Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/4510-268/16-2/MR
z 28 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 07 marca 2016 r. (data wpływu 11 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 marca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Stowarzyszenie (dalej: „Stowarzyszenie”, „S.” lub „Wnioskodawca”) jest organizacją zrzeszającą polskich twórców filmowych oraz inne podmioty, których działalność jest związana z twórczością filmową. Podstawowym celem statutowym Stowarzyszenia jest reprezentowanie oraz ochrona interesów tej grupy zawodowej, przede wszystkim w zakresie zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi. Ponadto, do celów statutowych S. należy także podejmowanie takich działań jak:

  • współpraca z ministrem właściwym ds. kultury, sejmowymi i senackimi komisjami ds. kultury i mediów oraz organami administracji publicznej w sprawach kinematografii, a także z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej, telewizją publiczną oraz innymi podmiotami upoważnionymi do prowadzenia działalności w zakresie programowania, realizacji i rozpowszechniania filmów kinowych i telewizyjnych oraz współpraca w tym zakresie z zagranicą,
  • propagowanie w kraju i za granicą osiągnięć polskiej sztuki filmowej, współdziałanie w rozwoju teorii i historii filmu oraz upowszechnianie kultury filmowej w społeczeństwie,
  • wspieranie projektów o charakterze naukowym i edukacyjnym w dziedzinie kinematografii, w tym inicjowanie i prowadzenie takich projektów,
  • współudział w prawidłowym kształtowaniu stosunków między twórcami i producentami filmowymi oraz aktywny udział w formułowaniu przepisów regulujących te stosunki,
  • udzielanie członkom Stowarzyszenia i ich rodzinom pomocy w granicach określonych postanowieniami Statutu i możliwościami oraz pogłębianie więzi środowiskowej,
  • stosowanie innych form działalności, służących realizacji celów i zadań Stowarzyszenia.


Wnioskodawca posiada zezwolenie Ministra Kultury na sprawowanie zbiorowego zarządu prawami autorskimi i pokrewnymi wydane w dniu 28 lutego 2003 r. Struktura organizacyjna, cele statutowe i sposób działania S. zostały uregulowane w Statucie uchwalonym na Walnym Zjeździe w dniu 26 listopada 2011 r. (dalej: „Statut”).


Podstawowymi źródłami przychodów z tytułu działalności statutowej Stowarzyszenia są:

  • sumy inkasowane z tytułu praw autorskich i innych praw przewidzianych przez ustawę o prawach autorskich i prawach pokrewnych, które Wnioskodawca potrąca z tantiem pobieranych od użytkowników utworów audiowizualnych za pośrednictwem wyodrębnionej w ramach własnej struktury jednostki organizacyjnej - Związku Autorów i Producentów Audiowizualnych oraz
  • składki członkowskie.


Stowarzyszenie, oprócz działalności statutowej, prowadzi także działalność gospodarczą, która ma charakter uboczny wobec działalności statutowej i polega na prowadzeniu Kina oraz Domu Pracy Twórczej.


Kino jest kinem z wieloletnią tradycją, koncentrującym się przede wszystkim na repertuarze tzw. filmów ambitnych, o wysokich walorach artystycznych i niekomercyjnym charakterze. Wyświetla się tu najlepsze filmy, zarówno polskie, jak i zagraniczne (europejskie oraz ambitne tytuły amerykańskie czy azjatyckie), które często nie są pokazywane w innych, komercyjnych kinach. Kino to jedno z nielicznych kin w Polsce, w którym regularnie prezentowane są filmy krótkometrażowe i dokumentalne.


Założenia działalności Kina obejmują w szczególności:

  • organizację imprez filmowych i festiwali, przeglądów, konferencji oraz pokazów specjalnych, których celem jest upowszechnianie kultury filmowej; tematyka imprez charakteryzuje się dużą różnorodnością począwszy od filmów dokumentalnych po animowane, eksperymentalne a także kino narodowe i tematy branżowe,
  • organizację pokazów i premier prasowych - jako miejsce przyjazne dystrybutorom i producentom filmowym a także całemu środowisku filmowemu,
  • przynależność do organizacji branżowych: sieci kin Studyjnych i Lokalnych (program mający na celu upowszechnianie kultury filmowej w szczególności poprzez rozpowszechnianie filmów o wysokich walorach artystycznych oraz podejmowanie działalności edukacyjnej adresowanej do młodej widowni kin) oraz E. (sieć kin, w ramach programu Unii Europejskiej „M”, którego celem jest m.in. zwiększenie liczby filmów europejskich w ofercie kin oraz zwiększenie ich oglądalności, zachęcenie właścicieli kin do wspierania inicjatyw europejskich skierowanych do młodej widowni oraz promowanie różnorodności w repertuarze filmów europejskich).


W Kinie odbywają się również inne wydarzenia, m.in.:

  • jubileusze wybitnych twórców filmowych,
  • imprezy związane z wręczaniem nagród filmowych, takie jak uroczystość rozdania Złotych Taśm,
  • debaty środowisk twórczych.


Kino służy także integracji środowiska filmowego wśród osób skupionych w Kole Seniora S. poprzez min. organizację comiesięcznych spotkań filmowych. Obie sale Kina,, są także wykorzystywane podczas imprez organizowanych przez Stowarzyszenie w ramach porozumień bilateralnych zawartych z Państwowym Instytutem Sztuki Filmowej.


W Kinie prezentowane są także premiery filmów powstałych w programach Studia Munka, które jest instytucją służącą propagowaniu młodych twórców pragnących zrealizować swój pierwszy film, gdzie mogą oni liczyć na wsparcie i opiekę nad projektem.


Wśród najważniejszych wydarzeń, które miały miejsce w Kinie w 2015 i 2016 roku znalazły się m.in.:

  • przegląd historyczny „E.” - przegląd wybranych polskich filmów historycznych z lat 2005-2015,
  • pokazy polskich filmów krótkometrażowych „S.”,
  • III Festiwal Filmów Emigracyjnych „E.”,
  • Noc Muzeów w Kinie,
  • uroczyste wręczenie nagród Z.,
  • wręczenie nagród Perspektywa im. Janusza M.,
  • Akademia Polskiego Filmu - ideą tego projektu jest propagowanie historii polskiego kina oraz nabywanie umiejętności czytania dzieł filmowych. To 2-letni kurs historii polskiego filmu fabularnego na poziomie akademickim. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i składają się z godzinnych wykładów, projekcji dwóch filmów oraz spotkań z twórcami,
  • uroczyste premiery filmów po rekonstrukcjach cyfrowych,
  • pokazy polskich filmów dla ambasadorów akredytowanych w Polsce - jest to wydarzenie kulturalne, które na stałe wpisało się w kalendarz korpusu dyplomatycznego,
  • pokazy filmów o wysokich walorach artystycznych, m.in. pokazy filmów nagrodzonych G. (Najlepsze Niezależne Krótkie Filmy Świata), W. - przegląd nowego kina koreańskiego, przegląd armeńskich filmów animowanych organizowany w ramach akcji i wiele innych.


W skali jednego roku to kilkadziesiąt podobnych unikatowych w skali kraju wydarzeń kulturalnych, której Stowarzyszenie jest organizatorem lub współorganizatorem, przy czym, co do zasady mają one charakter niebiletowany. Jest to wyraz świadomej polityki Stowarzyszenia, zgodnie z którą działalność kina podporządkowana jest przede wszystkim realizacji celów statutowych w zakresie propagowania, promocji i upowszechniania polskiej kultury filmowej w społeczeństwie.


Działalność Kina generuje określone przychody; są to przede wszystkim następujące źródła:

  • przychody ze sprzedanych biletów na seanse filmowe i inne wydarzenia odbywające się w Kinie;
  • przychody z wynajmu sal kinowych;
  • przychody za reklamy wyświetlane i prezentowane w Kinie;
  • otrzymane dotacje.


Z drugiej strony, koszty jakie Wnioskodawca ponosi w związku z funkcjonowaniem Kina to przede wszystkim:

  • wynagrodzenie i inne świadczenia na rzecz pracowników oraz osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych;
  • opłaty za media (energię, wodę, gaz, ogrzewanie);
  • opiaty za usługi telekomunikacyjne i za użytkowanie sieci Internet;
  • zakup materiałów, np. administracyjno - biurowych;
  • nabycie usług porządkowych;
  • nabycie usług remontowych i konserwacyjnych;
  • wynajem kopii filmowych;
  • czynsz;
  • nabycie usług transportowych;
  • podatki i opłaty;
  • wydatki związane z obsługą organizacyjną Kina;
  • opłaty związane z prawami autorskimi;
  • pozostałe koszty.


Należy też dodać, że w budynku Kina działa restauracja, którą prowadzi zewnętrzna firma we własnym imieniu i na własny rachunek. Firma ta płaci na rzecz Stowarzyszenia czynsz za najem przeznaczonych i wykorzystywanych do tego celu pomieszczeń.


Jak zaznaczono wyżej, cała działalność Kina jest obecnie rozliczana w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Stowarzyszenie. Tym samym, wszystkie koszty i przychody są ujmowane na ogólnych zasadach, przy czym osiągnięty dochód jest - zgodnie ze Statutem S. - przeznaczany na realizację celów statutowych (dochody z tej działalności nie mogą być przeznaczane do podziału pomiędzy członków S.). W przypadku powstania straty, podejmowana jest odpowiednia uchwała o pokryciu jej z przyszłych zysków.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


  1. Czy, po dokonaniu planowanej zmiany charakteru działalności Kina z gospodarczej na statutową, dochód Stowarzyszenia, w części przeznaczonej i wydatkowanej na prowadzenie tego Kina, będzie mógł zostać uznany za wydatkowany na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, a tym samym, czy dochód ten będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w tym przepisie?

Zdaniem Wnioskodawcy.


Stowarzyszenie stoi na stanowisku, iż po zmianie charakteru działalności Kina z gospodarczej na statutową, przeznaczając i wydatkując osiągane dochody na wymienione w opisie zdarzenia przyszłego wydatki związane z prowadzeniem Kina, będzie uprawnione do skorzystania ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zm., dalej: ustawa o PDOP), ponieważ będą to wydatki poniesione na działalność kulturalną, oświatową bądź naukową.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, „wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele” (wyróżnienie S.).

Natomiast w art. 17 ust. 1b ustawy o PDOP zaznaczono, iż: „Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów”.


Z przepisów tych wyraźnie wynika, iż nie każdy dochód przeznaczony na cele statutowe będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego, lecz tylko ten, który będzie przeznaczony na ww. cele. Zatem, tylko wówczas, gdy:

  • statut przewiduje cele działalności Stowarzyszenia zbieżne z celami określonymi w ustawie o PDOP i
  • dochód jest przeznaczony na te cele i
  • dochód jest wydatkowany - bez względu na termin - na te cele, to


będzie on zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych. Wszystkie ww. warunki muszą być spełnione łącznie.


Tym niemniej, w pierwszej kolejności należy wskazać, że zastosowanie ww. przepisów jest możliwe tylko wówczas, gdy ponoszone wydatki mają związek z działalnością statutową a nie jakąkolwiek inną działalnością stowarzyszenia (np. działalnością gospodarczą). Działalność statutowa jest bowiem podstawową działalnością stowarzyszeń i nie może mieć charakteru zarobkowego, czyli nie może być nakierowana na osiąganie zysków. Nie wyklucza to oczywiście możliwości prowadzenia przez stowarzyszenia działalności gospodarczej jako działalności ubocznej względem działalności statutowej. Jednak, tylko działalność statutowa stowarzyszeń może korzystać z preferencji podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP. Dlatego, zastosowanie tego przepisu i skorzystanie z omawianego zwolnienia podatkowego będzie możliwe dopiero wówczas, gdy Wnioskodawca przekwalifikuje dotychczasowy charakter działalności Kina, tj. z działalności gospodarczej na statutową. Zmiana ta zostanie przeprowadzona zgodnie z zasadami i procedurami przewidzianymi w Statucie Stowarzyszenia, w drodze podjęcia odpowiednich uchwał i zarządzeń właściwych organów. Dopiero wówczas, zdaniem Wnioskodawcy, będzie można stwierdzić, że działalność Kina jest działalnością statutową S. a nie jego działalnością gospodarczą.

Dalej należy ocenić, czy działalność Kina (już po zmianie jej charakteru na statutową) realizuje cele zapisane w Statucie tożsame z celami uprawniającymi do zwolnienia dochodu z podatku w świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, innymi słowy - czy jest to działalność kulturalna, oświatowa bądź naukowa, w rozumieniu tego przepisu.


Aby zatem stwierdzić, czy dochód Stowarzyszenia w części przeznaczonej i wydatkowanej na działalność Kina będzie korzystał z analizowanego zwolnienia w podatku dochodowym, konieczne jest ustalenie:

  1. czy działalność Kina realizuje cele zapisane w Statucie Stowarzyszenia, oraz
  2. czy cele te są tożsame z celami wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP.

Ad. 1)


W ocenie Stowarzyszenia, działalność Kina niewątpliwie służy realizacji celów wymienionych w Statucie S.. Wśród celów zapisanych w Statucie znajdują się bowiem m.in.:

  • propagowanie w kraju i zagranicą osiągnięć polskiej sztuki filmowej, współdziałanie w rozwoju teorii i historii filmu oraz w upowszechnianiu kultury filmowej w społeczeństwie (§ 8 pkt 3 Statutu),
  • wspieranie projektów o charakterze naukowym i edukacyjnym w dziedzinie kinematografii, w tym inicjowanie i prowadzenie takich projektów (§ 8 pkt 6 Statutu).


Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że działalność Kina niewątpliwie służy realizacji wskazanych celów i statutowych S.. Pierwszy z wymienionych wyżej celów, tj. propagowanie osiągnięć polskiej sztuki filmowej, jest realizowany przede wszystkim poprzez odpowiedni dobór repertuaru Kina, w którym dominują filmy produkcji polskiej i europejskiej o wysokich walorach artystycznych. Odbywające się w Kinie zajęcia edukacyjne (takie jak np. Akademia Polskiego Filmu - projekt organizowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej we współpracy z S., obejmujący wykłady, projekcje filmów i spotkania z twórcami) niewątpliwie wpisują się w realizację zarówno pierwszego, jak i drugiego z wymienionych celów. Takie projekty służą przede wszystkim wspieraniu rozwoju teorii i historii filmu oraz upowszechnianiu kultury filmowej w społeczeństwie. Jednocześnie, w ten sposób Stowarzyszenie realizuje także cel statutowy polegający na wspieraniu, inicjowaniu i prowadzeniu projektów o charakterze naukowym i edukacyjnym w dziedzinie kinematografii.


Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, kryterium zgodności zadań realizowanych przez Kino z celami wymienionymi w Statucie S., jest spełnione.


Ad. 2)


Skoro działalność Kina, w ocenie Wnioskodawcy, niewątpliwie służy realizacji celów wymienionych w Statucie Stowarzyszenia, konieczne jest jeszcze ustalenie, czy cele realizowane poprzez prowadzenie Kina wpisują się w działalność, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, a konkretnie, czy można je zaklasyfikować jako działalność kulturalną, oświatową bądź naukową w rozumieniu powyższego przepisu.

Ustawa o PDOP nie definiuje pojęć „działalność kulturalna”, „działalność oświatowa” ani „działalność naukowa”. W związku z tym, uprawnione jest powołanie się na językowe znaczenie tych wyrazów, jak również - w ramach wykładni systemowej - odwołanie się do definicji tych pojęć zawartych w innych aktach prawnych, co czynią również sądy administracyjne w swoim orzecznictwie.

W odniesieniu do wykładni pojęcia „działalności” w kontekście zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, NSA w uchwale składu siedmiu sędziów z dnia 20 listopada 2000 r., sygn. akt FPS 9/00 przyjął, iż: „(...) jest to bowiem „zespół czynności, działań, podejmowanych w jakimś celu, zakresie, czynny udział w czymś, działanie, praca, działalność artystyczna, literacka, polityczna, działalność w dziedzinie albo w zakresie (...)” (Słownik języka polskiego pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 1978, t. I, str. 486). W tak definiowanej działalności mieszczą się zarówno bezpośrednie jak i pośrednie działania, podejmowanie w określonym celu lub zakresie”.

Poprzez „kulturę” rozumie się najczęściej całokształt duchowego i materialnego dorobku społeczności, obejmujący całość jej dziejów bądź określoną epokę. W zakresie tego pojęcia wyróżnić można kulturę duchową obejmującą wiedzę, literaturę i wszelkiego rodzaju piśmiennictwo oraz sztukę, w tym sztuki plastyczne, teatr, muzykę i film (M. Mucha (red.), Organizacje pożytku publicznego. Fundacje i stowarzyszenia w roli podatnika, Wrocław 2013, s. 98.). Według Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl), „kultura” to: „materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory”.

Warto także zwrócić uwagę na definicję działalności kulturalnej zawartą w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r., poz. 406 ze zm.), gdzie stwierdza się, że działalność kulturalna to działalność polegająca na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Natomiast art. 2 tej ustawy stanowi, że „Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury” (wyróżnienie S.).


Zatem, działalność kulturalną można zdefiniować jako podejmowanie wszelkiego rodzaju aktywności mające na celu kształtowanie, rozwijanie potrzeb kulturalnych odbiorcy (jednostki, grup społecznych itp.).


Termin „oświata” jest natomiast definiowany jako proces kształcenia, upowszechniania wiedzy i kultury w społeczeństwie (http://sjp.pwn.pl). Będą to zatem działania ukierunkowane na edukację odbiorcy, podnoszenie poziomu jego wykształcenia oraz umiejętności a także uzupełnianie wiedzy.


Z kolei przez „naukę” - zgodnie z ww. Słownikiem Języka Polskiego - rozumie się ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień.


W świetle powyższej analizy nie ulega wątpliwości, że opisana wyżej we wniosku działalność Kina mieści się w pojęciu „działalności kulturalnej, oświatowej, naukowej” (z wyłączeniem tej części działalności, która dotyczy najmu powierzchni przeznaczonej na prowadzenie restauracji przez zewnętrzny podmiot; w tym bowiem zakresie będzie to nadal działalność gospodarcza). Aktywności podejmowane przez Kino koncentrują się bowiem wokół sztuki filmowej, jej rozwoju, rozpowszechniania wiedzy nt. filmów i ich twórców, edukacji poprzez uczestniczenie w takich projektach jak Akademia Filmu Polskiego, czy też wspierania przedsięwzięć o charakterze naukowym. Projekcje filmów, a w szczególności niszowych produkcji polskich i europejskich o wysokich walorach artystycznych, niewątpliwie można uznać za odnoszące się do upowszechniania kultury, rozumianej jako wytwory materialnej i umysłowej działalności społeczeństw. Z kolei odbywające się w Kinie wydarzenia o charakterze edukacyjnym, obejmujące m.in. wykłady dotyczące kinematografii, bez wątpienia uznać można za wpisujące się w działalność oświatową, definiowaną jako proces kształcenia, upowszechnienia wiedzy i kultury w społeczeństwie.

Obecnie Stowarzyszenie rozważa dokonanie zmiany kwalifikacji działalności Kina, tj. z działalności gospodarczej na działalność statutową. Proces ten zostanie przeprowadzony stosownie do zapisów Statutu Stowarzyszenia, tj. poprzez podjęcie odpowiednich uchwał lub zarządzeń przez właściwe organy. Planowana zmiana nie obejmie jednak działalności restauracji, tzn. będzie ona prowadzona na dotychczasowych zasadach przez zewnętrzny podmiot na własny rachunek a S. będzie otrzymywać z tego tytułu czynsz.

Konsekwencją zmiany kwalifikacji działalności Kina z gospodarczej na statutową będzie zmiana sposobu rozliczania przychodów i wydatków z Kinem związanych. Innymi słowy, będą one ujmowane na kontach księgowych działalności statutowej S. i analizowane ze względu na ich związek z działalnością kulturalną, oświatową bądź naukową, która uprawnia do skorzystania ze zwolnienia dochodu z podatku dochodowego od osób prawnych w części przeznaczonej i wydatkowanej na te cele.

Co więcej, już samo prowadzenie kina zostało wskazane wprost w cytowanym wyżej art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej jako forma organizacyjna tejże działalności. Na przepis ten powołuje się m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 17 grudnia 2014 r., nr ITPB3/423-435b/14/PS, analizując, na czym polega prowadzenie statutowej działalności kulturalnej, uprawniającej do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego. Również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w orzeczeniu z dnia 25 marca 2014 r. (sygn. I Sa/Gd 1642/13) jako przykład aktywności kulturalnej, mieszczącej się w zakresie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, wymienił właśnie prowadzenie kina.

Wszystkie działania podejmowane w ramach Kina są zgodne ze Statutem i będą kontynuowane także po włączeniu tej działalności do statutowej (zamiast gospodarczej). Stowarzyszenie nie planuje bowiem wprowadzania do działalności Kina zmian wykraczających poza zakres celów określonych w Statucie.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, włączenie działalności Kina do działalności statutowej Stowarzyszenia (z wyjątkiem tej części działalności, która dotyczy najmu powierzchni przeznaczonej na prowadzenie restauracji przez zewnętrzny podmiot) i następnie uznanie jej za działalność kulturalną, oświatową bądź naukową - co w świetle przedstawionych wyżej argumentów nie budzi wątpliwości - oznacza, że dochody przeznaczone i wydatkowane na te cele będą mogły korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP.


Mając na uwadze powyższe, Stowarzyszenie wnosi o uznanie jego stanowiska za prawidłowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.


W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.


Nadmienić przy tym należy, że powołane przez Wnioskodawcę orzeczenie sądu administracyjnego jest rozstrzygnięciem wydanym w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niej się odnoszącym, w związku z tym, nie ma waloru wykładni powszechnie obowiązującej. Orzeczenia sądowe są dla organu nieocenionym źródłem wiedzy i materiałem poznawczym, bieżąco wykorzystywanym w toku załatwiania spraw. Z tego względu należy pamiętać, że orzeczenia NSA mają charakter indywidualny, nie wiążą organów podatkowych i są formalnie wiążące dla organu podatkowego tylko w konkretnej sprawie. Orzeczenia NSA nie mają mocy prawnej precedensów i charakteru wykładni powszechnie obowiązującej. Co więcej nie są one sprzeczne z rozstrzygnięciem w niniejszej sprawie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj