Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-809/11/MS
z 26 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-809/11/MS
Data
2011.08.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
opodatkowanie zaliczek
podatek od towarów i usług
przepisy przejściowe
stawki podatku
złom


Istota interpretacji
Stawka podatku na dokonywane w 2010r. i 2011r. dostawy złomu na poczet których Wnioskodawca otrzymał zaliczki w 2010r.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2011r. (data wpływu do tut. organu 13 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 sierpnia 2011r. (data wpływu do tut. organu 17 sierpnia 2011r.) oraz pismem z dnia 19 sierpnia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dokonywane w 2010r. i 2011r. dostawy złomu na poczet których Wnioskodawca otrzymał zaliczki w 2010r. – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dokonywane w 2010r. i 2011r. dostawy złomu na poczet których Wnioskodawca otrzymał zaliczki w 2010r.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 sierpnia 2011r. (data wpływu 17 sierpnia 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-809/11/MS z dnia 2 sierpnia 2011r. oraz pismem z dnia 19 sierpnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2010r. Wnioskodawca otrzymał zaliczkę na zakup złomu. Sprzedaży złomu Wnioskodawca dokonał w 2010r. i dalej dokonuje w 2011r. W 2011r. Wnioskodawca zastosował stawkę VAT 23%. Kontrahent odrzucił faktury ze względu na złą wg niego stawkę VAT.

Wnioskodawca uzupełniając opis stanu faktycznego stwierdził, że w 2010r. otrzymał zaliczki na zakup złomu od dwóch firm, tj. XXX w kwocie 163.934,43 zł netto z dnia 28 września 2010r. oraz ZZZ w kwotach: 885.245,90 zł – sierpień 2010r.; 81.967,21 zł – wrzesień 2010r.; 409.836,06 zł – październik 2010r.

W 2010r. Wnioskodawca zrealizował 55,5 % całej dostawy złomu.

Pozostała dostawa złomu jest realizowana w trakcie 2011r. i zostanie zakończona do września 2011r.

Wszystkie zaliczki otrzymane w 2010r. zostały w całości opodatkowane podatkiem VAT 22%.

W 2011r. do 31 marca 2011r. sprzedaż złomu Wnioskodawca opodatkował podatkiem VAT 23%, natomiast od kwietnia 2011r. sprzedaż złomu korzysta ze zwolnienia i podatek VAT jest przerzucany na nabywcę złomu.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT od 6 lutego 2007r. i zajmuje się zgodnie z PKD rozbiórką i burzeniem obiektów budowlanych.

Zaliczki na dostawy złomu otrzymane przez Wnioskodawcę w 2010r. dotyczyły w 100% całkowitej należności za dostawy realizowane w 2010r. i 2011r. Zaliczki zostały w całości opodatkowane 22% podatkiem VAT.

Wnioskodawca ma wątpliwości odnośnie prawidłowego fakturowania dostaw realizowanych od stycznia do marca 2011r. Wnioskodawca wystawia od początku 2011r. faktury korekty do zaliczek realizowanych, a następnie faktury na dostawę złomu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 sierpnia 2011r.) :

Czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo wystawiając od początku 2011r. faktury korekty do zaliczek realizowanych, a następnie faktury na dostawę złomu opodatkowując realizację dostawy złomu w 2011r. do marca 2011r. wg stawki 23% a nie 22%...

Zdaniem Wnioskodawcy, postępuje prawidłowo fakturując sprzedaż w 2011r. złomu zaliczkowanego w 2010r. wg stawki 23 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust, 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług – stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie przepisem art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578 ze zm.), oraz art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), od dnia 1 stycznia 2011 r. dodano do ustawy przepis art. 146a ustawy, zgodnie z którym w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W ramach dokonanej ww. ustawą z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej, nowelizacji obowiązującej obecnie ustawy, skutkującej m. in. okresowym podwyższeniem obowiązujących stawek VAT, przewidziano przepisy przejściowe regulujące w sposób jednoznaczny zasady stosowania podwyższonych okresowo stawek VAT w zależności od rodzaju czynności podlegających opodatkowaniu oraz terminu ich wykonania. Stosowne uregulowania zawarte zostały w znowelizowanym art. 41 ww. ustawy o VAT poprzez dodanie nowych ust. 14a-14h.

Zgodnie z art. 41 ust. 14a ustawy o VAT, w przypadku czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem, która została wykonana przed dniem zmiany stawki podatku, dla której obowiązek podatkowy powstaje w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, czynność ta podlega opodatkowaniu według stawek podatku obowiązujących dla tej czynności w momencie jej wykonania.

Czynności, dla których w związku z ich wykonywaniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się, na potrzeby ust. 14a, za wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te rozliczenia lub płatności, z zastrzeżeniem ust. 14c (art. 41 ust. 14b ustawy o VAT).

Zgodnie z ust. 14c przywołanego przepisu, w przypadku gdy okres, do którego odnosi się rozliczenie lub płatność, obejmuje dzień zmiany stawki podatku, czynność uznaje się za wykonaną:

  1. w dniu poprzedzającym dzień zmiany stawki podatku - w zakresie jej części wykonywanej do dnia poprzedzającego dzień zmiany stawki podatku;
  2. z upływem tego okresu - w zakresie jej części wykonywanej od dnia zmiany stawki podatku.

W przypadku, gdy nie jest możliwe określenie faktycznego wykonania części czynności w okresie, o którym mowa w ust. 14c, dla określenia tej części, uznaje się, że czynność wykonywana jest w tym okresie proporcjonalnie (art. 41 ust. 14d ustawy o VAT).

Stosownie do art. 41 ust. 14e ustawy o VAT, w przypadku czynności, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1, dla których wystawiono, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 106 ust. 8 pkt 1, fakturę, a po wystawieniu tej faktury uległa zmianie stawka podatku w odniesieniu do okresów rozliczeniowych objętych wystawioną fakturą, może być stosowana stawka podatku obowiązująca przed dniem zmiany stawki podatku, pod warunkiem że w pierwszej fakturze wystawianej po dniu zmiany stawki podatku, nie później jednak niż w ciągu 6 miesięcy od dnia zmiany stawki podatku, uwzględniona zostanie korekta rozliczenia objętego fakturą wystawioną przed dniem zmiany stawki podatku.

Zmiana stawki podatku w odniesieniu do czynności, która zostanie wykonana w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, w związku z którą otrzymano całość lub część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, i której otrzymanie powoduje powstanie obowiązku podatkowego, nie powoduje zmiany wysokości opodatkowania całości lub części należności, otrzymanej przed dniem zmiany stawki podatku (art. 41 ust. 14f ustawy o VAT).

Zgodnie natomiast z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi – art. 19 ust. 4 ustawy o VAT.

W myśl art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

W myśl art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu:

  1. dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,
  2. świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 18,
  3. świadczenia usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011r. podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (art. 106 ust. 1 ustawy o VAT).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT od 6 lutego 2007r. i zajmuje się zgodnie z PKD rozbiórką i burzeniem obiektów budowlanych. Wnioskodawca w 2010r. otrzymał zaliczki na zakup złomu od dwóch firm, tj. XXX w kwocie 163.934,43 zł netto z dnia 28 września 2010r. oraz ZZZ w kwotach: 885.245,90 zł – sierpień 2010r.; 81.967,21 zł – wrzesień 2010r.; 409.836,06 zł – październik 2010r.

Zaliczki na dostawy złomu otrzymane przez Wnioskodawcę w 2010r. dotyczyły w 100% całkowitej należności za dostawy realizowane w 2010r. i 2011r. Zaliczki zostały w całości opodatkowane 22% podatkiem VAT.

Sprzedaży złomu Wnioskodawca dokonał w 2010r. i dalej dokonuje w 2011r. W 2010r. Wnioskodawca zrealizował 55,5 % całej dostawy złomu. Pozostała dostawa złomu jest realizowana w trakcie 2011r. i zostanie zakończona do września 2011r.

Wnioskodawca wystawia od początku 2011r. faktury korekty do zaliczek realizowanych, a następnie faktury na dostawę złomu.

W 2011r. do 31 marca 2011r. sprzedaż złomu Wnioskodawca opodatkował podatkiem VAT 23%, natomiast od kwietnia 2011r. sprzedaż złomu korzysta ze zwolnienia i podatek VAT jest przerzucany na nabywcę złomu.

Kontrahent odrzucił faktury ze względu na złą wg niego stawkę VAT.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy postępuje prawidłowo wystawiając od początku 2011r. faktury korekty do zaliczek realizowanych, a następnie faktury na dostawę złomu opodatkowując realizację dostawy złomu w 2011r. do marca 2011r. wg stawki 23%, a nie 22% a od kwietnia 2011r. przerzucając obowiązek rozliczania podatku należnego na nabywcę złomu.

Mając na uwadze przytoczone wyżej regulacje prawne oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy Wnioskodawca otrzymał do dnia 31 grudnia 2010r. całość należności za realizowane w 2010r. i 2011r. dostawy złomu na rzecz XXX oraz ZZZ, to obowiązek podatkowy powstał – zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy – z chwilą otrzymania całości należności. Zatem rozliczenie podatku od otrzymanej całości należności, zgodnie z art. 41 ust. 14f ustawy o VAT, winno nastąpić według stawki podatku VAT obowiązującej w dniu otrzymania należności.

Jeżeli więc Wnioskodawca otrzymał do dnia 31 grudnia 2010r. całą kwotę należności (zaliczkę 100%), to należało opodatkować ją według stawki podatku VAT 22%.

Ponadto, ze względu na fakt, iż Wnioskodawca nie świadczy usług, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 41 ust. 14e ww. ustawy i w konsekwencji Wnioskodawca nie miał obowiązku dokonywać korekt rozliczeń objętych fakturami wystawionymi przed dniem zmiany stawki podatku, tj. przed dniem 1 stycznia 2011r.

Reasumując, płatności otrzymane przez Wnioskodawcę w 2010r. powinny zostać opodatkowane na zasadach i według stawek podatku obwiązujących w dacie ich otrzymania, bowiem wtedy zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu. W związku z art. 41 ust. 14f ustawy, ze względu na fakt, że Wnioskodawca otrzymał całość należności przed dniem zmiany stawki podatku i obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy, zmiana stawki nie powoduje zmian wysokości opodatkowania całości należności otrzymanej przed dniem zmiany stawki.

W konsekwencji Wnioskodawca nie miał ponadto podstaw dokonania korekty wystawionych w 2010r. faktur (dokumentujących otrzymane w 2010r. zaliczki na dostawę złomu realizowaną w 2010 i 2011r.), zgodnie z art. 41 ust. 14e ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj