Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/4513-208/15/BP
z 10 marca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 27 listopada 2015 r. (data wpływu 3 grudnia 2015 r.), uzupełnionym pismem z 28 stycznia 2016 r. (data wpływu 2 lutego 2016 r.) oraz pismem z 12 lutego 2016 r. (data wpływu 16 lutego 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot akcyzy w związku z wewnątrzwspólnotową dostawą wyrobów akcyzowych (olejów smarowych) z zapłaconą akcyzą na terytorium kraju, zakupionych od podmiotu będącego podatnikiem akcyzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot akcyzy w związku z wewnątrzwspólnotową dostawą wyrobów akcyzowych (olejów smarowych) z zapłaconą akcyzą na terytorium kraju, zakupionych od podmiotu będącego podatnikiem akcyzy. Ww. wniosek został uzupełniony pismem uzupełnionym pismem z 28 stycznia 2016 r. (data wpływu 2 lutego 2016 r.) oraz pismem z 12 lutego 2016 r. (data wpływu 16 lutego 2016 r.), będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 20 stycznia 2016 r. oraz z 8 lutego 2016 r. znak: IBPP4/4513-208/15/BP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca niebędący podatnikiem podatku akcyzowego dokonał wewnątrzwspólnotowej dostawy olejów smarowych, które objęte są podatkiem akcyzowym zgodnie z kodem CN 2710 1981, z akcyzą zapłaconą na terytorium kraju. Zakupy olei smarowych są dokonywane u dostawcy „X” z dostawą organizowaną przez sprzedawcę na nasz magazyn w C. Każda transakcja zakupu jest udokumentowana fakturą VAT, która zawiera wyszczególnioną pozycję dotyczącą wartości akcyzy. Płatności za ww. faktury są dokonywane przelewami w formie przedpłaty lub zapłaty w określonym terminie. Zakupiony towar sprzedany został - firmie na terytorium Unii Europejskiej (Słowacja), gdzie akcyza od tego towaru nie jest wymagana. Dostawy realizowane są przy wykorzystaniu transportu zorganizowanego przez odbiorcę. Wywóz wyrobów akcyzowych udokumentowany jest na Uproszczonym Dokumencie Towarzyszącym, którego wzór został określony w załączniku do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. (poz. 1065).

Wnioskodawca zamierza wystąpić do właściwego Naczelnika Urzędu Celnego o zwrot akcyzy z tytułu dokonanej dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych na podstawie art. 82 ustawy o podatku akcyzowym. Do wniosku o zwrot akcyzy zostanie dołączony Dokument Towarzyszący przemieszczeniu wyrobów akcyzowych oraz faktury dokumentujące zakup towaru z określoną wartością naliczonej akcyzy oraz z adnotacją sprzedaż z zapłaconą akcyzą.

Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

  • wyroby akcyzowe, które są przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej zostały nabyte od podatnika podatku akcyzowego, który zapłacił podatek akcyzowy od olei smarowych. Potwierdzeniem jest faktura zakupu wystawiona przez dostawcę. Faktura z zapisem „Zakup/Sprzedaż Kraj z Zapłaconą Akcyzą” przy każdej pozycji - jest potwierdzeniem, że podatek akcyzowy został zapłacony.

  • jako dokumenty potwierdzające przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium kraju do odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej Wnioskodawca posiada:
    1. Międzynarodowy List Przewozowy CMR
    2. Uproszczony Dokument Towarzyszący Wewnątrzwspólonotowemu Przemieszczeniu Wyrobów Akcyzowych wraz ze szczegółową specyfikacją potwierdzoną przez obie strony.
    3. Fakturę sprzedaży VAT potwierdzoną przez Odbiorcę.

  • Wnioskodawca jest w posiadaniu potwierdzenia otrzymania wyrobów akcyzowych przez odbiorcę z państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Na podstawie art. 77 ust.2 Ustawy o Podatku Akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 (Dz. U. Z 2014 r. poz. 752, z późn.zm.) Wnioskodawca ww. potwierdzenie przedstawia na Uproszczonym Dokumencie Towarzyszącym oraz na fakturze VAT sprzedaży potwierdzonej przez Odbiorcę.

  • Wnioskodawca jest w posiadaniu dokumentu potwierdzającego, że akcyza od wyrobów będących przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej w państwie członkowskim nie jest wymagana. Potwierdzenie to jest sporządzone w formie Oświadczenia Słowackiego Urzędu Celnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy należny jest Wnioskodawcy zwrot podatku akcyzowego od dokonanej dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych (oleje smarowe), zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3 poz. 111)?

Czy faktura VAT dokumentująca zakup od polskiego dystrybutora wyrobów akcyzowych z pozycją określającą wysokość podatku akcyzowego od zakupionych towarów wraz z adnotacją „sprzedaż z zapłaconą akcyzą” jest wystarczającym dokumentem wyczerpującym postanowienia, o których mowa w art. 82 ust. 3 pkt 3 i wykazanych w ust. 6 pkt 1 we wniosku o zwrot akcyzy stanowiący załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 lipca 2015 r. (poz. 1159)?

Zdaniem Wnioskodawcy, jako dostawca wyrobów akcyzowych posiadający dokument handlowy potwierdzający iż podatek akcyzowy został zapłacony na terytorium kraju przez swojego dostawcę, oraz będąca w posiadaniu dokumentu potwierdzającego wywóz wyrobów akcyzowych na obszar Unii Europejskiej stoi na stanowisku, że należny jest zwrot podatku akcyzowego od dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych na podstawie ustawy o podatku akcyzowym zgodnie z art. 82 ust. 1 oraz że faktura VAT dokumentująca zakup od polskiego dystrybutora wyrobów akcyzowych z pozycją określającą wysokość podatku akcyzowego od zakupionych towarów wraz z adnotacją sprzedaż z zapłaconą akcyzą jest wystarczającym dokumentem wyczerpującym postanowienia, o których mowa w art. 82 ust. 3 pkt 3 i wykazanych w ust. 6 pkt 1 we wniosku o zwrot akcyzy stanowiący załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 lipca 2015 r (poz. 1159).

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. 2009 Nr 3, poz. 111), w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:

  • podatnikowi, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów akcyzowych, albo
  • podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich dostawy wewnątrzwspólnotowej
  • na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego wraz z dokumentami potwierdzającymi zapłatę akcyzy na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 82 ust. 3 ww. ustawy, podatnik lub podmiot, o których mowa w ust 1, występujący z wnioskiem o zwrot akcyzy zobowiązany jest po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego:

  • dokumenty towarzyszące przemieszczeniu wyrobów akcyzowych;
  • potwierdzenie otrzymania wyrobów akcyzowych przez odbiorcę z państwa członkowskiego Unii Europejskiej na uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub na kopii dokumentu handlowego, o którym mowa w art. 77 ust. 2
  • dokument potwierdzający zapłatę akcyzy lub złożenie deklaracji w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub złożenie zabezpieczenia albo dokument potwierdzający, że akcyza w tym państwie nie jest wymagana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 752 ze zm.), zwana dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W ww. załączniku nr 1 do ustawy pod pozycją 27, z kodem CN 2710, umieszczono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Do wyrobów energetycznych, zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 do 2715.

Zatem wyrób o kodzie CN 2710 19 81 jest wyrobem akcyzowym i zalicza się do wyrobów energetycznych.

W myśl art. 82 ust. 1 ustawy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:

  1. podatnikowi, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów akcyzowych, albo
  2. podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich dostawy wewnątrzwspólnotowej

-na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego wraz z dokumentami potwierdzającymi zapłatę akcyzy na terytorium kraju.

Stosownie do art. 82 ust. 3 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2015 r.), podatnik lub podmiot, o których mowa w ust. 1, występujący z wnioskiem o zwrot akcyzy są obowiązani po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego:

  1. dokumenty towarzyszące przemieszczaniu wyrobów akcyzowych;
  2. potwierdzenie otrzymania wyrobów akcyzowych przez odbiorcę z państwa członkowskiego Unii Europejskiej na uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub na kopii dokumentu handlowego, o którym mowa w art. 77 ust. 2;
  3. dokument potwierdzający zapłatę akcyzy lub złożenie deklaracji w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub złożenie zabezpieczenia albo dokument potwierdzający, że akcyza w tym państwie nie jest wymagana.

Zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r.), podatnik lub podmiot, o których mowa w ust. 1, występujący z wnioskiem o zwrot akcyzy są obowiązani po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego:

  1. dokumenty towarzyszące przemieszczaniu wyrobów akcyzowych;
  2. potwierdzenie otrzymania wyrobów akcyzowych przez odbiorcę z państwa członkowskiego Unii Europejskiej na uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub na kopii dokumentu handlowego, o którym mowa w art. 77 ust. 2, w przypadku wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy;
    2a. potwierdzenie otrzymania wyrobów akcyzowych przez odbiorcę z państwa członkowskiego Unii Europejskiej na dokumencie handlowym, w przypadku wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
  3. dokument potwierdzający zapłatę akcyzy lub złożenie deklaracji w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub złożenie zabezpieczenia albo dokument potwierdzający, że akcyza w tym państwie nie jest wymagana.


Zgodnie z art. 77 ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2015 r.), dostawa wewnątrzwspólnotowa lub nabycie wewnątrzwspólnotowe, na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, są dokonywane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

W myśl art. 77 ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r.), dostawa wewnątrzwspólnotowa lub nabycie wewnątrzwspólnotowe, na potrzeby działalności gospodarczej wykonywanej na terytorium kraju, wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, są dokonywane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

Uproszczony dokument towarzyszący może być zastąpiony przez dokument handlowy w przypadku, gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Do dokumentu handlowego zastępującego uproszczony dokument towarzyszący stosuje się odpowiednio przepisy o uproszczonym dokumencie towarzyszącym. – art. 77 ust. 2 ustawy.

Stosownie zaś do art. 14 ust. 9 ww. ustawy organami podatkowymi właściwymi do orzekania w sprawie zwrotu akcyzy, o którym mowa w art. 42 ust. 4 i 8 oraz art. 82 ust. 1, 2 i 2e, są naczelnik urzędu celnego, któremu została złożona deklaracja podatkowa dla tej akcyzy lub który wydał decyzję określającą wysokość tej akcyzy, i właściwy dla tego naczelnika w zakresie akcyzy dyrektor izby celnej.

W myśl art. 14 ust. 9a ustawy dyrektor właściwej izby celnej dokonuje wypłaty kwoty z tytułu zwrotu akcyzy na wniosek organu podatkowego, który określił wysokość kwoty zwrotu akcyzy.

Na podstawie art. 82 ust. 6 ustawy właściwy naczelnik urzędu celnego dokonuje weryfikacji wniosku o zwrot akcyzy w oparciu o dokumenty, o których mowa w art. 82 ust. 1 i 3-4a.

Zgodnie z art. 82 ust. 5 ww. ustawy zwrotowi nie podlega akcyza w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy, a także kwota akcyzy niższa od minimalnej kwoty zwrotu.

Tryb zwrotu akcyzy, terminy zwrotu akcyzy, minimalna kwotę zwrotu akcyzy, oraz wzór wniosku o zwrot akcyzy zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 157 poz. 1053 ze zm.) – wzór wniosku stanowi załącznik do ww. rozporządzenia. Właściwy naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję o wysokości uznanej kwoty zwrotu akcyzy z tytułu: dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, eksportu wyrobów akcyzowych oraz gdy w wyniku stwierdzenia powstania nieprawidłowości akcyza zostanie pobrana na terytorium kraju, a przed upływem 3 lat od daty nabycia wyrobów akcyzowych przez odbiorcę zostanie ustalone, że nieprawidłowość powstała na terytorium państwa członkowskiego i akcyza zostanie tam pobrana. Wypłaty uznanej kwoty zwrotu akcyzy dokonuje się w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o zwrot akcyzy i przedstawienia dokumentów, o których mowa w art. 82 ust. 3-4a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Jeżeli zasadność zwrotu akcyzy wymaga dodatkowego sprawdzenia, zwrot następuje w terminie 90 dni. (§ 2 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia). Wzór wniosku wraz z wymaganymi załącznikami, które winny być dołączone do tego wniosku stanowi załącznik do ww. rozporządzenia.

Powyższe przepisy przewidują możliwość zwrotu podatku akcyzowego w przypadku m.in. dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych.

W przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy bądź eksportu wyrobów akcyzowych, od których akcyzę zapłacono na terytorium kraju, krąg podmiotów ubiegających się o zwrot akcyzy został określony w powyżej cytowanych przepisach. Wynika z nich, że wniosek taki mogą złożyć tylko podmioty, które dokonały zapłaty akcyzy na rachunek właściwego urzędu celnego jako podatnicy akcyzy, a następnie dokonały dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu tych wyrobów oraz podmioty, które nabyły te wyroby od podatnika podatku akcyzowego i następnie dokonały ich wewnątrzwspólnotowej dostawy bądź eksportu. Innymi słowy, przepisy ustawy o podatku akcyzowym uprawniają do zwrotu akcyzy tylko podatnika akcyzy lub pierwszego nabywcę wyrobów po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, czyli pierwszego pośrednika w łańcuchu dystrybucji wyrobów akcyzowych. Do zwrotu akcyzy nie jest natomiast uprawniony drugi ani żaden kolejny pośrednik w obrocie wyrobami akcyzowymi na terenie kraju przed ich wywozem do innego państwa członkowskiego lub poza obszar UE. Tym samym zwrot akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu wyrobów akcyzowych przysługuje tylko temu podatnikowi albo podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika, który we własnym imieniu dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej (eksportu) wyrobów akcyzowych lub zlecił we własnym imieniu dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej (eksportu) wyrobów akcyzowych.

Ponadto podmiot, który nabył wyroby akcyzowe od podatnika podatku akcyzowego i dokonał ich wewnątrzwspólnotowej dostawy składając wniosek o zwrot akcyzy winien do tego wniosku dołączyć wszystkie dokumenty wymienione w art. 82 ust. 3 ustawy, które na podstawie art. 82 ust. 6 tej ustawy są podstawą dokonania ich weryfikacji przez właściwego w sprawie zwrotu naczelnika urzędu celnego. Tym samym warunkiem rozpatrzenia wniosku o zwrot akcyzy od wyrobów akcyzowych dostarczonych wewnątrzwspólnotowo jest łączne spełnienie warunku, o którym mowa w art. 82 ust. 1 pkt 2 ustawy oraz dołączenie do wniosku dokumentów wymienionych w art. 82 ust. 3 ustawy. W takim przypadku po przeprowadzonej weryfikacji wniosku zwrot akcyzy następuje w terminie 30 dni (lub 90 dni jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia) od przedstawienia dokumentów wymienionych w art. 82 ust. 3 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca niebędący podatnikiem podatku akcyzowego dokonał wewnątrzwspólnotowej dostawy olejów smarowych, które objęte są podatkiem akcyzowym zgodnie z kodem CN 2710 1981, z akcyzą zapłaconą na terytorium kraju. Zakupy olei smarowych są dokonywane u dostawcy „X” z dostawą organizowaną przez sprzedawcę na nasz magazyn w C. Każda transakcja zakupu jest udokumentowana fakturą VAT, która zawiera wyszczególnioną pozycję dotyczącą wartości akcyzy. Płatności za ww. faktury są dokonywane przelewami w formie przedpłaty lub zapłaty w określonym terminie. Zakupiony towar sprzedany został - firmie na terytorium Unii Europejskiej (Słowacja), gdzie akcyza od tego towaru nie jest wymagana. Dostawy realizowane są przy wykorzystaniu transportu zorganizowanego przez odbiorcę. Wywóz wyrobów akcyzowych udokumentowany jest na Uproszczonym Dokumencie Towarzyszącym, którego wzór został określony w załączniku do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. (poz. 1065). Wnioskodawca wskazał również, że będzie wyroby akcyzowe, które są przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej zostały nabyte od podatnika podatku akcyzowego, który zapłacił podatek akcyzowy od olei smarowych. Potwierdzeniem jest faktura zakupu wystawiona przez dostawcę. Faktura z zapisem „Zakup/Sprzedaż Kraj z Zapłaconą Akcyzą” przy każdej pozycji - jest potwierdzeniem, że podatek akcyzowy został zapłacony. Jako dokumenty potwierdzające przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium kraju do odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej Wnioskodawca posiada:

  1. Międzynarodowy List Przewozowy CMR
  2. Uproszczony Dokument Towarzyszący Wewnątrzwspólonotowemu Przemieszczeniu Wyrobów Akcyzowych wraz ze szczegółową specyfikacją potwierdzoną przez obie strony.
  3. Fakturę sprzedaży VAT potwierdzoną przez Odbiorcę.

Ponadto Wnioskodawca jest w posiadaniu potwierdzenia otrzymania wyrobów akcyzowych przez odbiorcę z państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Na podstawie art. 77 ust.2 Ustawy o Podatku Akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 (Dz. U. Z 2014 r. poz. 752, z późn.zm.) Wnioskodawca ww. potwierdzenie przedstawia na Uproszczonym Dokumencie Towarzyszącym oraz na fakturze VAT sprzedaży potwierdzonej przez Odbiorcę. Wnioskodawca jest również w posiadaniu dokumentu potwierdzającego, że akcyza od wyrobów będących przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej w państwie członkowskim nie jest wymagana. Potwierdzenie to jest sporządzone w formie Oświadczenia Słowackiego Urzędu Celnego.

Warunkiem uzyskania zwrotu akcyzy w ww. przypadku jest to aby podmiot o którym mowa w art. 82 ust. 1 pkt 2 przedstawił właściwemu naczelnikowi urzędu celnego dokumenty o których mowa w art. 82 ust 3.

Mając powyższe na uwadze zauważa się, że Wnioskodawca spełniający warunek, o którym mowa w art. 82 ust. 1 pkt 2 ustawy posiadający:

  • dokument towarzyszący przemieszczaniu wyrobów akcyzowych – wymieniony w art. 82 ust. 3 pkt 1 ustawy,
  • potwierdzenie otrzymania wyrobów akcyzowych przez odbiorcę z państwa członkowskiego Unii Europejskiej na dokumencie handlowym – wymieniony w art. 82 ust. 3 pkt 2a ustawy,
  • dokument potwierdzający, że akcyza w państwie członkowskim Unii Europejskiej nie jest wymagana - wymieniony w art. 82 ust. 3 pkt 3 ustawy

jest uprawniony do złożenia wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w wyrobach będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Odnośnie natomiast kwestii czy faktura VAT dokumentująca zakup od polskiego dystrybutora wyrobów akcyzowych z pozycją określającą wysokość podatku akcyzowego od zakupionych towarów wraz z adnotacją „sprzedaż z zapłaconą akcyzą” jest wystarczającym dokumentem wyczerpującym postanowienia, o których mowa w art. 82 ust. 3 pkt 3 i wykazanych w ust. 6 pkt 1 we wniosku o zwrot akcyzy stanowiący załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 lipca 2015 .r (poz. 1159) należy zauważyć, że dokument, o którym mowa w ust. 6 pkt 1 wniosku o zwrot akcyzy tj. dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju, nie posiada określonego formatu (wzoru).

Jednocześnie jednak, ww. dokument należy do dokumentów, których złożenie jest bezwzględnym warunkiem ubiegania się o zwrot akcyzy, o którym mowa w art. 82 ust. 1 ustawy. Prawodawca nie sprecyzował jednak jakie dokumenty uznaje się za potwierdzające że akcyza została zapłacona. W ocenie organu należy stwierdzić, że za dokument potwierdzający zapłatę akcyzy należy uznać każdy dokument, który będzie potwierdzał powyższy fakt.

Tym samym zapłacona faktura VAT, wystawiona przez polskiego dystrybutora z ceną uwzględniającą podatek akcyzowy wraz z adnotacją „sprzedaż z zapłaconą akcyzą” będzie dokumentem potwierdzającym zapłatę akcyzy na terytorium kraju, pod warunkiem, że powyższa faktura będzie odzwierciedlać faktyczną transakcję kupna-sprzedaży wyrobów akcyzowych.

Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 10 ust. 12 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r., na żądanie nabywcy podatnik akcyzy wykazuje w fakturze lub oświadczeniu załączanym do faktury kwotę akcyzy zawartą w cenie wyrobów akcyzowych wykazanych w tej fakturze.

Jednocześnie w tym miejscu, co zaznaczono już wcześniej, należy wyraźnie podkreślić, że zasadność zwrotu oraz wysokość kwoty zwrotu akcyzy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy zostaje określona decyzją właściwego naczelnika urzędu celnego w autonomicznym postępowaniu podatkowym wszczętym wniesionym wnioskiem. W postępowaniu tym ww. organ podatkowy weryfikuje spełnienie warunków formalnych umożliwiających zwrot akcyzy, jak i uprawniony jest zarówno do weryfikacji dołączonych do wniosku dokumentów jak i dokonania przez Wnioskodawcę dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Tym samym ostateczne rozstrzygnięcie o tym czy Wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym przysługuje zwrot podatku akcyzowego i w jakiej wysokości jest on należny może zostać dokonane jedynie w decyzji właściwego naczelnika urzędu celnego. Należy także podkreślić, że w postępowaniu interpretacyjnym, prowadzonym na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Organ nie jest uprawniony do oceny i analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację indywidualną wydaje na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wynika to wprost z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej. Co ponadto istotne, organ wydając interpretację indywidualną nie ustanawia normy indywidualnej, nie rozstrzyga też o prawach i obowiązkach. Jego rola sprowadza się do przedstawienia poglądu dotyczącego rozumienia treści przepisów prawa podatkowego i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej.

Reasumując na podstawie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca ma prawo do zwrotu akcyzy od dokonanej dostawy wewnątrzwspólnotowej. Ostateczne jednak rozstrzygnięcie co do otrzymania wnioskowanego zwrotu leży w gestii właściwego naczelnika urzędu celnego, który w formie decyzji jest jedynie uprawniony do jego przyznania i określenia jego wielkości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj