Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/4512-193/16/BJ
z 23 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. 2015, poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 10 marca 2016 r. (data wpływu 18 marca 2016 r.), uzupełnionym pismem z 13 maja 2016 r. (data wpływu 17 maja 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 13 maja 2016 r. (data wpływu 17 maja 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 4 maja 2016 r. znak: IBPP3/4512-193/16/BJ.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 13 maja 2016 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miasto C. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będzie stroną umowy o dofinansowanie projektu „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Priorytet XII, Działanie 12.2., Poddziałanie 12.2.2 Infrastruktura kształcenia zawodowego - RIT. Planowany okres realizacji projektu: sierpień 2016 r. - lipiec 2017 r.

Projekt dotyczy doposażenia i wyremontowania sal praktycznej nauki zawodu w Szkołach Zawodowych. W ramach doposażenia zakupiony zostanie sprzęt wykorzystywany w trakcie nieodpłatnej nauki uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe. W ramach remontów sal przewidziane są prace polegające na wykonaniu sieci elektrycznej i internetowej oraz malowaniu pomieszczeń. Wyremontowane i doposażone sale nie będą wynajmowane w celach komercyjnych. Będą wykorzystywane jedynie dla świadczenia usług korzystających ze zwolnień o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 oraz pkt 29 ustawy o VAT.

Wnioskodawcą i realizatorem projektu będzie Gmina Miasto C. Wszelkie faktury w trakcie realizacji projektu wystawiane będą na Gminę Miasto C.

Wsparciem w ramach projektu pn. „…” objętych zostanie 9 szkół zawodowych.

Stan faktyczny dla 8 szkół zawodowych:

  1. Zespół Szkół - szkoła jest zarejestrowana jako „podatnik VAT zwolniony”,
  2. Zespół Szkół Przemysłu ... - szkoła jest zarejestrowana jako „podatnik VAT zwolniony”,
  3. Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących - szkoła jest zarejestrowana jako „podatnik VAT zwolniony”,
  4. Zespół Szkół - szkoła jest zarejestrowana jako „podatnik VAT zwolniony”,
  5. Zespół Szkół Mechaniczno - Elektrycznych - szkoła nie jest zarejestrowana jako „podatnik VAT zwolniony”,
  6. Zespół Szkół Samochodowo - Budowlanych - szkoła jest zarejestrowana jako „podatnik VAT zwolniony”,
  7. Zespół Szkół Technicznych. Zespół Szkół Technicznych, w skład którego wchodzi Technikum oraz Zasadnicza Szkoła Zawodowa, nie jest zarejestrowany jako „podatnik VAT czynny” i nie składa deklaracji VAT. Szkoła korzysta ze zwolnienia. Informacja tyczy się zarówno Technikum, jak i Zasadniczej Szkoły Zawodowej. Szkoły nie są zarejestrowane jako „podatnik VAT zwolniony”,
  8. Techniczne Zakłady Naukowe - szkoła jest zarejestrowana jako „podatnik VAT zwolniony”.

Placówki są jednostkami budżetowymi gminy.

Placówki nie są zarejestrowane jako „podatnik VAT czynny” i nie składają deklaracji VAT.

Placówki korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług.

Gmina uwzględnia w rozliczeniach w zakresie VAT fakt odrębności szkół i nie wykazuje w deklaracji VAT-7 obrotów szkół.

Realizacja projektu jest związana z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznoprawnych w zakresie zadań związanych z edukacją publiczną o której mowa w art. 4. ust. 1. pkt 1. ustawy o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2015 r. Poz. 1445, 1890.) w związku z art. 93. ust.2 ww. ustawy. Projekt realizowany będzie w całości przez Gminę, z tym, że zakres wsparcia w całości skierowany zostanie do szkół objętych projektem. Efekty projektu wykorzystywane będą wyłącznie na potrzeby realizacji działalności publicznoprawnej, tj. nieodpłatnego kształcenia uczniów w publicznych szkołach zawodowych.

Przewidywany termin pierwszych zakupów związanych z realizacją projektu, udokumentowanych fakturą VAT to październik 2016 r. Ostatnie zakupy związane z realizacją projektu planowane są najpóźniej na czerwiec 2017 r.

Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę. Niezwłocznie po ich zakupie zostaną one nieodpłatnie przekazane szkołom w celu świadczenia nieodpłatnych usług edukacyjnych w ramach zadań statutowych jednostek niepodlegających opodatkowaniu.

Ww. szkoły zawodowe - będą wykorzystywać zakupione w ramach projektu towary i usługi na potrzeby świadczenia nieodpłatnych usług edukacyjnych realizowanych w ramach ich zadań statutowych.

Stan faktyczny dla Zespołu Szkół Gastronomicznych - szkoła jest zarejestrowana jako „ podatnik VAT czynny”:

Placówka jest jednostką budżetową gminy.

Placówka jest zarejestrowana jako „podatnik VAT czynny” i składa deklaracje VAT-7.

Placówka nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

Gmina uwzględnia w rozliczeniach w zakresie VAT fakt odrębności szkół i nie wykazuje w deklaracji VAT-7 obrotu Zespołu Szkół Gastronomicznych.

Realizacja projektu jest związana z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznoprawnych w zakresie zadań związanych z edukacją publiczną o której mowa w art. 4. ust. 1. pkt 1. ustawy o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2015 r. Poz. 1445, 1890.) w związku z art. 93. ust.2 ww. ustawy, projekt realizowany będzie w całości przez Gminę, z tym że zakres wsparcia w całości skierowany zostanie do szkół, objętych projektem. Efekty projektu wykorzystywane będą wyłącznie na potrzeby realizacji działalności publicznoprawnej; tj. nieodpłatnego kształcenia uczniów - w Zespole Szkół Gastronomicznych.

Przewidywany termin pierwszych zakupów związanych z realizacją projektu, udokumentowanych fakturą VAT to październik 2016 r. Ostatnie zakupy związane z realizacją projektu planowane są najpóźniej na czerwiec 2017 r.

Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę. Niezwłocznie po ich zakupie zostaną one przekazane szkole w celu świadczenia nieodpłatnych usług edukacyjnych.

Zespół Szkół Gastronomicznych będzie wykorzystywać zakupione w ramach projektu towary i usługi na potrzeby świadczenia nieodpłatnych usług edukacyjnych realizowanych w ramach zadań statutowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina Miasto C. będzie miała możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W świetle wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 29 września 2015 r. (sygn. C-276/14) i w związku z faktem, że doposażone i wyremontowane sale praktycznej nauki zawodu nie będą wynajmowane w celach komercyjnych przynoszących dochód opodatkowany podatkiem od towarów i usług a jedynie będą wykorzystywane dla świadczenia usług korzystających ze zwolnień o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 oraz pkt 29 ustawy o VAT, Gmina Miasto C. nie będzie mogła dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki prawnopodatkowe, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podatnikami – zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przepisu art. 91 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 1445 ze zm.) wynika, że prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.

W myśl art. 92 ust. 1 ww. ustawy, funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta i prezydent miasta. Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie (art. 92 ust. 2). Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym (art. 92 ust. 3 powołanej ustawy).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy wynika, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym w zakresie obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

Jednocześnie w art. 4 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym wskazano, że ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.

Stosownie do art. 6 ust. 1 cyt. ustawy w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej (art. 6 ust. 2 ww. ustawy).

Należy zauważyć, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminu „jednostka budżetowa”, wobec czego należy posiłkować się definicją legalną zawartą w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.).

W świetle art. 9 ww. ustawy, sektor finansów publicznych tworzą m.in.:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 wskazanej ustawy, jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe, agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej i państwowe fundusze celowe stosują zasady gospodarki finansowej określone w niniejszej ustawie.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 tej ustawy, jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Stosownie do brzmienia ust. 3 powyższego artykułu, podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej „planem finansowym jednostki budżetowej”.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego – gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.

W myśl ust. 2 powyższego artykułu, tworząc jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, nadaje jej statut, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.

Zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.), Organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:

1.zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;

1a)zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym;

2.wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;

3.zapewnienie obsługi administracyjnej, w tym prawnej, obsługi finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.), i obsługi organizacyjnej szkoły lub placówki;

4.wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych.

Zgodnie z art. 79 ust. 1 ww. ustawy, przedszkola, szkoły i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi. Zasady gospodarki finansowej tych szkół, przedszkoli i placówek określają odrębne przepisy, z zastrzeżeniem ust. 1c.

W tym miejscu zauważyć trzeba, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-276/14 zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

Jak wynika z wyroku TSUE w sprawie C-276/14 samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła.

W związku z ww. wyrokiem nr C-276/14, w dniach 29 września 2015 r. oraz 16 grudnia 2015 r. Ministerstwo Finansów wydało Komunikaty, w których stwierdzono, że mając na uwadze rozstrzygnięcie TSUE zakłada się obowiązkowe „scentralizowanie” w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT. Jednocześnie stosowany obecny model rozliczeń do momentu obowiązkowego scentralizowania, nie będzie kwestionowany.

Z okoliczności dotyczących sprawy wynika, że Gmina oraz Placówki oświatowe stosują dotychczasowy model rozliczeń. Jak wskazał Wnioskodawca, Gmina uwzględnia w rozliczeniach w zakresie VAT fakt odrębności szkół i nie wykazuje w deklaracji VAT-7 obrotów szkół oraz Gmina uwzględnia w rozliczeniach w zakresie VAT fakt odrębności szkół i nie wykazuje w deklaracji VAT-7 obrotu Zespołu Szkół Gastronomicznych. 8 placówek tzn. jednostki budżetowe Gminy korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast Zespół Szkół Gastronomicznych. jest zarejestrowany jako „podatnik VAT czynny” i składa deklaracje VAT-7.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Z wniosku wynika, że Gmina realizuje projekt pn. „…”. Projekt będzie realizowany sierpień 2016 r. - lipiec 2017 r. Projekt dotyczy doposażenia i wyremontowania sal praktycznej nauki zawodu w 9 Szkołach Zawodowych. W ramach doposażenia zakupiony zostanie sprzęt wykorzystywany w trakcie nieodpłatnej nauki uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe. W ramach remontów sal przewidziane są prace polegające na wykonaniu sieci elektrycznej i internetowej oraz malowaniu pomieszczeń. Wyremontowane i doposażone sale nie będą wynajmowane w celach komercyjnych. Projekt realizowany będzie w całości przez Gminę, z tym, że zakres wsparcia w całości skierowany zostanie do szkół objętych projektem. Placówki są jednostkami budżetowymi gminy. Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę. Niezwłocznie po ich zakupie zostaną one nieodpłatnie przekazane szkołom w celu świadczenia nieodpłatnych usług edukacyjnych w ramach zadań statutowych jednostek niepodlegających opodatkowaniu. Szkoły zawodowe - będą wykorzystywać zakupione w ramach projektu towary i usługi na potrzeby świadczenia nieodpłatnych usług edukacyjnych realizowanych w ramach ich zadań statutowych.

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu doposażenia i wyremontowania sal praktycznej nauki zawodu w Szkołach Zawodowych, należy jeszcze raz zauważyć, że prawo to przysługuje w zakresie w jakim zakupy bezspornie związane są z realizowaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Analiza przywołanych powyżej regulacji prawnych, prowadzi do stwierdzenia, że w sytuacji gdy - jak wyjaśnił Wnioskodawca realizacja projektu jest związana z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznoprawnych w zakresie zadań związanych z edukacją publiczną, efekty projektu wykorzystywane będą wyłącznie na potrzeby realizacji działalności publicznoprawnej, tj. nieodpłatnego kształcenia uczniów w publicznych szkołach zawodowych oraz nieodpłatnego kształcenia uczniów – w Zespole Szkół Gastronomicznych, to Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z doposażeniem szkół i placówek kształcenia zawodowego.

Podsumowując, Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „…” gdyż zakupy dokonane w związku z doposażeniem i wyremontowaniem sal praktycznej nauki zawodu w Szkołach Zawodowych służą Gminie oraz jednostkom budżetowym, czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT (działalność publicznoprawna), a tym samym nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego, wynikający z treści art. 86 ust. 1 ustawy również w przypadku „scentralizowania” rozliczeń Gminy z jej jednostkami budżetowymi oraz zakładami budżetowymi.

Zatem stanowisko jest prawidłowe.

Zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności wykorzystania wyremontowanych sal lub zakupionego sprzętu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Oznacza to również, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj