Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/4512-119/16/AW
z 23 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 lutego 2016 r. (data wpływu 11 lutego 2016 r.), uzupełnionym pismem z 28 kwietnia 2016 r. (data wpływu 4 maja 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT dostawy nieruchomości – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2016 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT dostawy nieruchomości.

Wniosek uzupełniono pismem z 28 kwietnia 2016 r. (data wpływu 4 maja 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 19 kwietnia 2016 r. nr IBPP1/4512-119/16/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Aeroklub zamierza sprzedać Miastu, w celu realizacji lotniska użytku publicznego oraz pod drogi dojazdowe do lotniska, prawo wieczystego użytkowania, wchodzących w skład dotychczasowego lotniska użytku wyłącznego w rozumieniu ustawy prawo lotnicze:

  • działki nr 18/11 o powierzchni 0,1914 ha oraz działki nr 1348 o powierzchni 0,0388 ha, wchodzących w skład nieruchomości objętej księgą wieczystą nr (…)/6;
  • nieruchomości objętej księgą wieczystą nr (…)/5, stanowiącej działkę nr 18/22 o powierzchni 0,5605 ha;
  • działki o powierzchni około 41,8218 ha, jaka powstanie w wyniku podziału i połączenia części działek nr 18/12 i nr 28 objętych księgą wieczystą nr (…)/8 oznaczoną symbolem „G”, według wstępnego projektu podziału zaopiniowanego pozytywnie postanowieniem Prezydenta Miasta z dnia 10 listopada 2015 r.

wraz z opisanym niżej składnikiem budowlanym w postaci:

  • drogi asfaltowej, chodnika z kostki betonowej – zlokalizowanych na działce nr 18/11;
  • asfaltowej ścieżki rowerowej, rowu odwadniającego, drogi asfaltowej – zlokalizowanych na sprzedawanej części działki nr 18/12;
  • drogi asfaltowej, drogi z płyt betonowych, drenażu – zlokalizowanych na działce nr 18/22;
  • drogi asfaltowej z miejscami postojowymi i zjazdem, bramy z ogrodzeniem – zlokalizowanych na działce nr 1348;
  • kręgu asfaltowego, drogi z płyt betonowych, placu betonowego, drenażu, ogrodzenia z siatki, parkingu utwardzonego kamieniem, rowu odwadniającego, dróg asfaltowych – zlokalizowanych na sprzedawanej części działki nr 28.

Nie sposób jednoznacznie ustalić, czy wszystkie z ww. budowli stanowiących zabudowę przedmiotowych nieruchomości gruntowych, były już przedmiotem pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ale niewątpliwie w stosunku do tych obiektów Aeroklubowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ powstały one znacznie przed dniem wejścia w życie ustawy, albo nie były dokonywane przez Aeroklub. Ponadto Aeroklub nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił jakiekolwiek tego typu wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

1.Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 1991 r. Przedmiot działalności gospodarczej jest opisany w KRS, rozszerzony możliwy zakres jest opisany w Statucie z 28 września 2013 r.

2.Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Potwierdzenie zgłoszenia w dniu 7 czerwca 1993 r. Potwierdzenie zgłoszenia jako VAT UE w dniu 27 stycznia 2012 r. Wnioskodawca składa deklaracje VAT-7 i odprowadza podatek należny.

3.Wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym działek na podstawie umowy wieczystego użytkowania z dnia 15 października 1975 r. oraz postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 14 grudnia 2005 r. Działki są użytkowane do działalności gospodarczej od 1991 r.

4.Działki:

-Działka 18/12 (część która powstanie po podziale i połączeniu w działkę G):

  1. Droga gruntowa (wzdłuż zachodniej granicy działki) nabyta z działką, następnie remontem dostosowana do ruchu pieszo-rowerowego (ścieżka rowerowa) w 2003 r. przez użytkownika Urząd Miejski (użytkownik korzysta bezumownie);
  2. Rów odwadniający (wzdłuż południowej granicy działki) nabyty z działką, następnie odtworzenie rowu w śladzie istniejącego rowu w 2001 r. przez użytkownika „Wysypisko Śmieci” (użytkownik korzysta bezumownie);
  3. Droga gruntowa (wzdłuż południowej granicy działki) nabyta z działką, następnie remontem dostosowana do ruchu pieszo-rowerowego (ścieżka rowerowa) w 2003 r. przez użytkownika Urząd Miejski, remont (wymiana nawierzchni) w 2015 r. przez użytkownika Urząd Miejski (użytkownik korzysta bezumownie);
  4. Lotnisko wyłączne (sportowe) nabyte z działką.

-Działka 28 (część która powstanie po podziale i połączeniu w działkę G):

  1. Krąg asfaltowy wybudowany w 2005 r. przez użytkownika Urząd Miejski oraz Stowarzyszenie Modelarzy (użytkownik korzysta bezumownie);
  2. Droga z płyt betonowych nabyta z działką;
  3. Plac betonowy nabyty z działką;
  4. Drenaż (wzdłuż drogi z płyt betonowych) nabyty z działką;
  5. Ogrodzenie wybudowane przez najemcę w 2012 r.;
  6. Parking wybudowany przez najemcę w 2012 r.;
  7. Rów odwadniający (wschód) nabyty z działką, następnie odtworzenie rowu w śladzie istniejącego rowu w 2001 r. przez użytkownika „Wysypisko Śmieci” (użytkownik korzysta bezumownie);
  8. Rów odwadniający (południe) nabyty z działką, następnie odtworzenie rowu w śladzie istniejącego rowu w 2001 r. przez użytkownika „Wysypisko Śmieci” (użytkownik korzysta bezumownie);
  9. Droga gruntowa (wzdłuż południowej granicy działki) nabyta z działką, następnie remontem dostosowana do ruchu pieszo-rowerowego (ścieżka rowerowa) w 2003 r. przez użytkownika Urząd Miejski, remont (wymiana nawierzchni) w 2015 r. przez użytkownika Urząd Miejski (użytkownik korzysta bezumownie);
  10. Droga asfaltowa (północno-zachodnia część działki) nabyta z działką;
  11. Lotnisko wyłączne (sportowe) nabyte z działką.

-Działka 18/11:

  1. Droga nabyta z działką, następnie remont (wymiana nawierzchni) w 1999 r. przez użytkownika Urząd Miejski (użytkownik korzysta bezumownie);
  2. Chodnik nabyty z działką, następnie remont (wymiana nawierzchni) w 1999 r. przez użytkownika Urząd Miejski (użytkownik korzysta bezumownie).

-Działka 1348:

  1. Droga nabyta z działką;
  2. Brama i część ogrodzenia nabyta z działką;
  3. Miejsce postojowe wykonane przez użytkowników sąsiadujących z drogą (użytkownicy korzystają bezumownie);
  4. Zjazd asfaltowy wykonany przez użytkowników sąsiadujących z drogą (użytkownicy korzystają bezumownie).

-Działka 18/22:

  1. Droga asfaltowa nabyta z działką;
  2. Droga z płyt betonowych nabyta z działką;
  3. Drenaż (wzdłuż drogi betonowej) nabyty z działką.

5.Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z budową poszczególnych obiektów. Dotyczy wszystkich obiektów wyszczególnionych w punkcie numer 4.

6.Wymienione we wniosku obiekty są budowlami i posiadają następujące oznaczenia PKOB:

-Działka 18/12 (część która powstanie po podziale i połączeniu w działkę G):

  1. 2112 (PKOB) Droga gruntowa (wzdłuż zachodnie granicy działki) nabyta z działką, następnie remontem dostosowana do ruchu pieszo-rowerowego (ścieżka rowerowa) w 2003 r. przez użytkownika Urząd Miejski (użytkownik korzysta bezumownie);
  2. 2130 (PKOB) Rów odwadniający (wzdłuż południowej granicy działki) nabyty z działką, następnie odtworzenie rowu w śladzie istniejącego rowu w 2001 r. przez użytkownika „Wysypisko Śmieci” (użytkownik korzysta bezumownie);
  3. 2112 (PKOB) Droga gruntowa (wzdłuż południowej granicy działki) nabyta z działką, następnie remontem dostosowana do ruchu pieszo-rowerowego (ścieżka rowerowa) w 2003 r. przez użytkownika Urząd Miejski, remont (wymiana nawierzchni) w 2015 r. przez użytkownika Urząd Miejski (użytkownik korzysta bezumownie);
  4. 2412 (PKOB) Lotnisko wyłączne (sportowe) nabyte z działką.

-Działka 28 (część która powstanie po podziale i połączeniu w działkę G):

  1. 2411 (PKOB) Krąg asfaltowy wybudowany w 2005 przez użytkownika Urząd Miejski oraz Stowarzyszenie Modelarzy (użytkownik korzysta bezumownie);
  2. 2130 (PKOB) Droga z płyt betonowych nabyta z działką;
  3. 2130 (PKOB) Plac betonowy nabyty z działką;
  4. 2130 (PKOB) Drenaż (wzdłuż drogi z płyt betonowych) nabyty z działką;
  5. 2420 (PKOB) Ogrodzenie wybudowane przez najemcę w 2012 r.;
  6. 2112 (PKOB) Parking wybudowany przez najemcę w 2012 r.;
  7. 2130 (PKOB) Rów odwadniający (wschód) nabyty z działką, następnie odtworzenie rowu w śladzie istniejącego rowu w 2001 r. przez użytkownika „Wysypisko Śmieci” (użytkownik korzysta bezumownie);
  8. 2130 (PKOB) Rów odwadniający (południe) nabyty z działką, następnie odtworzenie rowu w śladzie istniejącego rowu w 2001 r. przez użytkownika „Wysypisko Śmieci” (użytkownik korzysta bezumownie);
  9. 2112 (PKOB) Droga gruntowa (wzdłuż południowej granicy działki) nabyta z działką, następnie remontem dostosowana do ruchu pieszo-rowerowego (ścieżka rowerowa) w 2003 r. przez użytkownika Urząd Miejski, remont (wymiana nawierzchni) w 2015 r. przez użytkownika Urząd Miejski (użytkownik korzysta bezumownie);
  10. 2112 (PKOB) Droga asfaltowa (północno-zachodnia część działki) nabyta z działką;
  11. 2412 (PKOB) Lotnisko wyłączne (sportowe) nabyte z działką.

-Działka 18/11:

  1. 2112 (PKOB) Droga nabyta z działka, następnie remont (wymiana nawierzchni) w 1999 r. przez użytkownika Urząd Miejski (użytkownik korzysta bezumownie);
  2. 2112 (PKOB) Chodnik nabyty z działką, następnie remont (wymiana nawierzchni) w 1999 r. przez użytkownika Urząd Miejski (użytkownik korzysta bezumownie).

-Działka 1348:

  1. 2112 (PKOB) Droga nabyta z działką;
  2. 2420 (PKOB) Brama i część ogrodzenia nabyta z działką;
  3. 2112 (PKOB) Miejsce postojowe wykonane przez użytkowników sąsiadujących z drogą (użytkownicy korzystają bezumownie);
  4. 2112 (PKOB) Zjazd asfaltowy wykonany przez użytkowników sąsiadujących z drogą (użytkownicy korzystają bezumownie).

-Działka 18/22:

  1. 2112 (PKOB) Droga asfaltowa nabyta z działką.
  2. 2112 (PKOB) Droga z płyt betonowych nabyta z działką.
  3. 2112 (PKOB) Drenaż (wzdłuż drogi betonowej) nabyty z działką.

7.Budowle są związane trwale z gruntem.

8.Na pytanie Organu: „Czy posadowione na działkach budowle były kiedykolwiek przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub umowy o podobnych charakterze – jeśli tak, to które i kiedy (w jakich okresach)”, Wnioskodawca odpowiedział, że działki oraz posadowione na nich budowle – wyszczególnione poniżej – były przedmiotem umowy (o podobnym charakterze):

  • działka 18/12 (obiekt lotnisko) od 2008 r. do nadal;
  • działka 28 (obiekt lotnisko) od 2008 r. do nadal;
  • działka 28 (obiekt plac betonowy) od 2008 r. do nadal;
  • działka 18/2 (z której powstały działki 18/11, 18/12, 18/22) obiekt lotnisko od 2008 r. do 2011 r.;
  • działka 1348 (obiekt droga) w 2012 r.

9.Pierwsze zajęcia (używanie – faktura) dla działalności gospodarczej nastąpiło:

  • działka 18/12 (obiekt lotnisko) w dniu 10 czerwca 2008 r.;
  • działka 28 (obiekt lotnisko) w dniu 10 czerwca 2008 r.;
  • działka 28 (obiekt plac betonowy) w dniu 6 stycznia 2008 r.;
  • działka 18/2 (z której powstały działki 18/11, 18/12, 18/22) obiekt lotnisko w dniu 10 czerwca 2008 r.;
  • działka 1348 (obiekt droga) w dniu 21 marca 2012 r.

10.Na pytanie Organu: „Do jakich czynności, w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy, były wykorzystywane budowle będące przedmiotem wniosku”, Wnioskodawca odpowiedział, że do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

11.Na pytanie Organu: „Z wniosku wynika, że wydatki na budowę niektórych obiektów nie były dokonywane przez Wnioskodawcę, prosimy zatem o wyjaśnienie, których obiektów to dotyczy, kto i kiedy ponosił te wydatki, kiedy Wnioskodawca te obiekty nabył i w drodze jakiej czynności oraz co konkretnie było przyczyną braku u Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku przy ich nabyciu, czy też obiekty te nie stanowiły i nie stanowią własności Wnioskodawcy i nie były przez niego nigdy używane, a tym samym nie będą przedmiotem sprzedaży, gdyż np. były cały czas i są nadal ekonomiczną własnością Miasta. Odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdej z takich budowli”, Wnioskodawca odpowiedział, że Wnioskodawca nie ponosił wydatków na budowle. Historię obiektów wyjaśnia punkt numer 4.

12.Na pytanie Organu: „Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie – prosimy zatem o doprecyzowanie czy chodzi o ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym”, Wnioskodawca odpowiedział, że tak chodzi o ulepszanie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

13.Punkt numer 6 wskazuje, że wszystkie działki są zabudowane według klasyfikacji Prawo Budowlane i PKOB, Wnioskodawca informuje uzupełniająco że plan zagospodarowania przestrzennego Miasta (uchwała Rady Miejskiej z dnia 10 czerwca 2010 r.) posiada zapis 01 LOT – teren lotniska.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisywane wyżej przyszłe zdarzenie, tj. czynność sprzedaży przedmiotowych nieruchomości, będzie zwolnione z podatku od towarów i usług (VAT)?

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa czynność, dostawa nieruchomości, będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 z 2004 r. ze zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na ścisłe powiązanie tematyki poruszanej we wniosku, tut. Organ postanowił ująć opisane zdarzenia przyszłe dotyczące wszystkich geodezyjnie wyodrębnionych działek w jednej interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ zauważa, że przedmiotem niniejszej interpretacji objęto następujące wymienione we wniosku obiekty:

-Działka 18/12 (część która powstanie po podziale i połączeniu w działkę G):

a)2112 (PKOB) Droga gruntowa (wzdłuż zachodnie granicy działki) nabyta z działką, następnie remontem dostosowana do ruchu pieszo-rowerowego (ścieżka rowerowa) w 2003 r. przez użytkownika Urząd Miejski (użytkownik korzysta bezumownie);

b)2130 (PKOB) Rów odwadniający (wzdłuż południowej granicy działki) nabyty z działką, następnie odtworzenie rowu w śladzie istniejącego rowu w 2001 r. przez użytkownika „Wysypisko Śmieci” (użytkownik korzysta bezumownie);

c)2112 (PKOB) Droga gruntowa (wzdłuż południowej granicy działki) nabyta z działką, następnie remontem dostosowana do ruchu pieszo-rowerowego (ścieżka rowerowa) w 2003 r. przez użytkownika Urząd Miejski, remont (wymiana nawierzchni) w 2015 r. przez użytkownika Urząd Miejski (użytkownik korzysta bezumownie);

d)2412 (PKOB) Lotnisko wyłączne (sportowe) nabyte z działką.

-Działka 28 (część która powstanie po podziale i połączeniu w działkę G):

b)2130 (PKOB) Droga z płyt betonowych nabyta z działką;

c)2130 (PKOB) Plac betonowy nabyty z działką;

d)2130 (PKOB) Drenaż (wzdłuż drogi z płyt betonowych) nabyty z działką;

g)2130 (PKOB) Rów odwadniający (wschód) nabyty z działką, następnie odtworzenie rowu w śladzie istniejącego rowu w 2001 r. przez użytkownika „Wysypisko Śmieci” (użytkownik korzysta bezumownie);

h)2130 (PKOB) Rów odwadniający (południe) nabyty z działką, następnie odtworzenie rowu w śladzie istniejącego rowu w 2001 r. przez użytkownika „Wysypisko Śmieci” (użytkownik korzysta bezumownie);

i)2112 (PKOB) Droga gruntowa (wzdłuż południowej granicy działki) nabyta z działką, następnie remontem dostosowana do ruchu pieszo-rowerowego (ścieżka rowerowa) w 2003 r. przez użytkownika Urząd Miejski, remont (wymiana nawierzchni) w 2015 r. przez użytkownika Urząd Miejski (użytkownik korzysta bezumownie);

j)2112 (PKOB) Droga asfaltowa (północno-zachodnia część działki) nabyta z działką;

k)2412 (PKOB) Lotnisko wyłączne (sportowe) nabyte z działką.

-Działka 18/11:

a)2112 (PKOB) Droga nabyta z działka, następnie remont (wymiana nawierzchni) w 1999 r. przez użytkownika Urząd Miejski (użytkownik korzysta bezumownie);

b)2112 (PKOB) Chodnik nabyty z działką, następnie remont (wymiana nawierzchni) w 1999 r. przez użytkownika Urząd Miejski (użytkownik korzysta bezumownie).

-Działka 1348:

a)2112 (PKOB) Droga nabyta z działką;

b)2420 (PKOB) Brama i część ogrodzenia nabyta z działką.

-Działka 18/22:

a)2112 (PKOB) Droga asfaltowa nabyta z działką;

b)2112 (PKOB) Droga z płyt betonowych nabyta z działką;

c)2112 (PKOB) Drenaż (wzdłuż drogi betonowej) nabyty z działką.

Tym samym pozostałe wymienione we wniosku obiekty, tj.:

-Działka 28 (część która powstanie po podziale i połączeniu w działkę G):

a)2411 (PKOB) Krąg asfaltowy wybudowany w 2005 przez użytkownika Urząd Miejski oraz Stowarzyszenie Modelarzy (użytkownik korzysta bezumownie);

e)2420 (PKOB) Ogrodzenie wybudowane przez najemcę w 2012 r.;

f)2112 (PKOB) Parking wybudowany przez najemcę w 2012 r.

-Działka 1348:

c)2112 (PKOB) Miejsce postojowe wykonane przez użytkowników sąsiadujących z drogą (użytkownicy korzystają bezumownie);

d)2112 (PKOB) Zjazd asfaltowy wykonany przez użytkowników sąsiadujących z drogą (użytkownicy korzystają bezumownie),

zostały objęte odrębnym rozstrzygnięciem.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami – w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług, a także określił warunki stosowania tych obniżonych stawek i zwolnień.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów i świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem z powyższych przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres krótszy niż dwa lata.

Jak stanowi art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym wskazać należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zatem jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części jest objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a staje się bezzasadne.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży (w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego) podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki i budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu (w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego) korzysta ze zwolnienia od podatku.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia czy dostawa nieruchomości będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

W celu ustalenia czy w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku planowanej dostawy należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy względem wymienionych we wniosku budowli nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 14 maja 2014 r. sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że „Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako "pierwsze zajęcie budynku, używanie". Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT”. W świetle powyższego należy więc przyjąć, że jeżeli podatnik użytkował dany budynek, budowlę lub ich części i spełnia warunek korzystania z budynku, budowli lub ich części przez wymagany czas, to do sprzedaży prawa własności tego budynku, budowli lub ich części zastosowanie znajdzie zwolnienie przewidziane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze okoliczności przedmiotowej sprawy należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku względem budowli mających być przedmiotem sprzedaży nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 1991 r. i działki są używane do działalności gospodarczej od 1991 r. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (potwierdzenie zgłoszenia w dniu 7 czerwca 1993 r.).

Wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym działek na podstawie umowy wieczystego użytkowania z dnia 15 października 1975 r. oraz postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 14 grudnia 2005 r. W ramach działalności gospodarczej budowle będące przedmiotem wniosku były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie obiekty będące przedmiotem wniosku są trwale związanymi z gruntem budowlami w rozumieniu ustawy Prawo budowlane i posiadają oznaczenia PKOB. Ponadto Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a jeżeli ponosił jakiekolwiek tego typu wydatki to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z powyższego wynika, że w sytuacji używania ww. budowli przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej prowadzonej od 1991 r., a tym samym do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT od lipca 1993 r. – doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Dotyczy to zarówno budowli, które zostały nabyte przez Wnioskodawcę i nie były ulepszane, jak i budowli, które zostały nabyte przez Wnioskodawcę i nie zostały ulepszone przez Wnioskodawcę, jednak inne podmioty (Urząd Miejski, „Wysypisko Śmieci”) dokonały remontów lub odtworzeń tych obiektów. Wnioskodawca podał bowiem, że nie ponosił wydatków na wymienione we wniosku budowle. Z wniosku nie wynika zatem, aby przed sprzedażą ewentualne ulepszenia budowli, dokonane przez podmioty trzecie, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej tych obiektów, miałyby być przejęte (sfinansowane) przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym planowana przez Wnioskodawcę dostawa budowli objętych wnioskiem nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia.

Tym samym planowana dostawa wymienionych we wniosku budowli objętych niniejszą interpretacją, w stosunku do których pomiędzy pierwszym zasiedleniem a datą dostawy nie upłynie okres krótszy niż 2 lata – będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Wobec dokonanej powyżej analizy sprawy stwierdzić należy, że dostawa prawa użytkowania wieczystego działek nr 18/12, 28, 18/11, 1348 i 18/11 (na których posadowione są przedmiotowe budowle trwale związane z gruntem) będzie objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy o VAT w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że dostawa nieruchomości będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – należało uznać za nieprawidłowe, gdyż podstawą zwolnienia dostawy budowli będzie przepis art. 43 ust. 1 pkt 10, a nie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Jednocześnie tut. Organ zauważa, że na opodatkowanie dostawy ww. działek mogą mieć wpływ również pozostałe obiekty posadowione na tych działkach, których nie objęto niniejszą interpretacją ze względu na niewyczerpujące uzupełnienie opisu sprawy.

Na marginesie należy zaznaczyć, że tut. Organ nie jest uprawniony do dokonywania analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Tym samym dołączone do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163 poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj