Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4512-232/16-2/KOM
z 6 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Organu w dniu 18 marca 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług wykonania instalacji fotowoltaicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 marca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług wykonania instalacji fotowoltaicznych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Sp. z o.o. działa na rynku odnawialnych źródeł energii oferując osobom fizycznym oraz firmom i innym podmiotom prowadzącym działalność zinstytucjonalizowaną wykonywanie instalacji fotowoltaicznych. Oferta Spółki obejmuje cały proces inwestycyjny od zaprojektowania do uruchomienia instalacji, łącznie z dostawą urządzeń fotowoltaicznych oraz zabezpieczeniem wszelkich towarów i materiałów niezbędnych dla wykonania instalacji. Z uwagi na specyfikę oferowanego produktu każda instalacja stanowi odrębną, zindywidualizowaną usługę zaprojektowaną i wykonaną zgodnie z potrzebami i warunkami technicznymi konkretnego klienta.

Jak wskazano wyżej, Spółka oferuje wyłącznie kompleksowe wykonanie instalacji, której elementem jest dostawa urządzeń fotowoltaicznych. Istotą działania Spółki jest zaopatrzenie klientów w sprawnie funkcjonującą instalację przetwarzającą energię słoneczną w energię elektryczną. Klientami Spółki są m.in. osoby fizyczne zamawiające instalację na własne potrzeby, niezwiązane z działalnością gospodarczą ani inną działalnością zinstytucjonalizowaną.

Zapłata za usługę następuje wyłącznie w formie bezgotówkowej na rachunek bankowy Spółki, a jej identyfikacja z konkretną czynnością jest ewidencjonowana i poparta dokumentacją posiadaną przez Spółkę - wszystkie usługi, niezależnie od statusu odbiorcy, są fakturowane, ponadto Spółka posiada dokumentację merytoryczną związaną z zamówieniem i ustaleniami dotyczącymi realizacji instalacji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego czynności wykonywane przez Spółkę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zgodnie z poz. 38 do przedmiotowego rozporządzenia?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Spółki kompleksowa usługa wykonania instalacji fotowoltaicznej będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.


Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Stosownie do art. 111 ust. 8 ww. ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić niektóre grupy podatników z obowiązku rejestrowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mając na uwadze interes publiczny oraz kierując się wytycznymi określonymi w ustawie. Zgodnie z powołaną delegacją Minister Finansów wydał rozporządzenie z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

§ 2 ust. 1 ww. rozporządzenia stanowi, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Pozycja 38 załącznika stanowi, że zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania w kasie rejestrującej objęte jest świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.


Zdaniem Spółki świadczone przez nią usługi w zakresie kompleksowej realizacji procesu inwestycyjnego instalacji fotowoltaicznych od projektu po uruchomienie systemu spełniają warunki do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.


W szczególności, jak zostało wykazane w opisie stanu faktycznego, celem wykonywanych przez Spółkę świadczeń jest kompleksowa usługa montażu instalacji fotowoltaicznej, zakończona jej uruchomieniem. Nie ma zatem wątpliwości, że Spółka świadczy usługę. Elementem tej usługi jest dostawa urządzeń fotowoltaicznych, ale sprzedaż urządzeń nie jest głównym celem transakcji. Ze specyfiki oferowanego świadczenia wynika, że posiadanie urządzenia nie stanowi celu samego w sobie dla klienta, jest nim bowiem cała instalacja, a jej uruchomienie wymaga wykonania szeregu wysokospecjalistycznych prac przez wykwalifikowanych specjalistów i pracowników, co tworzy swoiste know-how, którym dysponuje Spółka.


Nie ma zatem wątpliwości, że wykonywane przez Spółkę czynności związane z uruchomieniem instalacji fotowoltaicznej dla klienta będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, są usługami.


Również w sferze wymogów formalnych do zastosowania zwolnienia z poz. 38 załącznika do rozporządzenia nie ma wątpliwości, że Spółka spełnia te warunki, w szczególności wszelkie płatności (zaliczkowe, częściowe, końcowe) następują na rachunek bankowy Spółki, są oznaczone w sposób niebudzący wątpliwości oraz poparte dokumentacją zarówno merytoryczną (zamówienie, dokumentacja techniczna), jak i rachunkową - transakcje dokumentowane są fakturami.


Mając powyższe na uwadze Spółka uważa, że spełnia warunki do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących transakcji dotyczących wykonywania instalacji fotowoltaicznych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są obecnie w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2014 r., poz. 1544).

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20 000 zł.


W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.


W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono w poz. 38 – świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Z powołanych przepisów wynika, że – w kwestii prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – ustawodawca przewidział zwolnienia podmiotowe (§ 3), jak i przedmiotowe (§ 2) z tego obowiązku. Należy jednak zauważyć, że wykonywanie czynności wymienionych w powołanym § 4 wyklucza możliwość zastosowania przez podatnika zwolnień określonych w § 2 i 3. Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia, podlegają czynności wymienione w § 4 rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca działa na rynku odnawialnych źródeł energii i oferuje m.in. osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej wykonywanie instalacji fotowoltaicznych. Oferta Spółki obejmuje cały proces inwestycyjny od zaprojektowania do uruchomienia instalacji, łącznie z dostawą urządzeń fotowoltaicznych oraz zabezpieczeniem wszelkich towarów i materiałów niezbędnych dla wykonania instalacji. Istotą działania Spółki jest zatem zaopatrzenie klientów w sprawnie funkcjonującą instalację przetwarzającą energię słoneczną w energię elektryczną. Nie ma zatem wątpliwości, że wykonywane przez Spółkę czynności związane z uruchomieniem instalacji fotowoltaicznej dla klienta będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, są usługami. Zapłata za usługę następuje wyłącznie w formie bezgotówkowej na rachunek bankowy Spółki, a jej identyfikacja z konkretną czynnością jest ewidencjonowana i poparta dokumentacją posiadaną przez Spółkę - wszystkie usługi, niezależnie od statusu odbiorcy, są fakturowane, ponadto Spółka posiada dokumentację merytoryczną związaną z zamówieniem i ustaleniami dotyczącymi realizacji instalacji.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że aby podatnik miał możliwość skorzystania z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia z dnia 4 listopada 2014 r., muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki: zapłata za świadczenie musi być w całości dokonana za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.


Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


W niniejszej sprawie § 4 rozporządzenia nie ma zastosowania.


Z uwagi na przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca może stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania w stosunku do świadczonych usług, na podstawie § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia w zw. z poz. 38 rozporządzenia, ponieważ są spełnione przesłanki umożliwiające skorzystanie z ww. zwolnienia. Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca sprzedaje usługę wykonania instalacji fotowoltaicznych na rzecz m.in. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, za którą te osoby uiszczają opłatę wyłącznie na rachunek bankowy Spółki. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że ewidencja dowodów dokumentujących zapłatę za usługę jednoznacznie wskazuje, jakiej konkretnie czynności wpłata dotyczyła i że można tę dokumentację powiązać z konkretnym zamówieniem i ustaleniami dotyczącymi realizacji instalacji.

Zatem, mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz regulacje prawne wynikające z powołanych przepisów należy uznać, że odnośnie dokonywanych przez Wnioskodawcę świadczeń – za które zapłata następuje bezgotówkowo w całości za pośrednictwem banku, a z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnej czynności zapłata dotyczy – spełnione są warunki uprawniające Wnioskodawcę do korzystania ze zwolnienia usług z ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r., nie dłużej jednak niż do końca 2016 r.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj