Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-2-1/4511-180/16/MK
z 11 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613, ze zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U., poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 17 lutego 2016 r. (data wpływu do Biura – 24 lutego 2016 r.), uzupełnionym 14 kwietnia 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny na cele kultu religijnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2016 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny na cele kultu religijnego.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, w piśmie z 7 kwietnia 2016 r. znak: IBPB-2-1/4511-180/16/MK, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku.

Uzupełnienia dokonano 14 kwietnia 2016 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 23 maja 2016 r. (powinno być – 2015 r.) została zawarta umowa darowizny działki (dalej – umowa). Stronami umowy była Wnioskodawczyni, jej mąż i Parafia Rzymskokatolicka działająca przez reprezentującego ją księdza proboszcza.

Wykonanie tej darowizny spełnia ustawową definicję przekazania darowizny na cele kultu religijnego. Rzeczona działka przed zawarciem umowy była we wspólności majątkowej Wnioskodawczyni i jej męża. Wartość działki wynosi 80.000,00 zł.

Wnioskodawczyni chciałaby odliczyć od podatku w roku podatkowym 6% od dochodu z uwagi na wartość przekazanej darowizny zgodnie ze szczegółowymi przepisami prawa podatkowego.

Z uwagi na niejednolitą wykładnię przepisów ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych, Wnioskodawczyni zasięgnęła opinii w 4 różnych źródłach. We właściwym miejscowo dla Wnioskodawczyni Urzędzie Skarbowym, nie mogła uzyskać informacji na temat możliwości odliczenia ustawowych 6% od dochodu z uwagi na wykonanie umowy darowizny rzeczowej. Zasięgnęła więc informacji w Urzędzie Skarbowym w sąsiedniej miejscowości, a także w Krajowej Informacji Podatkowej gdzie konsultantka po rozmowie z ekspertami, przekazała Wnioskodawczyni informację, iż istnieje możliwość odliczenia od podatku od osób fizycznych 6% od dochodu z uwagi na wykonanie umowy darowizny rzeczowej.

Ponadto samodzielnie analizując prawo podatkowe Wnioskodawczyni trafiła na opinie autorytetów prawniczych, które potwierdzają możliwość odliczenia wartości darowizny od podatku (maksymalnie 6% dochodu) – „Z przepisu nie wynika jednoznaczny zakaz odliczania od dochodu wartości darowizn rzeczowych, które zostały przeznaczone na cele i dla podmiotów wskazanych w ustawie. Możliwość taka wynika także pośrednio z brzmienia przepisu art. 26 ust. 7, który stanowi o darowiźnie innej niż pieniężna. Ustawodawca dopuszcza zatem odliczanie od podatku także wartości darowizn rzeczowych czy też darowizn praw majątkowych.” – [PIT. Komentarz wyd. lex pod red. A. Bartosiewicza].

Ponadto obowiązująca zasada interpretacji in dubio pro tributario nakazuje interpretować to na Wnioskodawczyni (podatnika) korzyść, czyli pozwolić odliczyć 6% od dochodu.

Ponadto konsultantka w KIP, poinformowała Wnioskodawczynię, iż można odliczyć nie od dochodu, ale od przychodu, jednak ustawodawca konsekwentnie używa terminu dochód.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy istnieje możliwość odliczenia od podatku wartości przedmiotu darowizny rzeczowej (nieruchomości gruntowej) w wysokości maksymalnej 6% dochodu przekazanej na cele kultu religijnego?
  2. Czy odliczenie ma być od przychodu czy od dochodu?

Zdaniem Wnioskodawczyni, można odliczyć 6% od dochodu z uwagi na dokonanie darowizny rzeczowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361, ze zm. – w brzmieniu obowiązującym w 2015 r.), podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c, art. 30e i art. 30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e i 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:

  1. określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e,
  2. kultu religijnego,
  3. krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (Dz.U. Nr 106, poz. 681, ze zm.), w wysokości ekwiwalentu pieniężnego za pobraną krew określonego przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy

-w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Z przepisu art. 26 ust. 6b ww. ustawy wynika, że podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 9 oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę i adres.

Zgodnie z art. 26 ust. 7 ww. ustawy wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie:

  1. dowodu wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy – w przypadku darowizny pieniężnej;
  2. dowodu, z którego wynikają dane identyfikujące darczyńcę oraz wartość przekazanej darowizny wraz z oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu – w przypadku darowizny innej niż pieniężna lub innej niż określona w ust. 1 pkt 9 lit. c;
  3. zaświadczenia jednostki organizacyjnej realizującej zadania w zakresie pobierania krwi o ilości bezpłatnie oddanej krwi lub jej składników przez krwiodawcę;
  4. dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty – w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że 23 maja 2015 r. została zawarta umowa darowizny działki. Stronami umowy była Wnioskodawczyni, jej mąż i Parafia Rzymskokatolicka działająca przez reprezentującego ją księdza proboszcza.

Według Wnioskodawczyni wykonanie tej darowizny spełnia ustawową definicję przekazania darowizny na cele kultu religijnego. Rzeczona działka przed zawarciem umowy była we wspólności majątkowej Wnioskodawczyni i jej męża.

Wnioskodawczyni chciałaby odliczyć w roku podatkowym 6% od dochodu z uwagi na wartość przekazanej darowizny zgodnie ze szczegółowymi przepisami prawa podatkowego.

Za darowiznę na cele kultu religijnego może zostać uznana taka darowizna, której adresatem są w szczególności: kościoły, związki religijne i kościelne osoby prawne (zakony, parafie, itp.) i która służyć będzie sfinansowaniu działań, odnoszących się do praktyk, obrzędów i uroczystości religijnych, jak też dotyczących obiektów sakralnych i związanej z nimi infrastruktury.

Z wniosku wynika, iż wykonanie ww. darowizny działki spełnia ustawową definicję przekazania darowizny na cele kultu religijnego.

Biorąc pod uwagę treść art. 26 ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zauważyć, że w przypadku darowizny innej niż pieniężna – co ma miejsce w przedmiotowej sprawie – wysokość wydatków na cele określone m.in. w ust. 1 pkt 9 lit. b) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustala się na podstawie dowodu, z którego wynika kto daruje, jaka jest wartość przekazanej darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu.

W świetle powołanych powyżej przepisów prawa oraz przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że w przedstawionej sytuacji istnieje prawo dokonania odliczenia od dochodu wartości darowanej działki przekazanej na cele kultu religijnego; przy czym wartość odliczenia nie może być większa niż kwota (wartość) stanowiąca 6% dochodu.

Podkreślić jednak należy, że w sytuacji kiedy dochód odpowiada kwocie przychodu (bo np. ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych dla danej kategorii przychodu nie przewiduje kosztów jego uzyskania), to takie odliczenie może być także dokonane od przychodu; w takim bowiem przypadku dochód utożsamiany jest z przychodem.

Odliczenia należy dokonać w zeznaniu podatkowym za rok, w którym darowizna miała miejsce, tj. za 2015 r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, iż przy wydawaniu niniejszej interpretacji Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku i ocenił stanowisko Wnioskodawczyni jedynie na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego procedowanego przez uprawniony organ podatkowy. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r. poz. 270, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj