Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4513-40/16-3/SM
z 14 czerwca 2016 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2016 r. (data wpływu 14 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy nabywanych wyrobów węglowych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy nabywanych wyrobów węglowych.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Zakłady Mięsne „A.” Sp. z o.o. (dalej: A. lub Spółka) prowadzą działalność gospodarczą w zakresie produkcji, przetwarzania oraz sprzedaży wyrobów z mięsa, a także wytwarzania i sprzedaży gotowych dań. Spółka dla celów prowadzonej działalności nabywa od kontrahenta na terenie kraju, a następnie zużywa do celów opałowych, wyroby węglowe wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 752, dalej: ustawa akcyzowa).
A. zużywa do celów opałowych między innymi miał węglowy objęty pozycją CN 2701 wg Nomenklatury Scalonej, który nabywał do niedawna z zapłaconą akcyzą. Niemniej jednak, jako że Spółka posiada system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004, który to system został wdrożony również w kotłowni, Spółka zamierza korzystać ze zwolnienia od akcyzy dla wyrobów węglowych.
A. chciałaby potwierdzić w drodze interpretacji indywidualnej, czy jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z akcyzy przysługującego przedsiębiorstwom zużywającym wyroby węglowe, które wdrożyły systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska, mając na uwadze wprowadzone z dniem 1 stycznia 2016 r. regulacje doprecyzowujące zasady korzystania z tego zwolnienia. Dla celów stosowania przedmiotowego zwolnienia, spełnione zostaną warunki określone w art. 31a ust. 3 i 4 ustawy akcyzowej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Spółka, spełniając warunek wprowadzenia w życie systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska poprzez wprowadzenie systemu zarządzania środowiskowego potwierdzonego przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004, będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 9 ustawy akcyzowej?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Stanowisko Spółki:
Zdaniem Spółki, spełnienie warunku określonego w art. 31a ust. 1 pkt 9 ustawy akcyzowej, tj. wprowadzenie w życie systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska poprzez wprowadzenie systemu zarządzania środowiskowego, potwierdzonego przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004, będzie uprawniało do zastosowania zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych nabywanych przez Spółkę i przeznaczanych do celów opałowych.
Uzasadnienie:
Za wyroby węglowe w świetle art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy akcyzowej uważa się wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy akcyzowej, tj. m.in. węgiel, brykiet i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.
W świetle art. 9a ust. 1 omawianej ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
- sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu,
- nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego,
- import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego,
- użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy,
- użycie wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego,
- użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary,
- powstanie ubytków wyrobów węglowych.
Spółka ze względu na fakt, że nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe i jednocześnie nie prowadzi działalności jako pośredniczący podmiot węglowy jest finalnym nabywcą węglowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy akcyzowej.
Niektóre z wyżej wymienionych czynności opodatkowanych, w tym związanych z nabywaniem i zużyciem wyrobów węglowych dla celów opałowych, korzystają ze zwolnienia od akcyzy. Katalog tych czynności określa art. 31a ust. 1 ustawy akcyzowej. Jedno z nich, wskazane w art. 31a ust. 1 pkt 9 ustawy akcyzowej, to zwolnienie od akcyzy wyrobów węglowych przeznaczanych do celów opałowych przez podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.
Ustawodawca na mocy ustawy nowelizującej z dnia 24 lipca 2015 r. wprowadził w nowym art. 31c pkt 4 ustawy akcyzowej enumeratywną listę systemów, które uznaje się za systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o których mowa w wyżej wskazanym art. 31a ust. 1 pkt 9 ustawy akcyzowej. Są to:
- Europejski System Handlu Emisjami zgodny z ustawą z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Poz. 1223) i przepisami wydanymi na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;
- system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. Nr 178, poz. 1060);
- uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. Nr 94, poz. 551, z późn. zm.), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;
- system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004;
- system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001:2011.
Mając na uwadze zgodnie z opisem stanu faktycznego, iż Spółka:
- nabywa i zużywa wyroby węglowe do celów opałowych nie będąc pośredniczącym podmiotem węglowym jako finalny nabywca węglowy, oraz,
- wprowadziła w życie system zarządzania środowiskowego potwierdzony uzyskanym certyfikatem ISO 14001:2004 stanowiący jeden z systemów prowadzących do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej wskazany w art. 31c pkt 4 ustawy akcyzowej,
to jest ona uprawniona do stosowania zwolnienia od podatku akcyzowego określonego w art. 31 ust. 1 pkt 9 ustawy akcyzowej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.