Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-239/12-4/JK
z 1 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-239/12-4/JK
Data
2012.06.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
obiekt sportowy
sauna
solaria
stawki podatku
świadczenie usług


Istota interpretacji
określenie stawki dla usług rekreacyjnych w zakresie wstępu na siłownię i aerobik



Wniosek ORD-IN 247 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 20.02.2012 r. (data wpływu 24.02.2012 r.), uzupełnionym w dniu 17.04.2012 r. (data wpływu 18.04.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 06.04.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 13.04.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki dla usług rekreacyjnych w zakresie wstępu na siłownię i aerobik – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.02.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki dla usług rekreacyjnych w zakresie wstępu na siłownię i aerobik.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 16.04.2012 r. złożonym w dniu 17.04.2012 r. (data wpływu 18.04.2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 06.04.2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność m.in. w zakresie sprzedaży biletów wstępu, w celu korzystania z usług rekreacyjnych dla osób fizycznych oraz osób prowadzących działalność gospodarczą (sklasyfikowaną w PKWiU pod numerem 93.13.Z jako działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej). Bilety wstępu są sprzedawane, w związku z wejściem na następujące obiekty: siłownia oraz aerobik. Klienci nabywają bilety wstępu jednorazowe lub okresowe. Częstą formą z jakiej korzystają klienci jest używanie kart sportowo-rekreacyjnych M (oferowanej przez B SA) oraz F (oferowanej przez V), które uprawniają klientów do wejścia open bez dodatkowej dopłaty na siłownię oraz na aerobik.

Jako usługi uzupełniające, płatne dodatkowo pomimo opłacenia biletu wstępu na siłownię lub aerobik, Spółka oferuje możliwość skorzystania z usług treningu indywidualnego, usług kosmetycznych (studio paznokci) oraz porad dietetyka. Spółka w chwili obecnej opodatkowuje wszystkie ww. usługi (zarówno usługi sprzedaży biletów wstępu na siłownię i aerobik oraz usługi dodatkowe) stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy oferowane przez Spółkę usługi rekreacyjne w zakresie sprzedaży biletów i karnetów wstępu (po opłaceniu biletu wstępu lub w ramach wykupionych okresowych karnetów wielokrotnego wstępu lub w ramach kart sportowo-rekreacyjnych typu M/F i podobnych) na siłownię i aerobik mogą być opodatkowane jednolitą stawką 8% na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług oraz poz. 186 załącznika numer 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki usługi rekreacyjne w zakresie sprzedaży biletów i karnetów wstępu (po opłaceniu biletu wstępu lub w ramach wykupionych okresowych karnetów wielokrotnego wstępu lub w ramach kart sportowo-rekreacyjnych typu M/F i podobnych) na siłownię i aerobik mogą być opodatkowane jednolitą stawką 8% na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług oraz poz. 186 załącznika numer 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Co do zasady, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnieniem od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 8%.

Ponadto w poz. 186 ww. załącznika wskazano, iż stawką podatku VAT w wysokości 8% podlegają również, bez względu na symbol PKWiU, pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Spółka prowadzi działalność m.in. w zakresie sprzedaży biletów wstępu, w celu korzystania z usług rekreacyjnych dla osób fizycznych oraz osób prowadzących działalność gospodarczą (sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 93.13.Z jako działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej). Bilety wstępu są sprzedawane, w związku z wejściem na następujące obiekty: siłownia oraz aerobik. Klienci nabywają bilety wstępu jednorazowe lub okresowe. Częstą formą z jakiej korzystają klienci jest używanie kart sportowo-rekreacyjnych M (oferowanej przez B) oraz F (oferowanej przez V), które uprawniają klientów do wejścia open bez dodatkowej dopłaty na siłownię oraz na aerobik.

Jako usługi uzupełniające, płatne dodatkowo pomimo opłacenia biletu wstępu na siłownię lub aerobik, Spółka oferuje możliwość skorzystania z usług treningu indywidualnego, usług kosmetycznych (studio paznokci) oraz porad dietetyka. Spółka w chwili obecnej opodatkowuje wszystkie ww. usługi (zarówno usługi sprzedaży biletów wstępu na siłownię i aerobik oraz usługi dodatkowe) stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

Wątpliwości Wnioskodawcy na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego sprowadzają się do kwestii związanej z zastosowaniem preferencyjnej stawki podatku względem usługi rekreacyjnej w zakresie sprzedaży biletów i karnetów wstępu na siłownię i aerobik.

Stwierdzić należy, iż w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT zostały wskazane „Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu” bez względu na PKWiU. Ustawodawca nie określił form ani kategorii „wstępu”, które objął 8% stawką podatku.

Pod pojęciem „wstępu” określonym w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa - www.sjp.pwn.pl) rozumieć należy możliwość wejścia gdzieś.

Natomiast obowiązujący od 1 lipca 2011r. art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15.03.2011r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, wskazuje, iż:

  1. Usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.
  2. Ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:
    1. prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;
    2. prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;
    3. prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.
  3. Ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Wstęp należy rozumieć zatem jako możliwość wejścia „gdzieś”, co nie jest równoznaczne z możliwością korzystania z dostępnych tam urządzeń. Opłata za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. kibica, co do zasady, za uczestniczenie w imprezie poprzez np. oglądanie (uczestnictwo bierne). Zatem pojęcia usług w zakresie wstępu (o którym mowa w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy) nie można utożsamiać z pojęciem „biletu wstępu” uprawniającego do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych, które prowadzone są na zasadzie czynnego uczestnictwa w nich. Wstęp na zajęcia przykładowo fitness nie uprawnia korzystającego do wstępu jedynie w sensie wejścia gdzieś, jak to ma miejsce np. w przypadku kupienia biletu do kina, lecz obejmuje również czynne uczestnictwo w zajęciach sportowo - rekreacyjnych.

Zauważyć należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca sprzedaje bilety wstępu oraz okresowe karnety wstępu upoważniające do wejścia na aerobik oraz siłownię, a zatem opłata (bilet) wstępu upoważnia osobę będącą w jego posiadaniu do czynnego uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych, a także do korzystania z urządzeń znajdujących się w pomieszczeniach siłowni. Z tych też względów opłaty pobierane za uczestnictwo w zajęciach aerobiku i korzystanie z urządzeń siłowni, służących poprawie kondycji fizycznej, nie mogą być uznane za opłatę za wstęp, lecz przede wszystkim za możliwość korzystania z dostępnych urządzeń, a więc za czynny udział w zajęciach aerobiku oraz korzystanie z urządzeń siłowni. W związku z tym Wnioskodawcy na sprzedaż biletów i karnetów wstępu na aerobik oraz siłownię nie przysługuje uprawnienie do zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług wynikającej z art. 41 ust. 2 w związku z pozycją 186 załącznika nr 3 ustawy. W konsekwencji Wnioskodawca winien opodatkować usługi, o których mowa powyżej podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj