Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-210/12-2/KG
z 18 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-210/12-2/KG
Data
2012.05.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
środek
urządzenie


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem urządzeń



Wniosek ORD-IN 510 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2012 r. (data wpływu 27 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem urządzeń – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem urządzeń.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Spółka) w dniu 16 listopada 2011 roku nabyła prawo własności do budynku niemieszkalnego wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu, na której ten budynek jest położony (nazywane dalej łącznie „Nieruchomością”), oraz prawo własności do systemu drzwi suwanych (KST, rodzaj 653 „Urządzenia klimatyzacyjne”) i urządzeń klimatyzacyjnych (KST, rodzaj 669 „Pozostałe urządzenia nieprzemysłowe”) (nazywanych dalej łącznie „Transakcją”). Cena została zapłacona, a budynek wydany Spółce w dniu 17 listopada 2011 roku. Prawo użytkowania wieczystego gruntu tej nieruchomości jest ważne do dnia 5 grudnia 2089 roku.

Sprzedającym był syndyk, a nieruchomość stanowiła część masy upadłości, która była spółką prawa handlowego i podatnikiem podatku VAT (Sprzedający). Sprzedający na dzień zawarcia Transakcji był:

  1. wieczystym użytkownikiem działki ewidencyjnej, gdzie w dziale II księgi wieczystej jako właściciel wpisany jest Skarb Państwa. Po zawarciu Transakcji Wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym tej działki;
  2. właścicielem budynku („Budynek”) o wskazanej w akcie notarialnym lokalizacji, który stanowił odrębną - oznaczoną odrębnym identyfikatorem - nieruchomość. Łączna powierzchnia budynku wynosi około 4000 m2 i składa sie z:
    • powierzchni magazynowej - około 3000 m2
    • powierzchni handlowej - około 500 m2
    • powierzchni biurowej - około 500 m2
  3. właścicielem systemu drzwi suwanych i urządzeń klimatyzacyjnych („Urządzenia”). Drzwi i urządzenia klimatyzacyjne były zainstalowane w Budynku na dzień zawarcia Transakcji. Automatyczne drzwi wejściowe rozsuwane zainstalowane w budynku nie są trwale połączone i przypisane do Budynku, gdyż można je wymontować bez uszczerbku dla nich i Budynku, wymienić lub ponownie zainstalować w innym miejscu. Ponadto, posiadają one wszystkie elementy konstrukcyjne niezbędne do prawidłowego funkcjonowania, jako całość, zgodnie z przeznaczeniem, niezależnie od zmiany miejsca ich Instalacji. Klimakonwektory - urządzenia klimatyzacyjne wraz z okablowaniem służą do utrzymywania zadanej temperatury w pomieszczeniu i składają się z wymiennika, wentylatora, tacy ociekowej, zaworu sterującego itd. Z punktu widzenia kryteriów techniczno - użytkowych, a w szczególności możliwości eksploatacji klimakonwektora po jego ewentualnym demontażu, urządzenie należałoby uznać za kompletne i w konsekwencji zdatne do użytku na moment Transakcji.

Istniejący Budynek, którego właścicielem był Sprzedający:

  1. został wzniesiony w 1971 roku,
  2. na dzień wydania Budynku Spółce, budynek ten znajdował się w dobrym stanie technicznym tzn. był i jest zdatny do użytkowania.

Cała powierzchnia w Budynku wraz z terenem przyległym została wynajęta. Budynek posiadał na dzień transakcji umowę z 2008 roku dot. wynajmu powierzchni magazynowo-handlowej o powierzchni 490 m2 wraz z przylegającym terenem wokół Budynku o powierzchni 410 m2. Budynek posiadał także warunkową umowę najmu z 2011 na wynajem pozostałej powierzchni Budynku wraz z przyległym terenem wokół budynku.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy są m.in. inwestycje długoterminowe oraz wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 6820Z). Spółka nie zawiesiła wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, ani też nie zaprzestała działalności polegającej na wynajmie nieruchomości. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT i rozlicza obrót z tytułu najmu w deklaracjach podatku VAT.

Wnioskodawca:

  1. wyodrębnił z ceny Budynku niemieszkalnego wartość prawa wieczystego użytkowania związanego z tym Budynkiem na podstawie informacji o wartości prawa wieczystego użytkowania zawartej w akcie notarialnym,
  2. wprowadził Budynek niemieszkalny wraz z drzwiami oraz urządzeniem klimatyzacyjnym jako jeden obiekt inwentarzowy do ewidencji długoterminowych inwestycji. W związku z faktem, że budynek jest inwestycją długoterminową a nie środkiem trwałym, jego przyjęcie do używania nie zostało udokumentowane formularzem OT,
  3. na potrzeby rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych, rozpoczął amortyzację budynku niemieszkalnego od miesiąca następnego po miesiącu jego zakupu stosując 10% roczną stawkę amortyzacji.

Wszystkie wymienione we wniosku aktywa (Budynek i Urządzenia) stanowią własność Spółki, zostały przez Nią nabyte oraz są wykorzystywane na potrzeby związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, zaś ich okres używania jest dłuższy niż rok.

Nabycie nieruchomości oraz Urządzeń zostało udokumentowane fakturami VAT, przy czym sprzedaż nieruchomości przez Sprzedającego korzystała ze zwolnienia z podatku VAT, natomiast sprzedaż Urządzeń była opodatkowana 23% stawką podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca miał prawo do odliczenia 23% podatku naliczonego VAT od faktur dokumentujących zakup Urządzeń wystawionych przez Sprzedającego, jeśli nabycie Budynku zostało udokumentowane przez Sprzedającego fakturą VAT podlegającą zwolnieniu z podatku VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wszystkie Urządzenia zostały nabyte przez Spółkę we własnym zakresie, stanowią jej własność oraz są wykorzystywane na potrzeby związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. W związku z tym prawidłowym jest odliczenie 23% podatku VAT z faktur VAT dokumentujących zakup Urządzeń. Wnioskodawca nie dysponuje informacjami czy na moment zawarcia Transakcji nie stanowiły części składowej Budynku, ale zdaniem Spółki istnieją przesłanki techniczne uzasadniające potraktowanie Urządzeń jako odrębnych obiektów inwentarzowych przez Sprzedającego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego – na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. – stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast, w art. 88 ust. 3a pkt 1 i pkt 2 ustawy, wskazano, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne m. in. w przypadku, gdy:

  1. przedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    2. w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w dniu 16 listopada 2011 r. nabył prawo własności do budynku niemieszkalnego wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu, na której budynek ten jest położony, prawo własności do systemu drzwi suwanych oraz urządzeń klimatyzacyjnych. Nabycie nieruchomości oraz urządzeń zostało udokumentowane fakturami VAT, przy czy sprzedaż nieruchomości korzystała ze zwolnienia z podatku VAT, natomiast sprzedaż urządzeń była opodatkowana 23 % stawką podatku VAT. Cała powierzchnia w Budynku wraz z terenem przyległym została wynajęta. Budynek posiadał na dzień transakcji umowę z 2008 roku dot. wynajmu powierzchni magazynowo-handlowej wraz z przylegającym terenem wokół Budynku. Budynek posiadał także warunkową umowę najmu z 2011 na wynajem pozostałej powierzchni Budynku wraz z przyległym terenem wokół budynku.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy są m.in. inwestycje długoterminowe oraz wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 6820Z). Spółka nie zawiesiła wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, ani też nie zaprzestała działalności polegającej na wynajmie nieruchomości. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT i rozlicza obrót z tytułu najmu w deklaracjach podatku VAT.

Na tle powyższego Wnioskodawca powziął wątpliwości odnośnie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia urządzeń w przypadku gdy nabycie budynku zostało udokumentowane przez Sprzedającego fakturą VAT podlegającą zwolnieniu z podatku VAT.

Z powyższego wynika, że transakcja nabycia obejmowała budynek, którego zakup korzystał ze zwolnienia od podatku oraz urządzeń klimatyzacyjnych i systemu drzwi suwanych, których nabycie zostało opodatkowane stawka podatku VAT w wysokości 23 %. Ponadto przedmiotowe nabycie służyć będzie wykonywaniu przez Spółkę czynności opodatkowanych (przedmiotem opodatkowanej działalności jest m.in. najem nieruchomości).

W związku z powyższym, w analizowanej sprawie Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem urządzeń, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż przedmiotowe nabycie, służyć będzie wykonywanym czynnościom opodatkowanym.

Reasumując, nabywca - działając jako zarejestrowany podatnik VAT, który wykorzystywać będzie Nieruchomość do działalności opodatkowanej - ma prawo odliczyć podatek naliczony z tytułu nabycia urządzeń o których mowa we wniosku.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. Organ pragnie zauważyć, iż nie odniesiono się do kwestii prawidłowości opodatkowania przedmiotowej transakcji, bowiem w tym zakresie Wnioskodawcy jako nabywcy określonych składników majątku, nie można uznać za zainteresowanego w myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja dotyczy wniosku w części dotyczącej podatku od towarów i usług. W odniesieniu do podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj