Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-1-1/4511-100/16/WRz
z 11 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z 17 lutego 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 19 lutego 2016 r.), uzupełnionym 19 kwietnia i 6 maja 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie sposobu ustalenia przychodów ze świadczenia wskazanych we wniosku usług pośrednictwa w sprzedaży – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2016 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie sposobu ustalenia przychodów ze świadczenia wskazanych we wniosku usług pośrednictwa w sprzedaży. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismami z 7 oraz 25 kwietnia 2016 r. Znak: IBPB-1-1/4511-100/16/WRz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, wezwał Wnioskodawczynię do jego uzupełnienia, co też nastąpiło odpowiednio 19 kwietnia oraz 6 maja 2016 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży towarów o charakterze okolicznościowym przez Internet. Na potrzeby tej działalności prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów i nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Sprzedaż prowadzona jest poprzez portale internetowe, gdzie Wnioskodawczyni posiada założone stosowne konta, które działają zgodnie z regulaminem danego portalu internetowego. Posiada również swój regulamin sklepu internetowego, który przewiduje także pośrednictwo w sprzedaży towarów pochodzących od innych osób. Wnioskodawczyni na swoim koncie firmowym portalu zamieszcza oferowane towary, dokonuje ich opisu i umieszcza zdjęcia tych towarów. Osoby, chcące nabyć towary od podatnika muszą je zakupić przez aukcje i dokonać płatności przelewem przez wybór odpowiedniej zakładki. Każdy zakup po dokonaniu płatności przez kupującego ma nadany numer aukcji, który jest ewidencjonowany w oddzielnej zakładce historii sprzedaży. Na tej podstawie sprzedający przygotowuje towar i wysyła „pocztą” lub kurierem do nabywcy.


Bywa jednak tak, że sprzedawca pomimo wystawienia towaru do sprzedaży na aukcji nie posiada tego towaru, lecz zamawia go u kontrahenta zagranicznego, np. z Chin, a kontrahent zagraniczny przesyła go bezpośrednio z pominięciem sprzedawcy do kupującego. Czynność tą należy potraktować jako pośrednictwo w sprzedaży towarów innych osób, w tym kontrahentów zagranicznych. Sprzedawca dokonuje płatności kontrahentowi zagranicznemu przelewem z rachunku walutowego (kartami Prepaid) po złożeniu zamówienia. Sprzedawca nie posiada żadnych innych dowodów nabycia towarów od kontrahenta zagranicznego i nie posiada też żadnej umowy dotyczącej zakupu tych towarów od kontrahenta zagranicznego, ani umowy pośrednictwa w ich sprzedaży.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawczyni wskazała m.in., że nie nabywa towaru we własnym imieniu i na własny rachunek (nie jest właścicielem nabytego towaru) lecz jedynie pośredniczy w transakcji pomiędzy kontrahentem z Chin, a osobą nabywającą towar wystawiony w aukcji. Wnioskodawczyni nie jest również importerem tego towaru.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dla potrzeb ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, zakup towarów od kontrahenta zagranicznego, należy traktować jako sprzedaż towarów, czy pośrednictwo w ich sprzedaży?

Zdaniem Wnioskodawczyni, czynność zakupu towarów od kontrahenta zagranicznego, który zamówione towary przesyła bezpośrednio do kupującego należy traktować jako pośrednictwo w sprzedaży towarów handlowych. Właścicielem nabytych towarów jest kupujący, a Wnioskodawczyni tylko pośredniczy w ich sprzedaży. Jedynymi dowodami służącymi do ewidencji ich sprzedaży i zakupu służą potwierdzenia z portali internetowych. Na podstawie otrzymanych płatności zarejestrowanych w historii aukcji podatnik dokonuje obliczenia prowizji i jej ewidencji w kasie fiskalnej, a następnie na tej podstawie ewidencjonuje przychód w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Ponieważ kontrahent nie wystawia żadnego dokumentu potwierdzającego nabycie towarów, jedynym dowodem dokonania zakupu w tym przypadku może być tylko potwierdzenie z historii portalu internetowego, gdzie zarejestrowano tą transakcję. Na tej podstawie podatnik wylicza różnicę między przychodem i poniesionymi kosztami, a różnica stanowi podstawę naliczenia prowizji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (z pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 1c ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży towarów o charakterze okolicznościowym przez Internet. Na swoim koncie firmowym portalu internetowego zamieszcza oferowane towary, dokonuje ich opisu i umieszcza zdjęcia tych towarów. Osoby, chcące nabyć towary od podatnika muszą je zakupić przez aukcje i dokonanie płatności przelewem przez wybór odpowiedniej zakładki. Każdy zakup po dokonaniu płatności przez kupującego ma nadany numer aukcji, który jest ewidencjonowany w oddzielnej zakładce historii sprzedaży. Bywa jednak tak, że Wnioskodawczyni wystawia towar do sprzedaży na aukcji pomimo, że nie posiada tego towaru, lecz zamawia go u kontrahenta zagranicznego, np. z Chin, a kontrahent zagraniczny przesyła go bezpośrednio z pominięciem sprzedawcy do kupującego. Wnioskodawczyni nie nabywa towaru we własnym imieniu i na własny rachunek (nie jest właścicielem nabytego towaru), lecz jedynie pośredniczy w transakcji pomiędzy kontrahentem z Chin, a osobą nabywającą towar wystawiony w aukcji. Wnioskodawczyni nie jest również importerem tego towaru. Czynność tą traktuje jako pośrednictwo w sprzedaży towarów innych osób, w tym kontrahentów zagranicznych.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że w takim zakresie w jakim w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni pośredniczy jedynie w sprzedaży towarów handlowych (a więc nie dokonuje ich zakupu i nie staje się ich właścicielem), jej przychodem z tego tytułu jest wartość prowizji, którą stanowi różnica pomiędzy kwotą przelaną na konto bankowe Wnioskodawczyni od klienta, a kwotą przekazaną przez nią do dostawcy (właściciela towaru) tytułem poszczególnych transakcji. Taką też kwotę przychodu Wnioskodawczyni winna wykazać w prowadzonej księdze przychodów i rozchodów.

Pamiętać przy tym należy, że w myśl § 20 ust. 1 i 2 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1037 ze. zm.), podatnicy, którzy ewidencjonują obrót przy zastosowaniu kas rejestrujących, dokonują zapisów w księdze na podstawie danych wynikających z raportów dobowych, z zastrzeżeniem ust. 2, skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodu. Podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą dokonywać zapisów w księdze na koniec każdego miesiąca, w terminie określonym w § 30 ust. 1, na podstawie danych wynikających z raportów miesięcznych skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodu.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie sposobu ustalenia przychodów ze świadczenia wskazanych we wniosku usług pośrednictwa w sprzedaży – jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie zauważyć należy, że stosownie do zadanego pytania, wyznaczającego zakres rozpatrzenia wniosku, przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej nie była kwestia dotycząca zasad dokumentowania transakcji, o których mowa we wniosku. Wskazać także trzeba, że w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni rozszerzyła jego zakres zadając także pytanie „czy ewidencja sprzedaży na kasie fiskalnej powinna zawierać wartość towaru w sprzedaży której pośredniczy Wnioskodawca, czy tylko kwotę prowizji uzyskanej za pośrednictwo w sprzedaży zamówionego towaru w imieniu kupującego?”. Kwestii podniesionej w tym pytaniu nie regulują jednak będące przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej (i złożonego wniosku ORD-IN) przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, toteż nie odniesiono się do niej w niniejszej interpretacji indywidualnej. Wnioskodawczyni może jednak wystąpić z odrębnym wnioskiem ORD-IN w tym zakresie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj