Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-2-1/4511-199/16/MK
z 11 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613, ze zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U., poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 2 marca 2016 r. (data wpływu do Biura – 7 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny na rzecz stowarzyszenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2016 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny na rzecz stowarzyszenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2015 r. Wnioskodawczyni przekazała darowiznę na cele pożytku publicznego przelewem z jej rachunku bankowego na rzecz Stowarzyszenia. Kwota darowizny nie przekracza 6% dochodu Wnioskodawczyni.

Stowarzyszenie to nie jest organizacją pożytku publicznego, lecz prowadzi działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, realizując w tym zakresie swoje zadania statutowe.

Wycinek Statutu Stowarzyszenia:


I. Postanowienia Ogólne

§ 1

  1. Stowarzyszenie działa pod nazwą Stowarzyszenie O. „H(…)” w B. w dalszej treści zwane „Stowarzyszeniem”.
  2. Stowarzyszenie jest apolitycznym, dobrowolnym, samorządnym, trwałym zarejestrowanym zrzeszeniem o celach niezarobkowych i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity: Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855) i niniejszego statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
  3. Stowarzyszenie prowadzi działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r.
  4. Siedzibą Stowarzyszenia jest wieś B., Gmina W.

§ 2

  1. Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
  2. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym zakresie i celu działania, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym.
  3. Stowarzyszenie opiera swą działalność na pracy społecznej członków. Podstawą działalności Stowarzyszenia jest praca jego członków. Stowarzyszenie, może jednak zatrudniać pracowników do prowadzenia swych spraw.

II. Cele Stowarzyszenia i ich realizacja

§ 3

Stowarzyszenie ma na celu:

  1. Wyzwalanie i wspieranie inicjatyw mających na celu wzbogacanie możliwości edukacyjnych dzieci i młodzieży oraz stworzenie warunków ich pełnego rozwoju intelektualnego i fizycznego.
  2. Wszelkie wspomaganie organizacyjno-rzeczowe działalności szkoły w B.
  3. Wspomaganie wszelkich działań zmierzających do rozwoju kultury regionu i promocji wsi B. i okolic Gminy W., w szczególności przez propagowanie jej walorów krajobrazowych, turystycznych, wypoczynkowych,
  4. Rozwijanie twórczości i kreatywności dzieci i młodzieży oraz społeczności lokalnej.
  5. Wyzwalanie i wspieranie inicjatyw integracji społecznej.


§ 4

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

  1. prowadzenie szkół i przedszkoli,
  2. współuczestniczenie w procesie wychowania dzieci i młodzieży,
  3. prowadzenie działalności edukacyjnej i oświatowej w systemie dziennym i zaocznym na poziomie podstawowym, gimnazjalnym i ponad gimnazjalnym oraz dla dorosłych,
  4. rozwijanie innych form działalności służących wzbogacaniu możliwości edukacyjnych,
  5. inspirowanie działań mających na celu upowszechnianie wiedzy o regionie, rozwój regionu i wzrost poziomu życia mieszkańców,
  6. działania w kierunku ograniczenia lokalnego bezrobocia,
  7. organizowanie akcji, imprez, wystaw, zbiórek o charakterze lokalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym zmierzających do pozyskania środków materialnych przeznaczonych na działalność statutową,
  8. prowadzenie działalności integrującej społeczność lokalną poprzez aktywność kulturalną, edukacyjną, rekreacyjną i towarzyską,
  9. pozyskiwania dotacji i darowizn na działalność Stowarzyszenia,
  10. promocję wszelkich działań realizowanych przez Stowarzyszenie,
  11. współpracę z władzami samorządowymi oraz wszelkimi podmiotami zainteresowanymi istnieniem Szkoły Podstawowej w B. oraz działalnością Stowarzyszenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w rozliczeniu rocznym za rok 2015 Wnioskodawczyni może skorzystać z odliczenia od przychodu darowizny na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy?

Wnioskodawczyni wskazała, że odliczeniu od przychodu podlegają darowizny:

  • na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  • organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele.

Z art. 3 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, że działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie, niedziałające w celu osiągnięcia zysku – osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia,

Cele zgodnie z ustawą (wycinek art. 4):

1) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

13) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

14) nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;

15) działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;

16) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

17) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej.

W związku z tym, że Wnioskodawczyni otrzymuje dochody z wynagrodzenia za pracę i nie prowadzi działalności gospodarczej, a darowizna została przekazana przelewem na cele pożytku publicznego zgodne ze statutem Stowarzyszenia, Wnioskodawczyni uważa, że może skorzystać z odliczenia od przychodu wskazanej darowizny do wysokości 6% jej dochodu na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361, ze zm. – w brzmieniu obowiązującym w 2015 r.), podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c, art. 30e i art. 30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e i 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e – w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Zgodnie z art. 26 ust. 5 cyt. ustawy łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 9 nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu, z tym że odliczeniu nie podlegają darowizny poniesione na rzecz:

  1. osób fizycznych;
  2. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Z przepisu art. 26 ust. 7 ww. ustawy wynika, że wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się m.in. na podstawie dowodu wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy – w przypadku darowizny pieniężnej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2014 r., poz. 1118, ze zm. – w brzmieniu obowiązującym w 2015 r.) sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania m.in. w zakresie:

  • podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej (pkt 4);
  • działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych (pkt 13);
  • nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania (pkt 14);
  • działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży (pkt 15);
  • kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego (pkt 16);
  • wspierania i upowszechniania kultury fizycznej (pkt 17).

W myśl art. 3 ust. 2 ww. ustawy organizacjami pozarządowymi są:

  1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
  2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku

-osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Z przepisu art. 3 ust. 3 ww. ustawy wynika natomiast, że działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

  1. osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
  2. stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
  3. spółdzielnie socjalne;
  4. spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2014 r. poz. 715), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że w 2015 r. Wnioskodawczyni przekazała darowiznę na cele pożytku publicznego przelewem z jej rachunku bankowego na rzecz Stowarzyszenia. Kwota darowizny nie przekracza 6% dochodu Wnioskodawczyni.

Stowarzyszenie to nie jest organizacją pożytku publicznego, lecz prowadzi działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, realizując w tym zakresie swoje zadania statutowe.

Wnioskodawczyni uważa, że może skorzystać z odliczenia od przychodu ww. darowizny do wysokości 6% jej dochodu na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy.

Z przywołanego przepisu art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny musi ona spełniać następujące warunki:

  • musi być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz
  • obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 ww. ustawy, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

Zatem zakres ulgi przewidzianej w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, związanej z darowiznami na rzecz określonych w tym przepisie organizacji nie uzależnia dokonania odliczenia od posiadania przez obdarowaną organizację formalnego statusu organizacji pożytku publicznego. Istotne jest, aby jednostka obdarowana prowadziła działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, nie była jednostką sektora finansów publicznych i nie działała w celu osiągnięcia zysku.

Z wniosku wynika, że Stowarzyszenie nie jest organizacją pożytku publicznego, ale prowadzi działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, realizując w tym zakresie swoje zadania statutowe. Z wniosku nie wynika także, iżby Stowarzyszenie działało w celu osiągania zysku. Zatem biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa i przyjmując za Wnioskodawczynią, że darowizna została przekazana przelewem na cele pożytku publicznego zgodne ze statutem Stowarzyszenia – należy uznać, że Wnioskodawczyni może skorzystać z odliczenia od dochodu w zeznaniu podatkowym za 2015 r. darowizny na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy. Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika bowiem, że obdarowane Stowarzyszenie w swoim statucie wymienia cele, o których mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, iż przy wydawaniu niniejszej interpretacji Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku i ocenił stanowisko Wnioskodawczyni jedynie na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego procedowanego przez uprawniony organ podatkowy. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r. poz. 270, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj