Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/4510-404/16-3/AK
z 9 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2016 r. (data wpływu 15 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania przedmiotu zbycia za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania przedmiotu zbycia za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Spółka jest operatorem telefonii komórkowej. Poza podstawowym zakresem swojej działalności Spółka świadczy m.in. usługi odpłatnego udostępniania samochodów oraz obsługi flot samochodowych złożonych z uprzednio odpłatnie udostępnionych przez Spółkę samochodów. Spółka kieruje swoją ofertę zarówno do podmiotów będących podatnikami VAT czynnymi, jak i do podmiotów nie będących podatnikami VAT czynnymi.

Do wykonywania usług w zakresie odpłatnego udostępniania samochodów, obsługi flot samochodowych złożonych z uprzednio odpłatnie udostępnionych samochodów oraz obsługi własnej floty samochodowej Spółka przeznaczyła określone zasoby personalne i finansowe (w szczególności Spółka pozyskuje udostępniane samochody w drodze leasingu albo ich zakupu).

Obecnie Spółka planuje zbycie w drodze wkładu niepieniężnego (aportu) wszystkich samochodów będących w posiadaniu Spółki (niezależnie od tytułu prawnego pod którym Spółka z nich korzysta) wraz z zasobami finansowymi i personalnymi, które w Spółce zostały przeznaczone do wykonywania powyższych usług oraz obsługi własnej floty samochodowej.


Przedmiotem zbycia mają być przede wszystkim:

  • samochody stanowiące własność Spółki;
  • prawa i obowiązki wynikające z umów na podstawie których Spółka jest uprawniona do odpłatnego korzystania z (w tym udostępniania) samochodów nie stanowiących jej własności;
    • część lub całość wymagalnych wierzytelności i zobowiązań wynikających z powyższych umów (jeżeli wystąpią);
  • prawa i obowiązki wynikające z umów na podstawie których Spółka odpłatnie udostępnia samochody (zarówno stanowiące, jak i nie stanowiące jej własność);
    • część lub całość wymagalnych wierzytelności i zobowiązań wynikających z powyższych umów (jeżeli wystąpią);
  • prawa i obowiązki wynikające z umów na podstawie których Spółka świadczy usługi obsługi flot samochodowych złożonych z odpłatnie udostępnionych przez Spółkę samochodów oraz obsługuje własną flotę samochodową;
    • część lub całość wymagalnych wierzytelności i zobowiązań wynikających z powyższych umów (jeżeli wystąpią);
  • prawa i obowiązki wynikające z umów na podstawie których Spółka nabywa usługi/towary niezbędne do świadczenia usług obsługi flot samochodowych złożonych z odpłatnie udostępnionych przez Spółkę samochodów oraz obsługuje własną flotę samochodową;
    • część lub całość wymagalnych wierzytelności i zobowiązań wynikających z powyższych umów (jeżeli wystąpią);
  • dokumentacja związana z usługami w zakresie odpłatnego udostępniania samochodów oraz obsługi flot samochodowych;
  • tajemnice przedsiębiorstwa (jeśli takowe będą występować);
  • inne składniki majątku konieczne do świadczenia usług w zakresie odpłatnego udostępniania samochodów oraz obsługi flot samochodowych (dalej łącznie jako: „Przedmiot aportu”).

W związku ze zbyciem ww. składników majątkowych Spółka dokona przeniesienia swojego zakładu pracy w rozumieniu art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502; dalej: „Kodeks pracy”), w wyniku czego nabywca stanie się stroną umów z pracownikiem lub pracownikami zatrudnionymi dotychczas przez Spółkę, którzy zostali przeznaczeni do wykonywania powyższych usług.


Ponadto, na moment zbycia Przedmiotu aportu przez Spółkę:

  • Przedmiot aportu będzie wyodrębniony organizacyjnie w drodze sformalizowanego aktu wewnętrznego - Uchwały Zarządu (dalej: „Uchwała”). Uchwała będzie zawierać między innymi listę pracowników przypisanych do działu w ramach, którego będą wykonywane przedmiotowe usługi oraz zestawienie materialnych i niematerialnych składników przedsiębiorstwa (jeśli takowe wystąpią);
  • do wyodrębnionego działu zostaną przypisane składniki materialne i niematerialne (jeśli takowe wystąpią) umożliwiające jego samodzielne działanie. Przypisane składniki będą funkcjonalnie związane z działem w ramach, którego będą wykonywane przedmiotowe usługi;
  • będzie prowadzona odrębna (akcesoryjna wobec systemów księgowych Spółki) rachunkowość dla przedmiotu aportu;
  • będą odrębne plany finansowe, budżety etc. dot. przedmiotu aportu;
  • będzie odrębny rachunek bankowy, na który będą wpływać należności i z którego będą spłacane zobowiązania związane z wykorzystywaniem Przedmiotu aportu w przedsiębiorstwie Spółki.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Przedmiot aportu będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 4 pkt 4 ustawy o CIT i w związku z tym aport nie będzie skutkował powstaniem przychodu po stronie Wnioskodawcy?


Zdaniem Wnioskodawcy, Przedmiot aportu będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej również jako: „ZCP”), w rozumieniu art. 4 pkt 4 ustawy o CIT i w związku z tym aport nie będzie skutkował powstaniem przychodu po stronie Wnioskodawcy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT: „Ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych . Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.


Powyższą przesłankę należy rozumieć jako potencjalną zdolność zorganizowanej części przedsiębiorstwa do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 KC i art. 552 KC.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).


W orzeczeniach sądów administracyjnych, wskazuje się, że do zbycia przedsiębiorstwa dochodzi w sytuacji gdy na nabywcę przeszły składniki majątku konieczne do podjęcia przez niego takiej działalności gospodarczej, jaką prowadził zbywca. Przykładowo:

  • Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 26 czerwca 2008 r., sygn. akt I FSK 688/07:
    „Skoro zatem nie zostały skutecznie podważone ustalenia faktyczne, że zespół składników majątkowych nabytych przez skarżącą Spółką od M.K. stanowi organizacyjną i funkcjonalną całość przeznaczoną do prowadzenia określonej działalności gospodarczej (produkcji soków i napojów) przez tą Spółką, to zasadne było uznanie nabytego zespołu składników majątkowych za przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 - Kodeksu cywilnego”;
  • Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 10 marca 2011 r., sygn. akt I FSK 1062/10:
    „zgodnie z art. 552 Kc czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba, że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych. Z przepisu tego, którego naruszenie zarzucił autor skargi kasacyjnej, wynika, że istnieje prawna możliwość wyłączenia w ramach konkretnej czynności prawnej określonych składników wchodzących w skład przedsiębiorstwa, bez naruszania statusu przedsiębiorstwa. W komentarzu do art. 552 kc. wskazano, że „...ma charakter dyspozytywny, stwarzając stronom możliwość wyłączenia niektórych składników wchodzących w skład przedsiębiorstwa. Powinny być jednak one wyraźnie zaznaczone w umowie, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo. (...) Aby można było mówić o czynności, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, przedmiotem czynności muszą być objęte bezwzględnie te elementy, które umożliwią kontynuowanie działalności gospodarczej. Nie można jednak w tym zakresie formułować jakichś jednoznacznych, uniwersalnych wzorów czy kryteriów. Będą się one zmieniały przy każdej dokonywanej czynności, a okoliczności konkretnego przypadku będą podstawą oceny, czy przedmiotem czynności prawnej jest przedsiębiorstwo, czy też przedmiotowa substancja nie nosi takich znamion. Granicą swobody w omawianym zakresie będzie możliwość uczestnictwa substancji w działalności gospodarczej. (A. Kidyba, K. Kopaczyńska - Pieczniak, E. Niezbecka, Z. Gawlik, A. Janiak, A. Jedliński, T. Sokołowski, Kodeks Cywilny Komentarz Tom I Część Ogólna Lex, 2009)”;
  • Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 15 maja 2012 r., sygn. akt I FSK 1223/11:
    „ (...)"przedsiębiorstwo" i "zorganizowana część przedsiębiorstwa" zawarte w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT należy rozumieć w sposób funkcjonalny, a nie tylko werbalny, tzn. analizując, czy dany zespół aktywów (przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa), który jest przedmiotem zbycia, pozwalał na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej, której służy.
    Dlatego też za całkowicie prawidłowy uznać należy wniosek Sądu pierwszej instancji, że użyte w art. 6 ust. 1 ustawy o VAT pojęcie "przedsiębiorstwo" obejmuje każdy zespół składników materialnych i niematerialnych służących do realizacji określonych zadań gospodarczych, bez względu na to, czy obejmuje on całość, czy jedynie część majątku określonego podmiotu”.

Powyższe wnioski zostały także potwierdzone przez Ministra Finansów w wydanych dotychczas interpretacjach indywidualnych, np.:

  • wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 lutego 2015 r., sygn. IBPP3/443-1288/14/KG:
    „Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, iż najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, iż zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.
    Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych. Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
    Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie całość). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa obrotowe, ale także czynnik ludzki, a więc pracowniczy. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.
    Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
    Natomiast, wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość — obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
    Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.”
  • wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 24 października 2014 r., sygn. ILPP5/443-203/14-2/PG:
    „zbycie przedsiębiorstwa ma miejsce wówczas, gdy cały majątek przedsiębiorstwa przechodzi na własność jednego nabywcy, który kontynuuje działalność gospodarczą zbywcy. O tym czy doszło do wyodrębnienia przedsiębiorstwa decyduje pełen zakres aportowanego majątku, praw i zobowiązań, wyodrębnienie to musi dotyczyć przedsiębiorstwa jako całości. Nie może ono obejmować dowolnej części danego przedsiębiorstwa, żeby można było uznać, że doszło do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo.”
  • wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 lipca 2014 r., sygn. IPPP1/443-462/14-2/AS:
    „aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).”
  • wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 3 grudnia 2013 r., sygn. ITPP2/443-973/13/AP:
    „składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.”
  • wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 października 2013 r., sygn. IPPP2/443-838/13-2/JW:
    „Przedsiębiorstwo jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy zbywany majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.”

Reasumując, zdaniem Spółki, aby uznać część przedsiębiorstwa za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów podatkowych powinny być spełnione następujące przesłanki:

  • finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie polegające na istnieniu odrębnej rachunkowości dotyczącej działalności ZCP;
  • posiadanie przez ZCP odrębnego rachunku bankowego;
  • organizacyjne wyodrębnienie ZCP w strukturze istniejącego przedsiębiorstwa jako dział, wydział, oddział itp.; przyporządkowanie pracowników oraz majątku do ZCP;
  • możliwość kontynuacji dotychczasowych zadań ZCP, w przypadku przeniesienia na nowy podmiot;
  • istnienie w ramach ZCP składników materialnych i niematerialnych;
  • możliwość przejścia pracowników w trybie art. 231 Kodeksu pracy do podmiotu nabywającego ZCP.


Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki, wskazane w opisie zdarzenia przyszłego składniki majątku będą stanowiły na moment zbycia zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż w ramach planowanej transakcji dokona zbycia wszystkich zasobów, które służą mu do świadczenia usług w zakresie odpłatnego udostępniania samochodów oraz obsługi flot samochodowych złożonych z uprzednio odpłatnie udostępnionych samochodów, a mianowicie:

  • samochody stanowiące własność Spółki;
  • prawa i obowiązki wynikające z umów na podstawie których Spółka jest uprawniona do odpłatnego korzystania z (w tym udostępniania) samochodów nie stanowiących jej własności;
    • część lub całość wymagalnych wierzytelności i zobowiązań wynikających z powyższych umów (jeżeli wystąpią);
  • prawa i obowiązki wynikające z umów na podstawie których Spółka odpłatnie udostępnia samochody (zarówno stanowiące, jak i nie stanowiące jej własność);
    • część lub całość wymagalnych wierzytelności i zobowiązań wynikających z powyższych umów (jeżeli wystąpią);
  • prawa i obowiązki wynikające z umów na podstawie których Spółka świadczy usługi obsługi flot samochodowych złożonych z odpłatnie udostępnionych przez Spółkę samochodów oraz obsługuje własną flotę samochodową;
    • część lub całość wymagalnych wierzytelności i zobowiązań wynikających z powyższych umów (jeżeli wystąpią);
  • prawa i obowiązki wynikające z umów na podstawie których Spółka nabywa usługi/towary niezbędne do świadczenia usług obsługi flot samochodowych złożonych z odpłatnie udostępnionych przez Spółkę samochodów oraz obsługuje własną flotę samochodową;
    • część lub całość wymagalnych wierzytelności i zobowiązań wynikających z powyższych umów (jeżeli wystąpią);
  • dokumentacja związana z usługami w zakresie odpłatnego udostępniania samochodów oraz obsługi flot samochodowych;
  • tajemnice przedsiębiorstwa;
  • inne składniki majątku konieczne do świadczenia usług w zakresie odpłatnego udostępniania samochodów oraz obsługi flot samochodowych.


Niezależnie od powyższego, w związku z planowaną transakcją dojdzie do przejścia na nabywcę zakładu pracy w trybie art. 231 Kodeksu pracy.


Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Przedmiot aportu na dzień dokonania aportu będzie też wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie.


W związku z powyższym transakcja zbycia Przedmiotu aportu nie będzie skutkować powstaniem przychodu po stronie Wnioskodawcy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Podsumowując, należy zauważyć, że uregulowane w art. 14b-h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) - postępowanie w sprawie wydawania interpretacji indywidualnych – jest postępowaniem odrębnym od postępowania podatkowego czy kontrolnego, w ramach których to prowadzone jest postępowanie dowodowe. Regulacje art. 14b i nast. Ordynacji podatkowej nie przewidują prowadzenia postępowania dowodowego w sprawach o interpretacje przepisów prawa podatkowego.

Literalne brzmienie art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.; dalej: updop) nie rozciąga definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa na wszelkie wierzytelności i zobowiązania, a jedynie takie, które są niezbędne do realizacji przypisanych jej zadań gospodarczych. Część wierzytelności i zobowiązań jest bowiem skutkiem prowadzenia działalności w jednej formie prawnej, ale nie jej przyczyną. Oznacza to, że bez istnienia tych wierzytelności i zobowiązań zorganizowana część przedsiębiorstwa może funkcjonować zgodnie z jej przeznaczeniem i realizować przypisane jej zadania gospodarcze.


Przy czym zbadanie, czy przenosząc określone składniki materialne i niematerialne (jeśli takowe wystąpią) oraz jedynie część lub całość wymagalnych wierzytelności i zobowiązań (jeżeli wystąpią) wynikających z:

  • umów na podstawie których Spółka jest uprawniona do odpłatnego korzystania z (w tym udostępniania) samochodów nie stanowiących jej własności;
  • umów na podstawie których Spółka jest uprawniona do odpłatnego korzystania z (w tym udostępniania) samochodów nie stanowiących jej własności;
  • umów na podstawie których Spółka odpłatnie udostępnia samochody (zarówno stanowiące, jak i nie stanowiące jej własność);
  • umów na podstawie których Spółka świadczy usługi obsługi flot samochodowych złożonych z odpłatnie udostępnionych przez Spółkę samochodów oraz obsługuje własną flotę samochodową;

wyodrębniony w danym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych będzie zdolny do realizowania określonych zadań gospodarczych, jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego.


Organ przyjął więc jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego, że przenoszona w drodze wkładu niepieniężnego część przedsiębiorstwa, niezależnie od tego,czy przenoszona będzie część lub całość wierzytelności i zobowiązań wskazanych powyżej, będzie zdolna do realizacji przypisanych jej zadań gospodarczych.


Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie uznania przedmiotu zbycia za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego – jest prawidłowe.


Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy w tym zakresie.


Jednocześnie tutejszy Organ informuje, że nienależna opłata w wysokości 300,00 zł, stanowiąca część opłaty uiszczonej przez Wnioskodawcę w dniu 14 kwietnia 2015 r. na konto bankowe Izby Skarbowej w Warszawie, zwrócona zostanie na rachunek bankowy z którego dokonano opłaty, stosownie do art. 14f § 2a ustawy Ordynacja podatkowa.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj