Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/4512-144/16/AJ
z 28 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2016 r. (data wpływu 1 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty wydatkowanej z tytułu zakupu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 marca 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty wydatkowanej z tytułu zakupu kasy rejestrującej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Działalność gospodarczą rozpoczęła Pani w dniu 1 lutego 2006 r. Do momentu zainstalowania kasy fiskalnej wystawiała Pani faktury VAT, prowadząc działalność gospodarczą, która nie wymagała posiadania kasy fiskalnej. W dniu 16 września 2014 r. dokonała Pani zmiany we wpisie CEIDG, polegającej na dodaniu nowego PKD, planując rozpoczęcie nowej działalności gospodarczej – mobilne kosmetyczne wybielanie zębów. Przez kilka miesięcy przygotowywała się Pani do rozpoczęcia tej działalności pod względem organizacyjnym, finansowym, marketingowym (m.in. szkolenia, biznesplan, zakup materiałów). W pierwszym tygodniu marca zdecydowała Pani, że rozpocznie nową działalność. W związku z wejściem w życie od dnia 1 marca 2015 r. nowych przepisów, działalność ta wymagała zainstalowania kasy fiskalnej. Pisemne zgłoszenie do Urzędu Skarbowego w W… złożyła Pani w dniu 10 marca 2015 r. Dnia 11 marca 2015 r. zakupiła Pani jedną mobilną kasę fiskalną. Pierwsza sprzedaż nastąpiła dnia 18 marca 2015 r. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług podatnik, który zakupi kasę fiskalną i rejestruje na niej sprzedaż ma możliwość ubiegania się o zwrot za zakup kasy fiskalnej, jeśli dopełni odpowiednich formalności z tym związanych. Dopełniła Pani wszystkich zasad określonych przez Ministra Finansów w rozporządzeniu w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących. Złożyła Pani pisemne zgłoszenie informujące o jednej kasie rejestrującej do Urzędu Skarbowego w W… w terminie poprzedzającym rozpoczęcie ewidencjonowania sprzedaży; zakup, fiskalizacja i zgłoszenie kasy nastąpiło w dniu 11 marca 2015 r. Rozpoczęła Pani ewidencjonowanie obrotu – pierwsza sprzedaż nastąpiła w dniu 18 marca 2015 r. a w dniu 19 marca 2015 r. dostarczyła Pani do Urzędu Skarbowego w ... pierwszy raport dzienny. Zapłaciła Pani za kasę fiskalną całą należność i dowód zapłaty całej należności dostarczyła do Urzędu Skarbowego. Po dostarczeniu wszystkich wymaganych dokumentów został nadany numer ewidencyjny, który w sposób trwały umieściła Pani na kasie fiskalnej.

Ponieważ ustawodawca przewidział dla podatników rozpoczynających ewidencjonowanie za pomocą kasy fiskalnej możliwość częściowej refundacji kosztów zakupu właściwego urządzenia – odliczenie od podatku należnego kwotę wydatkowaną na zakup kasy rejestrującej w wysokości 90% jej ceny zakupu netto, jednak nie więcej niż 700 zł, to po spełnieniu wszystkich wymaganych warunków skorzystała Pani z tej możliwości, odliczając 700 zł.

We wniosku wskazano, że Urząd Skarbowy w W… argumentuje, że zwrot się nie należy, ponieważ nie dokonała Pani zgłoszenia do 28 lutego 2015 r. i w związku z tym musi Pani złożyć korektę – mimo że działalność, która wymaga zainstalowania kasy fiskalnej rozpoczęła Pani dopiero w marcu 2015 r. Nadmienia Pani również, że dwukrotnie konsultując tę sprawę z Krajową Informacją Podatkową otrzymała Pani odpowiedź, że zwrot się należy. Wobec niejednoznacznej interpretacji zwraca się Pani z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy należy mi się zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej w wysokości 700 zł?


Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wskazała Pani, że jest uprawniona do skorzystania z ulgi na zakup kasy fiskalnej, ponieważ spełniła wszystkie wymagane warunki, wobec czego zwrot się należy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak stanowi art. 111 ust. 4 ww. ustawy, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Stosownie do zapisu art. 111 ust. 6 ustawy, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2.

Kasa rejestrująca służąca do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących zawieranych transakcji, w tym wysokości uzyskiwanego przez podatnika obrotu i kwot podatku należnego, oraz musi przechowywać te dane lub też zapewniać bezpieczny ich przekaz na zewnętrzne nośniki danych. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej powinna posiadać numer unikatowy, nadawany w ramach czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych (art. 111 ust. 6a).


Na podstawie art. 111 ust. 7 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:


  1. określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot;
  2. określi przypadki, warunki i tryb zwrotu przez podatnika kwot, o których mowa w ust. 6, oraz inne przypadki naruszenia warunków związanych z ich odliczeniem (zwrotem), powodujące konieczność dokonania przez podatnika zwrotu, mając na uwadze okres wykorzystywania kas rejestrujących, przestrzeganie przez podatników warunków technicznych związanych z wykorzystywaniem tych kas oraz konieczność zapewnienia kontroli realizacji nałożonego na podatników obowiązku zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem (zwrotem) tych kwot;
  3. może określić inny, niż wymieniony w ust. 4, limit odliczeń dla kas o zastosowaniu specjalnym, które programowo, funkcjonalnie i konstrukcyjnie są zintegrowane z innymi urządzeniami, mając na uwadze koszty związane z ich nabyciem.


Kwestie rozliczenia wydatków poniesionych w związku z nabyciem urządzeń fiskalnych, w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r., poz. 163).


Jak wynika z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanego dalej „odliczeniem”, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:


  1. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania,
  2. rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać,
  3. posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.


W przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego jedną kasę rejestrującą, zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może być dokonane na formularzu zgłoszenia o miejscu instalacji kasy rejestrującej, zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania, jeżeli zgłoszenie to zostało złożone przed terminem obowiązkowego rozpoczęcia ewidencjonowania tych kwot (§ 2 ust. 1).

Stosownie do zapisu § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, odliczenie może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.

Kwota odliczenia w danym okresie rozliczeniowym nie może być wyższa od kwoty różnicy między kwotą podatku należnego a kwotą podatku naliczonego, o których mowa w art. 86 ustawy (§ 3 ust. 2).


Jak wynika z zapisu § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest większa albo równa kwocie podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik może otrzymać zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących, z tym że w danym okresie rozliczeniowym kwota zwrotu nie może przekroczyć równowartości:


  1. 25% kwoty odpowiadającej 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 175 zł – jeżeli podatnik składa deklaracje za okresy miesięczne, lub
  2. 50% kwoty odpowiadającej 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 350 zł – jeżeli podatnik składa deklaracje za okresy kwartalne.


Należy również wskazać, że zgodnie z art. 111 ust. 8 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r. poz. 1544).

Stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Na podstawie § 4 pkt 2 lit. j powołanego rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych – z wyjątkiem świadczenia usług na warunkach określonych w poz. 35 załącznika do rozporządzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy, oraz świadczenia usług, o których mowa w lit. i, świadczonych na pokładach samolotów lub w sposób określony w poz. 45 załącznika do rozporządzenia.

Jak wynika z zapisu § 9 ust. 4 ww. rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, którzy rozpoczynają po dniu 31 grudnia 2014 r. świadczenie usług, o których mowa w § 4 pkt 2 lit. c-j, świadczenie tych usług jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przez okres dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wykonano taką usługę, nie dłużej jednak niż do dnia utraty mocy zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2.

Zgodnie z § 9 ust. 6 ww. rozporządzenia, w przypadku podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2014 r. świadczenie usług, o których mowa w § 4 pkt 2 lit. c-j, którzy przed wykonaniem takiej usługi nie dokonywali sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, świadczenie tych usług jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przez okres dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wykonano taką usługę.

Z opisu sprawy wynika, że w miesiącu marcu 2015 r. podjęła Pani decyzję o rozszerzeniu prowadzonej działalności o usługi w zakresie mobilnego kosmetycznego wybielania zębów.

Do tego czasu – jak wskazano – nie miała Pani obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Pisemne zgłoszenie informujące o jednej kasie rejestrującej złożyła Pani do Urzędu Skarbowego w terminie poprzedzającym rozpoczęcie ewidencjonowania sprzedaży – w dniu 10 marca 2015 r. Dnia 11 marca 2015 r. dokonała Pani zakupu jednej mobilnej kasy fiskalnej. W tym też dniu nastąpiła fiskalizacja i zgłoszenie kasy rejestrującej. Pierwsza sprzedaż nastąpiła dnia 18 marca 2015 r. Zapłaciła Pani za kasę fiskalną całą należność. Pierwszy raport dobowy i dowód zapłaty całej należności dostarczyła do Urzędu Skarbowego, po czym został nadany numer ewidencyjny, który w sposób trwały umieściła Pani na kasie fiskalnej.

Powyższe okoliczności sprawy na tle powołanych przepisów prawa prowadzą do wniosku, że – przy założeniu, że wcześniej nie powstał wobec Pani obowiązek rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – spełniła Pani warunki uprawniające do odliczenia kwoty wydatkowanej z tytułu zakupu kasy rejestrującej.

Skoro bowiem pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących złożyła Pani do Urzędu Skarbowego w terminie poprzedzającym rozpoczęcie ewidencjonowania sprzedaży, tj. w dniu 10 marca 2015 r., rozpoczęcie świadczenia usług kosmetycznego wybielania zębów nastąpiło faktycznie z dniem 18 marca 2015 r., a zgłoszenie o ufiskalnieniu kasy złożyła Pani w dniu 11 marca 2015 r., to stosownie do zapisu art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług w powiazaniu z regulacjami zawartymi w § 3 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. może Pani dokonać odliczenia kwoty wydatkowanej z tytułu zakupu kasy rejestrującej w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Końcowo należy wskazać, że ostatecznej oceny zasadności i prawidłowości żądania zwrotu kwoty wydatkowanej z tytułu zakupu kasy rejestrującej na podstawie odpowiednich urządzeń księgowych może jedynie dokonać właściwy organ pierwszej instancji w toku przeprowadzonego postępowania kontrolnego lub podatkowego.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj