Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/4511-97/16-4/KS1
z 2 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późń. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r, poz 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2015 r. (data wpływu 1 lutego 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 kwietnia 2016 r. (data wpływu 18 kwietnia 2016 r.) na wezwanie organu Nr IPPB1/4511-97/16-2/KS1 z dnia 30 marca 2016 r. (data nadania 31 marca 2016 r., data doręczenia 8 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów ze świadczenia wskazanych we wniosku usług na rzecz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 lutego 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów ze świadczenia wskazanych we wniosku usług na rzecz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Jednoosobowa działalność gospodarcza opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Przedmiotem działalności gospodarczej jest świadczenie usług administracyjno- biurowych. Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą posiada większościowe udziały w spółce z o.o. Spółka z o.o. w swoim zakresie zajmuje się promowaniem produktów, monitorowaniem i aktywizacją działalności handlowej liderów i konsultantów.


Wnioskodawca uzupełnił wniosek pismem z dnia 13 kwietnia 2016 r. (data wpływu 18 kwietnia 2016 r.) poprzez jednoznaczne wskazanie:

- przedmiotu działalności gospodarczej - przedmiot w działalności gospodarczej został sklasyfikowany pod PKWiU 82.11.10.0 zgodnie z PKD przeważający zakres działalności gospodarczej to 82.11 Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura 82.11.Z Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura

Podklasa ta obejmuje: działalność związaną z codzienną administracyjną obsługą biura, taką jak: recepcja, planowanie finansowe, rachunkowość, księgowość, obsługa personelu i dostarczanie poczty, wykonywaną na zlecenie.


Podklasa ta nie obejmuje: dostarczania pracowników, bez nadzoru, sklasyfikowanego w odpowiednich podklasach działu 78, działalności w zakresie wykonywania tylko jednego rodzaju działalności, sklasyfikowanej w odpowiedniej podklasie zgodnie z wykonywaną działalnością.


Podatnik w ramach działalności gospodarczej na rzecz spółki dokonuje - kserowania dokumentów, skanowania, archiwizacja, tworzenia dokumentów, zestawień oraz raportów, nadawanie poczty. Na świadczenie usług administracyjno - biurowych zawarto umowę zgodnie z którą precyzyjnie określono stawki według których wyliczane jest comiesięczne, wynagrodzenie.


- W roku rozpoczęcia, a także w roku poprzedzającym rok rozpoczęcia działalności opodatkowanej w formie ryczałtu nie były wykonywane w ramach umowy o pracę czynności wchodzące w zakres działalności na rzecz byłego oraz obecnego pracodawcy.

Wyczerpując opisanie stanu faktycznego dokonano założenia działalności gospodarczej wybierając formę opodatkowania zryczałtowany podatek dochodowy. Jednocześnie podatnik prowadzący jednoosobową działalność gospodarcza posiada większościowe udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Przedmiotem działalności spółki jest wspomniane wcześniej promowanie produktów, monitorowanie i aktywizacją działalności handlowej liderów i konsultantów.


Jednocześnie jednoosobowa działalność gospodarcza świadczy w ramach swojej działalności na rzecz spółki usługi związane z administracją biura.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy prawidłowe jest zastosowanie formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym dla jednoosobowej działalności gospodarczej świadczącej usługi administracyjno-biurowe na rzecz sp. z o.o. w której dana osoba fizyczna posiada większościowe udziały ?


Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl przepisów świadczone przez podatnika usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej obejmują:

  • prowadzenie akt osobowych pracowników,
  • sporządzanie umów cywilno-prawnych i prowadzenie ich ewidencji,
  • opracowywanie regulaminów,
  • aktualizacja danych i opracowywanie wniosków do rejestru wojewody (ZOZ),
    aktualizacja danych na portalach,
  • opracowywanie wniosków na dofinansowanie stanowisk pracy,

prowadzenie analizy kosztów wybranych komórek organizacyjnych.

Usługi te sklasyfikowane są: PKD 82.11.Z, PKWiU z 2008 r. - 82.11.


Zgodnie z brzmieniem art. 12. ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. nr 144, poz. 930 ze zm.) - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1,2,4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy, (art. 12 ust.1 pkt 3 lit. b tej ustawy). Tak więc posiadanie przez tą samą osobę większościowych udziałów w spółce z o.o. nie wyklucza z opodatkowania jednoosobowej działalności gospodarczej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego – jest prawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 powołanej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.


W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.


Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Podkreślić należy, że możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, określono świadczenie jakich usług, wyłącza możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zauważyć przy tym należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależą wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Ponadto należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. O zasadach składania ww. oświadczenia stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy, w myśl którego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%:

  1. przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a,
  2. przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy,
  3. przychodów związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0),
  4. przychodów ze świadczenia usług wychowania przedszkolnego (PKWiU 85.10.10.0),
  5. przychodów ze świadczenia usług związanych z działalnością ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody (PKWiU 91.04.1),
  6. przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,
  7. prowizji uzyskanej przez komisanta ze sprzedaży na podstawie umowy komisu,
  8. prowizji uzyskanej przez kolportera prasy na podstawie umowy o kolportaż prasy,
  9. przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 i 12 ustawy o podatku dochodowym.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.


Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarcza opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Przedmiotem działalności gospodarczej jest świadczenie usług administracyjno- biurowych. Wnioskodawca posiada większościowe udziały w spółce z o.o. Spółka z o.o. w swoim zakresie zajmuje się promowaniem produktów, monitorowaniem i aktywizacją działalności handlowej liderów i konsultantów. Przedmiotem w działalności gospodarczej został sklasyfikowany pod PKWiU 82.11.10.0 zgodnie z PKD przeważający zakres działalności gospodarczej to 82.11 Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura. 82.11.Z Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura. Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej na rzecz spółki dokonuje - kserowania dokumentów, skanowania, archiwizacja, tworzenia dokumentów, zestawień oraz raportów, nadawanie poczty. Na świadczenie usług administracyjno - biurowych zawarto umowę zgodnie z która precyzyjnie określono stawki według których wyliczane jest comiesięczne, wynagrodzenie. W roku rozpoczęcia, a także w roku poprzedzającym rok rozpoczęcia działalności opodatkowanej w formie ryczałtu nie były przez Wnioskodawcę wykonywane w ramach umowy o pracę czynności wchodzące w zakres działalności na rzecz byłego oraz obecnego pracodawcy. Przedmiotem działalności spółki jest wspomniane wcześniej promowanie produktów, monitorowanie i aktywizacją działalności handlowej liderów i konsultantów.

Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę sklasyfikowane odpowiednio pod symbolem PKWiU 82.11.10.0 nie są wymienione we wskazanym w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b załączniku nr 2 do ustawy. Świadczenie tych usług nie wyłącza więc Wnioskodawcy z możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi oznaczone symbolem PKWiU 82.11.10.0 mogą być opodatkowane 8,5% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W rozpatrywanej sprawie fakt iż Wnioskodawca posiada większościowe udziały w sp. z o.o., na rzecz której Wnioskodawca świadczy ww. usługi w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej pozostaje bez znaczenia dla możliwości opodatkowania uzyskiwanych w ten sposób przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Jednocześnie zaznacza się, że dokonując weryfikacji stanowiska Wnioskodawcy, tut. Organ nie odniósł się do kwestii prawidłowości określenia symbolu PKWiU świadczonych usług. Zgodnie bowiem z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, przedmiotem interpretacji indywidualnej mogą być jedynie przepisy prawa podatkowego. Przepisy rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) nie stanowią przepisów prawa podatkowego zdefiniowanych w art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 powołanej ustawy, przez przepisy prawa podatkowego ustawodawca rozumie przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Należy również zauważyć, że przedmiotowa interpretacja dotyczy jedynie sytuacji przedstawionej we wniosku. Tutejszy organ w ramach procedury wydawania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa, umożliwiającego weryfikację przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. W konsekwencji, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różnić się będzie od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pana w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj