Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1452/11/TS
z 13 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1452/11/TS
Data
2012.01.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dzieci i młodzież
sala
stawka preferencyjna
świadczenie usług


Istota interpretacji
Stawka podatku przy opłacie za organizację imprez okolicznościowych w sali zabaw.



Wniosek ORD-IN 728 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2011 r. (data wpływu 25 października 2011 r.), uzupełnionym w dniu 4 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy opłacie za organizację imprezy w sali zabaw – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 października 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 4 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy opłacie za organizację imprezy w sali zabaw.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, polegającą na prowadzeniu sali zabaw dla dzieci. Działalność ta sklasyfikowana została przez Urząd Statystyczny według PKD z 2007 r. w grupowaniu 93.29Z jako pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna. Sala zabaw wyposażona jest w rożne atrakcje takie jak: konstrukcja sprawnościowo-ruchowa, tor przeszkód, basen z piłkami, drzewko wspinaczkowe, itp. Aby dziecko mogło skorzystać z tych urządzeń i zabawek, rodzic musi zapłacić za bilet wstępu (opłata zgodnie z cennikiem, uzależniona od czasu przebywania dziecka na sali zabaw). W sali zabaw można również urządzać imprezy okolicznościowe, takie jak urodziny dziecka, imprezy firmowe na dzień dziecka, itp. W tym wypadku klient dokonuje opłaty zgodnie z cennikiem imprez za wejście określonej liczby dzieci. Cena za urządzenie imprezy obejmuje również podawanie dzieciom napojów, tortu, potraw typu szaszłyki owocowe, pudding z niespodzianką, galaretka owocowa, ptyś, murzynki-pingwinki, szyszka ryżowa, fileciki drobiowe oraz drobnych przekąsek (ciastka, paluszki, chipsy, itp.). Potrawy przygotowywane są przez firmę zewnętrzną. Po przywiezieniu do sali zabaw produkty żywnościowe są rozpakowywane i wykładane przez pracowników na stołach. Każde dziecko zaproszone na imprezę może się nimi poczęstować. Warunkiem niezbędnym do wyprawienia urodzin jest opłata za bilet wejściowy każdego dziecka. Jego koszt uzależniony jest od ilości dzieci oraz od zamówionych potraw. Tak więc w cenę biletu wkalkulowany jest koszt wyżywienia dzieci.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Jaką stawką VAT należy opodatkować opłatę wniesioną przez rodzica celem wyprawienia urodzin...


Zdaniem Wnioskodawcy, opłata uiszczona przez rodzica celem wyprawienia urodzin jest opłatą za bilet wstępu, w skład którego wkalkulowana jest również wartość wyżywienia dzieci. Zatem powinna być opodatkowana stawką podatku VAT 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy o VAT. W załączniku nr 3 do ustawy w pozycji 183 wymienione zostały „Usługi związane z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki” oraz w pozycji 186 „Pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu”. Usługi te, bez względu na symbol PKWiU, opodatkowane winny być stawką VAT w wysokości 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 183 mieszczą się – bez względu na symbol PKWiU – „Usługi związane z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne”.

W poz. 186 ww. załącznika widnieją natomiast – bez względu na symbol PKWiU – „Pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu”.

Z powyższych przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne oraz pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Spółka prowadzi salę zabaw dla dzieci, wyposażoną w różne atrakcje i urządzenia, z których korzystać można po wykupieniu biletu wstępu (opłata zgodnie z cennikiem, uzależniona jest od czasu przebywania dziecka na sali zabaw). W sali zabaw można również urządzać imprezy okolicznościowe, np. urodziny dziecka. W tym wypadku klient dokonuje opłaty zgodnie z cennikiem imprez za wejście określonej liczby dzieci. Cena za urządzenie imprezy obejmuje ponadto koszt wyżywienia dzieci (napoje, potrawy, przekąski).

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż opłaty pobierane przez Spółkę za wejście (wstęp) określonej liczby dzieci wraz z wkalkulowanym w cenę wyżywieniem, w związku z organizacją imprez okolicznościowych w sali zabaw, opodatkowane są preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj