Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1/12/AP
z 21 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1/12/AP
Data
2012.03.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
rolety, żaluzje
stawki podatku
świadczenie usług
usługi budowlano-montażowe


Istota interpretacji
Jaką stawkę podatku należy stosować za usługi polegające na montażu rolet zewnętrznych w budynku lub lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym?



Wniosek ORD-IN 532 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla montażu rolet zewnętrznych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 stycznia 2012 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla montażu rolet zewnętrznych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji i montażu okien. Obecnie w ramach swojego przedsiębiorstwa, zamierza uruchomić produkcję aluminiowych rolet zewnętrznych, które zalicza się do dwóch zasadniczych grup:


  1. Rolety zewnętrzne nadstawne. Cechą charakterystyczną tych rolet jest skrzynka, trwale zespolona z ramą okienną i możliwa do zamontowania w otworze okiennym wyłącznie z oknem, w tym samym czasie.
  2. Rolety zewnętrzne adaptacyjne. W przeciwieństwie do ww. rolet, skrzynka rolety zamontowana jest na zewnątrz okna, we wnęce okiennej lub na murze. Montaż rolety jest niezależny od okna.


Ww. rodzaje rolet są na stałe zamontowane do muru (z zastosowaniem skrzynek i prowadnic) za pomocą kołków rozporowych, dybli itp. podlegających obróbce. Stanowią trwały, zintegrowany z oknami element stolarki podnoszący nie tylko ich standard, estetykę, ale przede wszystkim podnoszący parametry termoizolacyjne (szacuje się, że o ok. 30%). Wnioskodawca podkreślił, iż w przypadku budowy nowych domów, większość projektów budownictwa jednorodzinnego zawiera oznaczenie rolet zewnętrznych, które przewidziane są przez projektanta w bryle budynku, a ich usunięcie powodowałoby zmianę parametrów ścian zewnętrznych (bowiem otwory uwzględniają miejsce na rolety zewnętrzne zwłaszcza przy mocno oszklonych powierzchniach). Zaprojektowana w ten sposób ściana zewnętrzna stanowi element konstrukcyjny budynku.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Jaką stawkę podatku od towarów i usług na świadczone usługi należy stosować, gdy usługi te będą świadczone w budynkach lub lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym (zgodnie z definicją ustawową), w ramach:


  1. remontu tych obiektów, czyli w sytuacji, gdy roboty te będą polegały na wymianie niesprawnej lub zużytej rolety na nową,
  2. budowy budynków i ww. lokali, kiedy to Spółka uczestniczy w procesie technologicznym, jakim jest budowa domu (zarówno przez deweloperów, jak i na zlecenie indywidualnych inwestorów) w sytuacji gdy:

    1. montowane są wraz z oknem rolety zewnętrzne nadstawne (te, które stanowią nierozerwalną część okna),
    2. montowane są rolety zewnętrzne adaptacyjne ( montowane niezależnie od okna),

  3. modernizacji budynków lub lokali objętych społecznym programem mieszkaniowym (montażu rolet w budynkach, które ich nie posiadały).


Zdaniem Spółki, opodatkowanie ww. usług należy rozpatrywać w sposób kompleksowy, tj. oceniać co jest istotą umowy między zamawiającym a przedsiębiorcą. Uzasadniając swoje stanowisko Spółka powołała definicje pojęć: „budowa”, „przebudowa”, „remont”, „modernizacja” zawarte w przepisach ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t. j. Dz. U. Nr 243, poz. 1623 ze zm.).

Ponadto na poparcie swojego stanowiska Spółka dokonała analizy przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 Nr 177, poz. 1054), w szczególności art. 41 ust. 2, w zw. z art. 146a pkt 1 i 2, art. 41 ust. 12, 12a, 12b, 12c.

Analiza powołanych wyżej przepisów, oraz przepisów prawa podatkowego prowadzi zdaniem Spółki do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 i art. 41 ust. 2, w związku z art. 146 a ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnione dwóch przesłanek. Po pierwsze, zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodemizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie którejkolwiek z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.


Zatem zdaniem Wnioskodawcy:


  1. W przypadku remontu tych obiektów, czyli w sytuacji, gdy roboty te będą miały na celu odtworzenie stanu pierwotnego, przy spełnieniu ww. warunków, Spółka winna opodatkować usługę stawką podatku VAT w wysokości 8%, ponieważ jej usługa polega na odtworzeniu stanu pierwotnego (tj. wymianie niesprawnej, lub zużytej rolety na nową), przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
  2. W przypadku budowy budynków i ww. lokali (spełniających definicję budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym), kiedy to Wnioskodawca uczestniczy w procesie technologicznym, jakim jest budowa domu (zarówno przez deweloperów, jak i na zlecenie indywidualnych inwestorów), w sytuacji gdy montowane są wraz z oknem rolety zewnętrzne nadstawne, Wnioskodawca ma prawo do stosowania stawki podatku VAT 8%, bowiem rolety te stanowią składnik okna nierozerwalnie z nim związany.


Świadczenie Wnioskodawcy obejmuje dwie lub więcej pojedynczych czynności (świadczeń), będących elementami całościowego zobowiązania strony transakcji, co sprawia że mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym lub kompleksowym. Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą TSUE całe świadczenie kompleksowe podlega takim regulacjom opodatkowania VAT, jakie dotyczą świadczenia głównego. Opodatkowanie pozostałych świadczeń, składających się na świadczenie kompleksowe, podlega takim samym regulacjom, jakim podlega świadczenie główne.


Pogląd taki wyrażony został w orzeczeniu TSUE w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd. W orzeczeniu tym TSUE stwierdzi, że „pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedna lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej”. Stosowanie tych samych zasad opodatkowania do usługi zasadniczej oraz usług pomocniczych dotyczy również stawki VAT. Oznacza to, że całe świadczenie kompleksowe podlega opodatkowaniu taką stawką VAT, jaka jest właściwa dla świadczenia podstawowego. Stawka VAT dla świadczeń pomocniczych „podąża” za stawką VAT dla świadczenia podstawowego. Tym samym, usługa ta jest niczym innym, jak usługą montażu okna wyposażonego w roletę zewnętrzną nadstawną.


  1. W przypadku budowy budynków i lokali (spełniających definicję budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym), kiedy to Wnioskodawca uczestniczy w procesie technologicznym, jakim jest budowa domu, zarówno przez deweloperów, jak i na zlecenie indywidualnych inwestorów, montaż rolet zewnętrznych adaptacyjnych (montowanych niezależnie od okna), podlega stawce podatku VAT 8%. Uzasadnieniem dla zastosowania tej stawki jest wymiar usług budowlano-montażowych, które spełniają wymogi art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t. j. Dz. U. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), tj. podlegają pod definicję budowy, przez którą należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu. Nie zmienia tego fakt, iż Wnioskodawca jest jednym z wielu uczestników tego procesu, jednak umowa będzie zawierać informację, iż świadczenie dotyczy usług budowlano-montażowych w ramach budowy nowopowstającego budynku, tj. montaż będzie miał miejsce jeszcze w okresie trwania procesu budowlanego.
  2. W przypadku montażu rolet zewnętrznych w istniejących budynkach i lokalach (spełniających definicję budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym), które nie posiadały dotychczas rolet, usługa ta stanowi modernizację tych budynków, bowiem podnosi parametry termoizolacyjne, zarówno okien jak i ścian zewnętrznych. Tym samym, w stosunku do tej usługi, Wnioskodawca będzie miał prawo zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj