Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/4513-105/16/PK
z 29 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 6 kwietnia 2016 r. (data wpływu 6 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w przedmiocie opodatkowania nabycia i zużycia rozpuszczalników, gdy są nabywane i zużywane, w ramach ustalonych norm, do celów produkcji Kosmetyków samochodowych oraz obowiązków formalny w zw. z ww. czynnościami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, w przedmiocie opodatkowania nabycia i zużycia rozpuszczalników, gdy są nabywane i zużywane, w ramach ustalonych norm, do celów produkcji Kosmetyków samochodowych oraz obowiązków formalny w zw. z ww. czynnościami.

We wniosku przedstawiono zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. Wnioskodawca od wielu lat prowadzi działalność gospodarcza w zakresie produkcji m.in. preparatów do czyszczenia deski rozdzielczej, opon, plastików i tapicerki, wosków i past do karoserii, rozmaitych preparatów czyszczących, w tym do wykorzystania na myjniach, w domu, w obiektach użyteczności publicznej, preparatów konserwujących, antykorozyjnych itp., dalej: „Kosmetyki samochodowe”). Do produkcji tych kosmetyków Spółka wykorzystuje m.in. benzyny specjalne klasyfikowane do kodów CN 2710 12 21, 2710 12 25; oraz oleje średnie klasyfikowane do kodu CN 2710 19 29. Benzyny specjalne oraz oleje średnie (dalej „Rozpuszczalniki”) są nabywane wyłącznie od podmiotów krajowych.

Spółka prowadzi skład podatkowy, jednak produkcja Kosmetyków samochodowych odbywa się w całości poza składem podatkowym.

Spółka posiada decyzje wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, w których zostały ustalone dopuszczalne normy zużycia ww. Rozpuszczalników do produkcji Kosmetyków samochodowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do uiszczenia podatku akcyzowego, w związku z nabyciem lub zużyciem Rozpuszczalników, gdy te rozpuszczalniki są nabywane i zużywane, w ramach ustalonych norm, do celów produkcji Kosmetyków samochodowych?

  2. Czy w związku z nabyciem i zużyciem Rozpuszczalników do produkcji Kosmetyków samochodowych nie ciążą na Wnioskodawcy obowiązki o charakterze formalno-administracyjnym - w szczególności takie jak: obowiązek informowania organu podatkowego o nabyciu tych wyrobów, czy też prowadzenia ewidencji ich zużycia w procesie produkcji?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. nie jest on zobowiązany do uiszczenia podatku akcyzowego w związku z nabyciem lub zużyciem Rozpuszczalników, gdy te rozpuszczalniki są nabywane i zużywane, w ramach ustalonych norm, do celów produkcji Kosmetyków samochodowych.

  2. w związku z nabyciem i zużyciem Rozpuszczalników do produkcji Kosmetyków nie ciążą na nim obowiązki o charakterze formalno-administracyjnym - w szczególności takie jak: obowiązek informowania organu podatkowego o nabyciu tych wyrobów, czy też prowadzenia ewidencji ich zużycia w procesie produkcji.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Uzasadnienie w zakresie pytania nr 1.

Rozpuszczalniki klasyfikowane do grupowania CN 2710 nabywane i zużywane przez Spółkę do celów produkcji Kosmetyków samochodowych, zostały wymieniony w poz. 20 załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym. Jednocześnie Rozpuszczalniki klasyfikowane do kodów CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym. Wnioskodawca podkreśla, że nabywane przez niego Rozpuszczalniki są przeznaczone do produkcji Kosmetyków samochodowych, a więc nie mieszczą się w zakresie regulacji art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 tej ustawy.

W związku z tym, na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, Rozpuszczalniki wykorzystywane przez Spółkę do produkcji Kosmetyków samochodowych są opodatkowane stawką zero. W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wykonuje oraz planuje wykonywanie czynności opodatkowanej akcyzą, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy, a więc zużycie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2 do produkcji innych wyrobów.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do tej czynności, w okolicznościach stanu faktycznego, jak to wskazane powyżej, stawka podatku akcyzowego wynosi zero złotych.

W konsekwencji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie jest on zobowiązany do uiszczenia podatku akcyzowego w związku z nabyciem lub zużyciem Rozpuszczalników, gdy te Rozpuszczalniki są nabywane i zużywane, w ramach ustalonych norm, do celów produkcji Kosmetyków samochodowych.

Uzasadnienie w zakresie pytania nr 2

Ustawa o podatku akcyzowym nakłada na niektóre podmioty uczestniczące w obrocie wyrobami akcyzowymi określonymi w art. 89 ust. 2 tej ustawy pewne obowiązki natury administracyjnej. Takie obowiązki zostały nałożone m.in. na podmiot prowadzący skład podatkowy oraz zarejestrowanego wysyłającego. Niemniej, w ocenie Wnioskodawcy żaden z przepisów ustawy o podatku akcyzowym nie nakłada jakichkolwiek obowiązków natury administracyjnej na podmiot, który zużywa wyroby, o których mowa w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej „do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Takich obowiązków nie nakładają również przepisy wykonawcze do tej ustawy.

W związku z tym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku prowadzenia działalności opisanej w stanie faktycznym nie ciążą na nim obowiązki o charakterze formalno-administracyjnym, w szczególności takiej jak: obowiązek informowania organu podatkowego o nabyciu tych wyrobów, czy też prowadzenia ewidencji ich zużycia w procesie produkcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów.

W poz. 20 załącznika nr 2 do ustawy wymieniono, pod symbolem CN od ex 2710 11 do ex 2710 19 69, oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów. Oznaczenie „ex” przed symbolem CN oznacza, że dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Stosownie do art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

  1. w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  2. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;
  3. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  4. nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  5. nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;
  6. importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  7. przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;
  8. importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Wskazany wyżej przepis (art. 89 ust. 2 ustawy) określa jednoznacznie, że w przypadku przeznaczenia wyrobów energetycznych, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, do celów innych niż opałowe i napędowe albo jako dodatki i domieszki do tych paliw, np. do produkcji wyrobów nieakcyzowych, stosuje się zerową stawkę akcyzy. Przy czym zastosowanie stawki 0 zł wymaga spełnienia określonych w tym przepisie warunków. W szczególności, w odniesieniu do analizowanej sytuacji, należy zwrócić uwagę na pkt 2 ww. przepisu, w którym określono wymóg przemieszczenia ww. wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na podstawie dokumentu dostawy.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca będzie zużywał wyroby akcyzowe m.in. benzyny specjalne klasyfikowane do kodów CN 2710 12 21, 2710 12 25; oraz oleje średnie klasyfikowane do kodu CN 2710 19 29 do produkcji kosmetyków samochodowych, których produkcja odbywa się poza składem podatkowym.

Wyroby o ww. kodach CN nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Ponadto sposób ich wykorzystania wskazuje, że nie są one przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Tym sam nabycie lub zużycie ww. wyrobów, gdy są one nabywane (przy zachowaniu warunków określonych w art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy) i zużywane, w ramach ustalonych norm, do celów produkcji kosmetyków samochodowych nie rodzi u Wnioskodawcy zobowiązania do zapłaty podatku akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie pytania nr 2 zawartego we wniosku należy stwierdzić, że przepisy w zakresie podatku akcyzowego nie nakładają na nabywcę i zużywającego ww. wyrobów w przedstawionej sytuacji (tj. gdy Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego i nabywa na terytorium kraju ww. wyroby) obowiązków o charakterze formalno-administracyjnym - w szczególności takich jak: obowiązek informowania organu podatkowego o nabyciu tych wyrobów, czy też prowadzenia ewidencji ich zużycia w procesie produkcji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu - ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj