Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-52/12/EJ
z 5 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-52/12/EJ
Data
2012.04.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny
obrót
pomoc społeczna
stowarzyszenia
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Brak zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług w zakresie pomocy społecznej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2012r. (data wpływu 12 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług w zakresie pomocy społecznej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług w zakresie pomocy społecznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Celem statutowym Wnioskodawcy jest niesienie pomocy osobom bezdomnym i ubogim, w tym niepełnosprawnym . Cele te realizowane są przez organizację członkowską jaką jest stowarzyszenie.

Przedmiotem działalności statutowej Wnioskodawcy będącego organizacją pożytku publicznego jest pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem, która jest odpłatną działalnością statutową (PKWiU 87.90). Dodatkowo Wnioskodawca realizuje nieodpłatną działalność statutową, którą stanowią: pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem (PKWiU 87.90), pozostałe usługi działalności gastronomicznej (PKWiU 56.29), pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 85.59), pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKWiU 86.90), pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKWiU 88.99).

Zgodnie z regulaminem pobyt w schronisku Wnioskodawcy jest częściowo odpłatny. Mieszkańcy schroniska uzyskujący dochód są zobowiązani do partycypacji w kosztach prowadzenia schroniska. Wysokość odpłatności wynosi 70% dochodu mieszkańca, lecz nie więcej niż koszty pobytu. Zarząd koła może zwolnić z odpłatności w całości lub częściowo. Opłatę mieszkańcy schroniska są zobowiązani wnieść do 10 dnia każdego miesiąca, za dany miesiąc. Obrót z tytułu otrzymanych wpłat gotówkowych mieszkańców do końca listopada 2011r. wyniósł 104.457,24 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako organizacja członkowska jest zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1, poz. 31 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2011r. w sprawie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały zwolnione usługi z symbolem PKWiU 94 „Usługi świadczone przez organizacje członkowskie”. Wnioskodawca jest organizacją członkowską realizującą wyłącznie cele bezpośrednio określone w statucie. Cele te realizowane są zarówno w formie działalności nieodpłatnej (finansowane składkami członkowskimi, darowiznami, wpłatami 1% podatku, dotacjami) jak i odpłatnej w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Niezależnie od formy finansowania realizacji tych celów a także rodzaju prowadzonej działalności czynności te, zdaniem Wnioskodawcy, należy w pierwszej kolejności traktować jako usługi świadczone przez organizacje członkowskie i stosować zwolnienie z obowiązku ich rejestracji przy pomocy kasy rejestrującej na podstawie poz. 31 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930). Niewłaściwym byłoby także posługiwanie się przy określaniu prawa do zwolnienia numerem PKD zastosowanym przy nadawaniu numeru REGON, gdyż numer ten jest jedynie wskazaniem działalności wiodącej spośród wszystkich usług świadczonych przez organizację członkowską i tym samym nie może wpływać na utratę zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…) – art. 8 ust. 1 ustawy.

Należy zaznaczyć, że w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 8 ustawy stwierdzono, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, do dnia 31 grudnia 2012r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Ponadto zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, do dnia 31 grudnia 2012r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zgodnie z § 3 ust. 6 ww. rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest organizacją członkowską. Przedmiotem działalności statutowej Wnioskodawcy jest pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem, która jest odpłatną działalnością statutową (PKWiU 87.90). Dodatkowo Wnioskodawca realizuje nieodpłatną działalność, którą stanowią: pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem (PKWiU 87.90), pozostałe usługi działalności gastronomicznej (PKWiU 56.29), pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 85.59), pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKWiU 86.90), pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKWiU 88.99).

W części I ww. załącznika do rozporządzenia zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymienione zostały w poz. 31 zakwalifikowane pod symbolem PKWiU 94 (PKWiU z 2008r.) – usługi świadczone przez organizacje członkowskie.

Należy zaznaczyć, iż do dnia 31 grudnia 2010r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Natomiast, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Tym samym od dnia 1 stycznia 2011r. obowiązuje Polska Klasyfikacja Towarów i Usług z 2008r.

Wobec powyższego, tylko usługi statutowe klasyfikowane do PKWiU 94 jako usługi świadczone przez organizacje członkowskie mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej, jako wymienione w poz. 31 załącznika nr 1 do rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednakże z opisu sprawy wynika, że żadne z ww. czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę, świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nie zostały sklasyfikowane jako usługi świadczone przez organizacje członkowskie (PKWiU 94).

W konsekwencji Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej określonego w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku z poz. 31 załącznika nr 1 do rozporządzenia, albowiem nie świadczy usług wskazanych w tym przepisie, tj. usług sklasyfikowanych według PKWiU do grupowania 94.

Wnioskodawca nie może także skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot należnego podatku za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W treści wniosku Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z regulaminem pobyt w schronisku Towarzystwa Pomocy jest częściowo odpłatny. Mieszkańcy uzyskujący dochód są zobowiązani do partycypacji w kosztach prowadzenia schroniska. Wysokość odpłatności wynosi 70% dochodu mieszkańca, lecz nie więcej niż koszty pobytu. Zarząd Koła może zwolnić z odpłatności w całości lub częściowo. Opłatę mieszkańcy schroniska są zobowiązani wnieść do 10 dnia każdego miesiąca, za dany miesiąc. Obrót z tytułu otrzymanych wpłat gotówkowych mieszkańców do końca listopada 2011r. wyniósł 104.457,24 zł.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca w poprzednim roku podatkowym przekroczył kwotę 40.000 zł na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, a zatem zwolnienie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia nie ma w przedmiotowej sprawie zastosowania.

Tym samym Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot należnego podatku na pomocą kasy rejestrującej, albowiem w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania przepis § 2 ust. 1 pkt 1, ani przepis § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, iż należy stosować zwolnienie z obowiązku rejestracji wykonywanych czynności na podstawie poz. 31 załącznika do rozporządzenia, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj