Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-169/12-6/KW
z 4 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-169/12-6/KW
Data
2012.06.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
korekta podatku
prawo do odliczenia
proporcja


Istota interpretacji
Możliwość odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług związanych ze sprzedażą w przyszłości biletów wstępu do obiektu kulturalnego po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT, ustalanie proporcji zgodnie z art. 90 ustawy oraz korekta podatku naliczonego.



Wniosek ORD-IN 428 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2012 r. (data wpływu 23 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2012 r. (data wpływu 24 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług związanych ze sprzedażą w przyszłości biletów wstępu do obiektu kulturalnego po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT, ustalania proporcji zgodnie z art. 90 ustawy oraz korekty podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług związanych ze sprzedażą w przyszłości biletów wstępu do obiektu kulturalnego po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT, ustalania proporcji zgodnie z art. 90 ustawy oraz korekty podatku naliczonego, opodatkowania usług polegających na organizowaniu spotkań kulturalnych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 maja 2012 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego, własne stanowisko oraz brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Muzeum jest instytucją kultury w organizacji, powstałą w 2009 r., wpisaną do rejestru instytucji kultury, której organizatorem jest Urząd Miasta. Działalność statutowa instytucji polega na zbieraniu pamiątek i eksponatów muzealnych na wystawę stałą otwartą w przyszłości, w nowo budowanym obiekcie, jak również organizowanie imprez kulturalno-edukacyjnych promujących polską piosenkę. W ramach swojej działalności Muzeum sporadycznie sprzedaje bilety wstępu na organizowane spotkania z piosenkarzami, twórcami tekstów piosenek, muzykami, pisarzami. Imprezy te odbywają się w pomieszczeniach użyczonych w ramach współpracy między instytucjami kultury lub wynajmowanych. Całoroczny dochód ze sprzedaży biletów w 2011 r. wyniósł … zł i został wydatkowany na działalność statutową. Na większość imprez wstęp jest darmowy lub za zaproszeniami. Otwarcie wystawy stałej a zarazem Muzeum planowane jest jesienią 2013 r. Organizacja sprzedaży biletów wstępu w celu zwiedzania wystaw jest obecnie nie opracowana. Planowane jest połączenie Muzeum z inną instytucją kultury. Muzeum nie jest obecnie podatnikiem VAT.

Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

  1. W ramach działalności statutowej o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Muzeum w okresie organizacji świadczy usługi w zakresie:
    1. organizowania wystaw czasowych,
    2. organizowania spotkań z artystami, twórcami polskiej piosenki,
    3. współorganizowania z innymi placówkami kulturalnymi imprez kulturalnych i oświatowych.
  2. Muzeum obecnie z prowadzonej działalności nie osiąga zysku. Po zakończeniu organizacji instytucji i otwarciu wystawy stałej, będzie osiągało systematyczne przychody z tytułu sprzedaży biletów wstępu do Muzeum. Zyski uzyskiwane w przyszłości będą przeznaczane na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług w ramach działalności statutowej Muzeum.
  3. Nabywane towary i usługi, o których mowa w zadanym przez Wnioskodawcę pytaniu to towary, które na podstawie podatku dochodowego są zaliczane do środków trwałych, których wartość początkowa przekracza 15.000,00 zł (dzieła sztuki i eksponaty muzealne), środki trwałe i wartości niematerialne o wartości początkowej nie przekraczającej 15.000,00 zł. Nabywane jest również wyposażenie i materiały.

W przyszłości Muzeum planuje poszerzenie działalności o sprzedaż biletów wstępu do pomieszczeń Muzeum. Ceny biletów uzgodnione zostaną w późniejszym czasie z organizatorem Muzeum. Wówczas, na podstawie analizy - będzie można oszacować stały dochód, stanowiący podstawę do podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  • Czy Wnioskodawca, po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT - złożeniu VAT-R, może odliczać obecnie podatek naliczony od nabywanych towarów i usług związanych z przyszłym podatkiem należnym za sprzedaż biletów wstępu do obiektu kulturalnego... Termin otwarcia Muzeum planowany jest na jesień 2013 r.(oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie 1).
  • Jak wyliczyć szacunkową proporcję służącą do wyliczania podatku naliczonego w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności, w związku z którymi Muzeum przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego (sprzedaż biletów wstępu do Muzeum w przyszłym okresie), jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (organizacja obecnych spotkań kulturalnych)... Podatek należny z tytułu sprzedawanych w przyszłości biletów na dzień dzisiejszy jest nie do oszacowania (oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie 3).
  • Jak w następnym roku wyliczyć korektę kwoty podatku odliczonego poprzez korektę szacunkowej proporcji, w przypadku nieosiągnięcia w danym roku sprzedaży opodatkowanej (oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie 4)...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi obecnie świadczone przez Muzeum w ramach działalności statutowej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 są zwolnione z podatku VAT. Na podstawie art. 86 ust. 1 Muzeum po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT, będzie mogło odliczać podatek naliczony dotyczący towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi, które nastąpią w przyszłym okresie. Jednak biorąc pod uwagę art. 43 ust. 1 pkt 33, który zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone obecnie przez Muzeum, a co w dalszym działaniu wiąże się, na podstawie art. 90 ust. 1-3, z koniecznością odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi lub wyliczenia szacunkowej proporcji tego podatku, Muzeum nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi oraz nie posiada na obecną chwilę danych, na podstawie których mogłoby wyliczyć szacunkową proporcję. Również po zakończeniu 2012 r. nie będzie posiadać danych do korekty tej proporcji.

W piśmie z dnia 21 maja 2012 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Zainteresowany uzupełnił własne stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku ORD-IN jako pytanie 3:

Muzeum stając się obecnie podatnikiem VAT nie osiągającym przychodów z działalności (działalność prowadzona jest na podstawie dotacji od organizatora), nie może odliczać podatku VAT od zakupu towarów i usług. W następnym roku Muzeum nie prowadząc w poprzednim roku działalności „mieszanej”, do rozliczania wstępnego zastosuje proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy ustalonej z naczelnikiem urzędu skarbowego.

Ponadto Wnioskodawca uzupełnił własne stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku ORD-IN jako pytanie 4:

Zainteresowany ma wątpliwości, jak wyliczyć korektę szacunkowej proporcji za poprzedni rok, jeśli nie wystąpiła w danym roku sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT. Według Wnioskodawcy cały podatek naliczony przyjęty wg szacunkowej proporcji będzie musiał pomniejszyć kwotę podatku naliczonego do odliczenia wykazując go w poz. 54 druku VAT-7 za styczeń ze znakiem minus, powstanie zobowiązanie do urzędu skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe uprawnienie podatnika, dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, który stanowi, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wskazać należy, iż ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania).

Zgodnie z art. 96 ust 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ww. ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 4 cyt. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” (…).

W świetle przedstawionego stanu prawnego, prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u podatników, o ile wykażą, że zakupy będą związane z przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest instytucją kultury w organizacji, powstałą w 2009 r., wpisaną do rejestru instytucji kultury, której organizatorem jest Urząd Miasta. Działalność statutowa instytucji polega na zbieraniu pamiątek i eksponatów muzealnych na wystawę stałą otwartą w przyszłości, w nowo budowanym obiekcie, jak również organizowanie imprez kulturalno-edukacyjnych promujących polską piosenkę. W ramach swojej działalności Muzeum sporadycznie sprzedaje bilety wstępu na organizowane spotkania z piosenkarzami, twórcami tekstów piosenek, muzykami, pisarzami. Całoroczny dochód ze sprzedaży biletów w 2011 r. wyniósł … zł i został wydatkowany na działalność statutową. Na większość imprez wstęp jest darmowy lub za zaproszeniami. Otwarcie wystawy stałej a zarazem Muzeum planowane jest jesienią 2013 r. Muzeum nie jest obecnie podatnikiem VAT.

W ramach działalności statutowej, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, Muzeum w okresie organizacji świadczy usługi w zakresie:

  1. organizowania wystaw czasowych,
  2. organizowania spotkań z artystami, twórcami polskiej piosenki,
  3. współorganizowania z innymi placówkami kulturalnymi imprez kulturalnych i oświatowych.

Wnioskodawca obecnie z prowadzonej działalności nie osiąga zysku. Po zakończeniu organizacji instytucji i otwarciu wystawy stałej, będzie osiągał systematyczne przychody z tytułu sprzedaży biletów wstępu do Muzeum. Zyski uzyskiwane w przyszłości będą przeznaczane na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług w ramach działalności statutowej Muzeum.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nabywane przez Niego towary i usługi, związane ze sprzedażą w przyszłości biletów wstępu do obiektu kulturalnego to towary, które na podstawie podatku dochodowego są zaliczane do środków trwałych, których wartość początkowa przekracza 15.000,00 zł (dzieła sztuki i eksponaty muzealne), środki trwałe i wartości niematerialne o wartości początkowej nie przekraczającej 15.000,00 zł oraz wyposażenie i materiały. Wnioskodawca wskazał, iż towary i usługi będą związane z czynnościami opodatkowanymi, które nastąpią w przyszłym okresie.

Z treści wniosku wynika, iż usługi obecnie świadczone przez Wnioskodawcę w ramach działalności statutowej są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii odliczania - po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT - podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług związanych z przyszłym podatkiem należnym z tytułu sprzedaży biletów wstępu do obiektu kulturalnego oraz sposobu ustalenia proporcji, w sytuacji, gdy w poprzednim roku nie prowadził działalności „mieszanej”.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa należy uznać, iż ze względu na spełnienie pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką będzie związek dokonywanych zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim podatek ten związany będzie ze sprzedażą opodatkowaną, o ile nie będę zachodziły inne ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku ORD-IN jako pytanie 1, w którym stwierdza, iż na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT będzie mógł odliczać podatek naliczony dotyczący towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi, które nastąpią w przyszłości, należy uznać za prawidłowe.

W sytuacji natomiast, gdy podatnik w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności, od których przysługuje odliczenie podatku naliczonego oraz czynności, od których takie odliczenie nie przysługuje, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 1 ustawy, który stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 – art. 90 ust. 2 ustawy.

Jak stanowi art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W oparciu o art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Ponadto, w świetle art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna, o czym stanowi art. 90 ust. 9 ustawy.

Przepisy ustawy przewidują szczególne przypadki, w których proporcja wstępna ustalana jest nie wedle struktury sprzedaży, lecz szacunkowo, jako prognoza. Dotyczy to przypadków, gdy podatnik w poprzednim roku podatkowym nie osiągnął obrotu, kwota obrotów jest niewielka albo z innych powodów jest niereprezentatywna.

Zatem generalnie proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2-8 ustawy, ustala się wstępnie na podstawie danych dotyczących transakcji roku poprzedniego. Jeżeli jednak nie jest to możliwe proporcję wstępną ustala się na podstawie przewidywań dotyczących struktury obrotów w danym roku podatkowym. Oszacowanie to dokonywane jest przez podatnika, ale pod nadzorem władz skarbowych i za ich akceptacją. Ustalona wstępnie proporcja służy następnie w ciągu roku podatkowego do obliczenia części podatku naliczonego, którą podatnik uprawniony jest odliczyć od podatku należnego, bez względu na zmiany w strukturze sprzedaży.

Odnosząc więc powyższe przepisy prawa do wątpliwości Wnioskodawcy wyrażonych w pytaniu oznaczonym we wniosku jako pytanie 3 należy stwierdzić, że w przypadku, gdy Wnioskodawca w poprzednim roku podatkowym nie osiągnął obrotu, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy, a w bieżącym roku będzie nabywał towary i usługi, w stosunku do których będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz takie, w stosunku do których nie będzie przysługiwało to prawo, i nie będzie w stanie odrębnie określić kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, to wówczas do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, winien przyjąć proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy ustalonej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku ORD-IN jako pytanie 3, iż w następnym roku nie prowadząc w roku poprzednim działalności mieszanej, do rozliczenia wstępnego zastosuje proporcję wyliczoną szacunkowo według prognozy ustalonej z naczelnikiem urzędu skarbowego, należy uznać za prawidłowe.

W tym miejscu należy zauważyć, iż kwota podatku naliczonego do odliczenia, ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest ostateczna.

Zgodnie bowiem z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W świetle art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Zatem po zakończeniu roku podatkowego, Wnioskodawca jest zobowiązany do wyliczenia za ten rok proporcji, w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 ustawy i odpowiedniego skorygowania kwot podatku naliczonego, o które został obniżony podatek należny, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach art. 91 ust. 1-3 ustawy.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca ma również wątpliwość, w jaki sposób dokonać korekty kwoty podatku odliczonego poprzez zastosowanie szacunkowej proporcji, w przypadku gdy Zainteresowany nie osiągnie w danym roku sprzedaży opodatkowanej (pytanie oznaczone we wniosku jako pytanie 4).

Biorąc pod uwagę powołane przepisy, w przypadku gdy Wnioskodawca nie osiągnie obrotu z tytułu czynności opodatkowanych podatkiem VAT w danym roku, a do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zastosuje proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy ustalonej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu, wówczas po zakończonym roku podatkowym, w którym Zainteresowanemu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będzie zobowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z zasadami oraz w terminach wynikających z art. 91 ustawy. Wnioskodawca zatem zobowiązany będzie do dokonania korekty odliczonego podatku VAT zgodnie z proporcją wyliczoną szacunkowo, w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który będzie dokonywał korekty.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania oznaczonego we wniosku ORD-IN jako pytanie 4, iż będzie zobowiązany dokonać korekty całego podatku odliczonego w roku poprzednim według przyjętej szacunkowej proporcji, należy uznać za prawidłowe.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług związanych ze sprzedażą w przyszłości biletów wstępu do obiektu kulturalnego po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT, ustalania proporcji zgodnie z art. 90 ustawy oraz korekty podatku naliczonego. Natomiast w zakresie opodatkowania usług polegających na organizowaniu spotkań kulturalnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie. W tym miejscu należy zauważyć, że zakres zadanych we wniosku pytań nie obejmował wszystkich czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach wykonywanej przez Niego działalności statutowej, które – jak wskazał Zainteresowany – są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Końcowo informuje się, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, a w szczególności, możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dokonanych przed rejestracją Wnioskodawcy dla celów podatku VAT, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj