Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/4512-367/16-1/ES
z 23 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 maja 2016 r. (data wpływu 18 maja 2016 r.), uzupełnionym pismem z 27 lipca 2016 r. (data wpływu 28 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości, w skład której wchodzą działki o nr: 36./1, 36./2, 36./3, 37./1, 37./8, 37./5 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2016 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości, w skład której wchodzą działki o nr: 36./1, 36./2, 36./3, 37./1, 37./8, 37./5.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 lipca 2016 r. (data wpływu 28 lipca 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 15 lipca 2016 r. znak: IBPP1/4512-367/16/ES.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca jest właścicielem niezabudowanych nieruchomości gruntowych położonych w B., oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako działki o następujących numerach: 36./1, 36./2, 36./3, 37./1, 37./8, 37./5, o łącznej powierzchni 6,8067 ha (dalej: Nieruchomość). Dla Nieruchomości nie zostały wydane obowiązujące aktualnie decyzje o warunkach zabudowy. Żadne decyzje o warunkach zabudowy nie będą również wydane do dnia planowanej sprzedaży Nieruchomości.

Nieruchomość została w całości objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego na podstawie uchwały nr … Rady Miasta B. z dnia … w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części osiedla Z. w B. (rejon ulicy P.) (dalej: MPZP).

Zgodnie z § 4 ust. 1 MPZP, poszczególnym terenom wyznaczonym na rysunku planu liniami rozgraniczającymi przypisuje się symbole cyfrowo-literowe, w których człon cyfrowy jest porządkowy (numerujący poszczególne tereny), a człon literowy określa następujące podstawowe przeznaczenie terenów:

  1. MW - tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej;
  2. U - tereny usług;
  3. UC - tereny rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 ;
  4. P - tereny produkcji, w tym tereny lokalizacji baz, składów, handlu hurtowego lub specjalistycznego itp.;
  5. ZPe - tereny zieleni urządzonej o charakterze ekstensywnym;
  6. KD - tereny dróg publicznych;
  7. KDW - tereny dróg wewnętrznych;
  8. KPR - tereny ciągów pieszo-rowerowych;
  9. IT - tereny infrastruktury technicznej, w tym z zakresu, o którym mowa w pkt 10;
  10. E - tereny elektroenergetyki.

Połączenie oznaczeń literowych w symbolu przecinkiem oznacza równorzędność danych funkcji, przy czym funkcje te mogą występować łącznie w dowolnych proporcjach lub wymiennie w zależności od zamierzeń inwestora (§ 4 ust. 2 MPZP), a ponadto przeznaczenie podstawowe terenu może być wzbogacone przeznaczeniem uzupełniającym - zgodnie z ustaleniami szczegółowymi (§ 4 ust. 3 MPZP).

Działki składające się na Nieruchomość zostały oznaczone w MPZP w części symbolem 6.2 U, UC, P, a więc mają one zgodnie z powyższymi definicjami przeznaczenie podstawowe jako tereny usług, tereny rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 , tereny produkcji, w tym tereny lokalizacji baz, składów, handlu hurtowego lub specjalistycznego itp. Część Nieruchomości oznaczona w MPZP symbolem 6.2 U, UC, P stanowi ok. 55,49% ogólnej powierzchni Nieruchomości.

W pozostałej części działki składające się na Nieruchomość zostały oznaczone w MPZP symbolem 6.3 U, IT, ZPe, a więc zgodnie z powyższymi definicjami ich podstawowe przeznaczenie zostało określone jako tereny usług, tereny infrastruktury technicznej, tereny zieleni urządzonej o charakterze ekstensywnym.

Dla terenu oznaczonego w MPZP symbolem 6.2 U, UC, P przeznaczenie uzupełniające, o którym mowa w § 4 ust. 3 MPZP, zostało określone zapisami § 43 MPZP. Zgodnie z nimi teren ten przeznaczony jest pod usługi, w tym lokalizację obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 i produkcję wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi oraz zielenią urządzoną. Dla przedmiotowego terenu ustalono następujące parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy i zagospodarowania:

  1. powierzchnia zabudowy - max. 90 %,
  2. teren biologicznie czynny - nie ustala się.

Z kolei dla terenu oznaczonego w MPZP symbolem 6.3 U, IT, ZPe przeznaczenie uzupełniające, o którym mowa w § 4 ust. 3 MPZP, zostało określone zapisami § 44 MPZP. Zgodnie z nimi teren ten przeznaczony jest pod usługi oraz infrastrukturę techniczną i zieleń urządzoną o charakterze ekstensywnym wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi. Na terenie tym dokonano ponadto wydzieleń wewnętrznych oznaczonych symbolami „A” i „B”, przy czym w wydzieleniu wewnętrznym „B” występują gatunki roślin podlegające ochronie na podstawie przepisów odrębnych.

Dla przedmiotowego terenu ustalono następujące parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy i zagospodarowania:

  1. powierzchnia zabudowy w wydzieleniu wewnętrznym „A” - max. 60%,
  2. powierzchnia powiązań komunikacji pieszej i rowerowej w wydzieleniu wewnętrznym „B” -10%,
  3. teren biologicznie czynny:
    • w wydzieleniu wewnętrznym „A” - min. 10%,
    • w wydzieleniu wewnętrznym „B” - min. 90%.


W wydzieleniu wewnętrznym „B” dopuszcza się:

  1. realizację tarasów połączonych z budynkami lokalizowanymi na terenie o symbolu 6.2U, UC, P - o maksymalnym wysięgu do 7 m od nieprzekraczalnej linii zabudowy terenu 6.2U, UC, P i łącznej powierzchni części tarasów położonych poza nieprzekraczalną linią zabudowy do 500 m2,
  2. lokalizację ścieżek rowerowych i ciągów pieszych tworzących wewnętrzne powiązania rekreacyjno-wypoczynkowe z uwzględnieniem ustaleń zawartych w ust. 2,
  3. wprowadzenie nowych nasadzeń drzew, krzewów i roślinności zgodnych z warunkami siedliska,
  4. budowę mostków i kładek umożliwiających rekreacyjne udostępnienie terenu (w tym połączenia pomiędzy budynkami i tarasami),
  5. budowę urządzeń wodnych związanych z utrzymaniem warunków siedliska chronionych gatunków roślin występujących na terenie.

Zapisy MPZP zakazują natomiast:

  1. w wydzieleniu wewnętrznym „A” - lokalizacji usług z zakresu zamieszkania zbiorowego związanego z opieką społeczną i socjalną,
  2. w wydzieleniu wewnętrznym „B”:
    • lokalizacji budynków i miejsc postojowych,
    • podnoszenia rzędnej terenu, z wyjątkiem lokalnych nasypów służących zapewnieniu powiązań funkcjonalnych,
    • wymiany gruntu i zmiany stosunków wodnych.


Część Nieruchomości oznaczona w MPZP symbolem 6.3 U, IT, ZPe i oznaczona jako wydzielenie wewnętrzne „B”, stanowi ok. 40,69% ogólnej powierzchni Nieruchomości. Z kolei część Nieruchomości oznaczona w MPZP symbolem 6.3 U, IT, ZPe i oznaczona jako wydzielenie wewnętrzne „A”, stanowi ok. 3,82% ogólnej powierzchni Nieruchomości.

Wnioskodawca planuje zawarcie umowy sprzedaży opisanej wyżej Nieruchomości.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał, że:

  1. Wnioskodawca nabył działki oznaczone numerami 36./1, 36./2, 36./3, 37./1, 37./8, 37./5 na podstawie aktu notarialnego z dnia …
  2. Dostawa wszystkich objętych wnioskiem działek (tj. działek oznaczonych numerami 36./1, 36./2, 36./3, 37./1, 37./8, 37./5) na rzecz Wnioskodawcy była czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
  3. Przy nabyciu wszystkich objętych wnioskiem działek (tj. działek oznaczonych numerami 36./1, 36./2, 36./3, 37./1, 37./8, 37./5), Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.
  4. Wszystkie objęte wnioskiem działki (tj. działki oznaczone numerami 36./1, 36./2, 36./3, 37./1, 37./8, 37./5) Wnioskodawca zamierzał wykorzystywać do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
  5. Na pytanie tut. Organu: „Ponieważ odnośnie przeznaczenia działek zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Wnioskodawca wskazał ogólnie oznaczenie w MPZP wszystkich 6 działek składających się na mającą być przedmiotem sprzedaży Nieruchomość, co jest informacją zbyt ogólną, ponieważ dostawa każdej działki traktowana jest w celu wydania interpretacji jako odrębne zdarzenia przyszłe, w związku z powyższym należy podać:
    1. Jakie będzie przeznaczenie każdej geodezyjne wyodrębnionej działki na moment dostawy według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy?
    2. Czy z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika, że dana działka będzie działką przeznaczoną pod zabudowę w całości czy w części?
    3. Jeśli dana działka zgodnie z planem przeznaczona jest pod zabudowę wyłącznie w części, to należy wskazać czy pozostała część tej działki jest wyłączona całkowicie z prawa zabudowy?”


Wnioskodawca odpowiedział, że:

„Działka oznaczona numerem 37./8 została oznaczona w MPZP w całości symbolem 6.2 U,UC,P, a więc ma ona przeznaczenie podstawowe jako tereny usług, tereny rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 , tereny produkcji, w tym tereny lokalizacji baz, składów, handlu hurtowego lub specjalistycznego itp.

Z kolei działki oznaczone numerami 36./1, 36./2, 36./3, 37./1, 37./5 zostały oznaczone w MPZP w części symbolem 6.2 U,UC,P, a więc mają one w części przeznaczenie podstawowe jako tereny usług, tereny rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 , tereny produkcji, w tym tereny lokalizacji baz, składów, handlu hurtowego lub specjalistycznego itp. Natomiast ww. działki w pozostałej części zostały oznaczone w MPZP symbolem 6.3 U,IT,ZPe, a więc ich podstawowe przeznaczenie zostało określone jako tereny usług, tereny infrastruktury technicznej, tereny zieleni urządzonej o charakterze ekstensywnym.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego, dla terenów oznaczonych w MPZP symbolami 6.2 U,UC,P oraz 6.3 U,IT,ZPe, MPZP określa również przeznaczenie uzupełniające, a więc szczegółowe zasady zabudowy i zagospodarowania tych terenów. W odniesieniu do całej działki 37./8, a także obszaru działek oznaczonych numerami 36./1, 36./2, 36./3, 37./1, 37./5, objętego oznaczeniem 6.2 U,UC,P, MPZP wskazuje, że teren ten przeznaczony jest pod usługi, w tym lokalizację obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 i produkcję wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi oraz zielenią urządzoną.

Dla przedmiotowego terenu ustalono następujące parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy i zagospodarowania:

  1. powierzchnia zabudowy - max. 90%,
  2. teren biologicznie czynny - nie ustala się.

Z kolei dla obszaru działek oznaczonych numerami 36./1, 36./2, 36./3, 37./1, 37./5, objętego oznaczeniem 6.3 U,IT,ZPe, MPZP określa, że teren ten przeznaczony jest pod usługi oraz infrastrukturę techniczną i zieleń urządzoną o charakterze ekstensywnym wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi. Na terenie tym dokonano ponadto wydzieleń wewnętrznych oznaczonych symbolami „A” i „B”, przy czym w wydzieleniu wewnętrznym „B” występują gatunki roślin podlegające ochronie na podstawie przepisów odrębnych.

Dla przedmiotowego terenu ustalono następujące parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy i zagospodarowania:

  1. powierzchnia zabudowy w wydzieleniu wewnętrznym „A” - max. 60%,
  2. powierzchnia powiązań komunikacji pieszej i rowerowej w wydzieleniu wewnętrznym „B” - 10%,
  3. teren biologicznie czynny:
    • w wydzieleniu wewnętrznym „A” - min. 10%,
    • w wydzieleniu wewnętrznym „B” - min. 90%.


W wydzieleniu wewnętrznym „B” dopuszcza się:

  1. realizację tarasów połączonych z budynkami lokalizowanymi na terenie o symbolu 6.2U,UC,P - o maksymalnym wysięgu do 7 m od nieprzekraczalnej linii zabudowy terenu 6.2U,UC,P i łącznej powierzchni części tarasów położonych poza nieprzekraczalną linią zabudowy do 500 m2 ,
  2. lokalizację ścieżek rowerowych i ciągów pieszych tworzących wewnętrzne powiązania rekreacyjno-wypoczynkowe z uwzględnieniem ustaleń zawartych w ust. 2,
  3. wprowadzenie nowych nasadzeń drzew, krzewów i roślinności zgodnych z warunkami siedliska,
  4. budowę mostków i kładek umożliwiających rekreacyjne udostępnienie terenu (w tym połączenia pomiędzy budynkami i tarasami),
  5. budowę urządzeń wodnych związanych z utrzymaniem warunków siedliska chronionych gatunków roślin występujących na terenie.

Zapisy MPZP zakazują natomiast:

  1. w wydzieleniu wewnętrznym „A” - lokalizacji usług z zakresu zamieszkania zbiorowego związanego z opieką społeczną i socjalną,
  2. w wydzieleniu wewnętrznym „B”:
    • lokalizacji budynków i miejsc postojowych,
    • podnoszenia rzędnej terenu, z wyjątkiem lokalnych nasypów służących zapewnieniu powiązań funkcjonalnych,
    • wymiany gruntu i zmiany stosunków wodnych.


Wnioskodawca wskazuje niniejszym, że wydzielenie wewnętrzne „A” obejmuje jedynie część terenu działek numer 37./1, 37./5. Natomiast wydzielenie wewnętrzne „B” obejmuje część terenu działek numer 36./1, 36./2, 36./3, 37./1, 37./5.

Odnosząc się do pytania przedstawionego w wezwaniu, zdaniem Wnioskodawcy z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika, że wszystkie działki objęte wnioskiem (tj. działki oznaczone numerami 36./1, 36./2, 36./3, 37./1, 37./8, 37./5) mogą być przeznaczone pod zabudowę - zgodnie ze szczegółowymi warunkami zabudowy i zagospodarowania określonymi w MPZP, a opisanymi powyżej. Przy czym jak wskazano powyżej, działka oznaczona numerem 37./8 może być zabudowana na max. 90% swojej powierzchni, lecz MPZP nie wyłącza wprost reszty jej powierzchni z zabudowy. Natomiast dla działek oznaczonych numerami 36./1, 36./2, 36./3, 37./1, 37./5 powierzchnia zabudowy, w zależności od oznaczenia terenu w MPZP, wahać się może od 10% do 90%. Pozostałą część tych działek MPZP wyłącza wprawdzie z zabudowy jako teren biologicznie czynny, lecz jednocześnie dopuszcza lokalizację na nich określonych urządzeń, np. tarasów, mostków i kładek oraz urządzeń wodnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż ww. Nieruchomości będzie w całości lub części podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż ww. Nieruchomości w całości nie będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się z opodatkowania dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Z kolei w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, przez tereny budowlane rozumieć należy grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Tak więc w przypadku sprzedaży gruntów niezabudowanych, o obowiązku zastosowania ww. zwolnienia z VAT decyduje to, czy zostały one objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, dla Nieruchomości mającej być przedmiotem sprzedaży, nie wydano i nie zostaną wydane do dnia sprzedaży żadne decyzje o warunkach zabudowy. Natomiast Nieruchomość została objęta MPZP, a więc o przeznaczeniu gruntu i zastosowaniu zwolnienia decydują zapisy MPZP. Objęte ww. zwolnieniem mogą być tylko te tereny niezabudowane, które zgodnie z MPZP nie zostały przeznaczone pod zabudowę.

Rozpatrując kwestię przeznaczenia gruntów „pod zabudowę” należy odwołać się przy tym do definicji zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz.U. 2016 r. poz. 290; dalej: UPB). W myśl art. 3 pkt 6 UPB, przez budowę rozumieć należy wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Obiektem budowlanym jest natomiast budynek, budowla bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych (art. 3 pkt 1 UPB).

W świetle przepisów UPB:

  • budynek to obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach,
  • budowla to każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową,
  • obiekt liniowy to obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego,
  • obiekty małej architektury to niewielkie obiekty, a w szczególności:
    1. kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury,
    2. posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej,
    3. użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki.


Zdaniem Wnioskodawcy, przy ustalaniu czy grunt jest przeznaczony pod zabudowę, należy wziąć pod uwagę ww. definicje wynikające z UPB, a także ogólne oraz szczegółowe przeznaczenie Nieruchomości, określone zapisami MPZP.

Należy wskazać, że zgodnie z zapisami MPZP, część Nieruchomości, która zgodnie z zapisami MPZP została oznaczona symbolem 6.2 U, UC, P, przeznaczona jest pod usługi, w tym lokalizację obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 i produkcję wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi oraz zielenią urządzoną. W związku z powyższym uznać należy, że w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, ta część Nieruchomości przeznaczona jest w całości pod zabudowę.

Z kolei część Nieruchomości, która zgodnie z zapisami MPZP została oznaczona symbolem 6.3 U, IT, ZPe, przeznaczona jest pod usługi oraz infrastrukturę techniczną i zieleń urządzoną o charakterze ekstensywnym wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi. Przy czym teren ten został podzielony zgodnie z zapisami MPZP na wydzielenia wewnętrzne oznaczone symbolami „A” i „B”. W wydzieleniu wewnętrznym „A” możliwa jest zabudowa na obszarze max. 60% tego wydzielenia. Nie ulega zatem wątpliwości zdaniem Wnioskodawcy, że w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, wydzielenie wewnętrzne „A” przeznaczone jest w całości pod zabudowę.

Z kolei w wydzieleniu wewnętrznym „B”, zapisy MPZP zabraniają lokalizacji budynków i miejsc postojowych, lecz umożliwiają realizację innych obiektów, takich jak: tarasy, ścieżki rowerowe, ciągi piesze, budowa mostków i kładek oraz urządzeń wodnych. W ocenie Wnioskodawcy ww. obiekty stanowią obiekty budowlane w świetle zacytowanych definicji UPB. W szczególności tarasy mogą być uznane za obiekty małej architektury, ścieżki rowerowe i ciągi piesze - za obiekty liniowe, a mostki, kładki i urządzenia wodne za budowle.

Zatem w ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że również obszar wydzielenia wewnętrznego „B”, przeznaczony jest w całości pod zabudowę w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, skoro mogą być na nim lokalizowane określone obiekty budowlane.

Podobny pogląd do przedstawionego przez Wnioskodawcę zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 23 lutego 2016 r. (IBPP2/4512-942/15/KO).

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy dostawa Nieruchomości w całości nie będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ze względu na ścisłe powiązanie tematyki poruszonej we wniosku, tut. organ postanowił ująć kwestie dotyczącą sześciu zdarzeń przyszłych (dostawy sześciu działek) w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych przepisów, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 146a pkt 1 ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Tereny budowlane - stosownie do treści art. 2 pkt 33 tej ustawy - są to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 199, ze zm.), ustawa określa:

  1. zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej,
  2. zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy.

Natomiast art. 4 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.


O przeznaczeniu terenu decydują więc akty prawa miejscowego – miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy.

Generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonych pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (spółka z o.o.), zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, zamierza sprzedać Nieruchomość, w skład której wchodzi 6 działek niezabudowanych nr 36./1, 36.2, 36./3, 37./1, 37./8, 37./5.

Dla Nieruchomości nie zostały wydane obowiązujące aktualnie decyzje o warunkach zabudowy i żadne decyzje o warunkach zabudowy nie będą również wydane do dnia planowanej sprzedaży Nieruchomości.

Nieruchomość została w całości objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym;

  • działka nr 37./8 została oznaczona w MPZP w całości symbolem 6.2 U, UC, P, a więc ma ona przeznaczenie podstawowe jako tereny usług, tereny rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 , tereny produkcji, w tym tereny lokalizacji baz, składów, handlu hurtowego lub specjalistycznego itp.,
  • działki oznaczone numerami 36./1, 36./2, 36./3, 37./1, 37./5 zostały oznaczone w MPZP w części symbolem 6.2 U,UC,P, a więc mają one w części przeznaczenie podstawowe jako tereny usług, tereny rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 , tereny produkcji, w tym tereny lokalizacji baz, składów, handlu hurtowego lub specjalistycznego itp. Natomiast ww. działki w pozostałej części zostały oznaczone w MPZP symbolem 6.3 U,IT,ZPe, a więc ich podstawowe przeznaczenie zostało określone jako tereny usług, tereny infrastruktury technicznej, tereny zieleni urządzonej o charakterze ekstensywnym.

Z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika, że wszystkie działki objęte wnioskiem (tj. działki oznaczone numerami 36./1, 36./2, 36./3, 37./1, 37./8, 37./5) mogą być przeznaczone pod zabudowę - zgodnie ze szczegółowymi warunkami zabudowy i zagospodarowania określonymi w MPZP, a opisanymi powyżej. Przy czym jak wskazano powyżej, działka oznaczona numerem 37./8 może być zabudowana na max. 90% swojej powierzchni, lecz MPZP nie wyłącza wprost reszty jej powierzchni z zabudowy. Natomiast dla działek oznaczonych numerami 36./1, 36./2, 36./3, 37./1, 37./5 powierzchnia zabudowy, w zależności od oznaczenia terenu w MPZP, wahać się może od 10% do 90%. Pozostałą część tych działek MPZP wyłącza wprawdzie z zabudowy jako teren biologicznie czynny, lecz jednocześnie dopuszcza lokalizację na nich określonych urządzeń, np. tarasów, mostków i kładek oraz urządzeń wodnych.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 290 ze zm.), przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Natomiast w myśl art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Zgodnie z art. 3 pkt 3a ustawy Prawo budowlane obiektem liniowym jest obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Z wniosku wynika, że zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego wszystkie działki objęte wnioskiem mogą być przeznaczone pod zabudowę, przy czym jak wskazał Wnioskodawca, działka oznaczona numerem 371/8 może być zabudowana na max 90% swojej powierzchni, lecz MPZP nie wyłącza wprost reszty jej powierzchni z zabudowy, natomiast dla działek nr 36./1, 36./2, 36./3, 37./1, 37./5 powierzchnia zabudowy w zależności od oznaczenia terenu w MPZP, wahać się może od 10% do 90% i pozostała część tych działek wyłączona jest z zabudowy jako teren biologicznie czynny, lecz MPZP dopuszcza lokalizację na nich określonych urządzeń, np. tarasów, ścieżek rowerowych, ciągów pieszych, mostków i kładek oraz urządzeń wodnych.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że skoro jak wynika z wniosku, działki mające być przedmiotem dostawy są w całości przeznaczone pod zabudowę i tym samym spełniają definicję terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, to ich dostawa nie będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Należy zatem zbadać czy dostawa działek nr 36./1, 36./2, 36./3, 37./1, 37./8, 37./5 może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

I tak, według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że wszystkie działki objęte wnioskiem Wnioskodawca zamierzał wykorzystać do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto w wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca wykorzystywał przedmiotowe działki do czynności zwolnionych od podatku. Z tytułu nabycia tych działek Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zatem w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym dostawa działek nr 36./1, 36./2, 36./3, 37./1, 37./8, 37./5 będzie podlegała opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że dostawa Nieruchomości w całości nie będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj