Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/4512-290/16/DK
z 4 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 kwietnia 2016 r. (data wpływu 20 kwietnia 2016 r.), uzupełniony pismem z 21 kwietnia 2016 r. (data wpływu 25 kwietnia 2016 r.), pismem z 25 maja 2016 r. (data wpływu 10 czerwca 2016 r.) oraz pismem z 23 czerwca 2016 r. (data wpływu 24 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomościjest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 21 kwietnia 2016 r. (data wpływu 25 kwietnia 2016 r.), pismem z 25 maja 2016 r. (data wpływu 10 czerwca 2016 r.) oraz pismem z 23 czerwca 2016 r. (data wpływu 24 czerwca 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 14 czerwca 2016 r. znak IBPP1/4512-290/16/DK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W kancelarii Wnioskodawcy przeciwko dłużnikowi V. Sp. z o.o. z siedziba w Z. ulica W., prowadzone jest postępowanie egzekucyjne w zakresie egzekucji nieruchomości tj. nieruchomości gruntowej zabudowanej, położnej w K. przy ulicy K. oznaczonej numerami działek 2013/18, 2015/44, 2043/44 dla której prowadzona jest księga wieczysta o numerze 0.

Z uwagi na powyższe komornik jako organ egzekucyjny kieruje niniejszy wniosek w celu uzyskania informacji, czy w przypadku sprzedaży w drodze licytacji publicznej ww. nieruchomości czynność ta podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT. Z informacji posiadanych przez komornika, nabycie przedmiotowych działek przez dłużnika V. Sp. z o.o. REGON: 0. było zwolnione z podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że zakup przedmiotowej nieruchomości miał miejsce w okresie większym niż 2 lata (2013 r.). Nieruchomość położona w K. przy ul. K. będąca przedmiotowej postępowania egzekucyjnego nabyta została przez dłużnika V. Sp. z o.o. 15.10.2013 r. Nieruchomość ta została nabywa w celu przeprowadzenia prac wyburzeniowych polegających na likwidacji hali produkcyjnej, budynku administracyjnego, pozyskaniu i sprzedaży złomu oraz pozostałych materiałów porozbiórkowych z likwidowanych obiektów. Następstwem tego miała być rekultywacja i przygotowanie terenu porozbiórkowego do sprzedaży a w konsekwencji sprzedaży całego terenu. Przedmiotowe działki były wyłącznie miejscem, na którym prowadzone były prace wyburzeniowe. Budynek portierni był i jest miejscem zajmowanym przez służby ochrony. Zlokalizowany on jest na działce nr 2025/44 i do końca prac wyburzeniowych i rekultywacyjnych pozostanie na ww. działce. Decyzją kupującego będzie, czy zostanie od wyburzony. W momencie dostawy będzie on stanowił budynek w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane (o ile potencjalny kupujący nie zadecyduje o jego wyburzeniu). Budynek portierni jest trwale związany z gruntem i posiada symbol PKOB 1220.

Uchwałą Rady Miasta K. nr 0. z dnia 27.04.2016 r. został uchwalony Plan Zagospodarowania Przestrzennego dla obszaru położonego w rejonie ulic K. i L., który obejmuje również działki o numerach 1760/44, 2013/18, 2025/44. Plan miedzy innymi dopuszcza budowę obiektu handlowo-logistycznych.

Poniżej inne informacje dotyczące przedmiotowej nieruchomości:

Z poczynionych ustaleń wynika, iż spółka V. Sp. z o.o. będąca w sprawie dłużnikiem była i jest płatnikiem podatku VAT od 2013 r. Przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji są trzy działki o numerach ewidencyjnych: 2025/44, 1760/44 oraz 2013/18. Na dzień dzisiejszy jedynie na działce nr 2025/44 pozostał budynek portierni o pow. użytkowej 88 m², pozostałe działki są niezabudowane (budynki i budowle zostały wyburzone). Nabycie działek przez dłużnika było udokumentowane fakturą VAT, natomiast zakup działek przez dłużnika był zwolniony z podatku VAT. Z uwagi na to, iż zakup działek był zwolniony z podatku VAT nie został odliczony podatek VAT. Znajdujące się na nieruchomości budynki i budowle już w chwili zakupu przeznaczone były do rozbiórki, w związku z czym nie nastąpiło ich zasiedlenie, dłużnik V. Sp. z o.o. ich nie wynajmował, nie zostały poniesione żadne wydatki na ich polepszenie i nie były one wykorzystane do prowadzenia działalności gospodarczej. Działki nie były i nie są przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Na dzień dzisiejszy nie nastąpiła jeszcze dostawa przedmiotowych działek.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku sprzedaży w drodze licytacji publicznej ww. nieruchomości czynność ta podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w ocenie organu egzekucyjnego z uwagi na to, iż zakup przedmiotowej nieruchomości przez dłużnika V. Sp. z o.o. zwolniony był z podatku VAT, także sprzedaż nieruchomości w drodze licytacji nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumnie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że dłużnik będący spółką z ograniczona odpowiedzialnością, jest płatnikiem podatku VAT od 2013 r.

Nieruchomość stanowiąca przedmiot wniosku (działki o nr 2025/44, 1760/44 oraz 2013/18) została nabyta przez dłużnika 15 października 2013 r.

Dostawa ww. działek na rzecz dłużnika była zwolniona z podatku VAT i została udokumentowana fakturą VAT.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy, przedmiotowa nieruchomość została nabyta przez dłużnika w celu przeprowadzenia prac wyburzeniowych polegających na likwidacji hali produkcyjnej, budynku administracyjnego, pozyskaniu i sprzedaży złomu oraz pozostałych materiałów porozbiórkowych z likwidowanych obiektów. Następstwem tego miała być rekultywacja i przygotowanie terenu porozbiórkowego do sprzedaży a w konsekwencji sprzedaży całego terenu. Przedmiotowe działki były wyłącznie miejscem, na którym prowadzone były prace wyburzeniowe. Budynek portierni był i jest miejscem zajmowanym przez służby ochrony. Jest on zlokalizowany na działce nr 2025/44 i do końca prac wyburzeniowych i rekultywacyjnych pozostanie na ww. działce.

Z opisu sprawy wynika zatem, że ww. nieruchomość została przez dłużnika będącego spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, nabyta a następnie wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży złomu oraz pozostałych materiałów porozbiórkowych z likwidowanych obiektów. Celem ww. działań dłużnika była rekultywacja i przygotowanie terenu porozbiórkowego do sprzedaży.

Tym samym dłużnik będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością dla planowanej czynności sprzedaży nieruchomości występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Skutkiem powyższego dostawa w drodze licytacji komorniczej nieruchomości należącej do dłużnika, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług, a także określił warunki stosowania tych obniżonych stawek i zwolnień.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów i świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem z powyższych przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres krótszy niż dwa lata.

Jak stanowi art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym wskazać należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zatem jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części jest objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a staje się bezzasadne.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki i budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Z opisu sprawy przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że przedmiotem dostawy w drodze licytacji komorniczej będzie działka nr 2025/44 zabudowana budynkiem portierni oraz 2 niezabudowane działki o nr 1760/44 i 2013/18.

W celu ustalenia czy w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku planowanej dostawy należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy względem budynku portierni zlokalizowanego na działce nr 2025/44 nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Mając na uwadze okoliczności przedmiotowej sprawy, należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku planowana dostawa budynku portierni zlokalizowanego na działce nr 2025/44 nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia ani w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia.

Z wniosku wynika, że dostawa przedmiotowej nieruchomości na rzecz dłużnika miała miejsce 15 października 2013 r., a czynność ta była zwolniona z podatku VAT.

Jak wskazano w niniejszej interpretacji, ww. nieruchomość była wykorzystywana przez dłużnika do prowadzenia działalności gospodarczej. Budynek portierni był i jest miejscem zajmowanym przez służby ochrony.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że budynek portierni pozostanie na działce nr 2025/44 do końca prac wyburzeniowych i rekultywacyjnych.

W momencie dostawy będzie on stanowił budynek w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane (o ile potencjalny kupujący nie zdecyduje o jego wyburzeniu), jest trwale związany z gruntem i posiada symbol PKOB 1220.

W związku ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, że to decyzją kupującego będzie, czy przedmiotowy budynek zostanie wyburzony, tut. Organ jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego przyjął, że przedmiotem dostawy będzie działka nr 2025/44 zabudowana budynkiem portierni i w odniesieniu do takiego stanu sprawy wydaje niniejszą interpretację.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotowa nieruchomość nie była i nie jest przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

Na ww. budynek nie zostały poniesione żadne wydatki na polepszenie.

Z opisu sprawy przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika zatem, że do pierwszego zasiedlenia ww. budynku portierni zlokalizowanego na działce nr 2025/44, doszło najpóźniej w momencie dostawy tego budynku na rzecz Wnioskodawcy w dniu 15 października 2013 r. Wtedy nastąpiło oddanie do użytkowania ww. budynku w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (dostawa podlegała opodatkowaniu ale korzystała ze zwolnienia).

Przy czym bez znaczenia pozostaje fakt, że przedmiotowa transakcja stanowiła czynność korzystającą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, bowiem była to czynność podlegająca opodatkowaniu a więc objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto dłużnik nie ponosił wydatków na ulepszenie nieruchomości stanowiącej przedmiot dostawy.

Z opisu sprawy wynika więc, że przedmiotowa dostawa nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia ani w okresie krótszym niż 2 lata od nabycia nieruchomości przez dłużnika.

Tym samym planowana transakcja zbycia przez dłużnika budynku portierni zlokalizowanego na działce nr 2025/44, będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Ponadto, z uwagi na fakt, iż dostawa budynku portierni, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, to dostawa działki nr 2025/44 na której posadowiony jest ww. budynek również będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania sprzedaży niezabudowanych działek nr 1760/44 i 2013/18, stwierdzić należy, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 199, ze zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Wnioskodawca wskazał, że Uchwałą Rady Miasta z dnia 27 kwietnia 2016 r. został uchwalony Plan Zagospodarowania Przestrzennego, który obejmuje działki o numerach 1760/44 i 2013/18. Plan między innymi dopuszcza budowę obiektu handlowo-logistycznych.

W konsekwencji należy uznać, że dostawa działek nr 1760/44 i 2013/18 jako przeznaczonych pod zabudowę nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Skoro zatem nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że ww. działki były wykorzystywane przez dłużnika do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży złomu oraz pozostałych materiałów porozbiórkowych z likwidowanych obiektów, a poprzez podjęcie ww. działań rekultywacyjnych, również sprzedaży całej nieruchomości.

Z wniosku nie wynika zatem, aby Wnioskodawca wykorzystywał działki nr 1760/44 i 2013/18 wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, zatem dostawa tych działek nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Zatem stosownie do treści art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, dostawa działek nr 1760/44 i 2013/18, będzie opodatkowana wg stawki podatku w wysokości 23%.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż nieruchomości w drodze licytacji nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Jak bowiem wskazano w niniejszej interpretacji, sprzedaż należącej do dłużnika nieruchomości w drodze licytacji komorniczej jest objęta reżimem ustawy o VAT, przy czym:

  • dostawa budynku portierni zlokalizowanego na działce nr 2025/44, a tym samym i tej działki będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT,
  • dostawa niezabudowanych działek nr 1760/44 i 2013/18 będzie opodatkowana wg stawki podatku w wysokości 23% stosownie do treści art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Zatem niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby działka nr 2025/44 w momencie dostawy nie była zabudowana budynkiem portierni) lub zmiany stanu prawnego.

Końcowo wskazuje się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny dokumentów załączonych do wniosku o interpretację. Wobec powyższego załączone do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy, a oceny stanowiska Wnioskodawcy dokonano wyłącznie na podstawie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w X., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj