Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4512-287/16-3/JO
z 9 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki - przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2016 r. (data wpływu 11 kwietnia 2016 r.) uzupełnionym pismem Strony z dnia 21 kwietnia 2016 r. (data wpływu 25 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką podatku VAT w wysokości 8% świadczenia usług transportu lotniczego pasażerskiego nieregularnego w celach widokowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką podatku VAT w wysokości 8% świadczenia usług transportu lotniczego pasażerskiego nieregularnego w celach widokowych. Wniosek został uzupełniony pismem Strony z dnia 21 kwietnia 2016 r. (data wpływu 25 kwietnia 2016 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca, prowadzi działalność gospodarczą od 1 lutego 2002 r. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Ewidencja księgowa Spółki prowadzona jest w formie ksiąg rachunkowych. Od roku 2008 jednym z rodzajów działalności Spółki jest prowadzenie działalności lotniczej w wyodrębnionej jednostce organizacyjnej w formie Oddziału.


Działalność lotnicza prowadzona przez Spółkę w formie Oddziału, opiera się na przepisach ustawy Prawo lotnicze oraz uzupełniających rozporządzeń Ministra właściwego do spraw transportu, które nakładają konieczność posiadania wymagalnych wpisów do stosownych ewidencji i uzyskania odpowiednich certyfikatów. Spółka takie wpisy i certyfikaty posiada. Obejmują one:

  • Wpis lądowiska do rejestru lądowisk
  • Certyfikat ATO -Zatwierdzona Organizacja Szkolenia Lotniczego
  • Certyfikat CAMO - Organizacja zarządzania ciągłą zdatnością do lotu samolotów
  • Certyfikat AOC - Certyfikat przewoźnika lotniczego
  • Certyfikat AMO - Organizacja obsługowa.

Certyfikat Przewoźnika Lotniczego (AOC) upoważnia do operacji typu: „Zarobkowy przewóz lotniczy (CAT) pasażerski”. W ramach certyfikatu firma prowadzi poza rozkładowe (nieregularne) przewozy lotnicze pasażerskie. Spółka będzie świadczyć usługi polegające na transporcie lotniczym pasażerskim nieregularnym w celach widokowych. Odbiorcy usług to osoby fizyczne bądź klienci instytucjonalni nabywający możliwość transportu swoich pracowników, klientów. Przewozy lotnicze pasażerów odbywają się na podstawie biletu lotniczego uprawniającego do wykonania lotu.

Samoloty użytkowane przez spółkę do świadczenia usługi to statki powietrzne w klasie A: samoloty, w kategorii: K1 Podstawowej, podkategorii: A3.1 Lekkiej Normalnej (do 5 700 kg) - zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych, tabela nr 1. Wykaz klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych oraz ich oznaczeń. Samoloty stanowią środek transportu lotniczego pasażerskiego.

Załogę samolotu stanowi pilot z odpowiednimi uprawnieniami - posiadający minimum licencję pilota zawodowego (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 września 2013 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego).

W uzupełnieniu z dnia 21 kwietnia 2016 r. Wnioskodawca informuje, iż ww. usługa mieści się w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU 51.10.15.0 „Transport lotniczy nieregularny pasażerski w celach widokowych” Sklasyfikowanie usługi przez Wnioskodawcę zostało potwierdzone przez Urząd Statystyczny w Łodzi.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca, posiadając certyfikat AOC - przewoźnika lotniczego, świadcząc usługi polegające na transporcie lotniczym pasażerskim nieregularnym w celach widokowych będzie stosował prawidłową stawkę podatku VAT 8% dla tych usług - zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.)?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Spółka posiada certyfikat Przewoźnika Lotniczego (AOC) upoważniający do operacji typu: „Zarobkowy przewóz lotniczy (CAT) pasażerski”. Jest ujęta w wykazie posiadaczy certyfikatu przewoźnika lotniczego AOC prowadzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Zgodnie z ustawą Prawo Lotnicze z 3 lipca 2002 r. rozdział I art. 2 punkt 13 „przewozem lotniczym jest lot lub seria lotów, w których przewozi się pasażerów, towary, bagaż lub pocztę, za wynagrodzeniem, w tym na podstawie umowy o czasowym oddaniu statku powietrznego do używania”. Spółka planuje wykonywać usługi transportu lotniczego pasażerskiego - przewóz lotniczy pozarozkładowy w celach widokowych. Zgodnie z przepisami ustawy Prawo Lotnicze rozdział I art. 2 punkt 14 „regularnym przewozem lotniczym jest przewóz lotniczy, jeżeli w każdym locie miejsca w statkach powietrznych przeznaczone do przewozu pasażerów, bagażu, towarów lub poczty są publicznie oferowane do nabycia, a przewóz jest wykonywany między tymi samymi punktami według opublikowanego rozkładu lotów albo w stałych odstępach czasu lub z częstotliwością wskazującą na regularność lotów”.


Przewozem nieregularnym jest zaś każdy inny przewóz lotniczy.


W ramach certyfikatu firma będzie prowadzić pozarozkładowe (nieregularne) przewozy lotnicze pasażerskie. Spółka będzie świadczyć usługi polegające na transporcie lotniczym pasażerskim nieregularnym w celach widokowych. Przewozy lotnicze pasażerów będą odbywać się na podstawie biletu lotniczego uprawniającego do wykonania lotu.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych zgodnie z Tabelą nr 1. Wykaz klas, kategorii i pod kategorii statków powietrznych oraz ich oznaczeń samoloty użytkowane przez Spółkę w ramach certyfikatu Przewoźnika Lotniczego, to statki powietrzne w klasie A samoloty, w kategorii KI Podstawowej, podkategorii A3.1 Lekkiej Normalnej (do 5 700 kg)


Samoloty stanowią środek transportu lotniczego pasażerskiego.


Załogę samolotu stanowi pilot z odpowiednimi uprawnieniami - posiadający minimum licencję pilota zawodowego (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 września 2013 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego).


Wobec powyższego Spółka stoi na stanowisku iż zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) oraz załącznikiem numer 3 do ustawy pozycja 161 usługi polegające na transporcie lotniczym pasażerskim nieregularnym w celach widokowych są opodatkowane stawką podatku 8%.


Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie przez Ministra Finansów, że zaprezentowane wyżej stanowisko Wnioskodawcy w kontekście zadanych pytań jest prawidłowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych w niektórych przypadkach odwołują się do grupowań PKWiU. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Na mocy art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.


Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.


W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku VAT.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r. – 8%), pod pozycją 161 został wymieniony „Transport lotniczy pasażerski – wyłącznie przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie i pozarozkładowe pasażerskie” – PKWiU ex 51.10.1.


Zgodnie z wyjaśnieniem zawartym w art. 2 pkt 30 ustawy, przez oznaczenie „PKWiU ex” rozumie się zakres wyrobów i usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.


Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Od roku 2008 jednym z rodzajów działalności Spółki jest prowadzenie działalności lotniczej w wyodrębnionej jednostce organizacyjnej w formie Oddziału. Działalność lotnicza prowadzona przez Spółkę w formie Oddziału, opiera się na przepisach ustawy Prawo lotnicze oraz uzupełniających rozporządzeń Ministra właściwego do spraw transportu, które nakładają konieczność posiadania wymagalnych wpisów do stosownych ewidencji i uzyskania odpowiednich certyfikatów. Spółka takie wpisy i certyfikaty posiada. Obejmują one:

  • Wpis lądowiska do rejestru lądowisk
  • Certyfikat ATO -Zatwierdzona Organizacja Szkolenia Lotniczego
  • Certyfikat CAMO - Organizacja zarządzania ciągłą zdatnością do lotu samolotów
  • Certyfikat AOC - Certyfikat przewoźnika lotniczego
  • Certyfikat AMO - Organizacja obsługowa.

Certyfikat Przewoźnika Lotniczego (AOC) upoważnia do operacji typu: „Zarobkowy przewóz lotniczy (CAT) pasażerski”. W ramach certyfikatu firma prowadzi poza rozkładowe (nieregularne) przewozy lotnicze pasażerskie. Spółka będzie świadczyć usługi polegające na transporcie lotniczym pasażerskim nieregularnym w celach widokowych. Odbiorcy usług to osoby fizyczne bądź klienci instytucjonalni nabywający możliwość transportu swoich pracowników, klientów. Przewozy lotnicze pasażerów odbywają się na podstawie biletu lotniczego uprawniającego do wykonania lotu.

Wnioskodawca informuje, że ww. usługa mieści się w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU 51.10.15.0 „Transport lotniczy nieregularny pasażerski w celach widokowych” Sklasyfikowanie usługi przez Wnioskodawcę zostało potwierdzone przez Urząd Statystyczny w Łodzi.

Mając na uwadze opis sprawy należy stwierdzić, że do usług polegających na transporcie lotniczym pasażerskim nieregularnym w celach widokowych będzie miała zastosowanie obniżona stawka podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, bowiem usługi te mieszczą się w grupowaniu 51.10.15.0 wymienionym w załączniku nr 3 do ustawy o VAT.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj