Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/4512-217/16/JJ
z 17 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 marca 2016r. (data wpływu 17 marca 2016r.), uzupełniony pismem z 31 maja 2016r. (data wpływu 3 czerwca 2016r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • określenia stawki podatku od towarów i usług dla wynajmu toru gokartowego wraz z udostępnieniem pojazdu (gokarta) celem odbycia jazdy oraz celem odbycia szkolenia w zakresie jazdy gokartem dla dzieci lub dorosłych obejmująca również odpłatny wynajem sprzętu sportowego umożliwiającego ww. jazdy lub szkolenia, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 93.11.10.0,
  • określenia stawki podatku od towarów i usług dla świadczonych usług gastronomicznych w punkcie gastronomicznym znajdującym się na terenie hali wyposażonej w tor gokartowy,
  • określenia stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży sprzętu sportowego przeznaczonego do jazdy gokartem prowadzonej w sklepie mieszczącym się na terenie hali wyposażonej w tor gokartowy,

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • określenia stawki podatku od towarów i usług dla wynajmu toru gokartowego wraz z udostępnieniem pojazdu (gokarta) celem odbycia jazdy oraz celem odbycia szkolenia w zakresie jazdy gokartem dla dzieci lub dorosłych obejmująca również odpłatny wynajem sprzętu sportowego umożliwiającego ww. jazdy lub szkolenia,
  • określenia stawki podatku od towarów i usług dla świadczonych usług gastronomicznych w punkcie gastronomicznym znajdującym się na terenie hali wyposażonej w tor gokartowy,
  • określenia stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży sprzętu sportowego przeznaczonego do jazdy gokartem prowadzonej w sklepie mieszczącym się na terenie hali wyposażonej w tor gokartowy.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 31 maja 2016r. (data wpływu 3 czerwca 2016r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 20 maja 2016r. znak: IBPP2/4512-217/16/JJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmie toru do jazdy gokartami wraz z udostępnianiem w/w pojazdów. Wskazany tor wyścigowy znajduje się w dawnej hali fabrycznej wynajmowanej przez Wnioskodawcę. Ponadto oprócz toru gokartowego na terenie wymienionej hali znajdują się należące do Wnioskodawcy sklep ze sprzętem sportowym, wypożyczalnia sprzętu sportowego oraz punkt gastronomiczny.

Działalność wnioskodawcy polega na sprzedaży jednorazowych biletów wstępu na tor gokartowy, oraz kart stałego klienta, umożliwiających wielokrotny wstęp na ten tor. Bilet wstępu lub karta stałego klienta uprawnia do odbycia jednokrotnej lub odpowiednio wielokrotnej jazdy gokartem na torze Wnioskodawcy, po każdorazowym przeszkoleniu przez obsługę toru. Opisane wyżej wykupienie wstępu obejmuje również udostępnienie pojazdu - gokarta celem odbycia jedno lub wielokrotnej jazdy.

Wnioskodawca prowadzi również szkółkę gokartową dla dzieci i dorosłych, w ramach której obsługa toru szkoli dzieci i dorosłych w technice jazdy na gokartach. Dla dzieci wykupywane są bilety miesięczne uprawniające do serii szkoleń w miesiącu kalendarzowym, natomiast dla dorosłych możliwy jest także wykup biletów jednorazowych uprawniający do jednokrotnego przeszkolenia. Opłaty za szkolenia obejmują również udostępnienie przez Wnioskodawcę gokartu celem odbycia szkolenia.

Ponadto na torze gokartowym organizowane są zawody sportowe - wyścigi gokartów, na które uczestnicy zawodów wykupują bilety wstępu uprawniające do odbycia jednego lub kilku wyścigów składających się na organizowane zawody sportowe. Wykup biletu wstępu na zawody sportowe obejmuje również udostępnienie gokarta celem odbycia jazdy lub serii jazd w ramach zawodów.

Wnioskodawca na terenie wskazanej hali prowadzi także wypożyczalnię sprzętu sportowego przeznaczonego do jazdy gokartami. Wypożyczenie sprzętu jest dodatkowo płatne przez zainteresowanego Klienta. Ponadto Wnioskodawca prowadzi sklep ze sprzętem sportowym do jazdy gokartami, w którym klienci mogą zakupić sprzęt kartingowy.

Poza powyższą działalnością Wnioskodawca prowadzi we wskazanej hali punkt gastronomiczny, w którym sprzedawane są produkty fast food tzn. hot dog, zapiekanka, tortilla, frytki, hamburgery, tosty, napoje ciepłe (kawa, herbata) oraz zimne butelkowe lub puszkowe napoje typu coca-cola, sprite, i inne podobne.

Należy również nadmienić, iż gokart jest pojazdem silnikowym umożliwiającym jazdę z prędkością powyżej 25 km/h.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Czynność polegająca na wynajmie sprzętu sportowego jest dodatkowym świadczeniem, za które pobierana jest odrębna opłata.
  3. Posiłki wytwarzane i sprzedawane w punkcie gastronomicznym prowadzonym przez Wnioskodawcę nie stanowią produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %.
  4. Sprzedaż produktów typu fast food wiążę się z obsługą barową polegająca na tym, iż osoba obsługująca bar przygotowuje posiłek i podaje go klientowi na barze układając tenże posiłek na jednorazowej plastikowej tacce, klient zabiera posiłek do stolika, a po konsumpcji jednorazową tackę wyrzuca, natomiast naczynie (wielokrotnego użytku), w którym podawana jest część napojów oddaje w punkcie odbioru brudnych naczyń.
  5. Sprzedaż produktów w punkcie gastronomicznym prowadzonym przez Wnioskodawcę nie obejmuje sprzedaży:
    1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %,
    2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów alkoholowych, których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %.
  6. Sprzedaż produktów w punkcie gastronomicznym Wnioskodawcy obejmuje sprzedaż:
    1. napojów, przy przygotowaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowanym napoju,
    2. napojów bezalkoholowych gazowanych,
    3. wód mineralnych.
  7. Ponadto, wskazując na konieczność określenia symboli PKWiU dla czynności przez siebie wykonywanych, Wnioskodawca wskazuje odpowiednie symbole PKWiU:
    1. 93.11.10.0 wg PKWiU - usługi związane z działalnością obiektów sportowych - w zakres tego pojęcia wchodzi zarówno wynajem toru gokartowego wraz z udostępnieniem pojazdu (gokarta) celem odbycia jazdy (zarówno rekreacyjnej, jak i w ramach organizowanych zawodów) oraz celem odbycia szkolenia w zakresie jazdy gokartem dla dzieci lub dorosłych, ale również odpłatny wynajem sprzętu sportowego umożliwiającego odbycie ww. jazdy lub szkolenia.
      Wspomniany wynajem sprzętu sportowego prowadzony jest wyłącznie na potrzeby usług związanych z działalnością obiektu sportowego Wnioskodawcy, dlatego też zakres przedmiotowy obu typów działalności przenika się i zasadnym jest traktowanie wcześniej wspomnianych kategorii usług zbiorczo - jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych;
    2. 56 wg PKWiU - usługi związane z wyżywieniem - dla sprzedaży produktów fast food tzn. hot dog, zapiekanka, tortilla, frytki, hamburgery, tosty, napoje zimne butelkowe lub puszkowe napoje typu coca-cola, sprite i inne podobne;
    3. 47.00.65.0 wg PKWiU - sprzedaż detaliczna sprzętu sportowego - dla sprzedaży sprzętu sportowego przeznaczonego do jazdy gokartem prowadzonej w sklepie mieszczącym się na terenie hali wyposażonej w tor gokartowy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy działalność gospodarcza polegająca na wynajmie toru gokartowego wraz z udostępnieniem pojazdu (gokarta) celem odbycia jazdy (zarówno rekreacyjnej jak i w ramach organizowanych zawodów) oraz celem odbycia szkolenia w zakresie jazdy gokartem dla dzieci lub dorosłych obejmująca również odpłatny wynajem sprzętu sportowego umożliwiającego odbycie w/w jazdy lub szkolenia opodatkowana jest stawką podatku od towarów i usług wynoszącą 8%?
  2. Czy działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu usług gastronomicznych w punkcie gastronomicznym znajdującym się na terenie hali wyposażonej w tor gokartowy jest opodatkowana stawką podatku od towarów i usług wynoszącą 8% z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 roku w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych, dla których to wyjątków stosuje się stawkę podatku VAT wynoszącą 23%?
  3. Czy działalność gospodarcza polegająca na sprzedaży sprzętu sportowego przeznaczonego do jazdy gokartem prowadzona w wyspecjalizowanym sklepie mieszczącym się na terenie hali wyposażonej w tor gokartowy jest opodatkowana stawką podatku od towarów i usług wynoszącą 23 %?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Na wstępie należy wyjaśnić, iż Wnioskodawca, stosowanie do art. 146a ustawy o podatku od towarów i usług posługuje się w treści wniosku stawkami podatku obowiązującymi na mocy powołanego przepisu prawa do 31 grudnia 2016 roku, tj. odpowiednio 8 % i 23 %.

W ocenie Wnioskodawcy działalność gospodarcza polegająca na wynajmie toru gokartowego wraz z udostępnieniem pojazdu (gokarta) celem odbycia jazdy (zarówno rekreacyjnej jak i w ramach organizowanych zawodów) oraz celem odbycia szkolenia w zakresie jazdy gokartem dla dzieci lub dorosłych obejmująca również odpłatny wynajem sprzętu sportowego umożliwiającego odbycie w/w jazdy lub szkolenia jest opodatkowana stawką podatku od towarów i usług wynoszącą 8 %.

Stosowanie do treści art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do tej ustawy stawka podatku wynosi 8 %. W treści załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług w pozycji 179 wymienione są natomiast usługi związane z działalnością obiektów sportowych oznaczone kodem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 93.11.10.0. Powyższa kategoria usług została zaklasyfikowana w ramach PKWiU 2008, na podstawie przepisów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 roku (Dz.U. z roku 2015 poz. 1676) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobowi Usług, zgodnie z którym (§ 3) dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2017 roku stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzającej klasyfikację określaną potocznie jako PKWiU 2008. Zgodnie z wyjaśnieniem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego pozycja PKWiU 93.11.10.0. obejmuje usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp. usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni, usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych. Wnioskodawca posiada profesjonalny tor gokartowy w dawnej hali fabrycznej, specjalnie zaadaptowanej do organizacji zawodów gokartowych. W systemie prawnym brak jest definicji terminu obiekt sportowy. Stosując wykładnię językową w oparciu o stosowaną w sporcie terminologię, za obiekt sportowy należy uznać samodzielny, zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych (tak: Mała encyklopedia sportu. Wyd. II. T. 2: L-Ż. Warszawa: Sport i Turystyka, 1987, s. 210. ISBN 83-217-2564-3). Wobec powyższego halę Wnioskodawcy przeznaczoną do jazdy gokartami można zaklasyfikować jako obiekt sportowy zamknięty. Stosowanie do powołanych wyjaśnień Prezesa GUS, omawianym grupowaniem PKWiU objęta jest działalność w zakresie usług związanych z działalnością torów wyścigowych dla samochodów. Stosownie natomiast do art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku prawo o ruchu drogowym, pojazdem samochodowym jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego. Tym samym gokart jest pojazdem samochodowym zgodnie z powołaną definicją legalną. W ocenie Wnioskodawcy działalność gospodarcza polegająca na wynajmie toru gokartowego wraz z udostępnieniem pojazdu (gokarta) celem odbycia jazdy (zarówno rekreacyjnej jak i w ramach organizowanych zawodów) oraz celem odbycia szkolenia w zakresie jazdy gokartem dla dzieci lub dorosłych obejmująca również odpłatny wynajem sprzętu sportowego umożliwiającego odbycie w/w jazdy lub szkolenia mieści się w zakresie usług związanych z działalnością torów wyścigowych dla samochodów. Należy zwrócić uwagę, iż wszystkie te usługi odbywają się w jednym zamkniętym obiekcie sportowym i służą jednemu celowi jakim jest umożliwienie klientom odbycia sportowej jazdy gokartem.

W ocenie Wnioskodawcy działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu usług gastronomicznych w punkcie gastronomicznym znajdującym się na terenie hali wyposażonej w tor gokartowy jest opodatkowana stawką podatku od towarów i usług wynoszącą 8% z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 roku w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych, dla których to wyjątków stosuje się stawkę podatku od towarów i usług wynoszącą 23%. Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 roku w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz.U. z roku 2013 poz. 1719) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (VAT) obniża się do wysokości 8% dla: towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Powołany załącznik wymienia usługi związane z wyżywieniem (objęte PKWiU 56) z wyłączeniem napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %, napojów bezalkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %, napojów przy przygotowaniu których wykorzystywany jest napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego napoju w przygotowywanym napoju, napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23 %. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za słuszne.

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy polegająca na sprzedaży sprzętu sportowego przeznaczonego do jazdy gokartem prowadzona w wyspecjalizowanym w sklepie mieszczącym się na terenie hali wyposażonej w tor gokartowy jest opodatkowana stawką podatku od towarów i usług wynoszącą 23 % na zasadzie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, brak jest bowiem odrębnej regulacji w tym zakresie, natomiast sprzedaż sprzętu kartingowego nie służy wyłącznie działalności toru wyścigowego dla samochodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak stanowi art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia częstokroć odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.).

Stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

W przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

W poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy figurują „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0.

Przez obiekt sportowy rozumieć należy zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych (…).

Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Z przepisów ww. rozporządzenia wynika, że w sekcji R mieszczą się „Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne”.

W dziale 93 „usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją”, mieszczącym się w sekcji R, wymienione zostały:

I.93.1 Usługi związane ze sportem,

  • 93.11 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych,
  • 93.12 Usługi związane z działalnością klubów sportowych,
  • 93.13 Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,
  • 93.19 Pozostałe usługi związane ze sportem.

W wyjaśnieniach do PKWiU wskazano, że grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

  • usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,
  • usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,
  • usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmie toru do jazdy gokartami wraz z udostępnianiem w/w pojazdów. Wskazany tor wyścigowy znajduje się w dawnej hali fabrycznej wynajmowanej przez Wnioskodawcę.

Działalność wnioskodawcy polega na sprzedaży jednorazowych biletów wstępu na tor gokartowy, oraz kart stałego klienta, umożliwiających wielokrotny wstęp na ten tor. Bilet wstępu lub karta stałego klienta uprawnia do odbycia jednokrotnej lub odpowiednio wielokrotnej jazdy gokartem na torze Wnioskodawcy, po każdorazowym przeszkoleniu przez obsługę toru. Opisane wyżej wykupienie wstępu obejmuje również udostępnienie pojazdu - gokarta celem odbycia jedno lub wielokrotnej jazdy.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca na wykonywane przez siebie czynności podał symbol PKWiU 93.11.10.0 wg PKWiU - usługi związane z działalnością obiektów sportowych - w zakres tego pojęcia wchodzi zarówno wynajem toru gokartowego wraz z udostępnieniem pojazdu (gokarta) celem odbycia jazdy (zarówno rekreacyjnej, jak i w ramach organizowanych zawodów) oraz celem odbycia szkolenia w zakresie jazdy gokartem dla dzieci lub dorosłych, ale również odpłatny wynajem sprzętu sportowego umożliwiającego odbycie ww. jazdy lub szkolenia.

Wspomniany wynajem sprzętu sportowego prowadzony jest wyłącznie na potrzeby usług związanych z działalnością obiektu sportowego Wnioskodawcy, dlatego też zakres przedmiotowy obu typów działalności przenika się i zasadnym jest traktowanie wcześniej wspomnianych kategorii usług zbiorczo - jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że dla opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług obniżoną stawką podatku VAT 8% istotne znaczenie ma klasyfikacja statystyczna. Fakt zidentyfikowania przez Wnioskodawcę usług pod symbol PKWiU 93.11.10.0 – usługi związane z działalnością obiektów sportowych, wskazuje na opodatkowanie usług polegających na wynajmie toru gokartowego wraz z udostępnieniem pojazdu (gokarta) celem odbycia jazdy (zarówno rekreacyjnej, jak i w ramach organizowanych zawodów) oraz celem odbycia szkolenia w zakresie jazdy gokartem dla dzieci lub dorosłych, ale również odpłatny wynajem sprzętu sportowego umożliwiającego odbycie ww. jazdy lub szkolenia, preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 w powiązaniu z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1 jest prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także stawki podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług gastronomicznych w punkcie gastronomicznym znajdującym się na terenie hali wyposażonej w tor gokartowy.

Odnosząc się do kwestii zastosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług dla sprzedaży posiłków i dań przez placówki gastronomiczne, podkreślić należy ponownie, że ustawa o VAT dla potrzeb określenia właściwej stawki podatku w określonych w ustawie sytuacjach odwołuje się do klasyfikacji statystycznych. Zgodnie z art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Tym samym niezależnie od kwalifikacji na tle orzecznictwa TSUE danej czynności jako dostawy towarów lub świadczenia usług, przesądzające dla potrzeb stosowania właściwej stawki podatku jest - w przypadku gdy przepisy regulujące zakres stosowania stawek podatku od towarów i usług odwołują się do klasyfikacji statystycznych - sposób sklasyfikowania danego towaru lub usługi.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: „PKWiU 2008”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU 2008, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana klasyfikacja przez producenta (usługodawcę) nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu towaru (usługi) do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej w sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów tej klasyfikacji określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013r., poz. 1719 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do tego rozporządzenia.

W poz. 7 załącznika do ww. rozporządzenia wymieniono usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z wyjaśnieniami do działu 56 Działalność usługowa związana z wyżywieniem Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) - dział ten obejmuje działalność usługową związaną z zapewnianiem pełnego wyżywienia przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji w restauracjach, włączając restauracje samoobsługowe i oferujące posiłki „na wynos”, z lub bez miejsc do siedzenia. Nie jest tu istotny rodzaj obiektu serwującego posiłki, ale fakt, że są one przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji.

Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, że dla określenia prawidłowej stawki podatku jaka ma zastosowanie przy sprzedaży posiłków i dań przez placówki gastronomiczne, należy dokonać prawidłowego zaklasyfikowania tej czynności wg PKWiU 2008.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi w hali wyposażonej w tor gokartowy punkt gastronomiczny, w którym sprzedawane są produkty fast food tzn. hot dog, zapiekanka, tortilla, frytki, hamburgery, tosty, napoje ciepłe (kawa, herbata) oraz zimne butelkowe lub puszkowe napoje typu coca-cola, sprite, i inne podobne.

Posiłki wytwarzane i sprzedawane w punkcie gastronomicznym prowadzonym przez Wnioskodawcę nie stanowią produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %.

Sprzedaż produktów typu fast food wiążę się z obsługą barową polegająca na tym, iż osoba obsługująca bar przygotowuje posiłek i podaje go klientowi na barze układając tenże posiłek na jednorazowej plastikowej tacce, klient zabiera posiłek do stolika, a po konsumpcji jednorazową tackę wyrzuca, natomiast naczynie (wielokrotnego użytku), w którym podawana jest część napojów oddaje w punkcie odbioru brudnych naczyń.

Sprzedaż produktów w punkcie gastronomicznym prowadzonym przez Wnioskodawcę nie obejmuje sprzedaży:

  • napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %,
  • napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów alkoholowych, których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %.

Sprzedaż produktów w punkcie gastronomicznym Wnioskodawcy obejmuje sprzedaż:

  • napojów, przy przygotowaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowanym napoju,
  • napojów bezalkoholowych gazowanych,
  • wód mineralnych.

Wnioskodawca dla świadczonych usług gastronomicznych wskazał symbol PKWiU 56 - usługi związane z wyżywieniem - dla sprzedaży produktów fast food tzn. hot dog, zapiekanka, tortilla, frytki, hamburgery, tosty, napoje zimne butelkowe lub puszkowe napoje typu coca-cola, sprite i inne podobne;

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że działalność gospodarcza Wnioskodawcy polegająca na świadczeniu usług gastronomicznych w punkcie gastronomicznym znajdującym się na terenie hali wyposażonej w tor gokartowy sklasyfikowana przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 56, jest opodatkowana stawką podatku od towarów i usług wynoszącą 8% na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 7 załącznika do rozporządzenia w sprawie stawek VAT, z zastrzeżeniem wyjątków wskazanych w tej pozycji załącznika (tj. sprzedaż napojów, przy przygotowaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowanym napoju, sprzedaż napojów bezalkoholowych gazowanych, sprzedaż wód mineralnych), do których ma zastosowanie podstawowa 23% stawka podatku.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 2 jest prawidłowe.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi także sklep ze sprzętem sportowym do jazdy gokartami, w którym klienci mogą zakupić sprzęt kartingowy. Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy symbol PKWiU 47.00.65.0 - sprzedaż detaliczna sprzętu sportowego - dla sprzedaży sprzętu sportowego przeznaczonego do jazdy gokartem prowadzonej w sklepie mieszczącym się na terenie hali wyposażonej w tor gokartowy.

Jak już wcześniej wspomniano, w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według podstawowej stawki podatku.

Prowadzona przez Wnioskodawcę sprzedaż sprzętu sportowego sklasyfikowana przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 47.00.65.0, nie została przez ustawodawcę wymieniona w przepisach podatku od towarów i usług, jako korzystająca z obniżonej stawki podatku lub zwolniona od podatku.

W związku z powyższym, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność polegająca na sprzedaży sprzętu sportowego przeznaczonego do jazdy gokartem prowadzona w sklepie mieszczącym się na terenie hali wyposażonej w tor gokartowy, podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT – 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 3 jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić jednocześnie należy, że w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego, nie mieści się analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego.

Minister Finansów nie jest zatem uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towaru/usługi będącego przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej potwierdzenia prawidłowości zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKWiU usług związanych z działalnością torów wyścigowych dla samochodów oraz uznania hali do jazdy gokartem za obiekt sportowy została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj