Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1063/12-4/BH
z 29 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12.10.2012 r. (data wpływu 22.10.2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23.01.2013 r. (data wpływu 28.01.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 16.01.2013 r. doręczone Stronie w dniu 21.01.2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie importu usługi hotelowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22.10.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie importu usługi hotelowej. Wniosek został uzupełniony w dniu 23.01.2013 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 16.01.2013 r.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


N. Sp. z o.o. jest podmiotem świadczącym usługi turystyki w postaci kompleksowych imprez turystycznych organizowanych w krajach należących do Wspólnoty Europejskiej, jak i poza obszarem Wspólnoty Europejskiej. W odniesieniu do świadczonych usług turystyki Spółka rozlicza podatek VAT zgodnie ze szczególną procedurą VAT marża - zgodnie z art. 119 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT.

W związku z ekspansją oferty skierowanej do klientów, Spółka planuje poszerzyć świadczenie usług turystycznych o hotele, położone w Polsce. Dla celów imprez turystycznych Spółka będzie dokonywała zakupu usług hotelowych od polskich hoteli, obejmujących zakwaterowanie i wyżywienie. Usługi hotelowe na terytorium kraju dla bezpośredniej korzyści turysty Spółka będzie nabywać od innego podmiotu z Niemiec.

Spółka niemiecka nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności i nie jest zarejestrowana w Polsce dla celów podatku od towarów i usług. Podmiot niemiecki będzie nabywał usługi hotelowe w Polsce i regulował należności wynikające z obciążeń we własnym imieniu. Następnie podmiot niemiecki kosztami usług hotelowych będzie obciążał Spółkę.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. weszła w życie Ustawa z dnia 23 października 2009 r. zmieniająca zasady rozliczania importu usług oraz usług świadczonych na rzecz podmiotów z innych krajów, których miejsce świadczenia jest poza terytorium Polski. W związku z tym istotna jest analiza nabycia usług hotelowych nabywanych przez Spółkę - w kontekście zmian Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. wynikających z Ustawy z dnia 23 października 2009 r.

W uzupełnieniu do wniosku, Spółka wskazała, że nabywane usługi hotelowe będą to pakiety usług hotelowych, obejmujące zakwaterowanie i wyżywienie - najczęściej w formie śniadania. Usługi te będą świadczeniami o kompleksowej naturze polegającej na zakupie noclegu (usługa hotelowa) ze śniadaniem (usługa gastronomiczna), wliczonym w cenę. Na podstawie odrębnych umów obowiązujących dla całego koncernu, w ramach którego działa Spółka, świadczeniem podstawowym będzie usługa hotelowa. Bez głównej usługi zakwaterowania (usługi hotelowej) nie będzie świadczenia dodatkowego, jakim jest wyżywienie. Zdaniem Spółki nabywane pakiety usług hotelowych należy traktować jako „Usługi hotelarskie i podobne usługi związane z zakwaterowaniem” - PKWIU 55.1 zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy Spółka powinna rozpoznawać import usług z tytułu nabycia usługi hotelowej dla bezpośredniej korzyści turysty, w ramach kompleksowej usługi turystyki świadczonej w Polsce?
  2. Czy prawidłowe będzie zastosowanie przez Spółkę stawki VAT 8% przy naliczaniu podatku VAT z tytułu importu usługi hotelowej dla bezpośredniej korzyści turysty, w ramach kompleksowej usługi turystyki świadczonej w Polsce?
  3. Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty, w tym przypadku z tytułu importu usługi hotelowej?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Spółki nabycie usług w myśl art. 119 ust. 2, Spółka opodatkowuje swoje usługi według stawki podstawowej 23%, gdy usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone na terytorium Wspólnoty i według stawki 0% w przypadku usług świadczonych poza terytorium Wspólnoty (zgodnie z art. 119 ust. 7 Ustawy o VAT).

Należy zauważyć, że ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „usługi turystyczne”. Jednak przez usługę turystyczną należy rozumieć kompleksową usługę świadczoną na rzecz turysty, która obejmuje swoim zakresem cząstkowe usługi, bez których dana impreza turystyczna nie mogłaby się odbyć. Takie rozumienie tego pojęcia potwierdza również treść przepisu art. 119 oraz art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. a Ustawy.


Ustawa o VAT nie definiuje refakturowania usług jako świadczenia usług ani nie reguluje tej czynności. Jedyną regulacją, która się do niej odnosi jest art. 30 ust. 3 Ustawy:


„W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.”


Przy refakturowaniu usług należy posiłkować się zasadą określoną przepisem art. 28 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którą w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, lecz na rachunek osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Wynika z tego, że refakturowanie usług hotelowych przez unijnego kontrahenta Spółka powinna traktować tak, jakby to on sam wyświadczył tę usługę.


Nabywca refakturowanej usługi musi również ustalić, czy w wyniku refakturowania nie doszło do zmiany miejsca świadczenia usługi. O tym, czy dla Spółki powstał obowiązek rozliczenia podatku VAT od refakturowanej usługi hotelowej, decyduje wskazane w Ustawie miejsce jej świadczenia:


„Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stale miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28V ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j, art. 28n.”


Wyjątkiem od zasady wyrażonej w art. 28b ust. 1 Ustawy jest świadczenie usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowanie w hotelach i obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości (art. 28e Ustawy).

Jak wynika z art. 28e, katalog usług związanych z nieruchomościami jest otwarty. Każdą usługę, która dotyczy konkretnej nieruchomości należy analizować pod kątem powiązania z nieruchomością. W przepisie tym przyjęto, że usługi związane z nieruchomościami są zawsze opodatkowane w kraju położenia nieruchomości, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu są wykonywane, gdzie ma siedzibę usługodawca oraz gdzie faktycznie (fizycznie) wykonuje tę usługę. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia.

Biorąc pod uwagę, że usługi hotelowe wchodzące w skład usług turystycznych dotyczą nieruchomości (hoteli) zlokalizowanych na terytorium Polski, to zgodnie z art. 28e Ustawy, miejscem ich świadczenia, a zarazem opodatkowania będzie miejsce położenia nieruchomości (hotelu), czyli terytorium kraju.


Pojęcie importu usług zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 9 Ustawy. Przez import usług rozumie się zatem usługi spełniające łącznie następujące warunki:

  • miejscem świadczenia (opodatkowania) usługi, zgodnie z przepisami Ustawy - jest terytorium Polski;
  • usługodawcą jest podatnik mający siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium Polski, niezależnie od tego czy na terenie Wspólnoty, czy też poza jej terytorium;
  • usługobiorcą jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, bądź osoba fizyczna;
  • usługodawca nie rozliczył w Polsce podatku należnego z tytułu wykonanej usługi na rzecz polskiego usługobiorcy (z wyjątkiem świadczenia usług, do których stosuje się art. 28b, oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów).

Zdaniem Spółki nabycie przedmiotowych usług stanowić będzie dla niej import usług, podlegający opodatkowaniu na terytorium kraju. Spółka zobowiązana będzie do naliczenia podatku VAT z tytułu importu usług.

W myśl art. 106 ust. 1 Ustawy:


„Podatnicy, o których mowa w art. 15, są zobowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku VAT, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust 10 i art. 120 ust. 16.”


Stosownie do art. 106 ust. 7 Ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w danym okresie Spółka zobowiązana będzie do dokumentowania importu usług poprzez wystawienie faktury wewnętrznej zgodnie z przepisem art. 106 ust. 7 Ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 139 załącznika numer 3 do Ustawy o VAT do usług hoteli sklasyfikowanych w dziale PKWiU 55.1 ma zastosowanie stawka obniżona 8%. Zdaniem Spółki prawidłowe będzie zastosowanie przez Spółkę stawki VAT 8% przy naliczaniu podatku VAT z tytułu importu usługi hotelowej dla bezpośredniej korzyści turysty w ramach kompleksowej usługi turystyki świadczonej w Polsce.


Stosownie do art. 86 ust. 1 Ustawy:


„W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114 art. 119 ust. 4 art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Ogólna zasada wskazuje, że odliczenie przysługuje w stosunku do podatku naliczonego, który jest bezpośrednio związany z wykonywanymi przez podatnika czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Natomiast zastrzeżenie odnosi się do przypadków stosowania szczególnych procedur opodatkowania, w ramach których zostało wyłączone to prawo, mimo że związek ze sprzedażą opodatkowaną istnieje.

Przykładem takiego wyjątku są usługi turystyczne opodatkowane zgodnie z art. 119 Ustawy, w przypadku których podstawą opodatkowania jest kwota marży pomniejszona o kwotę podatku należnego. W myśl przepisu art. 119 ust. 4 Ustawy:


„Podatnikom, o których mowa w ust. 3, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty.”


Ze względu na art. 119 ust. 4 Ustawy podatek naliczony wynikający z tytułu wykazania w związku z nabyciem tych usług importu nie podlega odliczeniu przez Spółkę - usługi są świadczone dla bezpośredniej korzyści turysty.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.

W myśl ust. 1a ww. artykułu, przepisy ust. 1 pkt 4 i 5 stosuje się również w przypadku, gdy usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów, jeżeli usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, nie uczestniczy w tych transakcjach.


W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego (art. 17 ust. 2).


W myśl ust. 3 ww. artykułu, przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.


Przepisu ust. 1 pkt 4 nie stosuje się do świadczenia przez podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 usług, do których ma zastosowanie art. 28e (art. 17 ust. 3a).


Stosownie do art . 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art . 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art . 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.


W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".


Z wniosku wynika, że Spółka jest podmiotem świadczącym usługi turystyki w postaci kompleksowych imprez turystycznych organizowanych w krajach należących do Wspólnoty Europejskiej, jak i poza obszarem Wspólnoty Europejskiej. W odniesieniu do świadczonych usług turystyki Spółka rozlicza podatek VAT zgodnie ze szczególną procedurą VAT marża - art. 119 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT.

Spółka planuje poszerzyć świadczenie usług turystycznych o hotele, położone w Polsce. Dla celów imprez turystycznych Spółka będzie dokonywała zakupu usług hotelowych od polskich hoteli, obejmujących zakwaterowanie i wyżywienie. Usługi hotelowe na terytorium kraju dla bezpośredniej korzyści turysty Spółka będzie nabywać od innego podmiotu z Niemiec.

Spółka niemiecka nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności i nie jest zarejestrowana w Polsce dla celów podatku od towarów i usług. Podmiot niemiecki będzie nabywał usługi hotelowe w Polsce i regulował należności wynikające z obciążeń we własnym imieniu. Następnie podmiot niemiecki kosztami usług hotelowych będzie obciążał Spółkę.


Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z prawidłowym rozliczeniem usług hotelowych, obejmujących zakwaterowanie i wyżywienie w postaci śniadania, nabytych od podmiotu niemieckiego.


W zdarzeniu opisanym we wniosku Spółka wskazuje, że przedmiotem nabycia od podmiotu niemieckiego będą usługi hoteli, obejmujące zakwaterowanie i wyżywienie w postaci śniadania. Rozpatrując sprawę wskazać należy, że zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268 ze zm.) usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach hotelarskich, które spełniają:

  1. wymagania co do wielkości obiektu, jego wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług, ustalone dla rodzaju i kategorii, do których obiekt został zaszeregowany;
  2. wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne określone odrębnymi przepisami.

Ustala się dla hoteli, moteli i pensjonatów – pięć kategorii oznaczonych gwiazdkami (art. 37 pkt 1 ww. ustawy).


Zgodnie natomiast z § 2 ust. 1 rozporządzenia z dnia 19 sierpnia 2004 r. Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 22, poz. 169 ze zm.) ustala się wymagania co do wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług, w tym usług gastronomicznych, dla poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich.


W myśl § 2 ust. 2 pkt 1 cyt. rozporządzenia wymagania, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4, dla hoteli i moteli - określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.


Z poz. 44 wymagania odnośnie usług gastronomicznych tego załącznika wynika, że na każdy hotel (niezależnie od jego kategorii oznaczonej gwiazdkami) nałożony został wymóg podawania śniadań.


Biorąc pod uwagę kompleksowość świadczonych czynności oraz standardy obowiązujące w hotelach uznać należy, iż sprzedaż noclegów ze śniadaniem nie będzie stanowiła świadczenia odrębnych usług, a zatem usługa gastronomiczna w postaci śniadania, stanowi integralną część usługi noclegowej.

Zatem usługę obejmującą zakwaterowanie w pokoju hotelowym wraz ze śniadaniem, należy uznać za kompleksową usługę, której podstawową usługą jest zakwaterowanie, natomiast śniadanie stanowi poboczne świadczenie, które nie jest celem samym w sobie, tylko służy lepszemu wyświadczeniu zasadniczej usługi. Ponadto standardy świadczenia usług hotelarskich, określone w powołanych przepisach, wskazują, iż na obiekty hotelarskie został nałożony wymóg podawania śniadań, co również potwierdza, iż wydawania śniadań nie można traktować jako odrębnego, niezależnego od usługi hotelowej świadczenia.

W przedstawionym zdarzeniu Spółka jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, nabywa usługę hoteli znajdujących się na terenie Polski, obejmującą zakwaterowanie i wyżywienie w postaci śniadania, od podmiotu niemieckiego nieposiadającego w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności i niezarejestrowanego w Polsce dla celów podatku od towarów i usług.


Aby prawidłowo rozliczyć nabywane przez Spółkę usługi obejmujące zakwaterowanie oraz wyżywienie należy określić dokładnie rodzaj usługi, miejsce jej świadczenia oraz podmiot zobowiązany do wykazania podatku VAT.


Co do zasady, zgodnie z art. 28b ust. 1 i 2 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n. 2. W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Ustawa przewiduje wyjątki od zasady ogólnej. I tak, w myśl art. 28e ustawy, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Powyższy przepis wymienia m.in. usługi zakwaterowania w hotelach. A zatem w świetle wcześniej analizowanych przepisów w zakresie turystyki, można przez to rozumieć usługę zakwaterowania wraz ze śniadaniem.

Z powyższego wynika, że miejscem świadczenia usługi hotelowej rozumianej jako usługa zakwaterowania wraz ze śniadaniem, nabywanej przez Wnioskodawcę, jest miejsce położenia hoteli, a więc w tym przypadku Polska. Powyższe wskazuje na obowiązek opodatkowania danej transakcji na terytorium Polski.

W związku z tym, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce, natomiast jego kontrahent niemiecki nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 15 ustawy jak również nie posiada siedziby oraz stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT jest Wnioskodawca. W tej sytuacji spełniona zostaje definicja importu usług, wskazana w art. 2 pkt 9 ustawy, zgodnie z którą przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Odpowiadając zatem na pytanie nr 1 wskazać należy, że Spółka powinna rozpoznać import usług z tytułu nabycia usługi hotelowej (rozumianej jako nabycie usługi zakwaterowania wraz ze śniadaniem) dla bezpośredniej korzyści turysty, w ramach kompleksowej usługi turystyki świadczonej w Polsce. Miejscem świadczenia takiej usługi będzie miejsce położenia nieruchomości (hotelu), określone na podstawie art. 28e ustawy.


Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, że zakup usługi nabywanej od podmiotu niemieckiego obejmującej zakwaterowanie wraz ze śniadaniem będzie stanowił dla Niej import usług, należało uznać za prawidłowe.


Odnosząc się do kwestii ustalenia prawidłowej stawki podatku VAT, wskazać trzeba, że zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Natomiast zgodnie z ust. 2 tego artykułu – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Jednakże stosownie do art. 146a ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r.:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, pod pozycją 163 wskazano sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 55 – usługi związane z zakwaterowaniem.


Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).


W zdarzeniu opisanym we wniosku przedmiotem nabycia jest usługa hoteli obejmująca zakwaterowanie i wyżywienie w postaci śniadania.


Ze wskazanych wyżej przepisów dotyczących hoteli wynika, że na każdy hotel (niezależnie od jego kategorii oznaczonej gwiazdkami) nałożony został wymóg podawania śniadań. Powyższe powoduje, że podawanie śniadania wraz z zakwaterowaniem w hotelu należy traktować jako jedną usługę zakwaterowania, o której mowa w poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy i stosować dla tej usługi jedną stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Nadmienić należy, że usługi zakwaterowania o symbolu PKWiU 55.1, w związku z nabyciem których Wnioskodawcy przysługuje prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 8%, znajdują się w poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy a nie jak Wnioskodawca wskazał w poz. 139 tego załącznika. Takie brzmienie załącznika zostało ustalone przez art. 1 pkt 17 lit. d ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.


Odpowiadając na pytanie nr 2 wskazać należy, że prawidłowym będzie zastosowanie przez Spółkę stawki VAT w wysokości 8% z tytułu importu usługi hotelowej rozumianej jako nabycie zakwaterowania wraz ze śniadaniem, dla bezpośredniej korzyści turysty.


Zatem w tej części stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.


Z wniosku wynika, że Spółka nabywa usługi hotelowe obejmujące zakwaterowanie i wyżywienie w postaci śniadania, w związku ze świadczeniem usług turystyki dla bezpośredniej korzyści turysty, a zatem do jej działalności zastosowanie znajdą procedury szczególne.


I tak, zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5.


Przez marżę, o której mowa w ust. 1, rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie (art. 119 ust. 2).


W myśl ust. 3 tego przepisu, przepis ust. 1 stosuje się bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, w przypadku gdy podatnik:

  1. działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;
  2. przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

Natomiast zgodnie z art. 119 ust. 4 ustawy, podatnikom, o których mowa w ust. 3, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty.


Odpowiadając na pytanie nr 3 wniosku, stwierdzić należy, że Spółce nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia usługi hotelowej obejmującej zakwaterowanie wraz ze śniadaniem.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związkiem z importem usług hoteli obejmującej zakwaterowanie wraz ze śniadaniem, należało uznać za prawidłowe.


Należy nadmienić, że z dniem 1 kwietnia 2013 r. brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 119 ust. 2 ustawy zostanie zmienione ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35). Powyższa zmiana pozostanie bez wpływu na przedmiotowe rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj