Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/4512-356/16/RH
z 23 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2016 r. (data wpływu 16 maja 2016 r.), uzupełnionym w dniu 16 czerwca 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 maja 2016 r. został złożony, uzupełniony w dniu 16 czerwca 2016 r., ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu nr ….. pod nazwą Z. …….. pod adresem: ….. w B., ul. ……. w B., ul. ……. w O., K. ul. …… gmina O. oraz ul. …… w M.. Zakład wpisany jest do Rejestru Zakładów Opieki Zdrowotnej prowadzonego przez Wojewodę …… pod numerem ……. jako Ośrodek Zdrowia … i ….

W art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy od podatku towarów i usług postanowiono, że zwalnia się od podatku usługi w zakresie usług opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawy towarów i świadczeniu usług ściśle z tymi usługami związanymi. Objęte zwolnieniem od VAT są wymienione w art. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej, świadczenia zdrowotne, którymi są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania w szczególności związane z:


  1. badaniem i poradą lekarską,
  2. leczeniem,
  3. badaniem i terapią psychologiczną,
  4. rehabilitacją leczniczą,
  5. opieką nad kobietą ciężarną i jej płodem, porodem, połogiem oraz nad noworodkiem,
  6. badaniem diagnostycznym, w tym z analityką medyczną,
  7. pielęgnacją chorych,
  8. pielęgnacją niepełnosprawnych i opieką nad nimi,
  9. opieką paliatywno-hospicyjną,
  10. orzekaniem i opiniowaniem o stanie zdrowia,
  11. zapobieganiem powstaniu urazów i chorób poprzez działania profilaktyczne oraz szczepienia ochronne,
  12. czynnościami technicznymi z zakresu protetyki i ortodoncji,
  13. czynnościami z zakresu zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze


W chwili obecnej Wnioskodawca realizuje inwestycję polegającą na wyposażeniu NZOZ w narzędzia i usługi wykorzystujące najnowsze rozwiązania w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych, w celu poprawy jakości świadczonych usług zdrowotnych w zakresie obsługi pacjentów, podmiotów zewnętrznych oraz związanych z funkcjonowaniem Zakładu. W ramach projektu planuje zakup sprzętu komputerowego oraz świadczenie usług publicznych udostępnionych on-line, a w 2016 roku projekt będzie dotyczył prac remontowo- budowlanych w zakresie kompleksowej termomodernizacji obiektu w B., związanych z poprawą właściwości energetycznych budynku. Dodatkowym elementem będzie wprowadzenie rozwiązań z zakresu odnawialnych źródeł energii (OZE) w formie instalacji paneli fotowoltaicznych. W efekcie projekt przyczyni się do rozwoju polityki zrównoważonego rozwoju w postaci wzrostu efektywności energetycznej budynku oraz ograniczenia emisji substancji szkodliwych do środowiska, dzięki wykorzystaniu OZE. Inwestycje te są współfinansowane dotacją z Unii Europejskiej. Po ich zakończeniu budynki te będą służyć wyłącznie do działalności zwolnionej z VAT. W ocenie Wnioskodawcy nie ma podstaw prawnych do odliczania podatku naliczanego wykazanego na fakturach.

Tytuł roboczy przedmiotowego projektu brzmi: „……..:.. ………… ……”. Projekt będzie polegał na wyposażeniu NZOZ w narzędzia i usługi wykorzystujące najnowsze rozwiązania w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych, w celu poprawy jakości świadczonych usług zdrowotnych w zakresie obsługi pacjentów, podmiotów zewnętrznych oraz związanych z funkcjonowaniem Zakładu. Wniosek aplikacyjny (projekt) będzie składany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, Oś III, Działanie 3.2 E-zdrowie. Źródła finansowania projektu to środki własne NZOZ oraz środki przyznane z Regionalnego Programu Operacyjnego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wykonując usługi zwolnione od podatku VAT Wnioskodawca ma prawo do odliczenia i zwrotu podatku naliczanego wynikającego z faktur na zakup materiałów budowlanych i usług oraz wyposażenia medycznego i sprzętu komputerowego?


Zdaniem Wnioskodawcy, istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczanego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczanego z czynnościami opodatkowanymi.


W art. 86 ust. 1 ustawy o VAT określając tę zasadę wskazano, że podatek naliczony podlega odliczeniu w zakresie, w jakim towary i usługi, z których nabyciem naliczono ten podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Chodzi w tym przypadku o czynności opodatkowane VAT, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1, tzn. czynnościami tym są


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


To do realizacji tych czynności mają być wykorzystywane towary i usługi, od których podatek naliczony może zostać odliczony od podatku należnego, przy czym ustawodawcy w przypadku tym chodzi o czynności opodatkowane sensu stricto, tzn. takie, które generują podatek należny, a nie takie, które należą do kategorii czynności opodatkowanych, lecz w konkretnych warunkach korzystają ze zwolnienia od tego podatku.

Wskazana zatem zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczanego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponieważ Wnioskodawca wykonuje czynności wyłącznie zwolnione od podatku VAT i nie wykazuje podatku należnego, uważa że nie może odliczyć podatku VAT z faktur dokumentujących realizowane inwestycje.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016, poz. 710). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru i usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż – jak przedstawiono w opisie stanu faktycznego – towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu służą wyłącznie sprzedaży zwolnionej. W konsekwencji Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani do zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacji nie rozstrzyga kwestii prawidłowości zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj