla będącej przedmiotem sprzedaży działki o nr. ewid. 1154, obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego zatwierdzony Uchwałą Rady Gminy z dnia 6 marca 2002 r. Ww. działka o nr. ewid. 1154 znajduje się na terenie oznaczonym w miejscowym planie symbolem planistycznym 8/MU - określonym jako teren zabudowy mieszkaniowo-usługowej o przewadze istniejącej zabudowy mieszkaniowej. Zgodnie zaś z § 12 ust. 2 pkt 2) planu, nie dopuszcza się naruszania istniejących na terenie opracowania obszarów leśnych z wyjątkiem tych, które otrzymały zgodę odpowiednich instytucji na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne, dla których obowiązują ustalenia zawarte w tych decyzjach dotyczących zmiany przeznaczenia poszczególnych działek leśnych na cele nieleśne wraz z ich wtórnym podziałem. Jednocześnie przedmiotowa działka nie uzyskała decyzji w przedmiocie zgody właściwego organu na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne.


Przedmiotem wątpliwości Gminy jest, czy dostawa wyżej opisanej działki będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.


Jak wyjaśniono wyżej opodatkowane podatkiem od towarów i usług są wyłącznie te grunty niezabudowane które stanowią tereny budowlane (przeznaczone pod zabudowę). Pozostałe działki niezabudowane, będące gruntami np. leśnymi, rolnymi - nieprzeznaczone pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

W rozpatrywanej sprawie przedmiotem sprzedaży będzie działka, która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego stanowi teren zabudowy mieszkaniowo-usługowej o przewadze istniejącej zabudowy mieszkaniowej. Natomiast jak wynika z § 12 ust. 2 pkt 2) ww. planu, wykorzystanie gruntu na cele wyznaczone w MPZP uwarunkowane jest uzyskaniem zgody odpowiednich instytucji na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne. Działka będąca przedmiotem niniejszego wniosku takiej zgody nie uzyskała i w związku z tym nadal stanowi grunt leśny. Zatem należy uznać, że dostawa ww. działki jako gruntu leśnego, z uwagi na niespełnienie warunków wskazanych w § 12 ust. 2 pkt 2) miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT stosownie do zapisów art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj