Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/4513-42/16/LG
z 12 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 5 lutego 2016 r. (data wpływu 12 lutego 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania stawką 0 zł wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę i dostarczanych do podmiotu zużywającego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania stawką 0 zł wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę i dostarczanych do podmiotu zużywającego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszonej akcyzy towary akcyzowe jako zarejestrowany odbiorca w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy PA. Towary akcyzowe nabywane przez Spółkę stanowią wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy PA inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy PA, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Towary akcyzowe nabywane przez Spółkę oznaczone są następującymi kodami CN 2901 11 00, 2902 42 00, 2902 44 00, 2707 30 90, 2902 30 00, 2710 12 21 (w ustawie nadal 2710 11 21), 2710 12 25 (w ustawie nadal 2710 11 25), 2710 19 29, 2710 19 85, 2710 19 99. Następnie Spółka dostarcza je do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy (dalej „uprawniony podmiot”), a przemieszczenie do uprawnionego podmiotu odbywa się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy. Spółka posiada kilka miejsc, które zgodnie z art. 57 ust. 2 ustawy PA posiadają status miejsca odbioru wyrobów akcyzowych na terenie kraju (Oddziały w ….) oraz jeden oddział nie posiadający statusu zarejestrowanego odbiorcy w …. Zdarza się również, że Spółka przed dostarczeniem towaru do odbiorcy przesyła wyroby energetyczne do miejsca innego niż lokalizacja odbioru wyrobów akcyzowych wynikająca z zezwolenia na nabywanie towarów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca. Innymi słowy przesunięcie towarów dokonywane jest z magazynu, który jest miejscem odbioru wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę do magazynu, który takiego statusu nie posiada lub od jednego miejsca odbioru wyrobów akcyzowych do magazynu w innej lokalizacji, który również posiada status miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

Niezależnie od miejsca, z którego towar dostarczany jest odbiorcy dokument dostawy każdorazowo wystawiany jest przez zarejestrowanego odbiorcę tj. Wnioskodawcę z siedzibą w …, a w adresie miejsca dostawy wskazywany jest adres miejsca, z którego ostatecznie pobierany i transportowany jest towar.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka prawidłowo będzie stosowała stawkę 0 zł realizując dostawę wyrobów energetycznych z innych oddziałów niż miejsce odbioru wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę?
  2. Czy Spółka prawidłowo na dokumencie dostawy, w miejscu wskazania adresu wysyłki wyrobów zwolnionych będzie podawała adres miejsca, z którego faktycznie pobierany będzie towar?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Ad. 1

Zgodnie z obowiązującym do dnia 1 stycznia 2016 r. art. 89 ust. 2 ustawy PA, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Spółka stosowała ww. przepis i po nabyciu towaru w procedurze zawieszenia akcyzy, sprzedawała towar do uprawnionych nabywców ze stawką 0 zł.

Z dniem 1 stycznia 2016 roku przepis art. 89 ust. 2 ustawy PA otrzymał następujące brzmienie: Stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

  1. w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  2. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;
  3. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  4. nabywane wewnątrz wspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  5. nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej
  6. stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;
  7. importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  8. przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;
  9. importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub Innych niż cele handlowe.

Ponadto, zgodnie z art. 89 ust. 2c ustawy PA:

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Powyższe oznacza, że mogą być takie wyroby energetyczne (niewymienione w załączniku nr 2) dla których podobnie jak w 2015 roku, jest przewidziana stawka 0 zł bez innych warunków, niż to, aby przeznaczone były do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Natomiast, w stosunku do wszystkich tych wyrobów energetycznych, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy PA, będą w obowiązującym stanie prawnym musiały być spełnione także te przesłanki, które nowy art. 89 ust. 2 określa, a więc już nie tylko cel (czyli na cele inne niż opałowe i napędowe) ale również te przesłanki określone dla poszczególnych sytuacji w punktach od 1 do 8.

W ocenie Spółki, jako zarejestrowany odbiorca, może ona nadal nabywać w procedurze zawieszenia akcyzy wyroby w ramach WNT do Polski.

Spółka nadal będzie mogła sprzedawać ze stawką 0 zł te wyroby do swego klienta na podstawie dokumentu dostawy (art. 89 ust. 2 pkt 5).

Ponadto w ocenie Spółki przesyłanie wyrobów akcyzowych pomiędzy magazynami Spółki nie jest czynnością, która rodzi obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy PA obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

Jednak z mocy art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy PA, stawka 0 zł ma zastosowanie wtedy, gdy wyroby były nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy

Zatem ustawodawca wyraźnie wskazuje, iż przesłanką zastosowania stawki 0 zł jest cena nabycia towarów akcyzowych. Jedynie dostarczenie towarów akcyzowych do podmiotu, który nie zużywa ich w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy oznaczało będzie obowiązek rozpoznania akcyzy w innej stawce niż 0 zł. Celem ustawodawcy było zatem stosowanie stawki 0 zł dla każdej sytuacji dostarczenia wyrobu akcyzowego i przemieszczenia go do podmiotu uprawnionego. W tym sensie w ocenie Spółki bez znaczenia jest „pośredniczenie” w tym przemieszczaniu innej lokalizacji nieposiadającej statusu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych należącej do Spółki. Nie ma bowiem miejsca przemieszczanie do innego podmiotu. Cały czas towar jest w posiadaniu Spółki, która przemieszcza go do innych lokalizacji celem dostarczenia go do podmiotu uprawnionego (odbiorcy).

Ponadto Spółka pragnie podkreślić, że przepisy dotyczące zezwolenia na nabywanie wyrobów jako zarejestrowany odbiorca, o których mowa w art. 57 ustawy PA dotyczą jedynie ich odbioru w procedurze zawieszenia akcyzy i nie mają zastosowania do magazynowania ich po zakończeniu tej procedury. Tym samym przemieszczenie wyrobów do innego magazynu, w celu dostarczenia ich do uprawnionego podmiotu nie pozbawia Spółki prawa do zastosowania stawki 0 zł.

Ad 2

Dokumentem dostawy, w myśl art. 2 ust. 1 pkt 18a ustawy PA jest dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy określa Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy, wydane na podstawie delegacji ustawowej zwartej w art. 38 ust. 1 ustawy PA.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 3 lit b rozporządzenia dokument dostawy wystawiany jest przez zarejestrowanego odbiorę, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5 ustawy PA w przypadku dostarczania od niego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nabytych wewnątrzwspólnotowo wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy do zużywającego podmiotu gospodarczego.

W ocenie Spółki prawidłowym wskazaniem miejsca wysyłki towarów akcyzowych jest miejsce, z którego towary zostały ostatecznie pobrane. Bez znaczenia, przed dokonaniem dostarczenia do uprawnionego podmiotu, pozostaje fakt uprzedniego przemieszczenia do innego magazynu Spółki nieposiadającego odpowiedniego statusu w dostarczeniu towarów akcyzowych. W art. 57 ustawy PA określającym zezwolenie na nabywanie wyrobów jako zarejestrowany odbiorca ustawodawca wskazuje, że miejsce odbioru towarów akcyzowych dotyczy jedynie ich odbioru w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast Spółka przemieszcza towary, zgodnie z art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy PA do podmiotu uprawnionego poza procedurą zawieszenia akcyzy. W związku z czym przepisy dotyczące składowania towarów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nie mają zastosowania do przemieszczenia towarów magazynowania ich w innym miejscu, w celu dostarczenia ich do uprawnionego nabywcy poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W konsekwencji Spółka na dokumencie dostawy, o którym mowa w art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy PA, może wskazać adres magazynu, z którego towar akcyzowy zostaje ostatecznie przetransportowany do uprawnionego podmiotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 752 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W ww. załączniku nr 1 do ustawy:

  • pod pozycją 24, z kodem CN 2707, umieszczono oleje i pozostałe produkty destylacji wysokotemperaturowej smoły węglowej; podobne produkty, w których masa składników aromatycznych jest większa niż składników niearomatycznych;
  • pod pozycją 27, z kodem CN 2710, umieszczono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe;
  • pod pozycją 34, z kodem CN 2901, znajdują się węglowodory alifatyczne;
  • pod pozycją 35, z kodem CN 2902, zostały ujęte węglowodory cykliczne.

Równocześnie w świetle uregulowań art. 86 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 2707, 2710, 2901 i 2902.

Zatem przedmiotowe wyroby są wyrobami akcyzowymi i zaliczają się do wyrobów energetycznych.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Z kolei na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy, nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy, zarejestrowany odbiorca to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio „zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca” albo „zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca”.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że zarejestrowany odbiorca dokonując nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych dokonuje czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą.

W myśl art. 10 ust. 3 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

Stosownie do art. 57 ust. 1 ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu spełniającego warunki wymienione:

  1. w ust. 2 i art. 48 ust. 1 pkt 2-6 - wydaje zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;
  2. w art. 48 ust. 1 pkt 2-6 - wydaje zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.

Zgodnie z art. 57 ust. 2 ustawy, zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, jest obowiązany posiadać tytuł prawny do korzystania z wyodrębnionego miejsca przeznaczonego do odbierania wyrobów akcyzowych, zwanego dalej "miejscem odbioru wyrobów akcyzowych". Zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca oraz zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca może dotyczyć tylko jednego miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

W myśl art. 57 ust. 2a ustawy, miejsce odbioru wyrobów akcyzowych powinno być dostosowane do bezpiecznego wprowadzenia tych wyrobów, a proponowana lokalizacja miejsca odbioru tych wyrobów, stan lub wielkość pomieszczeń, w których ma znajdować się to miejsce, lub ich wyposażenie powinny umożliwiać sprawowanie kontroli.

Zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, może być udzielone po zatwierdzeniu akt weryfikacyjnych w wyniku urzędowego sprawdzenia, o którym mowa w art. 64 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej. (art. 57 ust. 2b ustawy).

Zmiana zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, może być dokonana po zatwierdzeniu akt weryfikacyjnych w wyniku urzędowego sprawdzenia, o którym mowa w art. 64 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, w zakresie zmiany. (art. 57 ust. 2c ustawy).

Zgodnie z art. 58 ust. 1 ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego, wydając zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca lub zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, nadaje podmiotowi numer akcyzowy zarejestrowanego odbiorcy związany z miejscem odbioru wyrobów akcyzowych.

Na podstawie art. 58 ust. 2 ustawy, zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca określa w szczególności:

  1. numer akcyzowy zarejestrowanego odbiorcy związany z miejscem odbioru wyrobów akcyzowych;
  2. adres siedziby lub miejsca zamieszkania zarejestrowanego odbiorcy;
  3. adres miejsca odbioru wyrobów akcyzowych;
  4. rodzaj nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych;
  5. formę i termin obowiązywania zabezpieczenia akcyzowego.

Stosownie do art. 59 ust. 1 ustawy, zarejestrowany odbiorca nie może magazynować ani wysyłać wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, może dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych na rzecz innych podmiotów – art. 59 ust. 3 ustawy.

W załączniku nr 2 do ustawy został umieszczony wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.Urz. UE. L 1992 Nr 76, str. 1) pod pozycją:

    -19 umieszczono wyroby o kodzie ex CN 2707 oleje i pozostałe produkty destylacji wysokotemperaturowej smoły węglowej; podobne produkty, w których masa składników aromatycznych jest większa niż składników niearomatycznych, wyłącznie:
    1. 2707 10 - benzol (benzen),
    2. 2707 20 - toluol (toluen),
    3. 2707 30 - ksylol (ksyleny),
    4. 2707 50 - pozostałe mieszaniny węglowodorów aromatycznych, z których 65% lub więcej objętościowo (włącznie ze stratami) destyluje w 250oC zgodnie z metodą ASTM D 86.
    -20 ujęto wyroby z kodu CN od ex 2710 11 do ex 2710 19 69 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.
    -23 zamieszczono wyroby z kodu CN ex 2902 - węglowodory cykliczne, wyłącznie:
    1. 2902 20 00 – benzen,
    2. 2902 30 00 – toluen,
    3. 2902 41 00 - o-ksylen,
    4. 2902 42 00 - m-ksylen,
    5. 2902 43 00 - ksylen,
    6. 2902 44 00 - mieszaniny izomerów ksylenu.


W załączniku nr 2 nie zostały wymienione wyroby akcyzowe o następujących kodach CN: 2901 11 00 oraz 2710 19 99.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy stosowana jest podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach ustawy o podatku akcyzowym i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe (art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy).

Zatem, w momencie odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę wyrobu akcyzowego przemieszczanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, kończy się ta procedura i na podstawie art. 45 ust. 1 ustawy powstaje zobowiązanie podatkowe.

W myśl art. 89 ust. 1 ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

  1. węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  2. benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1565,00 zł/1000 litrów[315];
  3. (uchylony)
  4. benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;
  5. paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;
  6. olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1196,00 zł/1000 litrów[316];
  7. (uchylony)
  8. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1196,00 zł/1000 litrów[317];
  9. olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;
  10. olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:
    1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350○C lub których gęstość w temperaturze 15○C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,
    2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów;
  11. olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1180,00 zł/1000 litrów;
  12. gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:
    1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

      - skroplonych - 695,00 zł/1000[318] kilogramów,

      - w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ)[319],
    2. wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

      - biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,

      - wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,
    3. pozostałych - 14,72 zł/1 GJ[320];
  13. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  14. pozostałych paliw silnikowych - 1822,00 zł/1000 litrów[321];
  15. pozostałych paliw opałowych:
    1. w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15ºC jest:
      - niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,
      - równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,
    2. gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).


Art. 89 ust. 2 ustawy stanowi natomiast, że stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

  1. w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  2. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;
  3. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  4. nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  5. nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;
  6. importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  7. przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;
  8. importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 2c ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Cytowany powyżej przepis art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy uprawnia do zastosowania zerowej stawki akcyzy w odniesieniu do wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy (innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, dla których została określona pozytywna stawka akcyzy) przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, jeżeli wyroby te są nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 18a ustawy, dokument dostawy to dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy stanowiącym podstawę oceny przedstawionego stanowiska Spółki Wnioskodawca jako zarejestrowany odbiorca dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów o kodach CN: 2901 11 00, 2902 42 00, 2902 44 00, 2707 30 90, 2902 30 00, 2710 12 21 (w ustawie 2710 11 21), 2710 12 25 (w ustawie 2710 11 25), 2710 19 29, 2710 19 85, 2710 19 99 przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatku lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Wnioskodawca wskazał, że nabywane wyroby są wyrobami energetycznymi wymienionymi w załączniku nr 2 do ustawy inne niż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o akcyzie. Wnioskodawca dostarcza te wyroby do podmiotu, który zużywa je do celów uprawniających do zastosowania stawki akcyzy 0 zł. Jednakże występują sytuacje, że dostarczenie to odbywa się z innego miejsca niż miejsce odbioru wyrobów akcyzowych, bowiem Wnioskodawca dokonuje przemieszczenia tych wyrobów z miejsca odbioru do innego swojego oddziału. Dostarczenie do podmiotu zużywającego odbywa się na podstawie dokumentu dostawy poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Na dokumencie dostawy jako adres dostawy wskazywany jest adres miejsca, z którego towar jest pobierany i transportowany.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że wyroby o kodzie CN 2710 19 99 nie zostały zamieszczone w załączniku nr 2 do ustawy, zostały jednak wymienione w pkt 11 art. 89 ust. 1 i stawka na te wyroby wynosi 1180 zł/1000 litrów. Zatem do wyrobów tych nie ma zastosowania art. 89 ust. 2 ustawy. Nabycie tego wyrobu, niezależnie od tego że jest przeznaczony do innych celów niż napędowe i opałowe podlega więc opodatkowaniu podatkiem akcyzowym stawką określoną w przepisie art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy. Z kolei wyroby o kodzie CN 2901 11 00 nie przeznaczone do celów napędowych i opałowych również nie zostały ujęte w załączniku nr 2 do ustawy i nie są wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Zastosowanie zatem do tych wyrobów będzie miał art. 89 ust. 2c ustawy. Do wyrobów tych nie ma więc zastosowania również art. 89 ust. 2 ustawy.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy w sytuacji gdy nabywane wyroby objęte posiadanym przez Wnioskodawcę zezwoleniem zarejestrowanego odbiorcy, przed ich wysyłką i dostarczeniem do podmiotu zużywającego, zostają przesunięte do własnych magazynów, w których również prowadzi działalność i z których będą one dopiero dostarczane do podmiotu zużywającego będzie uprawniony do zastosowania, w oparciu o przepis art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy, zerowej stawki podatku akcyzowego.

Mając na uwadze ww. przepisy należy wskazać, że wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jest ściśle związane z miejscem odbioru wyrobów akcyzowych. Naczelnik w zezwoleniu nadaje podmiotowi numer akcyzowy zarejestrowanego odbiorcy związany z miejscem odbioru wyrobów akcyzowych. W rezultacie każde miejsce odbioru wyrobów akcyzowych posiada swój numer akcyzowy, którym zarejestrowany odbiorca powinien się posługiwać. Miejsce to jest ściśle przypisane do określonego zezwolenia zarejestrowanego odbiorcy. Inaczej mówiąc status zarejestrowanego odbiorcy dotyczy konkretnego miejsca zweryfikowanego i zatwierdzonego przez właściwego naczelnika urzędu celnego w udzielonym zezwoleniu.

Dodatkowo w celu wyeliminowania jakichkolwiek wątpliwości ustawodawca wskazał w art. 57 ust. 1a ustawy, że dany podmiot może posiadać więcej niż jedno miejsce odbioru wyrobów akcyzowych, Wtedy jednak, każde miejsce odbioru wymaga uzyskania odrębnego zezwolenia na funkcjonowanie jako zarejestrowany odbiorca.

W treści art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy zawarto warunki jakie muszą być spełnione dla zastosowania zerowej stawki akcyzy. I tak aby można było zastosować zerową stawkę podatku na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy konieczne jest:

  • nabycie wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę,
  • nabycie to jest dokonane w celu dostarczenie przez tegoż zarejestrowanego odbiorcę do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy,
  • przemieszczenie wyroby akcyzowego do ww. podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy dokonywane jest na podstawie dokumentu dostawy.

Przenosząc powyższe na grunt sprawy objętej wnioskiem wskazać należy, że dla zachowania zerowej stawki akcyzy, na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy konieczne jest aby odbiór wyrobów akcyzowych nabywanych przez zarejestrowanego odbiorcę został dokonany w miejscu określonym w zezwoleniu jakie uzyskał ten zarejestrowany odbiorca i wyroby te na podstawie dokumentu dostawy winny być przemieszczone od tego zarejestrowanego odbiorcy tj. z miejsca ich odbioru, do podmiotu zużywającego.

Zatem treść art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy w sposób jednoznaczny wskazuje, że zastosowanie zerowej stawki jest możliwe tylko w przypadku nabycia przez zarejestrowanego odbiorcę wyrobów akcyzowych na podstawie udzielonego zezwolenia i ich dostawy przez tego zarejestrowanego odbiorcę do podmiotu zużywającego. Nie umożliwia on więc dla zachowania warunku zastosowania zerowej stawki akcyzy aby zarejestrowany odbiorca, który odebrał wyroby w miejscu określonym w zezwoleniu na nabywanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, dokonał przemieszczenia tego nabytego wyrobu do innego miejsca, z którego będą one dopiero dostarczane podmiotowi zużywającemu. Nie ma przy tym znaczenia, że przemieszczanie to nastąpi do innego miejsca w którym Wnioskodawca posiada także status zarejestrowanego odbiorcy. W takim przypadku bowiem przemieszczenie na terytorium kraju do tego miejsca nie jest dokonywane już w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i odbiór w miejscu przemieszczenia nie jest dokonywany w oparciu o udzielone zezwolenie. Jak bowiem wskazuje art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy zarejestrowany odbiorca to podmiot któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Należy mieć na uwadze, że instytucja zarejestrowanego odbiorcy polega na umożliwieniu podatnikowi nabycia wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w kraju członkowskim innym niż Polska i przywiezienie tych wyrobów do Polski do wskazanego zgłoszonego punktu odbioru. Wszelki dalszy obrót lub przemieszczenie wyrobami akcyzowymi przez zarejestrowanego odbiorcę, ma miejsce poza instytucją zarejestrowanego odbiorcy. Jednakże warunkiem zastosowania zerowej stawki akcyzy jest dostarczenie nabytych wyrobów od zarejestrowanego odbiorcy (tj. z miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę) do podmiotu zużywającego. Zatem fizyczne przemieszczenie wyrobów nabytych przez Wnioskodawcę w miejscu określonym w zezwoleniu dla którego Wnioskodawca posiada status zarejestrowanego odbiorcy do innego miejsca, nawet należącego do Wnioskodawcy, dokonywane przed dostarczeniem tego wyrobu do podmiotu zużywającego powoduje, że nie zostanie zachowany warunek zastosowania zerowej stawki podatki akcyzowego, o którym mowa w art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy.

Inaczej mówiąc przemieszczenie od zarejestrowanego odbiorcy, który nabył wewnątrzwspólnotowo wyroby do innego do innego miejsca odbioru (magazynowania) niż do podmiotu zużywającego nie wypełnia dyspozycji dla zastosowania stawki zerowej w oparciu o przepis art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy. Również dalsze przemieszczenie od miejsca tego miejsca magazynowania do podmiotu zużywającego nie mieści się w dyspozycji art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy, gdyż dostawa taka nie jest dokonywana od zarejestrowanego odbiorcy, który zgodnie z zezwoleniem dokonał ich wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Stosownie zatem do powyższego w sprawie objętej wnioskiem Wnioskodawca dla zastosowania zerowej stawki akcyzy, w oparciu o przepis art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy winien dokonać przemieszczenia wyrobów akcyzowych bezpośrednio od zarejestrowanego odbiorcy, który nabył je w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, tj. z miejsca określonego w zezwoleniu na nabywanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Przemieszczenie to ponadto winno zostać dokonane na podstawie dokumentu dostawy, w którym jako adres miejsca wysyłki winien być wskazany adres zarejestrowanego odbiorcy, który nabył te wyroby i następnie z miejsca odbioru dostarcza je do podmiotu zużywającego.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy zostaje ono uznane za nieprawidłowe.

W tym miejscu należy równocześnie zauważyć, że niniejsza interpretacja opiera się wyłącznie na przedstawionym opisie sprawy (w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym) dokonanym przez Wnioskodawcę.

Zadaniem Organu w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji jest ocena prawna przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, a nie dokonywanie jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych mających być przedmiotem interpretacji.

Organ nie jest również uprawniony do weryfikacji podanych przez Wnioskodawcę kodów CN wyrobów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj