Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-492/09-2/ER
z 20 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, się stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28.07.2009r. (data wpływu 31.07.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 31.07.2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodu.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie organizowania na zamówienie, w systemie przedpłaconym, różnego rodzaju prezentów w formie przeżyć wybieranych z listy ofert przeżyć zamieszczonej na stronie internetowej Spółki - lub po zakupie znaków legitymacyjnych w sklepach sieci dystrybutorskich. Spółka zorganizowała specjalne centrum obsługi do realizacji usług. Klient zamawiający konkretny prezent zawiera umowę ze Spółką, która działa we własnym imieniu i na rachunek własny, co jasno wynika z regulaminu. Zasady korzystania z usług Spółki opisane są w treści Regulaminu znajdującego się na stronie serwisu . W chwili obecnej potwierdzeniem zamówienia prezentu jest voucher - dokument uprawniający jego okaziciela (osobę obdarowaną) do otrzymania prezentu określonego w tym dokumencie.


Można także wybrać specjalny kupon (zwany Gift Card), a osoba, która go otrzyma sama wybierze sobie prezent z serwisu, tj. wymieni kupon na wybrany przez siebie voucher, który z kolei uprawniać będzie do realizacji wybranego prezentu.


Spółka zamierza teraz wprowadzić na rynek nowy produkt, także w systemie przedpłaconym. Tym nowym produktem będzie Pakiet - zbiór co najmniej dwóch prezentów, z których obdarowany może wybrać tylko jeden prezent. Pakiet będzie określał termin, w ciągu którego można będzie dokonać wyboru prezentu i zrealizować go. Cena dla Pakietów będzie określona jako cena jednostkowa za cały Pakiet, z tym, że zrealizowany może być tylko jeden prezent ze znajdujących się w Pakiecie. Spółka pobierać będzie przedpłatę, w wysokości 100% wartości Pakietu, przy jego wydaniu. Klient dokona wyboru jednego prezentu ze wszystkich, które zawiera Pakiet. Dokonanie takiego wyboru w czasie procesu rezerwacji oznaczać będzie, że klient straci możliwość zrealizowania pozostałych prezentów, jakie zawierał Pakiet. Po dokonaniu wyboru prezentu, dalsza realizacja od momentu rezerwacji aż do wykonania, odbywać się będzie na zasadach ogólnych wynikających z Regulaminu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy zapłaty otrzymane przez Spółkę za Pakiety, nabywane bezpośrednio od Spółki lub za pośrednictwem sieci dystrybutorów, można traktować jako zaliczki na poczet przyszłych usług i rozpoznawać przychód w podatku dochodowym dopiero albo w momencie realizacji usługi (prezentu) objętego Pakietem albo w momencie upływu terminów do jego realizacji?


Zdaniem wnioskodawcy.


Zdaniem Spółki, zapłaty otrzymywane przez Spółkę za Pakiety można traktować jako zaliczki na poczet przyszłych usług i rozpoznawać przychód w podatku dochodowym dopiero albo w momencie realizacji jednej z usług (prezentu) objętej Pakietem albo w momencie upływu terminów do jego realizacji.

Pakiety pełnią funkcję znaków legitymacyjnych, uprawniających okaziciela do ich wymiany na oferowane usługi. W momencie ich wydania i otrzymania w zamian określonej sumy pieniężnej Spółka otrzymuje wpłatę na poczet usług, które dopiero będą miały miejsce w przyszłości (tj. w chwili wymiany na usługę). Otrzymane w zamian za nie pieniądze są przedpłatą na poczet ceny przyszłej transakcji. Sam Pakiet nie jest towarem ani prawem majątkowym, a zatem ich sprzedaż nie powoduje powstania przychodu do opodatkowania, ale stanowi znak legitymacyjny, który uprawnia jego posiadacza do odbioru usługi. W konsekwencji przychód powinien być rozpoznany dopiero przy ich wymianie na usług, a jeżeli do takiej wymiany w ogóle nie dojdzie - w dacie upływu terminu do realizacji usługi. Zgodnie z art. 12 ust 3a tej ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  • wystawienia faktury albo
  • uregulowania należności.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną, wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Przepis ten ma charakter szczególny, modyfikujący treść; norm generalnych, odnoszących się do momentu rozliczania przychodów.

Cytowany przepis operuje pojęciem ,wpłaty". Ustawa nie zawiera jego definicji. Powinniśmy zatem odnieść się do słownikowego znaczenia tego pojęcia. Używając tego słowa, rozumiemy przez to jakiś przepływ pieniężny. Nie ma wątpliwości, iż za ,wpłatę na poczet usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych" uznać można takie świadczenia jak: zaliczka, zadatek, przedpłata. Pojęcia te odnoszą się do płatności na poczet usług, których wykonanie jest odroczone w czasie i dopiero po realizacji łączącej strony umowy występuje przychód podlegający opodatkowaniu. Oznacza to, że jeśli otrzymaną wpłatę zakwalifikujemy jako przedpłatę, nie powinniśmy zaliczać jej do przychodów podatkowych w miesiącu jej otrzymania. Stanie się ona takim przychodem dopiero w momencie, gdy przedpłata nabierze charakteru właściwego wynagrodzenia. Treść Regulaminu normującego zasady korzystania z usług Spółki posługuje się pojęciem "przedpłata" na określenie płatności na rzecz Spółki dokonywanych przed realizacja, prezentu.

Przepis VIII.4 Regulaminu stanowi, iż w przypadku niezrealizowania prezentu lub opóźnienia realizacji prezentu z winy Spółki, dłużej niż o 7 dni, licząc od dnia ustalonego przez obdarowanego w centrum rezerwacji, jako dzień realizacji prezentu, zobowiązuje się ona do zapłaty na rzecz klienta sumy dwukrotnie wyższej niż otrzymana przedpłata. Z kolei art. 394 § 1 Kodeksu cywilnego mówi, iż z braku odmiennego zastrzeżenia umownego albo zwyczaju zadatek dany przy zawarciu umowy ma to znaczenie, że w razie niewykonania umowy przez jedną ze stron druga strona może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić i otrzymany zadatek zachować, a jeżeli sama go dala, może żądać sumy dwukrotnie wyższej. Tak więc charakter prawny przedmiotowej przedpłaty odpowiada zadatkowi określonemu w kodeksie cywilnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj