Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-642/11/MS
z 29 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-642/11/MS
Data
2011.07.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dopłata do mleka
mleko
podatek od towarów i usług
stawki podatku


Istota interpretacji
Jakie stawki VAT należy zastosować do otrzymanych w 2011r. dopłat i dofinansowania do sprzedanego w 2010r. mleka?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2011r. (data wpływu do tut. organu 15 kwietnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lipca 2011r. (data wpływu do tut. organu 13 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia jakie stawki VAT należy zastosować do otrzymanych w 2011r. dopłat i dofinansowania do sprzedanego w 2010r. mleka – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia jakie stawki VAT należy zastosować do otrzymanych w 2011r. dopłat i dofinansowania do sprzedanego w 2010r. mleka.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 lipca 2011r. (data wpływu 13 lipca 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-642/11/MS z dnia 27 czerwca 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2011r. firma Wnioskodawcy otrzyma dopłaty krajowe i unijne a także dofinansowanie z funduszu promocji mleka za dostarczone w 2010r. (w październiku, listopadzie, grudniu) mleko do placówek oświatowych.

Dostawa mleka do placówek oświatowych w 2010r. została zrealizowana na podstawie zakupionych towarów w 2010r. a więc miały tu zastosowanie stawki VAT obowiązujące w 2010r.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT czynnym od dnia 28 grudnia 2005r.

Do chwili obecnej sprzedaż jaką Wnioskodawca realizuje jest w całości opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Jest to przede wszystkim sprzedaż (dostawa) mleka i przetworów mlecznych do placówek oświatowych a także prowizja od każdego kartonika, w których będzie zapakowane Doskonałe Mleko.

Dopłata krajowa za okres rozliczeniowy wrzesień – październik 2010r. w kwocie 89.057,01 zł wpłynęła na rachunek bankowy Wnioskodawcy dnia 17 stycznia 2011r.

Dopłata unijna za okres rozliczeniowy wrzesień – październik 2010r. w kwocie 35.055,88 zł wpłynęła na rachunek bankowy Wnioskodawcy dnia 17 lutego 2011r.

Dopłata krajowa za okres rozliczeniowy listopad – grudzień 2010r. w kwocie 165.424,75 zł wpłynęła na rachunek bankowy Wnioskodawcy dnia 16 marca 2011r.

Dofinansowanie z Funduszu Promocji Mleczarstwa za okres rozliczeniowy listopad – grudzień 2010r. w kwocie 1.318,17 zł wpłynęło na rachunek bankowy Wnioskodawcy dnia 7 marca 2011r.

Dopłata unijna za okres rozliczeniowy listopad – grudzień 2010r. w kwocie 63.858,34 zł wpłynęła na rachunek bankowy Wnioskodawcy dnia 15 kwietnia 2011r.

Obowiązek w podatku VAT z tytułu otrzymanych dopłat i dofinansowania do mleka powstaje pod datą uznania rachunku bankowego podatnika tymi kwotami.

Wnioskodawca bierze udział (za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego) w programie „...", który to finansowany jest z trzech źródeł:

  1. Dopłata unijna obejmuje dostarczanie mleka i jego przetworów do wszystkich rodzajów uprawnionych placówek oświatowych.
    Szczegóły uzyskania tej dopłaty określają „Warunki udzielania dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych".
    Wnioskodawcą, w rozumieniu „Warunków" jest podmiot uczestniczący w mechanizmie dopłat, który na podstawie złożonych we właściwym OT ARR dokumentów spełnia wymagania określone w „Warunkach" i uzyskał formalne zatwierdzenie (wpis do rejestru podmiotów ubiegających się o dopłaty) przez właściwy OT ARR do uczestnictwa w mechaniźmie.
    W celu uzyskania dopłaty Wnioskodawca wpisany do rejestru podmiotów ubiegających się o dopłatę powinien przesłać do właściwego OT ARR prawidłowy i kompletny wniosek o zapłatę kwoty należnej z tytułu dopłaty do mleka i przetworów mlecznych spożytych przez uczniów w placówkach oświatowych wraz z odpowiednimi załącznikami.
    Wnioski o dopłatę powinny być składane po zakończeniu danego dwumiesięcznego okresu rozliczeniowego.
    „Okres rozliczeniowy” w rozumieniu „Warunków" jest to okres przyjęty do dokonywania rozliczenia dopłat obejmujący dwa kolejne miesiące okresu stosowania dopłat. Przyjmuje się, że w roku szkolnym jest pięć okresów rozliczeniowych:
    • od dnia 1 września do dnia 31 października,
    • od dnia 1 listopada do dnia 31 grudnia,
    • od dnia 1 stycznia do ostatniego dnia lutego,
    • od dnia 1 marca do dnia 30 kwietnia,
    • od dnia 1 maja do dnia 24 czerwca.
    Wnioskodawcy uczestniczący w mechanizmie dopłat, zobowiązani są m.in. do zawarcia umów z placówkami oświatowymi, do których organizowane będą dostawy mleka i przetworów mlecznych.
    Wnioskodawca, który jest dostawcą, ale nie produkuje mleka i przetworów mlecznych (do tej grupy zalicza się firma Wnioskodawcy) na potrzeby mechanizmu do wniosku o zapłatę kwoty należnej z tytułu dopłaty musi dołączyć:
    • potwierdzenie dostawy mleka i przetworów mlecznych do placówek oświatowych w okresie rozliczeniowym,
    • kserokopie faktur zakupu mleka i przetworów mlecznych od producenta,
    • kserokopie faktur za dostarczone do placówek oświatowych mleko i przetwory mleczne,
    • oświadczenie o ilości mleka i przetworów mlecznych dostarczonych bezpłatnie
      • do szkół podstawowych – w przypadku gdy dostawca będzie ubiegał się o dopłatę krajową,
      • przedszkoli lub gimnazjów – w przypadku gdy dostawca będzie ubiegał się o dofinansowanie ze środków Funduszu Promocji Mleka.
    Jeżeli prawidłowy i kompletny wniosek zostanie złożony we właściwym OT ARR w terminie do ostatniego dnia trzeciego miesiąca po zakończeniu okresu rozliczeniowego Wnioskodawcy przysługuje pełna dopłata.
    Kwota należna z tytułu dopłaty do mleka i przetworów mlecznych dostarczanych do placówek oświatowych w ramach mechanizmu dopłat rozliczana jest przez właściwy OT ARR w odniesieniu do danego okresu rozliczeniowego.
    ARR dokona wypłaty kwoty należnej z tytułu dopłaty nie później niż trzy miesiące od daty zarejestrowania we właściwym OT ARR prawidłowego i kompletnego wniosku.
  2. Dopłata krajowa obejmuje dostarczanie mleka i jego przetworów do szkół podstawowych. Szczegóły uzyskania tej dopłaty określają „Warunki udzielania dopłaty krajowej do spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych”.
    Wnioskodawcą dopłaty krajowej może być podmiot, który posiada zatwierdzenie uczestnictwa w mechanizmie WPR „Dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych”, zwanego dalej „dopłatą unijną” (tj. posiada wpis do rejestru podmiotów ubiegających się o dopłaty).
    Okresem rozliczeniowym jest okres przyjęty do dokonywania rozliczenia dopłat w ramach mechanizmu „Dopłata krajowa do spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych zwanego dalej „dopłatą krajową”.
    W roku szkolnym jest pięć okresów rozliczeniowych, tj.:
    • od dnia 1 października do dnia 31 października,
    • od dnia 1 listopada do dnia 31 grudnia,
    • od dnia 1 stycznia do ostatniego dnia lutego,
    • od dnia 1 marca do dnia 30 kwietnia,
    • od dnia 1 maja do dnia 31 maja.
      • W celu uzyskania dopłaty krajowej Wnioskodawca, który posiada przyznany w drodze decyzji limit środków finansowych za rok szkolny, powinien złożyć we właściwym miejscowo OT ARR prawidłowo sporządzony i kompletny wniosek o dopłatę krajową do spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych wraz z:
        • wnioskiem o zapłatę kwoty należnej z tytułu dopłaty do mleka i przetworów mlecznych dostarczonych do placówek oświatowych,
        • dokumentami potwierdzającymi dostawy mleka i przetworów mlecznych do szkół podstawowych (tj. potwierdzeniami dostaw, oświadczeniem wg. określonego wzoru, fakturami za mleko i przetwory mleczne).
        Wniosek o dopłatę krajową należy złożyć nie później niż do ostatniego dnia 4 miesiąca po zakończeniu okresu rozliczeniowego.
        Wypłata kwoty dopłaty krajowej następuje nie później niż 60 dni od daty otrzymania kompletnych i prawidłowo wypełnionych dokumentów.
        Wnioskodawcy uczestniczący w mechanizmie dopłata krajowa, zobowiązani są do spełniania wymagań określonych w niniejszych „Warunkach” oraz w „Warunkach udzielania dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych” oraz w przepisach krajowych i UE.
  3. Dofinansowanie z Funduszu Promocji Mleka obejmuje dostarczanie mleka i jego przetworów mlecznych do przedszkoli i gimnazjów.
    Szczegóły uzyskania tego dofinansowania określa „Tryb udzielania dofinansowania z Funduszu Promocji Mleka do spożycia mleka i przetworów mlecznych w przedszkolach i gimnazjach”.
    Wnioskodawcą w rozumieniu niniejszego „Trybu” jest podmiot, który posiada zatwierdzenie uczestnictwa w mechanizmie WPR „Dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych” (wpis do rejestru podmiotów ubiegających się o dopłaty), organizuje dostawy mleka i przetworów mlecznych do przedszkoli i gimnazjów oraz ubiega się o dopłaty w ramach ww. mechanizmu.

Okres stosowania dofinansowania jest to okres od września do czerwca roku szkolnego z wyłączeniem ferii i przerw świątecznych.
Okres rozliczeniowy w rozumieniu niniejszego „Trybu” jest to okres przyjęty do dokonywania rozliczenia dofinansowania obejmujący dwa kolejne miesiące okresu stosowania dofinansowania.
O dofinansowanie ze środków Funduszu Promocji Mleka mogą się ubiegać Wnioskodawcy, którzy:

  1. posiadają zatwierdzenie do uczestnictwa w mechanizmie WPR „Dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych" (wpis do rejestru podmiotów ubiegających się o dopłaty) i spełniają wymagania programu określone w przepisach UE,
  2. organizują dostawy mleka i przetworów mlecznych do przedszkoli i gimnazjów w cenach nie wyższych od cen maksymalnych FPM, o których mowa w „Trybie”,
  3. występują o dopłaty do mleka i przetworów mlecznych dostarczonych do przedszkoli i gimnazjów w ramach mechanizmu WPR „Dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych”.

Wnioskodawcy uczestniczący w mechaniźmie „Dofinansowanie z FPM „zobowiązani są m.in. do wypełniania zobowiązań określonych w „Trybie” i w „Warunkach udzielania dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych”.

W celu uzyskania dofinansowania z FPM, Wnioskodawca powinien złożyć w OT ARR prawidłowo wypełniony, ważny wniosek o dofinansowanie do spożycia mleka i przetworów mlecznych w przedszkolach i gimnazjach ze środków Funduszu Promocji Mleka wraz z prawidłowo wypełnionym, kompletnym i ważnym wnioskiem o zapłatę kwoty należnej z tytułu dopłaty do mleka i przetworów mlecznych dostarczonych do placówek oświatowych oraz dokumentami potwierdzającymi dostawy mleka i przetworów mlecznych do przedszkoli i/lub gimnazjów w cenach nieprzekraczających cen maksymalnych FPM, tj.: potwierdzeniami dostaw, kserokopiami faktur za mleko i przetwory mleczne.

Wniosek powinien zostać złożony nie później niż trzy miesiące po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego.

Agencja dokonuje wypłaty kwoty dofinansowania nie później niż trzy miesiące od daty zarejestrowania we właściwym OT ARR prawidłowego i kompletnego wniosku, o którym mowa w „Trybie".

Reasumując, należy przyjąć, iż w celu uzyskania dopłat czy też dofinansowania do mleka i przetworów mlecznych nie ma zawartych żadnych umów z Agencją Rynku Rolnego (za pośrednictwem której Wnioskodawca otrzymuje dopłaty czy też dofinansowania) ale w ich miejsce niejako mają zastosowanie przytoczone wyżej „Warunki” i „Tryb” udzielania dopłat czy też dofinansowania do spożycia mleka i przetworów mlecznych.

Wnioskodawca podkreśla, że w przytoczonych „Warunkach” jak i „Trybie (dokumentach obowiązujących obie strony), nie ma jednoznacznego zapisu o tym, iż wskazane dostawy mleka i przetworów mlecznych, które zostały faktycznie zrealizowane odpowiednio w październiku, listopadzie czy grudniu, należy uznać za wykonane z upływem każdego ze wskazanych okresów tj. październik, listopad, grudzień.

Jak wynika z niniejszych dokumentów jednym z podstawowych warunków uzyskania dopłat czy też dofinansowania jest fakt wcześniejszego wykonania usługi tj. dostarczenia mleka i przetworów mlecznych do placówek oświatowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie stawki VAT należy zastosować do otrzymanych w 2011r. dopłat i dofinansowania do sprzedanego w 2010r. mleka...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane w 2011r. dopłaty i dofinansowanie (data uznania rachunku bankowego podatnika) a dotyczące czynności wykonanych w 2010r. będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT według stawek podatku obowiązujących dla tych czynności w momencie ich wykonania czyli według stawek obowiązujących w 2010r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy zauważyć, iż w celu umożliwienia prawidłowego zastosowania stawki podatku VAT dla czynności wykonywanych na przełomie roku – objętych dwoma reżimami prawnymi, ustawodawca nowelizując przepisy ustawy o podatku od towarów i usług z dniem 1 stycznia 2011r., w ustawie o podatku od towarów i usług wprowadził przepisy przejściowe uwzględnione w art. 41 ust. 14a do 14h ww. ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 14a ustawy o VAT w przypadku czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem, która została wykonana przed dniem zmiany stawki podatku, dla której obowiązek podatkowy powstaje w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, czynność ta podlega opodatkowaniu według stawek podatku obowiązujących dla tej czynności w momencie jej wykonania.

Czynności, dla których w związku z ich wykonywaniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się, na potrzeby ust. 14a, za wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te rozliczenia lub płatności, z zastrzeżeniem ust. 14c (art. 41 ust. 14b ustawy o VAT).

W przypadku gdy okres, do którego odnosi się rozliczenie lub płatność, obejmuje dzień zmiany stawki podatku, czynność uznaje się za wykonaną:

  1. w dniu poprzedzającym dzień zmiany stawki podatku – w zakresie jej części wykonywanej do dnia poprzedzającego dzień zmiany stawki podatku;
  2. z upływem tego okresu – w zakresie jej części wykonywanej od dnia zmiany stawki podatku (art. 41 ust. 14c ustawy o VAT).

W przypadku, gdy nie jest możliwe określenie faktycznego wykonania części czynności w okresie, o którym mowa w ust. 14c, dla określenia tej części, uznaje się, że czynność wykonywana jest w tym okresie proporcjonalnie (art. 41 ust. 14d ustawy o VAT).

W przypadku czynności, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1, dla których wystawiono, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 106 ust. 8 pkt 1, fakturę, a po wystawieniu tej faktury uległa zmianie stawka podatku w odniesieniu do okresów rozliczeniowych objętych wystawioną fakturą, może być stosowana stawka podatku obowiązująca przed dniem zmiany stawki podatku, pod warunkiem że w pierwszej fakturze wystawianej po dniu zmiany stawki podatku, nie później jednak niż w ciągu 6 miesięcy od dnia zmiany stawki podatku, uwzględniona zostanie korekta rozliczenia objętego fakturą wystawioną przed dniem zmiany stawki podatku (art. 41 ust. 14e ustawy o VAT).

Zmiana stawki podatku w odniesieniu do czynności, która zostanie wykonana w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, w związku z którą otrzymano całość lub część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, i której otrzymanie powoduje powstanie obowiązku podatkowego, nie powoduje zmiany wysokości opodatkowania całości lub części należności, otrzymanej przed dniem zmiany stawki podatku (art. 41 ust. 14f ustawy o VAT).

Przepisów ust. 14a-14f nie stosuje się w przypadku importu towarów lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dla których to czynności wysokość opodatkowania podatkiem określa się według stawek podatku obowiązujących w dniu powstania obowiązku podatkowego (art. 41 ust. 14g ustawy o VAT).

W przypadku:

  1. opodatkowania podatkiem czynności uprzednio zwolnionych od podatku,
  2. zwolnienia od podatku czynności uprzednio opodatkowanych podatkiem

– przepisy art. 14a-14g stosuje się odpowiednio (art. 41 ust. 14h ustawy o VAT).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w 2011r. firma Wnioskodawcy otrzyma dopłaty krajowe i unijne a także dofinansowanie z funduszu promocji mleka za dostarczone w 2010r. (w październiku, listopadzie, grudniu) mleko do placówek oświatowych.

Dostawa mleka do placówek oświatowych w 2010r. została zrealizowana na podstawie zakupionych towarów w 2010r. a więc miały tu zastosowanie stawki VAT obowiązujące w 2010r.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT czynnym od dnia 28 grudnia 2005r.

Do chwili obecnej sprzedaż jaką Wnioskodawca realizuje jest w całości opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Jest to przede wszystkim sprzedaż (dostawa) mleka i przetworów mlecznych do placówek oświatowych a także prowizja od każdego kartonika, w których będzie zapakowane Doskonałe Mleko.

Dopłata krajowa za okres rozliczeniowy wrzesień – październik 2010r. w kwocie 89.057,01 zł wpłynęła na rachunek bankowy Wnioskodawcy dnia 17 stycznia 2011r.

Dopłata unijna za okres rozliczeniowy wrzesień – październik 2010r. w kwocie 35.055,88 zł wpłynęła na rachunek bankowy Wnioskodawcy dnia 17 lutego 2011r.

Dopłata krajowa za okres rozliczeniowy listopad – grudzień 2010r. w kwocie 165.424,75 zł wpłynęła na mój rachunek bankowy dnia 16 marca 2011r.

Dofinansowanie z Funduszu Promocji Mleczarstwa za okres rozliczeniowy listopad – grudzień 2010r. w kwocie 1.318,17 zł wpłynęło na rachunek bankowy Wnioskodawcy dnia 07 marca 2011r.

Dopłata unijna za okres rozliczeniowy listopad – grudzień 2010r. w kwocie 63.858,34 zł wpłynęła na rachunek bankowy Wnioskodawcy dnia 15 kwietnia 2011r.

Obowiązek w podatku VAT z tytułu otrzymanych dopłat i dofinansowania do mleka powstaje pod datą uznania rachunku bankowego podatnika tymi kwotami.

Wnioskodawca bierze udział (za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego) w programie „...", który to finansowany jest z trzech źródeł:

  1. dopłata unijna obejmuje dostarczanie mleka i jego przetworów do wszystkich rodzajów uprawnionych placówek oświatowych,
  2. Dopłata krajowa obejmuje dostarczanie mleka i jego przetworów do szkół podstawowych,
  3. Dofinansowanie z Funduszu Promocji Mleka obejmuje dostarczanie mleka i jego przetworów mlecznych do przedszkoli i gimnazjów.

Dokonując analizy przytoczonych wyżej regulacji prawnych należy zwrócić uwagę, iż powołany przepis art. 41 ust. 14a ustawy pozwala na zastosowanie stawki podatku VAT obowiązującej przed dniem jej zmiany w przypadku, gdy czynność podlegająca opodatkowaniu została wykonana przed dniem zmiany stawki, a obowiązek podatkowy powstał w dniu zmiany stawki lub po tym dniu.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie istotnym jest ustalenie terminu powstania obowiązku podatkowego dla danych czynności, jak również zdefiniowanie momentu, w którym usługi zostały wykonane.

W myśl art. 29 ust. 1 cyt. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r. podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011r. do 31 marca 2011r.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z kolei w myśl art. 29 ust. 1 powołanej ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011r.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje (dopłaty) są, czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z przywołanych regulacji prawnych wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji, tudzież dopłaty definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy jest ona udzielana w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której głównym celem jest dostarczanie mleka i przetworów mlecznych do placówek oświatowych.

Wnioskodawca bierze udział (za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego) w programie „...", który to finansowany jest z trzech źródeł:

  1. dopłata unijna obejmuje dostarczanie mleka i jego przetworów do wszystkich rodzajów uprawnionych placówek oświatowych,
  2. dopłata krajowa obejmuje dostarczanie mleka i jego przetworów do szkół podstawowych,
  3. dofinansowanie z Funduszu Promocji Mleka obejmuje dostarczanie mleka i jego przetworów mlecznych do przedszkoli i gimnazjów.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż otrzymana przez Wnioskodawcę pomoc wypłacana za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego, w tym także realizowana ze środków unijnych, stanowi dopłatę mającą bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczanych towarów (w przedmiotowej sprawie mleka) i zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Kwestia dotycząca powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT została uregulowana w art. 19 ustawy o VAT.

Ogólną zasadą przyjętą w ustawie od podatku od towarów i usług jest to, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi.

Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Wymienione w zastrzeżeniu przepisy określają w odmienny sposób szczególny moment powstania obowiązku podatkowego m. in. w zależności od rodzaju transakcji.

Z kolei zgodnie z art. 19 ust. 21 ustawy o VAT obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Zatem w przedmiotowym przypadku obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dopłat:

  • krajowej za okres rozliczeniowy wrzesień – październik 2010r. w kwocie 89.057,01 zł, która wpłynęła na rachunek bankowy Wnioskodawcy dnia 17 stycznia 2011r..
  • unijnej za okres rozliczeniowy wrzesień – październik 2010r. w kwocie 35.055,88 zł, która wpłynęła na rachunek bankowy Wnioskodawcy dnia 17 lutego 2011r.,
  • krajowej za okres rozliczeniowy listopad – grudzień 2010r. w kwocie 165.424,75 zł, która wpłynęła na rachunek bankowy Wnioskodawcy dnia 16 marca 2011r.
  • z Funduszu Promocji Mleczarstwa za okres rozliczeniowy listopad – grudzień 2010r. w kwocie 1.318,17 zł, która wpłynęła na rachunek bankowy Wnioskodawcy dnia 7 marca 2011r.,
  • unijnej za okres rozliczeniowy listopad – grudzień 2010r. w kwocie 63.858,34 zł, która wpłynęła na rachunek bankowy Wnioskodawcy dnia 15 kwietnia 2011r.

powstał z chwilą uznania rachunku bankowego Wnioskodawcy a więc po dniu zmiany stawki podatku VAT dokonanym z dniem 1 stycznia 2011r.

Jednocześnie wskazać należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę ww. dopłaty stanowią dopłaty do ceny zrealizowanych w 2010r. dostaw mleka i przetworów mlecznych do placówek oświatowych.

Jak już zauważono wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do kwestii jaką stawką podatku VAT powinny być opodatkowane otrzymane w 2011r. dopłaty do zrealizowanych w 2010r. dostaw mleka i przetworów mlecznych do placówek oświatowych.

Mając zatem na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cyt. wyżej przepis art. 41 ust. 14a ww. ustawy, zgodnie z którym w przypadku czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem, która została wykonana przed dniem zmiany stawki podatku, dla której obowiązek podatkowy powstaje w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, czynność ta podlega opodatkowaniu według stawek podatku obowiązujących dla tej czynności w momencie jej wykonania.

W sytuacji objętej wnioskiem dostawy mleka do placówek oświatowych, podlegające opodatkowaniu, zostały wykonane przed dniem zmiany stawki podatku (tj. przed dniem 1 stycznia 2011r.), natomiast obowiązek podatkowy w odniesieniu do otrzymanych dopłat powstał po dniu zmiany stawki, zatem została spełniona dyspozycja cytowanego wyżej art. 41 ust. 14a ustawy o VAT, w konsekwencji przedmiotowe dopłaty winny zostać w całości opodatkowane stawką podatku obowiązującą do dnia 31 grudnia 2010r., tj. w wysokości 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stwierdzenia, iż otrzymane w 2011r. dopłaty i dofinansowanie (data uznania rachunku bankowego podatnika) a dotyczące czynności wykonanych w 2010r. będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT według stawek podatku obowiązujących dla tych czynności w momencie ich wykonania czyli według stawek obowiązujących w 2010r., należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj