Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-14/12/PK
z 13 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-14/12/PK
Data
2012.03.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy czynności podlegających opodatkowaniu wobec instytucji Wspólnot Europejskich i innych


Słowa kluczowe
węgiel
wyroby energetyczne
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie z podatku wyrobów węglowych – system ETS.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku 12 stycznia 2012r. (data wpływu 16 stycznia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia z podatku wyrobów węglowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia z podatku wyrobów węglowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, posiada kotłownię zakładową opalaną węglem kamiennym, która zgodnie z art. 34 nieobowiązującej już ustawy z dnia 22 grudnia 2004r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. 281,poz 2784 z 2004r.) uzyskała pozwolenie na uczestnictwo w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Na mocy art. 83 nowej ustawy z dnia 28 kwietnia 2011r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. 2011, nr 122, poz 695) zezwolenia wydane na podstawie poprzedniej ustawy zachowują moc na czas, na jaki zostały wydane. Powyższa ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz. Urz. UEL 275 z 25.10.2003, str. 32; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t 7, str. 631).

Instalacja Wnioskodawcy podlega Systemowi Handlu Uprawnieniami do Emisji i w KPRU ( Krajowym Planie Rozdziału Uprawnień) jest zarejestrowana na poz. 453, pod nr PL-0490-05. Instalacja ta objęta jest wewnętrznym systemem monitorowania. Zastosowany sposób monitorowania jest zgodny z Decyzją Marszałka Województwa NR xxx/2008 z dnia 22 grudnia 2008r. zmieniającą zezwolenie na uczestnictwo we wspólnotowym systemie handlu emisjami – decyzja Wojewody z dnia 5 kwietnia 2006r. o znaku xxx, zmieniona decyzją Wojewody z dnia 12 grudnia 2006r. o znaku xxx. ( Decyzje w załączeniu).

Sposób monitorowania emisji CO2 jaki prowadzi Wnioskodawca odpowiada wymogom określonym w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 12 września 2008r. w sprawie sposobu monitorowania wielkości emisji substancji objętych wspólnotowym systemem handlu uprawnieniami do emisji (Dz. U. Nr 183, poz. 1142) dla instalacji grupy A.

Corocznie do dnia 31 marca Wnioskodawca przedkłada do Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami zweryfikowany przez uprawnionego weryfikatora Raport roczny emisji CO2 za rok poprzedni. Będąc świadom pozytywnego oddziaływania na środowisko, co roku Wnioskodawca obniża ilość emisji CO2 do atmosfery. W roku 2006 ilość emisji wyniosła 22 826 Mg CO2, a w roku 2010 18 928 MG CO2,( w złączeniu raporty z procesu weryfikacji rocznego raportu emisji CO2 za rok 2006 i 2010). Za rok 2011 ilość emisji wyniosła 17 872 Mg CO2 (raport nie jest jeszcze zweryfikowany).

W kotłowni Wnioskodawca wytwarza ciepło, które jest zużywane do celów grzewczych na potrzeby własne przedsiębiorstwa oraz dokonuje sprzedaży ciepła do Wspólnot Mieszkaniowych i innych firm zlokalizowanych w pobliżu kotłowni.

Z dniem 2 stycznia 2012r. zostały wprowadzone do ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity) (Dz. U. 2011 nr 108, poz. 626 z poź, zm.) przepisy powodujące opodatkowanie wyrobów węglowych podatkiem akcyzowym , jednocześnie w art. 31a tejże ustawy zostały określone przedmiotowe i podmiotowe zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych oraz warunki zastosowania tych zwolnień.

W dniu 2 stycznia 2012r. Wnioskodawca powiadomił Urząd Celny o korzystaniu ze zwolnienia w zakresie akcyzy od wyrobów węglowych o kodzie CN 2701 na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym oraz przedłożył w formie papierowej wzór ewidencji wyrobów węglowych zużywanych ze względu na przeznaczenie w celu jej oplombowania. W dniu 10 stycznia 2012 podpisał umowę z Kompanią Węglową na zakup węgla bez akcyzy, oświadczając, że korzystamy ze zwolnienia od akcyzy na zakupiony węgiel na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ww. ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z zapisami umowy już w miesiącu styczniu Wnioskodawca zacznie nabywać węgiel bez akcyzy, który zużyje na cele opałowe w kotłowni zakładowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zakupując węgiel o kodzie CN 2701, który Wnioskodawca w całości zużyje jako opał w kotłowni zakładowej będącej instalacją podlegającą Systemowi Handlu Uprawnieniami do Emisji ma prawo zastosować zwolnienie od akcyzy na nabywany węgiel na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. 2011 nr 108, poz. 626 z poź. zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy może on kupować węgiel bez akcyzy, korzystając ze zwolnienia przewidzianego w art. 31 a ust 2 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia o podatku akcyzowym. Instalacja (kotłownia zakładowa) posiada pozwolenie na uczestnictwo w Systemie Handlu Uprawnieniami do Emisji. Warunkiem przyznania pozwolenia jest zdolność podmiotu do monitorowania i zgłaszania emisji wydzielanych przez zakład. Pozwolenie określa wymogi w zakresie monitorowania i zgłaszania emisji dla danego obiektu.

System Handlu Uprawnieniami jest otwartym systemem na rzecz ograniczania emisji gazów cieplarnianych. Opiera się na świadomości, że wyznaczenie ceny za emisję związków węgla jest najbardziej opłacalnym sposobem na znaczne zredukowanie globalnych emisji gazów cieplarnianych, grożących niebezpiecznymi zmianami klimatu. System, ustanowiony obowiązującymi aktami prawnymi, zaproponowanymi przez Komisję Europejską i zatwierdzony przez państwa członkowskie UE oraz Parlament Europejski został wprowadzony w Unii Europejskiej i funkcjonuje również w Polsce. Idea handlu emisjami polega na ustaleniu całkowitego limitu emisji dla grupy zakładów, a następnie rozdzieleniu uprawnień do emisji pomiędzy poszczególnych emitentów zanieczyszczeń. Zakłady mogą wykorzystać uprawnienia do własnych celów emisyjnych, sprzedać je lub zachować na przyszłe okresy rozliczeniowe.

Ten mechanizm z jednej strony chroni środowisko, ponieważ zapewnia utrzymanie ściśle określonej puli CO2 możliwej do wprowadzenia do atmosfery, a z drugiej strony umożliwia przedsiębiorstwom podjęcie decyzji, czy ewentualne brakujące uprawnienia uzyskane zostaną w drodze redukcji własnych emisji, czy też zostaną one zakupione od innych firm, dysponujących nadwyżką niniejszych uprawnień.

System handlu emisjami ma na celu ograniczyć całkowitą ilość wprowadzanego zanieczyszczenia do środowiska w danym czasie. Całkowita pula uprawnień do emisji będzie systematycznie ograniczana.

Prowadząc instalację Wnioskodawca musi w raporcie rozliczyć się z posiadanych i wykorzystanych uprawnień do emisji. Brakujące uprawnienia może kupić na aukcji po cenie obowiązującej w danej sesji. Zakup uprawnień do emisji jest dodatkowym ciężarem nałożonym na instalacje podlegające Systemowi Handlu Uprawnieniami do Emisji.

W przypadku nie zakupienia brakujących uprawnień do emisji przewidziane są bardzo wysokie kary za każdą tonę wyemitowanego dwutlenku węgla ponad limit. Akcyza na węgiel dla tych instalacji stanowiłaby podwójne opodatkowanie.

Wnioskodawca uważa, że monitorując, raportując i weryfikując emisję wdrożył w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska.

Ponadto w uzasadnieniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym w kwestiach związanych z opodatkowaniem węgla zostało zapisane „Zwolnieniu podlegać będą także zużycie węgla i koksu gdy wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Za systemy takie uważa się m.in. system ETS, o którym mowa w Dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003r. ustanawiającej system handlu emisjami gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającym dyrektywę Rady 96/61/WE”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Stosownie do przepisów art. 31a ust. 4-7 ustawy, warunkiem wskazanego zwolnienia jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę.

Jak słusznie zauważył Wnioskodawca zwolnieniu podlegać będą także zużycie węgla i koksu gdy wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Za systemy takie uważa się m.in. system ETS, o którym mowa w dyrektywnie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest objęty europejskim systemem handlu emisjami, zwanym ETS, zgodnie z przepisami ustawy z 28 kwietnia 2011r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122, poz. 695).

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż stanowisko Spółki jest prawidłowe. Bowiem zwolnieniu od akcyzy podlegają wyroby węglowe, w tym węgiel, zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzono w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Za takie systemy uważa się również tzw. system EU ETS, o którym mowa w dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE.

Zatem, zużywany przez Spółkę węgiel przeznaczony do celów opałowych w kotłowni zakładowej objętej europejskim systemem handlu emisjami podlega od 2 stycznia 2012r. zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy przy spełnieniu warunków ewidencyjnych przewidzianych w art. 31a ust. 4-7 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj