Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1462/11-4/AD
z 17 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1462/11-4/AD
Data
2012.01.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
działalność zwolniona od opodatkowania
koszt kwalifikowany
odliczenie podatku od towarów i usług
odzyskanie
odzyskanie podatku
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
projekt
stowarzyszenia


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług VAT naliczonego od zrealizowanego działania 4.1/413 Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju PROW 2007 -2013?



Wniosek ORD-IN 362 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.) uzupełnionym pismem sygnowanym datą 17 października (data wpływu 29 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od zrealizowanego zadania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od zrealizowanego zadania. Wniosek został uzupełniony pismem sygnowanym datą 17 października 2011 r. (data wpływu 29 grudnia 2011 r.) o podpis drugiej upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy osoby.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca – Stowarzyszenie założone głównie w celu integracji lokalnej społeczności oraz promocji Gminy – otrzymał w roku 2011 dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, na realizację małych projektów w ramach Działania 4.1/413 Wdrażanie LSR PROW 2007-2013. Zgodnie z paragrafem 3 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania i wypłaty pomocy finansowej w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju PROW 2007-2013 (Dz. U. z 2008 r. Nr 103, poz. 660), do kosztów kwalifikowalnych zalicza się również podatek od towarów i usług, uiszczony w związku z poniesieniem kosztów, o których mowa w ust. 1 na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia nr 1698/2005.

Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem VAT.

Działanie Wnioskodawcy w ramach 4.1/413 Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju PROW 2007-2013 nie będzie generowało przychodu, a zakupione usługi, przedmioty i środki trwałe nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Będą stanowiły własność i majątek trwały Zainteresowanego.

Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług VAT. Interpretacja powyższa jest mu niezbędna do refundacji kosztów i jest w oryginale obowiązkowym załącznikiem wniosku o płatność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług VAT naliczonego od zrealizowanego działania 4.1/413 Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju PROW 2007-2013...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania podatku VAT od realizowanych zadań i powinien do kosztów kwalifikowalnych zaliczać podatek od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca – Stowarzyszenie założone głównie w celu integracji lokalnej społeczności oraz promocji Gminy – otrzymał w roku 2011 dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, na realizację małych projektów w ramach Działania 4.1/413 Wdrażanie LSR PROW 2007-2013. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem VAT.

Działanie Wnioskodawcy w ramach 4.1/413 Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju PROW 2007-2013 nie będzie generowało przychodu, a zakupione usługi, przedmioty i środki trwałe nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Będą stanowiły własność i majątek trwały Zainteresowanego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, zatem nie jest podatnikiem VAT, a zakupione usługi, przedmioty i środki trwałe nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego od zakupów dokonanych w ramach zrealizowanego działania.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od poniesionych wydatków związanych ze zrealizowaniem działania 4.1/413 Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju PROW 2007-2013.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj