Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/4512-377/16-4/IGo
z 27 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2016 r. (data wpływu 11 maja 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 czerwca 2016 r. (data wpływu 17 czerwca 2016 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 10 czerwca 2016 r. (skutecznie doręczone w dniu 10 czerwca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług świadczonych na rzecz funduszu inwestycyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 maja 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług świadczonych na rzecz funduszu inwestycyjnego. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 15 czerwca 2016 r., złożonym w dniu 15 czerwca 2016 r. (data wpływu 17 czerwca 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 10 czerwca 2016 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka Maltańska (Limited Liability Company odpowiednik spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) („Wnioskodawca”, „Spółka Maltańska”) jest zarejestrowana w maltańskim rejestrze spółek zgodnie z obowiązującym na Malcie prawem oraz prowadzi działalność na terytorium Malty poprzez usytuowane tam biuro. Siedzibą Spółki jest miejscowość położona na Malcie. Miejscem faktycznego zarządu Spółki Maltańskiej, w którym podejmowane są najważniejsze decyzje w sprawach zarządzania Spółką Maltańską jako całością, jest i będzie terytorium Malty. Na terytorium Polski Wnioskodawca nie posiada także siedziby ani biura zarządu.


Spółka Maltańska posiada i będzie posiadała status maltańskiego rezydenta podatkowego i podlega opodatkowaniu na Malcie od całości swoich dochodów.


Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług doradczych, usług zarządzania inwestycjami, inwestycjami portfelowymi, zarządzanie przedsiębiorstwami w celu świadczenia usług doradczych w zakresie inwestycji na całym świecie, posiadanie udziałów, inwestycji portfelowych, inwestycji w organach spółek o działaniach podobnych lub pomocniczych do tych wykonywanych przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca planuje rozpocząć świadczenie usług zarządzania funduszem inwestycyjnym zamkniętym (FIZ, „Fundusz”) działającym na mocy Ustawy o funduszach inwestycyjnych [ustawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 157 ze zm. - „Ustawa o funduszach inwestycyjnych”)]. Spółka Maltańska planuje zawrzeć szczegółową umowę z funduszem inwestycyjnym mającym siedzibę w Polsce.


Zakres usług Wnioskodawcy na rzecz Funduszu inwestycyjnego z siedzibą w Polsce obejmowałby, w szczególności:

  • usługi zarządzania Funduszem na mocy Ustawy o funduszach inwestycyjnych;
  • usługi zarządzania portfelem inwestycyjnym Funduszu inwestycyjnego;
  • usługi zarządzania aktywami Funduszu;
  • administrowania posiadanymi aktywami Funduszu;
  • usługi doradztwa w zakresie zarządzania portfelem funduszu inwestycyjnego (m.in. analiza polityki inwestycyjnej Funduszu, opracowywanie projektów inwestycyjnych dotyczących aktywów Funduszu, opracowywanie strategii inwestycyjnych dotyczących lokowania aktywów Funduszu).


Świadczone usługi przez Wnioskodawcę na rzecz Funduszu służą skutecznemu i efektywnemu zarządzaniu Funduszem.


W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca podaje, że zakres świadczonych przez niego usług obejmuje:


  1. Usługi zarządzania Funduszem na mocy Ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Usługi zarządzania Funduszem na mocy Ustawy o funduszach inwestycyjnych obejmują usługi świadczone na podstawie umowy zawartej z Towarzystwem Funduszy Inwestycyjnych na podstawie art. 46 ust. 3 Ustawy o funduszach inwestycyjnych.


Fundusz inwestycyjny Zamknięty będzie lokował bezpośrednio lub pośrednio w instrumenty finansowe, udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, wierzytelności oraz waluty obce opisane w statucie Funduszu, w tym pakiety akcji lub udziały spółek posiadających potencjał do restrukturyzacji, rozwoju lub ekspansji, głównie mających siedzibę lub prowadzących działalność głównie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej za wyjątkiem spółek nieosiągających jeszcze przychodu, a także poprzez nabywanie wierzytelności podmiotów, których papiery wartościowe lub udziały zamierza nabyć Fundusz lub względem których ma zamiar uzyskać tytuł do otrzymania wartości ekonomicznej (prawa majątkowego), przypadającej na te papiery wartościowe lub udziały.

Zawarcie umowy będzie miało na celu wykorzystanie doświadczenia i kompetencji zarządzającego (Wnioskodawcy) w zakresie zarządzania aktywami Funduszu w celu jak najefektywniejszej realizacji polityki inwestycyjnej Funduszu i realizacji celu inwestycyjnego Funduszu z korzyścią dla uczestników Funduszu.


Usługi zarządzania Funduszem obejmują głównie usługi zarządzania portfelem inwestycyjnym Funduszu inwestycyjnego.


  1. Usługi zarządzania portfelem inwestycyjnym Funduszu inwestycyjnego.

Wnioskodawca jako zarządzający będzie posiadał zdolności organizacyjne w zakresie zarządzania portfelem inwestycyjnym Funduszu, w skład którego będą wchodzić lokaty Funduszu.


Lokata Funduszu oznaczać będzie lokatę Funduszu w instrumenty finansowe, wierzytelności, udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością lub walutę obcą, a także zaciągnięta przez Fundusz pożyczka, kredyt lub emisja obligacji, oraz udzielona przez Fundusz pożyczka, poręczenia lub gwarancja, dokonywana zgodnie ze statutem i ustawą, której realizacja, w tym w szczególności w zakresie jej nabycia lub zbycia, zostanie powierzona zarządzającemu (Wnioskodawcy) w ramach zarządzania portfelem inwestycyjnym.


Wnioskodawca planuje zawrzeć umowę z Towarzystwem Funduszy Inwestycyjnych, na mocy której będzie świadczył następujące usługi, w szczególności polegające na:

  1. negocjowaniu warunków i zawieraniu w imieniu Funduszu umów związanych z nabywaniem i zbywaniem aktywów wchodzących w skład portfela inwestycyjnego;
  2. badaniu, analizowaniu, ustalaniu i negocjowaniu warunków potencjalnych lokat jak również ocenianiu, kontrolowaniu, wykonywaniu praw głosu, doradzaniu w zakresie możliwości zbycia, wykonywaniu lokat i rozporządzaniu oraz innych czynnościach w odniesieniu do portfela inwestycyjnego;
  3. przeprowadzeniu analizy rynku i dokonywaniu wyboru aktywów, które mogą być potencjalnymi lokatami, w zakresie, w jakim spełniają one kryteria doboru lokat zgodnie ze statutem Funduszu, zgodnie z celem inwestycyjnym Funduszu i innymi zasadami i ograniczeniami dotyczącymi inwestycji z aktywów Funduszu określonymi w statucie Funduszu;
  4. przeprowadzeniu analizy ekonomicznej i zapewnieniu przeprowadzenia wszelkich innych analiz (w tym w szczególności analizy prawnej) dotyczącej każdej lokaty, udziałów kapitałowych lub innych praw majątkowych (analiza due diligence), bezpośrednio lub za pośrednictwem doradców;
  5. negocjowaniu warunków i podpisywanie w imieniu Funduszu umów z innymi podmiotami;
  6. wykonaniu wszelkich czynności faktycznych i prawnych związanych z nabyciem praw majątkowych w ramach portfela inwestycyjnego;
  7. obsłudze procesu podwyższenia wartości inwestycji objętych portfelem inwestycyjnym obejmującego w szczególności:
    1. udzielenie wsparcia strategicznego i operacyjnego na rzecz spółek;
    2. wykonywanie nadzoru właścicielskiego nad działalnością spółek oraz
    3. budowanie relacji strategicznych;
  8. opracowywaniu i wdrażaniu procedur zakończenia przez fundusz lokaty w ramach portfela inwestycyjnego, obejmujące:
    1. wybór i rekomendowanie podmiotów, które mogą nabyć aktywa wchodzące w skład portfela inwestycyjnego;
    2. negocjowanie warunków i podpisywanie w imieniu Funduszu umów sprzedaży lokat wchodzących w skład portfela inwestycyjnego;
  9. wyborze doradców, na każdym etapie procesu inwestycyjnego oraz w niezbędnym zakresie, oraz współpracy z doradcami;
  10. tworzeniu w imieniu Funduszu spółek kapitałowych lub spółek komandytowo-akcyjnych, w których Fundusz będzie akcjonariuszem;
  11. przyjmowaniu w imieniu Funduszu oświadczeń woli związanych z lokatami;
  12. wykonywaniu w imieniu Funduszu wszelkich praw wynikających z lokat (takich jak prawa głosu związane z udziałami lub akcjami);
  13. wykonywaniu wszelkich innych czynności, które mogą być niezbędne lub odpowiednie w celu zarządzania portfelem inwestycyjnym;
  14. współpracy z Towarzystwem w zakresie dokonywania wycen portfela inwestycyjnego Funduszu w okresach zgodnych z obowiązującymi przepisami prawa oraz postanowieniami statutu.

  1. Usługi zarządzania aktywami Funduszu.

Portfel inwestycyjny Funduszu którym zarządzałby Wnioskodawca w sposób wskazany powyżej obejmuje wszystkie aktywa Funduszu.


Aktywa zgodnie ze statutem Funduszu obejmować będą mienie Funduszu obejmujące środki z tytułu wpłat uczestników, nabyte instrumenty finansowe i dochody wynikające z takich instrumentów finansowych.


Jak zostało wskazane powyżej, Wnioskodawca będzie świadczył następujące usługi zarządzania aktywami Funduszu, w szczególności polegające na:

  • negocjowaniu warunków i zawieraniu w imieniu Funduszu umów związanych z nabywaniem i zbywaniem aktywów wchodzących w skład portfela inwestycyjnego;
  • rekomendowaniu podmiotów, które mogą nabyć aktywa wchodzące w skład portfela inwestycyjnego;
  • przeprowadzeniu analizy rynku i dokonywaniu wyboru aktywów, które mogą być potencjalnymi lokatami.


  1. Administrowania posiadanymi aktywami Funduszu.

Administrowanie posiadanymi aktywami Funduszu obejmować będzie w szczególności:

  1. opracowanie koncepcji oraz założeń biznesowych Funduszu;
  2. bieżącej administracji Funduszem na zasadach określonych w umowie oraz statucie;
  3. przekazywaniu Towarzystwu oraz podmiotowi, z którym Towarzystwo zawarło umowę o świadczenie usług księgowych wszelkich informacji niezbędnych do prowadzenia ewidencji transakcji zawartych w imieniu Funduszu;
  4. dostarczanie Towarzystwu informacji dotyczących lokat niezbędnych do sporządzania przez Towarzystwo raportów i ogłoszeń wymaganych przepisami prawa, a także podejmowaniu innych czynności niezbędnych dla zapewnienia należytego i terminowego wypełnienia przez Towarzystwo lub Fundusz obowiązków informacyjnych względem organów administracji publicznej oraz podmiotów rynku kapitałowego w tym w szczególności, KNF, jak również uczestników Funduszu, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz postanowieniami statutu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz funduszu inwestycyjnego w Polsce dotyczące w szczególności zarządzania Funduszem na mocy Ustawy o funduszach inwestycyjnych, zarządzania portfelem inwestycyjnym Funduszu inwestycyjnego, należy uznać za usługi podlegające zwolnieniu z podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, usługa świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz Funduszu jest usługą zarządzania funduszami inwestycyjnymi, portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych korzystającą ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) oraz lit. b) Ustawy o VAT.

Przedmiotowe usługi są niezbędne i ściśle związane z prowadzeniem funduszu inwestycyjnego, utworzonego i działającego na podstawie przepisów Ustawy o funduszach inwestycyjnych. Wymienione czynności mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT.


  1. Zakres zwolnienia w ustawie o VAT

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) Ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych.


Zakres zwolnienia usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi reguluje art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT. Zgodnie z nim zwalnia się od podatku usługi zarządzania:

  1. funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych;
  2. portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych, o których mowa w lit. a, lub ich częścią;
  3. ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej;
  4. otwartymi funduszami emerytalnymi oraz dobrowolnymi funduszami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, a także Funduszem Gwarancyjnym utworzonym na podstawie tych przepisów;
  5. pracowniczymi programami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych;
  6. obowiązkowym systemem rekompensat oraz funduszem rozliczeniowym utworzonymi na podstawie przepisów prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a także innymi środkami i funduszami, które są gromadzone lub tworzone w celu zabezpieczenia prawidłowego rozliczenia transakcji zawartych w obrocie na rynku regulowanym w rozumieniu tych przepisów albo w obrocie na giełdach towarowych w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, przez partnera centralnego, agenta rozrachunkowego lub izbę rozliczeniową w rozumieniu przepisów o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami.

Ponadto na mocy art. 43 ust. 15 Ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 12 nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT znajdzie zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy usługi zarządzania dotyczą portfeli inwestycyjnych, lub ich części, funduszy inwestycyjnych, o których mowa w Ustawie o funduszach inwestycyjnych.


Na gruncie obowiązujących przepisów katalog czynności zarządzania funduszem ma charakter otwarty.


  1. Fundusze inwestycyjne na gruncie Ustawy o funduszach inwestycyjnych

Fundusze inwestycyjne są osobami prawnymi, których działalność regulowana jest Ustawą o funduszach inwestycyjnych.


Zgodnie z Ustawą o funduszach inwestycyjnych fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe. Fundusz inwestycyjny prowadzi działalność, ze szczególnym uwzględnieniem interesu uczestników, przestrzegając zasad ograniczania ryzyka inwestycyjnego określonych w ustawie.


Fundusz inwestycyjny może być utworzony wyłącznie przez towarzystwo. Towarzystwo tworzy fundusz inwestycyjny, zarządza nim i reprezentuje fundusz w stosunkach z osobami trzecimi. Towarzystwo może utworzyć więcej niż jeden fundusz inwestycyjny. Fundusz inwestycyjny może być utworzony jako:

  1. fundusz inwestycyjny otwarty;
  2. specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty;
  3. fundusz inwestycyjny zamknięty.

Przedmiotem działalności towarzystwa jest wyłącznie tworzenie funduszy inwestycyjnych lub funduszy zagranicznych i zarządzanie nimi, w tym pośrednictwo w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa, reprezentowanie ich wobec osób trzecich oraz zarządzanie zbiorczym portfelem papierów wartościowych.


Towarzystwo może, w drodze umowy zawartej w formie pisemnej, powierzyć przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy zagranicznemu wykonywanie czynności związanych z działalnością prowadzoną przez to towarzystwo.


W myśl art. 46 ust. 3 Ustawy o funduszach, inwestycyjnych, Towarzystwo zarządzające funduszem inwestycyjnym, o którym mowa w art. 196, może również, na podstawie umowy, zlecić zarządzanie portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią wyspecjalizowanym podmiotom innym niż podmioty, o których mowa w ust. 1, o ile podmioty te lub osoby kierujące ich działalnością posiadają doświadczenie w tym zakresie. Z powyższych przepisów wynika, że Towarzystwo zarządzające funduszem inwestycyjnym może zlecić zarządzanie portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią podmiotom działającym bez odpowiedniego zezwolenia, ale które jednocześnie dają gwarancję pełnego profesjonalizmu i bezpieczeństwa w zarządzaniu powierzonymi portfelami.

Z powyższych przepisów wynika, że towarzystwo zarządzające funduszem inwestycyjnym może zlecić zarządzanie portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią podmiotom działającym bez odpowiedniego zezwolenia, ale które jednocześnie dają gwarancję pełnego profesjonalizmu i bezpieczeństwa w zarządzaniu powierzonymi portfelami.


Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca na mocy Ustawy o funduszach inwestycyjnych jest uprawniony do zawarcia umowy z Towarzystwem oraz do zarządzania portfelem inwestycyjnym Funduszu, zarządzania Funduszem.


  1. Prawo wspólnotowe

Zakres zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 VATU, oparty jest na przepisach art. 135 ust. 1 lit. g) Dyrektywy 2006/112/WE [Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 roku w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1) - „Dyrektywa 2006/112/WE”], „Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje zarządzanie specjalnymi funduszami inwestycyjnymi, określonymi przez państwa członkowskie”.

Należy zauważyć, że użyte w art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT pojęcie usługi zarządzania funduszami odpowiada określeniom wskazanym w art. 135 ust. 1 lit. g) Dyrektywy 2006/112/WE - „transakcje, zarządzanie specjalnymi funduszami inwestycyjnymi, określonymi przez państwa członkowskie”.


Dyrektywa VAT nie definiuje pojęcia „zarządzania specjalnymi funduszami inwestycyjnymi”. W powyższym zakresie zasadnym jest więc odniesienie się do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS), która reguluje funkcje wchodzące w skład zbiorowego zarządzania portfelem:

  • zarządzanie inwestycjami,
  • administracja:
    1. obsługa prawna i obsługa rachunkowo-księgowa w zakresie zarządzania funduszem;
    2. zapytania klientów;
    3. wycena i wyznaczanie ceny (w tym zwroty podatkowe);
    4. monitorowanie przestrzegania uregulowań;
    5. prowadzenie rejestru posiadaczy jednostek uczestnictwa;
    6. wypłata zysków;
    7. emisja i umarzanie jednostek uczestnictwa;
    8. rozliczanie umów (w tym wysyłanie potwierdzeń);
    9. prowadzenie ksiąg,
  • wprowadzanie do obrotu.

W artykule 6 ust. 2 zdanie ostatnie Dyrektywy 2009/65/WE określono: „Działalność związana z zarządzaniem UCITS obejmuje, do celów niniejszej dyrektywy, obowiązki, o których mowa w załączniku II”. Przy dokonywaniu wykładni pojęcia zarządzania należy posiłkować się katalogiem czynności wymienionym w załączniku nr II do dyrektywy UCITS.


W celu określenia zakresu zwolnienia usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi należy odnieść się do pojęć prawa wspólnotowego. W doktrynie wskazuje się, że:


„Od 1 kwietnia 2013 r. brak jest jednak wyraźnych wskazówek w ustawie o VAT dotyczących zakresu czynności wchodzących w zakres zwolnionego z VAT zarządzania funduszami inwestycyjnymi. Zmiana ta wynika z wyr. ETS z 4 maja 2006 r., C-169/04, Abbey National, Zb.Orz. 2006, s. I-04027, w której Trybunał stwierdził, że pojęcie „zarządzania funduszami” w rozumieniu art. 135 ust. 1 pkt g dyrektywy VAT jest pojęciem prawa unijnego, którego treść nie może być zmieniana przez państwa członkowskie [ art. 42 VAT Martini 2014, wyd. 1/J. Martini, P. Skorupa, M. Wojda, Legalis].

W wyroku z dnia 17 stycznia 2013 r. (III SA/Wa 1466/12) WSA w Warszawie zauważył, że „skoro pojęcie „zarządzania” specjalnymi funduszami inwestycyjnymi przewidziane w art. 135 Dyrektywy 112 stanowi autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, powinno być zdefiniowane, również w prawie krajowym, z punktu widzenia prawa wspólnotowego, a jego treści nie można zmienić w wewnętrznych aktach prawodawczych poszczególnych państw członkowskich”.


Należy podkreślić, że do 1 kwietnia 2013 roku usługa zarządzania była zdefiniowana w art. 43 ust. 8 Ustawy o VAT. Intencję ustawodawcy wprost potwierdza uzasadnienie do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 805) przewidującego uchylenie art. 43 ust. 8 ustawy o VAT. Zgodnie z uzasadnieniem:

  • „Celem zaproponowanej zmiany jest dostosowanie przepisów ustawy o podatku od towarów usług do orzecznictwa TSUE”.
  • „W wyroku w sprawie C-169/04 Abbey National Trybunał wskazał, że art. 13 część B lit. d) pkt 6 szóstej dyrektywy nie zawiera żadnej definicji pojęcia zarządzania specjalnymi funduszami inwestycyjnymi. Wykładnia tego przepisu powinna być dokonywana z uwzględnieniem kontekstu, w jaki się wpisuje, celów oraz układu tej dyrektywy oraz z uwzględnieniem zwłaszcza ratio legis zwolnienia, które przewiduje pkt 59 tego wyroku”.
  • „Trybunał w ww. wyroku orzekł, że pojęcie „zarządzania” funduszami (powierniczymi), o którym mowa w art. 13 część B lit. d) pkt 6 szóstej dyrektywy jest autonomicznym pojęciem prawa wspólnotowego, którego treść nie może być zmieniona przez państwa członkowskie”.
  • „W świetle powyższego państwa członkowskie nie są uprawnione do definiowania w prawie krajowym pojęcia „zarządzania funduszami inwestycyjnymi” dlatego też uzasadnione jest usunięcie przepisu art. 43 ust. 8 z ustawy o VAT”.


W związku z powyższym pojęcie zarządzanie funduszami jest autonomicznym pojęciem prawa wspólnotowego.


Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dokonało wykładni pojęcia zarządzanie funduszami inwestycyjnymi na gruncie Dyrektywy VAT:

  • TSUE w orzeczeniu z dnia 4 maja 2006 r. w sprawie C-169/04 (Abbey National plc Inscape Investment Fund v. Commissioners of Customs Excise) podkreślił, że jest to autonomiczne pojęcie prawa wspólnotowego, które nie może być zmienione przez państwa członkowskie. Dalej wskazał, że pojęcie zarządzania funduszami powierniczymi, o których mowa w tym przepisie obejmuje usługi w zakresie administracyjnego zarządzania i prowadzenia rachunkowości funduszy świadczone przez podmiot zarządzający będący osobą trzecią, jeżeli tworzą one odrębną całość i - jeśli je oceniać globalnie - są specyficzne i istotne dla zarządzania tymi funduszami;
  • w orzeczeniu z dnia 7 marca 2013 r. w sprawie C-275/11 GfBk Gesellschaft fur Borsenkommunikation mbH (Legalis) TSUE zajmował się kwestią możliwości zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 13 część B lit. d) VI dyrektywy (odpowiadającego obecnie obowiązującemu art. 135 ust. 1 lit. g) Dyrektywy 2006/112/WE w stosunku do usług doradztwa inwestycyjnego świadczonych przez GfBk spółce inwestycyjnej. GfBk jest spółką świadczącą usługi m.in. w zakresie doradztwa giełdowego i inwestycyjnego. GfBk świadczyła na rzecz specjalnego otwartego funduszu inwestycyjnego usługi w zakresie doradztwa „w zarządzaniu majątkiem funduszu” oraz udzielania zaleceń odnośnie do kupna lub sprzedaży aktywów. Spór z organami podatkowymi dotyczył tego, czy do takich usług GfBk może zastosować zwolnienie na podstawie art. 13 część B lit. d) VI dyrektywy. TSUE zauważył przede wszystkim, że „aby usługi zarządzania świadczone przez osobę trzecią można było zakwalifikować jako transakcje podlegające zwolnieniu w rozumieniu art. 13 część B lit. d pkt 6 VI dyrektywy, muszą one stanowić w globalnej ocenie odrębną całość oraz spełniać szczególne i istotne funkcje z zakresu zarządzania specjalnymi funduszami inwestycyjnymi”. Trybunał potwierdził natomiast możliwość stosowania zwolnienia dla doradztwa inwestycyjnego w zakresie inwestowania w zbywalne papiery wartościowe świadczone przez osobę trzecią na rzecz TFI zarządzającego specjalnym funduszem inwestycyjnym.


Z powołanego orzecznictwa TSUE wynika więc, że państwa członkowskie nie mogą samodzielnie tworzyć definicji zarządzania na potrzeby omawianego zwolnienia z VAT. Na pojęcie „zarządzania funduszami” składa się zatem szereg czynności wykonywanych również przez podmioty inne niż podmioty zarządzające funduszami. TSUE uznał usługi m.in. w zakresie zarządzania inwestycjami, prowadzenia rachunkowości funduszy, wyceny, administracji, a także doradztwa inwestycyjnego świadczone przez podmiot zarządzający (osobę trzecią) za zwolnione z opodatkowania VAT.


  1. Stanowisko Ministra Finansów w przykładowych interpretacjach indywidualnych

Stanowisko Wnioskodawcy zaprezentowane w przedmiotowym Wniosku dotyczące wykładni przepisów wspólnotowych oraz zakresu zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT potwierdza, także:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 listopada 2014 roku o numerze IPPP1/443-1212/14-3/AS (w przedmiocie zwolnienia z podatku od towarów i usług, usług zarządzania portfelem inwestycyjnym funduszu inwestycyjnego, usługi doradztwa w zakresie zarządzania portfelem funduszu inwestycyjnego oraz usługi administrowania funduszem inwestycyjnym);
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 kwietnia 2015 roku o numerze IPPP1 /4512-138/15-2/MPe (w przedmiocie zwolnienia z podatku od towarów i usług usługi w zakresie obsługi prawnej zarządzania inwestycjami oraz administracji Funduszami);
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 października 2014 roku o numerze IPPP2/443-773/14-2/BH (w przedmiocie zwolnienia z podatku od towarów i usług usługi wyceny aktywów funduszy inwestycyjnych zgodnie z Ustawą o funduszach inwestycyjnych);
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 lutego 2014 roku o numerze IPPP1/443-30/14-2/MP (w przedmiocie zwolnienia z podatku od towarów i usług nabywania akcji lub udziałów w spółkach niepublicznych, opracowania i wdrażania programów mających na celu podniesienie wartości nabytych aktywów, zarządzania aktywami funduszu, administracja w zakresie posiadanych aktywów, zbycie akcji lub udziałów stanowiących aktywa funduszu).


  1. Podsumowanie

  1. Pojęcie „zarządzania” funduszami inwestycyjnymi przewidziane w art. 135 Dyrektywy 2006/112/WE stanowi autonomiczne pojęcie prawa wspólnotowego, powinno więc być zdefiniowane z punktu widzenia prawa wspólnotowego.
  2. Treść zwolnienia wynikająca z art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT nie może być interpretowana w oderwaniu od uregulowań zawartych w Dyrektywie 112/2006 Rady.
  3. Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 Ustawy o VAT winny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą, podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.
  4. Zakres opisanych przez Wnioskodawcę czynności, składających się na usługi zarządzania portfelem inwestycyjnym funduszu inwestycyjnego, usługi zarządzania funduszem inwestycyjnym na podstawie Ustawy o funduszach inwestycyjnych, usługi doradztwa w zakresie zarządzania portfelem inwestycyjnym wypełnia definicję „zarządzania” w świetle wniosków wynikających z orzecznictwa TSUE i podlega zwolnieniu na gruncie Ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj