Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-171/12-4/DS
z 15 czerwca 2012 r.

 

Zmieniona przez interpretację nr DD9/033/448/MWD/2014/RWPD-70523 w trakcie porządkowania

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-171/12-4/DS
Data
2012.06.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu


Słowa kluczowe
budowa
kanalizacja
płatnik
urządzenie
zwrot kosztów


Istota interpretacji
Czy wypłacona kwota pełnomocnikowi polegająca na rozliczeniu w ramach środków finansowych Komitetu Mieszkańców i realizacji zadania polegającego na budowie sieci wodociągowej, następnie przekazanej odpłatnie na rzecz Wnioskodawcy stanowiła podstawę do sporządzenia informacji o innych przychodach PIT-8C na nazwisko pełnomocnika reprezentującego inwestorów?



Wniosek ORD-IN 366 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2012 r. (data wpływu 7 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 czerwca 2012 r. (data wpływu 14 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z czym, pismem z dnia 5 czerwca 2012 r., na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 8 czerwca 2012 r., natomiast w dniu 14 czerwca 2012 r. (data nadania w polskiej placówce operatora publicznego 12 czerwca 2012 r.), Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 22 marca 2011 r. została zawarta umowa pomiędzy Wnioskodawcą, a Komitetem Mieszkańców zwanym inwestorem, którego upoważnionym reprezentantem z pełnomocnictwem do występowania w ich imieniu w urzędach i instytucjach był jeden z członków Komitetu.

Umowa dotyczyła rozbudowy sieci wodociągowej na warunkach określonych w tym dokumencie oraz płatności za 1 mb wybudowanej i przekazanej Wnioskodawcy sieci wodociągowej. Po zakończeniu budowy, Pełnomocnik Komitetu będący Przewodniczącym Komitetu Budowy Wodociągu i reprezentujący inwestorów, wystąpił do Wójta Gminy z wnioskiem o przejęcie wybudowanej sieci oraz wypłatę kwoty określonej w umowie. Należna kwota została przekazana na konto bankowe Pełnomocnika wskazane we wniosku, na którego nazwisko opiewają także dokumenty kosztowe związane z budową sieci wodociągowej.

Wnioskodawca, po zakończeniu roku podatkowego, wystawił na nazwisko Pełnomocnika informację o innych przychodach na formularzu PIT-8C, w której wykazano przychód za przekazaną Wnioskodawcy sieć wodociągową w wysokości ustalonej w umowie.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. inwestorem inwestycji polegającej na rozbudowie sieci wodociągowej byli mieszkańcy w liczbie 22 osób, którzy spośród siebie wyznaczyli Pełnomocnika upoważnionego do działania w imieniu i na rzecz wszystkich członków Komitetu Mieszkańców;
  2. wydatki na rozbudowę sieci wodociągowej, według informacji Pełnomocnika, na nazwisko którego były wystawione dokumenty kosztowe, podlegały rozliczeniu w ramach środków finansowych członków Komitetu Mieszkańców;
  3. umowa zawarta między Wnioskodawcą (Gminą) a mieszkańcami, zwanymi w umowie inwestorami reprezentowanymi przez Pełnomocnika i Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej zwanym Eksploatatorem, regulowała następujące kwestie:

Zobowiązanie inwestora do:

  • opracowania dokumentacji projektowej, dokonania niezbędnych uzgodnień i uzyskania pozwolenia na budowę sieci wodociągowej, zgodnie z zatwierdzoną przez Eksploatatora dokumentacją techniczną, obowiązującymi normami i przepisami i warunkami technicznymi wydanymi przez zarządzającego siecią,
  • wybudowania sieci przez przedsiębiorstwo posiadające uprawnienia do wykonywania robót z zakresu instalacji sanitarnych, które udzieli gwarancji i rękojmii,
  • przedłożenia Gminie protokołu odbioru końcowego wraz z inwentaryzacją geodezyjną,
  • przeniesieniu, po zakończeniu budowy, własności sieci na rzecz Gminy z dniem podpisania przez osoby upoważnione protokołu przekazania - przejęcia środka trwałego,
  • dostarczenia Gminie kopii przyjęcia przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego zawiadomienia o zakończeniu budowy sieci lub decyzji pozwolenia na użytkowanie.

Jak podał Wnioskodawca, inwestor nie będzie żądać zwrotu kwot stanowiących różnicę między kwoty wypłaconą Inwestorowi przez Gminę, a całkowitą wartością nakładów poniesionych na rozbudowę sieci.

Zobowiązania Gminy:

  • Gmina przyjmie wykonaną sieć w zakresie określonym w dokumentacji projektowej na swój majątek, po spełnieniu warunków - zobowiązań inwestora - na podstawie poniesionych nakładów udokumentowanych rozliczeniem końcowym kosztów budowy, zweryfikowanych przez Gminę ustali wartość rzeczywistą środka trwałego,
  • po podpisaniu przez obie strony umowy, protokołu odbioru końcowego i protokołu przekazania, wypłaci Inwestorowi za 1 mb wybudowanej i przekazanej Gminie sieci wodociągowej kwotę określoną w umowie.

W umowie zapisano także, że bezpośredni nadzór nad realizacją umowy sprawują oraz upoważnieni są do podpisania protokołu przekazania - przejęcia sieci wodociągowej - ze strony Inwestora – Pełnomocnik, ze strony Gminy - pracownik Gminy, ze strony Eksploatatora - przedstawiciei Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.

Umowa została podpisana przez Gminę reprezentowaną przez Wójta Gminy, inwestora - Pełnomocnika i Eksploatatora reprezentowanego przez Dyrektora ZGKiM.

  1. Pełnomocnik jako reprezentant inwestorów, otrzymał od Gminy szczegółowy wykaz czynności do wykonania w ramach realizacji sieci wodociągowej.

Członkowie Komitetu Mieszkańców upoważnili Pełnomocnika do reprezentowania ich interesów w przedmiotowej sprawie w stosunku do urzędów i instytucji jak i zleceniobiorców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wypłacona kwota Pełnomocnikowi polegająca na rozliczeniu w ramach środków finansowych Komitetu Mieszkańców i realizacji zadania polegającego na budowie sieci wodociągowej, następnie przekazanej odpłatnie na rzecz Wnioskodawcy stanowiła podstawę do sporządzenia informacji o innych przychodach PIT-8C na nazwisko Pełnomocnika reprezentującego inwestorów...

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonany na rzecz osoby fizycznej, którą w tym przypadku jest reprezentujący mieszkańców - członków Komitetu Mieszkańców Pełnomocnik, zwrot nakładów na budowę sieci wodociągowej, stanowi przychód zgodnie z art. 11 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie, jak wynika z treści przepisu art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Osoba, którą jest Pełnomocnik upoważniony przez członków Komitetu do reprezentowania ich interesów, i na którego za zgodą członków wystawione są dokumenty kosztowe dotyczące budowy sieci wodociągowej przekazanej Wnioskodawcy, może rozliczyć poniesione i udokumentowane koszty związane z tym zadaniem na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wynika z treści tego przepisu, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dochodów, od których zaniechano poboru podatku), od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów - PIT-8C.

Wnioskodawca, mając na uwadze przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz fakt, że:

  • osoba pełnomocnika została upoważniona do działania w imieniu i na rzecz wszystkich członków Komitetu Mieszkańców,
  • dokumenty kosztowe dotyczące budowy sieci wodociągowej zostały wystawione na nazwisko pełnomocnika,
  • pełnomocnikowi dokonano zwrotu nakładów poniesionych na budowę sieci wodociągowej,

-swoje działanie, które polegało na wystawieniu informacji o innych przychodach na formularzu PIT - 8C na nazwisko Pełnomocnika, uważa za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Rodzaje przychodów, które podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zostały enumeratywnie wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód uzyskany z tytułu przekazania sieci wodno-kanalizacyjnej, nie mieści się w katalogu źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8. Dla przychodów niemieszczących się w katalogu źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawodawca wprowadził źródło przychodu - „inne źródła”, wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i można do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe

Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zm.), osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazywać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie.

Stosownie do art. 31 ust. 2 ww. ustawy, przekazywane urządzenia powinny odpowiadać warunkom technicznym określonym w odrębnych przepisach. Należność za przekazane urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne może być rozłożona na raty lub uwzględniona w rozliczeniach za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (art. 31 ust. 3).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę z Komitetem Mieszkańców, reprezentowanym przez Pełnomocnika, dotyczącą rozbudowy sieci wodociągowej. Inwestorem tej inwestycji było 22 mieszkańców - członków ww. Komitetu, z których środków były rozliczane wydatki na rozbudowę tej sieci.

Dokumenty kosztowe wystawione zostały na nazwisko Pełnomocnika, na którego konto bankowe Wnioskodawca przekazał kwotę za przekazaną sieć wodociągową w wysokości ustalonej w umowie.

Członkowie Komitetu Mieszkańców upoważnili Pełnomocnika do reprezentowania ich interesów w przedmiotowej sprawie w stosunku do urzędów i instytucji jak i zleceniobiorców.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż na podstawie ww. ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, mieszkańcy Gminy wybudowali z własnych środków sieć wodociągową i przekazali ją odpłatnie Gminie (Wnioskodawcy), na warunkach uzgodnionych w umowie. Reprezentantem mieszkańców w przedmiotowej sprawie, został wyznaczony spośród nich Pełnomocnik.

Z istoty pełnomocnictwa, które zostało uregulowane w art. 98–109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) wynika, iż pełnomocnictwo jest jednostronną czynnością prawną o charakterze upoważniającym. Mocodawca składając pełnomocnikowi oświadczenie, że udziela mu umocowania, udziela mu kompetencji do podejmowania czynności ze skutkiem bezpośrednio dla dającego upoważnienie.

W związku z zawartą umową między Wnioskodawcą a inwestorem (Komitetem Mieszkańców), osoba wyznaczona jako Pełnomocnik otrzymała szczegółowy wykaz czynności do wykonania zarówno od Wnioskodawcy, jak i od Inwestora (Komitetu Mieszkańców).

Należy podkreślić, iż w przedmiotowej sprawie wydatki na rozbudowę sieci wodociągowej ponieśli poszczególni mieszkańcy i w myśl ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, przekazali ją odpłatnie Gminie za pośrednictwem ustanowionego Pełnomocnika.

W związku z powyższym, poszczególni mieszkańcy otrzymali zwrot nakładów w części przypadającej na każdego z nich, również na mieszkańca będącego Pełnomocnikiem, co spowodowało powstanie u tych mieszkańców korzyści majątkowych - przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, jak wynika z treści przepisu art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Natomiast art. 22 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Z kolei, w myśl art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz opisany we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie na wypłacającym wynagrodzenie za odpłatne przekazanie sieci wodociągowej, tj. na Wnioskodawcy, ciążył wynikający z treści art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – obowiązek sporządzenia informacji o wysokości przychodów (PIT-8C) uprawnionym z tego tytułu wszystkich mieszkańcom – inwestorom, w tym w części przypadającej na Pełnomocnika, będącego również jednym z mieszkańców – inwestorem. Owo wynagrodzenie stanowi przychód z innych źródeł, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Ponadto należy stwierdzić, iż osobie fizycznej (podatnikowi) z wynagrodzenia za przekazane urządzenia, płatnik nie potrąca zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (art. 42a ww. ustawy).

Należy podkreślić, iż przepisy regulujące obowiązek podatkowy – w tym osobę podatnika – mają charakter przepisów powszechnie obowiązujących. Obowiązek podatkowy jest kategorią prawną i faktyczną zobiektywizowaną, co oznacza, że powstaje w warunkach przez prawo określonych niejako automatycznie, tj. niezależnie od woli i zamiaru podmiotów temu obowiązkowi podlegających. Dlatego też na powstanie obowiązku podatkowego nie może mieć wpływu żadna czynność cywilnoprawna ani też działanie podatnika.

W świetle przepisów prawa podatkowego brak jest podstawy do tego, by podmiot występujący w charakterze podatnika mógł w drodze umowy z osobą trzecią zwolnić się w stosunku do Skarbu Państwa od ciążących na nim z mocy ustawy obowiązków jako podatnika i przenieść te obowiązki na tę osobę trzecią.

Końcowo podkreślić należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego, nie jest uprawniony do przeprowadzania postępowania dowodowego, które wskazywałoby, że wydatki na rozbudowę sieci wodociągowej udokumentowane i wystawione na nazwisko Pełnomocnika, zostały faktycznie przez Pełnomocnika poniesione. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Ponadto wskazać należy, że z uwagi na to, iż interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy Wnioskodawcy. Nie wywołuje skutków prawnych dla Pełnomocnika Komitetu Mieszkańców oraz poszczególnych mieszkańców – Inwestorów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj