Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/4513-248/16/PK
z 4 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 29 marca 2016 r. (data wpływu 20 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w przedmiocie zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, w przedmiocie zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

We wniosku przedstawiono stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Spółka jest podmiotem zajmującym się produkcją oraz dystrybucją środków smarnych oraz innych wyrobów energetycznych, które nie są przeznaczone do celów opałowych ani napędowych. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem akcyzy, a także posiada zezwolenia na prowadzenie składów podatkowych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje szeregu czynności, w tym:

  1. dostarcza ze swoich składów podatkowych na terenie kraju - poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy - do podmiotu zużywającego wyroby wskazane w art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej, a więc wymienione w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, przeznaczone do celów innych niż opałowe jak również nieprzeznaczone jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych (dalej: „Wyroby z zał. nr 2”),
  2. dostarcza ze swoich składów podatkowych na terenie kraju - poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy - do podmiotu zużywającego wyroby wskazane w art. 89 ust. 2c ustawy akcyzowej, a więc niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych (dalej: „Wyroby z zał. nr 1”),
  3. dostarcza ze swoich składów podatkowych na terenie kraju - poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy - do podmiotu zużywającego wyroby akcyzowe zwolnione ze względu na przeznaczenie na podstawie § 6 pkt 2) rozporządzenia w/s zwolnień, tj. wyroby przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników (dalej: „Wyroby zwolnione”) w przypadku wskazanym w art. 32 ust. 3 pkt 1) ustawy akcyzowej,
  4. dostarcza ze swojego składu podatkowego na terenie kraju - wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyroby akcyzowe inne niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa - pozostające w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (dalej: „Wyroby w procedurze”) do innego podmiotu prowadzącego skład podatkowy na terenie kraju.

Sprzedaż przez Spółkę powyższych Wyrobów może być dokonywana do pośrednika handlowego nieposiadającego statusu podmiotu pośredniczącego ani statusu podmiotu zużywającego. W transakcji takiej może uczestniczyć więcej niż jeden pośrednik handlowy.

W przedstawionych schematach pośrednik handlowy nie uczestniczy w fizycznym obrocie danymi Wyrobami, gdyż są one przemieszczane:

  1. bezpośrednio ze składu podatkowego Spółki do podmiotu, który zużywa Wyroby z zał. nr 2 w ramach prowadzonej działalności do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy (dalej: „Podmiot, który zużywa Wyroby z zał. nr 2”) na podstawie dokumentu dostawy, w którym jako dane podmiotu odbierającego zostaną wskazane dane Podmiotu, który zużywa Wyroby z zał. nr 2;
  2. bezpośrednio ze składu podatkowego Spółki do podmiotu, który zużywa Wyroby z zał. nr 1 w ramach prowadzonej działalności do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy (dalej: „Podmiot, który zużywa Wyroby z zał. nr 1”) na podstawie faktury VAT;
  3. bezpośrednio ze składu podatkowego Spółki do podmiotu, który zużywa Wyroby zwolnione w ramach prowadzonej działalności do celów uprawniających do zastosowania zwolnienia ze względu na przeznaczenie (dalej: „Podmiot, który zużywa Wyroby zwolnione”) na podstawie dokumentu dostawy, w którym jako dane podmiotu odbierającego zostaną wskazane dane Podmiotu, który zużywa Wyroby zwolnione;
  4. bezpośrednio ze składu podatkowego Spółki do innego podmiotu prowadzącego skład podatkowy na terytorium, kraju (dalej: „Podmiot prowadzący skład podatkowy”) na podstawie dokumentu e-AD, w którym jako dane podmiotu odbierającego zostaną wskazane dane Podmiotu prowadzącego skład podatkowy.

Pośrednik handlowy, nabywający wyżej wymienione wyroby od Wnioskodawcy, dokonuje ich odsprzedaży do:

  1. Podmiotu, który zużywa Wyroby z zał. nr 2,
  2. Podmiotu, który zużywa Wyroby z zał. nr 1,
  3. Podmiotu, który zużywa Wyroby zwolnione,
  4. Podmiotu prowadzącego skład podatkowy,

-nie uzyskując przy tym na żadnym etapie omawianej transakcji fizycznego władztwa nad wyrobami, tj. podmiot ten nie magazynuje tych wyrobów i nie jest odpowiedzialny za ich transport. Pośrednik wystawia jedynie fakturę, w której jako sprzedawcę wskazuje siebie, natomiast jako odbiorcę odpowiednio jeden ze wskazanych wyżej Podmiotów.

W związku z ustawą nowelizującą ustawę akcyzową Spółka pragnie potwierdzić, iż wyroby akcyzowe w opisanych powyżej modelach transakcji będą nadal objęte odpowiednio zerową stawką akcyzy (pkt 1 i 2), zwolnieniem z akcyzy (pkt 3), procedurą zawieszenia poboru akcyzy (pkt 4)


W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy zgodnie z treścią art. 40 ust. 1 pkt 1) lit. b) ustawy akcyzowej do wskazanych Wyrobów w procedurze - sprzedawanych do pośrednika handlowego, który następnie odsprzedaje je do Podmiotu prowadzącego skład podatkowy, w sytuacji gdy pośrednik na żadnym etapie transakcji nie uzyskuje fizycznego władztwa nad tymi wyrobami, a przemieszczenie następuje bezpośrednio od Wnioskodawcy do innego składu podatkowego -stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy?

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z treścią art. 40 ust. 1 pkt 1) lit. b) [ustawa o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 752 ze zm.)] ustawy akcyzowej do wskazanych Wyrobów w procedurze - sprzedawanych do pośrednika handlowego, który następnie odsprzedaje je do Podmiotu prowadzącego skład podatkowy, w sytuacji gdy pośrednik na żadnym etapie transakcji nie uzyskuje fizycznego władztwa nad tymi wyrobami, a przemieszczenie następuje bezpośrednio od Wnioskodawcy do innego składu podatkowego - stosuje się procedurę zawieszenia akcyzy.

Art. 40 ust. 1 ustawy akcyzowej wskazuje wprost, w przypadku jakich czynności procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie na terytorium kraju. Zgodnie z treścią pkt 1) lit. b) ww. artykułu:

Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są (...) przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju (...)”.

Jak wynika z brzmienia przytoczonego przepisu w związku z innymi regulacjami akcyzowymi, aby móc zastosować dla danych wyrobów akcyzowych procedurę zawieszenia poboru akcyzy, konieczne jest, aby:

  1. były to wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyroby akcyzowe inne niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
  2. były one przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju.

Zdaniem Wnioskodawcy Wyroby w procedurze będące przedmiotem niniejszego wniosku spełniają wszystkie wskazane powyżej warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Wyroby te spełniają wymagania wskazane w pkt 1, jak również są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju.

Wątpliwości w przedstawionym stanie faktycznym może budzić spełnienie drugiego warunku, a więc przemieszczenia między składami podatkowymi na terytorium kraju, w sytuacji gdy wyroby te sprzedawane są najpierw do pośrednika handlowego, który następnie odsprzedaje je do innego podmiotu prowadzącego składu podatkowego.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że literalne brzmienie regulacji ustawy akcyzowej wskazuje, iż jedynie przemieszczenie, a więc fizyczne przesunięcie wyrobów akcyzowych musi odbywać się między składem podatkowym na terenie kraju a innym składem podatkowym na terenie kraju. Nieistotne jest natomiast, między jakimi oraz iloma podmiotami doszło do transakcji sprzedaży, w sytuacji gdy transakcji tej nie towarzyszy fizyczne przesunięcie wyrobów akcyzowych.

Zdaniem Spółki dla prawidłowego rozstrzygnięcia kwestii będącej przedmiotem niniejszego zapytania kluczowe znaczenie ma rozróżnienie pojęcia przemieszczenia od pojęcia sprzedaży, z którym nie zawsze wiąże się fizyczna dostawa towaru będącego przedmiotem transakcji sprzedaży.

Według Wnioskodawcy, sama transakcja sprzedaży wyrobów akcyzowych, której nie towarzyszy fizyczne dostarczenie wyrobów nie skutkuje żadnymi konsekwencjami na gruncie podatku akcyzowego. Należy bowiem zwrócić uwagę na fakt, iż wskazana przez ustawodawcę czynność „przemieszczenia” oderwana jest od transakcji handlowych i czynności w rozumieniu cywilnoprawnym. Fakt ten, w ocenie Spółki, wynika wprost z zakresu czynności wskazanych w ustawie akcyzowej jako podlegające opodatkowaniu akcyzą. Wśród czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym nie została bowiem wymieniona sprzedaż wyrobów akcyzowych. Tym samym sprzedaż jako taka nie jest czynnością istotną z punktu widzenia podatku akcyzowego.

Nie bez znaczenia jest więc, zdaniem Wnioskodawcy, okoliczność, że ustawodawca posłużył się terminem „przemieszczenia” wyrobów akcyzowych, które to pojęcie oznacza dokonanie fizycznego przesunięcia wyrobów od jednego podmiotu do drugiego. W tym bowiem przypadku fakt dostarczenia - fizycznego przekazania wyrobów na terenie kraju do magazynu niemającego statusu składu podatkowego, nie będzie uprawniać do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Jednocześnie, sama sprzedaż wyrobów w postaci transakcji handlowej, tj. przepływu faktur bez przepływu towarów, nie będzie rodziła takich skutków w akcyzie. Na mocy art. 41a ust. 1 i 2 ustawy akcyzowej przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczenia ich między składami podatkowymi na terytorium kraju zasadniczo rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego, a kończy się z chwilą odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający. W opisywanym stanie faktycznym, w transakcji z udziałem pośrednika handlowego bez faktycznego przemieszczenia wyrobów, nie zachodzi żadna z przesłanek zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy wymienionych w art. 42 ust. 1 ustawy akcyzowej, w szczególności wyroby akcyzowe nie są wyprowadzane ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w ramach dostawy towarów (sprzedaży), jak również podmiot prowadzący skład podatkowy nie wyprowadza wyrobów poza teren składu do innego magazynu nieposiadającego statusu składu podatkowego (pkt 1).

Zdaniem Spółki, niezależnie od ilości zawieranych transakcji handlowych niezwiązanych z fizycznym przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, wprowadzone warunki stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy zapewniają dostateczną ochronę przed zużyciem tych wyrobów bez uiszczenia podatku lub niezgodnie z przeznaczeniem, bowiem pośrednik handlowy nabywający wyroby akcyzowe w celu ich dalszej odsprzedaży nie stanie się w żadnym momencie faktycznym posiadaczem tych wyrobów, a wiec nie ma też możliwości ich zużyć lub zmienić ich przeznaczenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wyrobów pozostających w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, np. wyrobów akcyzowych pozostających w składzie podatkowym, transakcja ich sprzedaży niezwiązana z przemieszczeniem tych wyrobów (wyprowadzeniem poza skład podatkowy) nie będzie stanowiła zdarzenia skutkującego obowiązkiem podatkowym na gruncie akcyzy. W takim przypadku również, możliwa jest praktycznie nieograniczona ilość transakcji sprzedaży i odpowiednio zakupu wyrobów pozostających w składzie podatkowym (w procedurze zawieszenia) lub przemieszczanych pomiędzy składami podatkowymi na terytorium kraju bez obowiązku zapłaty akcyzy. Obowiązek zapłaty akcyzy pojawi się bowiem dopiero w momencie wyprowadzenia (fizycznego przemieszczenia) wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia.

Ponadto, Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż również brzmienie przepisów odnoszących się do pozostałych obowiązków wynikających z zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy wskazuje na fakt, iż odbiorca wyrobów akcyzowych nie musi być jednocześnie ich bezpośrednim nabywcą.

Jak bowiem wskazuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 listopada 2010 r. w sprawie informacji umieszczanych w Systemie oraz w e-AD (Dz. U. z dnia 6 grudnia 2010 r.), informacje o przemieszczeniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy do Systemu wprowadza podmiot odbierający wyroby akcyzowe, co oznacza, iż tożsamość osoby odbiorcy i nabywcy wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nie jest wymagana przez przepisy. Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe szczegóły techniczne odnoszące się do Systemu i dokumentu e-AD potwierdzają, że dla Spółki istotne jest fizyczne dostarczenie wyrobów do składu podatkowego na terenie kraju (Podmiotu prowadzącego skład podatkowy), przy czym podmiot ten nie musi stanowić jednocześnie bezpośredniego nabywcy wyrobów.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż taką interpretację przepisów ustawy o podatku akcyzowym uzasadnia również odniesienie do systemu obrotu wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie. Ustawa akcyzowa zwalnia bowiem od akcyzy niektóre wyroby akcyzowe po spełnieniu określonych warunków. Jednym z nich jest m.in. dostarczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub podmiotu pośredniczącego [ art. 32 ust. 3 pkt 1) i 2) ustawy akcyzowej]. W uzasadnieniu do projektu ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 października 2008 r. (uzasadnienie do rządowego projektu ustawy o podatku akcyzowym, druk sejmowy nr 1083, s. 25) ustawodawca wskazał wprost, że sprzedaż wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie do podmiotu zużywającego, nie będzie stanowiła zdarzenia wywołującego skutki podatkowe na gruncie akcyzy, pod warunkiem, że taka sprzedaż nie będzie wiązała się z fizycznym przemieszczeniem wyrobów; należy podkreślić, iż sprzedaż wyrobów innemu podmiotowi niż podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący, bez ich fizycznego przemieszczenia do tego innego podmiotu, nie będzie rodziła skutków podatkowych w akcyzie. Dopiero fizyczne przemieszczenie tych wyrobów do innego podmiotu niż podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący będzie skutkowało, w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - utratą zwolnienia (wyroby te są wyprowadzone ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy co skutkuje powstaniem zobowiązania podatkowego zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1), a w przypadku podmiotu pośredniczącego -powstaniem obowiązku podatkowego zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 2. Powyższe rozwiązania mają z jednej strony umożliwić obrót gospodarczy niniejszymi wyrobami akcyzowymi, a z drugiej strony zminimalizować ryzyko ewentualnych nieprawidłowości związanych ze zwolnieniem od akcyzy”.

Jak wiec wynika z przytoczonego powyżej uzasadnienia ustawodawca w sposób niebudzący wątpliwości rozróżnia transakcję sprzedaży od fizycznego przemieszczenia wyrobów wskazując, iż na gruncie akcyzy należy badać „ruch” wyrobów akcyzowych.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż sprzedaż wyrobów przez Wnioskodawcę do pośrednika, który fizycznie nie uczestniczy w łańcuchu dostaw nie powoduje zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy i nie prowadzi do powstania zobowiązania podatkowego.

Dodatkowo zdaniem Spółki, przyjęcie założenia, iż w obrocie handlowym wyrobami akcyzowymi pomiędzy składami podatkowymi na terenie kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nie może występować żaden pośrednik stanowiłoby istotne utrudnienie dla działalności gospodarczej, które byłoby jednocześnie nieuzasadnione w żaden sposób na gruncie systemu podatku akcyzowego.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy bez względu na ilość pośredników uczestniczących w transakcji sprzedaży Spółka ma prawo stosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy na podstawie art. 40 ust. 1 pkt 1) lit. b) ustawy akcyzowej, pod warunkiem, iż fizyczne przesunięcie wyrobów akcyzowych następuje do innego składu podatkowego na terenie kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto informuje się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku jako nr 1-3 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj