Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/4513-66/16/PK
z 25 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 23 lutego 2016 r. (data wpływu 26 lutego 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w przedmiocie w przedmiocie zastosowania stawki podatku dla gazów nabywanych wewnątrzwspólnotowo - jest:

  • nieprawidłowe w zakresie zastosowania stawki w wysokości 0 zł,
  • prawidłowe w zakresie zastosowania stawki podstawowej oraz objęcia wyrobów opłatą paliwową.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, w przedmiocie zastosowania stawki podatku dla gazów nabywanych wewnątrzwspólnotowo.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) nabywa wewnątrzwspólnotowo węglowodory gazowe o kodach CN 2711 12 19 00, 2711 19 00 00, oraz węglowodory alifatyczne nasycone o kodzie CN 2901 10 00 00, które stanowią wyroby akcyzowe wg ustawy o podatku akcyzowym. (Zostały one wymienione w poz. 28 i 34 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, są one również wskazane w poz. 21 i poz. 22 załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym). Nabycia wewnątrzwspólnotowe dotyczą m.in.:

  • propanu w butlach o czystości 99% lub powyżej, oraz mieszanek na jego bazie (kod CN 2711 12 19 00);
  • propan-butanu w butlach (kod CN 2711 19 00 00);
  • butanu, izobutanu, n-butanu w butlach o czystości 95% i powyżej (kod CN 2901 10 00 00);
  • mieszanek na bazie butanu, izobutanu lub n-butanu w butlach (kod CN 2901 10 00 00);
  • etanu o czystości 95% i powyżej oraz jego mieszanek w butlach (kod CN 2901 10 00 00).

Wyroby te nabywane są od dostawców unijnych głównie z Belgii, Niemiec, Austrii oraz Wielkiej Brytami poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy unijni dostawcy nie są zarejestrowani na potrzeby wysyłki tych wyrobów w systemie EMCS. Po dokonaniu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby te są odsprzedawane klientom na terenie kraju według wcześniejszych zamówień.

Spółka jest zarejestrowana na potrzeby podatku akcyzowego. Nie prowadzi jednak na terytorium kraju składu podatkowego, nie korzysta z usług obcego składu podatkowego, nie jest także zarejestrowanym odbiorcą. Niemniej jednak w związku ze zmianą stanu prawnego Wnioskodawca planuje złożenie wniosku w przedmiocie uzyskania statusu zarejestrowanego odbiorcy.

Wszystkie nabywane wewnątrzwspólnotowo przez Spółkę wyroby są towarami o bardzo wysokiej jakości i parametrach dostosowanych do indywidualnych zamówień klientów.

Odbiorcami nabywanych gazów są w dużej mierze laboratoria i instytuty badawcze, które zużywają je głównie do celów analitycznych czy badawczych. Przykładowe zastosowania ww. gazów: do kalibracji urządzeń pomiarowych do kalibracji chromatografów gazowych jako gaz kalibracyjny testowy do analizatorów do wzorcowania układów analitycznych w szeroko pojętej kontroli jakości do kalibrowania urządzeń medycznych.

Wysoka cena sprawia, iż zastosowanie tych gazów do celów opałowych, napędowych czy jako domieszki do paliw opałowych czy silnikowych jest ekonomicznie nieuzasadnione.

Wg art. 89 ust. 2 przed nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosiła 0 zł. Wobec powyższego stawka akcyzy dla nabywanych przez spółkę wyrobów akcyzowych tj. propanu w butlach o czystości 99% lub powyżej, oraz mieszanek na jego bazie (kod CN 2711 12 19 00), propan-butanu ) w butlach (kod CN 2711 19 00 00), butanu, izobutanu, n-butanu w butlach o czystości 95% i powyżej (kod CN 2901 10 00 00, mieszanek na bazie butanu, izobutanu lub n-butanu w butlach (kod CN 2901 10 00 00), etanu o czystości 95% i powyżej oraz jego mieszanek w butlach (kod CN 2901 10 00 00) przeznaczonych na cele inne niż szeroko rozumiane cele napędowe lub opałowe zgodnie z art. 89 ust. 2 wynosiła 0 zł i taką stawkę spółka stosowała (posiadając od klienta stosowne oświadczenia o przeznaczeniu wyrobu akcyzowego) przed nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym.

Nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym w odniesieniu do wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką zerową ze względu na przeznaczenie, nałożyła dodatkowe wymagania i warunki do zastosowania tej stawki.

W związku z powyższym od stycznia 2016 r. objęcie stawką 0 zł wyrobów takich jak: butan, izobutan, etan, propan, propan butan oraz mieszanki na bazie tych wyrobów nie będzie możliwe jak do tej pory na podstawie oświadczenia od klienta o ich przeznaczeniu na cele inne niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Ustawodawca ustalił ścisły katalog przypadków w których stawka ta może być zastosowana a mianowicie (wg art. 89 ust. 2 po zmianie ustawy):

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

  1. w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  2. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;
  3. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  4. nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego łub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  5. nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;
  6. importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  7. przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;
  8. importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Stosownie do postanowień znowelizowanego art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy wachlarz możliwości do zastosowania stawki zerowej został przez ustawodawcę zawężony do nabywania wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, którym na mocy obowiązującej definicji jest podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Natomiast obowiązujący system obrotu w/w wyrobami akcyzowymi w krajach naszych kontrahentów z UE nie przewiduje wysyłania ich w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Ustawodawca nie określił również stawki akcyzy w przypadku, gdy wymogi formalne objęcia danego wyrobu stawką zerową nie zostaną spełnione.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym Wnioskodawca posiadając status zarejestrowanego odbiorcy, nabywając wewnątrzwspólnotowo poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedura zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy zachowuje prawo do zastosowania zerowej stawki podatku akcyzowego?
  2. W przypadku nie spełnienia wymogów określonych w art. 89 ust. 2 pkt 1-8 pozwalających na zastosowanie stawki zerowej jaką stawkę akcyzy należy zastosować, czy w tym przypadku należy doliczyć opłatę paliwową?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Ustawa z dnia 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752, ze zm.), zwana dalej ustawą określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizacje obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ustawy za wyroby akcyzowe należy rozumieć wyroby energetycznej, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 ustawy. Wg art. 86 ust. 1 pkt 2 oraz 3 wśród wyrobów energetycznych zostały wymienione węglowodory objęte m.in. kodami CN 2701 oraz CN 2901. Węglowodorom tym wg art. 89 ust. l zostały przypisane w zależności od ich stanu gazowego lub skroplonego oraz w zależności od przeznaczenia różne stawki podatku akcyzowego.

Jednocześnie wg art. 89 ust.2 na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13 przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki łub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - stawka akcyzy wynosi 0 zł jeżeli wyroby te są:

  1. w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  2. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;
  3. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  4. nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  5. nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;
  6. importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  7. przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;
  8. importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Zdaniem Spółki stosownie do treści art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy spółka, posiadając status zarejestrowanego odbiorcy, nabywając wewnątrzwspólnotowo wskazane wyżej wyroby energetyczne poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy zachowuje prawo do zastosowanie stawki zerowej, gdy nabywa je z krajów członkowskich, gdzie wyroby te nie są traktowane jako akcyzowe lub akcyza została zapłacona na terenie kraju członkowskiego, a tym samym nie są one wysyłane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Dodatkowo wskazać należy, że wszystkie omawiane we wniosku wyroby akcyzowe są sprzedawane oraz wykorzystywane (o czym stanowią oświadczenia klientów) na cele inne niż opałowe czy napędowe.

Natomiast z uwagi na fakt, iż oferowane gazy oraz ich mieszanki są dostosowywane pod indywidualne zamówienia klientów, głównie przez Instytuty Naukowo-Badawcze oraz Laboratoria, które wykorzystują je w celach badawczych i naukowych (oraz zamawiają te wyroby w małych ilościach), ekonomicznie nie jest uzasadnione stosowanie tego typu gazów na cele opałowe czy napędowe i ryzyko zastosowania przez nabywców do tych celów jest znikome.

Ad. 2

Zdaniem Spółki stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, które to nie spełniają warunków określonych w art. 89 ust. 2 pkt 1-8 powinny być opodatkowane ze względu na stan skupienia w następujący sposób:

  • w stanie skroplonym - stawka akcyzy 670 zł/l000kg,
  • w stanie gazowym - stawka akcyzy 10,54 zł/GJ.

Biorąc pod uwagę, że powyżej wskazana stawka jest stawką najwyższą z możliwych dla gazów jednocześnie jest stawką dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych, to zgodnie z art. 37h ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym podlega opłacie paliwowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w zakresie zastosowania stawki w wysokości 0 zł,
  • prawidłowe w zakresie zastosowania stawki podstawowej oraz objęcia wyrobów opłatą paliwową.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.) wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 28 i 34 ww. załącznika wymieniono, odpowiednio, pod symbolem CN 2711 gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe oraz pod symbolem CN 2901 węglowodory alifatyczne.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1, 12, 13 ustawy, użyte w ustawie określenie:

  • wyroby akcyzowe oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
  • procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
  • zarejestrowany odbiorca - podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio „zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca” albo „zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca”;

Na podstawie art. 40 ust. 5 ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

W poz. 21 i 22 załącznika nr 2 do ustawy wymieniono, odpowiednio, pod symbolem CN ex 2711 gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00 oraz pod symbolem 2901 10 00 węglowodory alifatyczne nasycone. Oznaczenie „ex” przed symbolem CN oznacza, że dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Tym samym nabywane wewnątrzwspólnotowo, przez Wnioskodawcę, wyroby akcyzowe co do zasady objęte są procedurą zawieszenia poboru akcyzy na poziomie Wspólnotowym.

Na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 12 oraz ust. la i lb ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

-gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

  1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
    • skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów,
    • w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),
  2. wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:
    • biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
    • wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,
  3. pozostałych - 14,72 zł/1 GJ;

W latach 2015-2019 stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, są obniżone odpowiednio o 25,00 zł/1000 litrów, 25,00 zł/1000 kilogramów albo o 0,50 zł/1 gigadżul (GJ).

Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, obowiązujące w poszczególnych latach kalendarzowych okresu, o którym mowa w ust. 1a, uwzględniając kwoty ich obniżenia zgodnie z ust. 1a:

  1. w terminie do dnia 31 grudnia roku kalendarzowego poprzedzającego każdy rok z tego okresu;
  2. niezwłocznie - w przypadku zmiany ich wysokości

Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, obowiązujące w poszczególnych latach kalendarzowych okresu, o którym mowa w ust. la, uwzględniając kwoty ich obniżenia zgodnie z ust la:

  1. w terminie do dnia 31 grudnia roku kalendarzowego poprzedzającego każdy rok z tego okresu;
  2. niezwłocznie - w przypadku zmiany ich wysokości.

Zgodnie z obwieszczeniem Ministra Finansów w sprawie stawek akcyzy na paliwa silnikowe obowiązujących w roku 2016 z dnia 4 grudnia 2015 r. (M.P. z 2015 r. poz. 1253) w roku 2016, na podstawie art. 89 ust. 1b pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.) ogłasza się, że w roku 2016 stawki akcyzy na paliwa silnikowe wynoszą dla:

-gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

  1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
    • skroplonych - 670,00 zł/1000 kilogramów,
    • w stanie gazowym - 10,54 zł/1 gigadżul (GJ),
  2. pozostałych - 14,22 zł/1 GJ;

Zgodnie z art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy.

Wskazany wyżej przepis (art. 89 ust. 2 ustawy) określa jednoznacznie, że w przypadku przeznaczenia wyrobów energetycznych, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, do celów innych niż opałowe i napędowe albo jako dodatki i domieszki do tych paliw, np. do produkcji wyrobów nieakcyzowych, stosuje się zerową stawkę akcyzy. Przy czym zastosowanie stawki 0 zł wymaga spełnienia określonych w tym przepisie warunków.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na instytucje „zarejestrowanego odbiorcy”. Zgodnie z legalną definicją zarejestrowany odbiorca jest to podmiot, który na podstawie stosownego zezwolenia nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe, które są wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. A contrario, w sytuacji gdy wewnątrzwspólnotowo nabyte wyroby, są wysyłane poza procedura zawieszenia poboru akcyzy instytucja zarejestrowanego odbiorcy nie znajduje zastosowania.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca nabywa wewnątrzwspólnotowo węglowodory gazowe o kodach CN 2711 12 19 00, 2711 19 00 00, oraz węglowodory alifatyczne nasycone o kodzie CN 2901 10 00 00, dla których na poziomie Wspólnotowym stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i które stanowią wyroby akcyzowe wg ustawy o podatku akcyzowym. Wyroby te nabywane są od dostawców unijnych głównie z Belgii, Niemiec, Austrii oraz Wielkiej Brytanii poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy unijni dostawcy nie są zarejestrowani na potrzeby wysyłki tych wyrobów w systemie EMCS. Po dokonaniu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby te są odsprzedawane klientom na terenie kraju według wcześniejszych zamówień. Wysoka cena sprawia, iż zastosowanie tych gazów do celów opałowych, napędowych czy jako domieszki do paliw opałowych czy silnikowych jest ekonomicznie nieuzasadnione.

Przenosząc ww. przepisy na grunt sprawy, gdzie Wnioskodawca zamierza być zarejestrowanym odbiorcą, należy stwierdzić, że nabywając wewnątrzwspólnotowo ww. wyroby, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nie będzie on działać jako zarejestrowany odbiorca. Konsekwencją tego jest, brak spełnienia warunku przewidzianego w art. 89 ust. 2 pkt 5, który dla zastosowania stawki 0 zł, wymaga m.in. aby wyroby były nabyte wewnątrzwspólnotowo, przez zarejestrowanego odbiorcę, tj. podmiot nabywający, te wyroby w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Tym samym należy uznać, że dostawa wyrobów akcyzowych w opisanej sytuacji nie może być opodatkowana stawką akcyzy w wysokości 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy. W konsekwencji przepis ten nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Dlatego też przedmiotowe gazy, mieszczące się w kodach CN objętych przepisem art. 89 ust. 1 pkt 12 ustawy winny, być opodatkowane stawkami podatku przewidzianymi dla tych wyrobów stosowanymi dla wykorzystania ich jako paliwa silnikowe, tj. stawką w wysokości:

  • skroplonych - 670,00 zł/1000 kilogramów,
  • w stanie gazowym - 10,54 zł/1 gigadżul (GJ),

Zgodnie z art. 37h ust. 1, 2 i 4 pkt 4 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 641 ze zm.), zwana dalej „ustawą o autostradach”, wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu silników spalinowych, podlega opłacie, zwanej dalej „opłatą paliwową”. Przez wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w ust. 1, rozumie się czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa silnikowe oraz gaz.

Paliwami silnikowymi, o których mowa w ust. 1, są m.in. gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe oraz gazowe węglowodory alifatyczne skroplone i w stanie gazowym, przeznaczone do napędu silników spalinowych, o kodach: CN 2711 i CN 2901.

Ww. przepisy nakładają opłatę paliwową od wprowadzenia na rynek krajowy paliw silnikowych, przy czym „wprowadzenie na rynek” jest tożsame z czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są paliwa silnikowe.

Zgodnie z art. 37j ust. 1 ww. ustawy obowiązek zapłaty opłaty paliwowej od paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w art. 37h, ciąży na:

  1. producencie paliw silnikowych lub gazu, albo
  2. importerze paliw silnikowych lub gazu, albo
  3. podmiocie dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym paliw silnikowych lub gazu, albo
  4. innym podmiocie podlegającym na podstawie przepisów o podatku akcyzowym obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych lub gazu.

Art. 37k ust. 1 i 2 ustawy o autostradach stanowi, że obowiązek zapłaty opłaty paliwowej powstaje z dniem powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym od paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w art. 37h. W przypadku poddania danej ilości paliwa silnikowego, od której zapłacono opłatę paliwową, dalszym procesom, w wyniku których nastąpiło zwiększenie ilości tego paliwa, opłacie paliwowej podlega uzyskana nadwyżka tego paliwa.

Przepis art. 37h ust. 2 ustawy o autostradach wyraźnie definiuje, co ustawodawca rozumie przez wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu: „czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa oraz gaz”. Oznacza to, że przeznaczenie, zadeklarowanie przez podatnika zamiaru ich wykorzystania do określonych celów lub też rzeczywiste zużycie lub użycie paliw nie ma żadnego znaczenia. Oznacza to, że przesłanką do nałożenia opłaty paliwowej nie jest faktyczne wykorzystanie paliw silnikowych oraz gazu do napędu silników spalinowych. Przesłanką tą jest „czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem akcyzowym”. Tym samym, mechanizm funkcjonowania opłaty paliwowej nie uwzględnia w ogóle faktycznego wykorzystania paliw objętych opłatą na terytorium kraju. Istotne jest natomiast aby wyrób wprowadzany na rynek był paliwem silnikowym w rozumieniu ustawy o autostradach.

Mając na uwadze, że wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów objętych wnioskiem przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym to automatycznie nabycie to będzie podlegało opłacie paliwowej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe w zakresie zastosowania stawki w wysokości 0 zł, prawidłowe w zakresie zastosowania stawki podstawowej oraz objęcia wyrobów opłatą paliwową.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach - ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj