Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-219/12-6/KG
z 17 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-219/12-6/KG
Data
2012.05.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
fundacje
podatek naliczony
prawo do odliczenia
projekt


Istota interpretacji
Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od poniesionych w ramach projektu wydatków, ponieważ nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 280 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2012 r. (data wpływu 23 lutego 2012 r.) uzupełnione pismem nadanym w dniu 20 kwietnia 2012 r., data wpływu 23 kwietnia 2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2/443-219/12-2/KG z dnia 4 kwietnia 2012 r. (skuteczne doręczenie w dniu 13 kwietnia 2012 r.), pismem z dnia 11 maja 2012 r. (data wpływu 15 maja 2012 r.) oraz pismem z dnia 16 maja 2012 r. (data wpływu 17 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą „inteGRAcja”.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem nadanym w dniu 20 kwietnia 2012 r., data wpływu 23 kwietnia 2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2/443-219/12-2/KG z dnia 4 kwietnia 2012 r. (skuteczne doręczenie w dniu 13 kwietnia 2012 r.), pismem z dnia 11 maja 2012 r. (data wpływu 15 maja 2012 r.) oraz pismem z dnia 16 maja 2012 r. (data wpływu 17 maja 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Fundacja) jest organizacją pozarządową non-profit. Fundacja status ten uzyskała z chwilą wpisania do KRS dnia 14.06.2006 r. Działalność statutowa Wnioskodawcy jest działalnością nieodpłatną. Fundacja realizuje swoje cele głównie poprzez działania edukacyjne m.in. poprzez realizację projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich.

Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego, ponieważ jest podatnikiem u którego wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym (w 2010 roku) kwoty 100.000 zł, jak też w okresie od 01.01.2011 r. do 25.09.2011 r. nie przekroczyła w proporcji do okresu prowadzonej działalności w trakcie roku podatkowego kwoty 150.000 zł. W związku z powyższym Fundacja zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, korzysta ze zwolnienia podmiotowego i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z korzystaniem ze zwolnienia podmiotowego Fundacja nie ma możliwości uzyskania zwrotu z urzędu skarbowego podatku VAT naliczonego (od faktur zakupu towarów i usług).

Pismem nadanym w dniu 20 kwietnia 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż dokonywane przez Fundację zakupy towarów i usług wskazane we wniosku nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Złożony wniosek dotyczy realizowanego projektu zawartej z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie. Projekt jest współfinansowany przez Europejski Fundusz na rzecz Integracji Państw Trzecich i budżetu Państwa.

Pismem z dnia 16 maja 2012 r. Fundacja wskazała, iż do końca 2011 r. ani do chwili złożenia wniosku nie przekroczono limitu określonego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja, która korzysta ze zwolnienia podmiotowego w związku z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług może ubiegać się o zwrot podatku VAT naliczonego z urzędu skarbowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja ma prawo do zastosowania zwolnienia podmiotowego w myśl art. 113 ust. 1 Jako podatnik niezarejestrowany dla potrzeb VAT nie ma możliwości odliczania podatku naliczonego od faktur zakupu towarów i usług. Sprawa dotyczy rozliczenia funduszy unijnych i konieczności wystosowania pytania do Izby Skarbowej (zgodnie z umową numer 50/7/EFI/2010 z dnia 6 maja 2011 r. zawartą z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie). Dlatego też pytanie związane jest z kwalifikowalnością podatku VAT. Nieodliczony podatek naliczony może być kosztem kwalifikowanym w rozliczeniu dotacji z funduszy unijnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie art. 86 ust 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

A zatem prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

  • odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Fundacja) jest organizacją pozarządową non-profit. Działalność statutowa Wnioskodawcy jest działalnością nieodpłatną. Fundacja realizuje swoje cele głównie poprzez działania edukacyjne m.in. poprzez realizację projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich.

Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego, ponieważ jest podatnikiem u którego wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym, jak też do dnia złożenia wniosku nie przekroczyła w proporcji do okresu prowadzonej działalności w trakcie roku podatkowego kwoty 150.000 zł.

Ponadto dokonywane przez Fundację zakupy towarów i usług wskazane we wniosku nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Złożony wniosek dotyczy realizowanego projektu pt. „inteGRAcja” nr umowy 50/7/EFI/2012 zawartej z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie. Projekt jest współfinansowany przez Europejski Fundusz na rzecz Integracji Państw Trzecich i budżetu Państwa.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż Fundacja nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych z tytułu realizowanego projektu. Tym samym z tego tytułu Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od poniesionych w ramach projektu wydatków, ponieważ nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj