Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-1-3/4510-426/16-1/WLK
z 22 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 23 maja 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 30 maja 2016 r.), uzupełnionym 10 sierpnia 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy do ustalenia wskaźnika, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e czyli dla celów ustalenia wskaźnika udziału przychodów z działalności rolniczej w przychodach ze wszystkich rodzajów działalności (ogółem) Wnioskodawca prawidłowo zamierza wziąć pod uwagę również otrzymane wskazane poniżej dotacje (dopłaty):
    • Program Operacyjny Ryby Środek 2.1 - Inwestycje w chów i hodowlę (dotacja do działalności rolniczej);
    • Program Operacyjny Ryby Działanie 2.2 - Rekompensaty wodno-środowiskowe (dotacja do działalności rolniczej);
    • pomoc rządowa de minimis tytułem suszy na stawach w 2015 r. (dotacja do działalności rolniczej)

    • - jest prawidłowe;
    • zwrot akcyzy zawartej w oleju napędowym (dotacja do działalności rolniczej)

    • -jest nieprawidłowe;
      (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

  • czy w przypadku dotacji dotyczącej działalności pozarolniczej - Program Operacyjny Ryby Środek 2.5 - Inwestycje w zakresie przetwórstwa i obrotu - Wnioskodawca w celu prawidłowego określenia udziału przychodów z działalności rolniczej w przychodach ogółem jest zobowiązany do przyporządkowania otrzymanej dotacji do przychodów z działalności pozarolniczej (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe;
  • czy Wnioskodawca dotacje wymienione w pkt 1 i 2 zapytania czyli dotyczące działalności rolniczej oraz działalności pozarolniczej powinien wykazać w zeznaniu rocznym CIT-8 oraz informacji CIT-8/0 (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie, ustalenia sposobu rozliczenia dotacji otrzymanych przez Wnioskodawcę w związku z prowadzoną działalnością rolniczą i pozarolniczą.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 22 lipca 2016 r. Znak: IBPB -1-3/4510-426/16/WLK, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 10 sierpnia 2016 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej jako „Spółka”) prowadzi działalność pozarolniczą (przetwarzanie i konserwowanie ryb). Z działalności pozarolniczej osiąga również przychody ze sprzedaży towarów tj. odsprzedaży zakupionych ryb żywych (reklamówek na ryby), przychody finansowe oraz pozostałe drobne przychody (dzierżawa gruntu, sprzedaż złomu, drobne usługi itp.).

Spółka prowadzi również działalność rolniczą polegającą na hodowli ryb słodkowodnych (głównie karpia) - PKD 0322Z.

W 2012 r. i 2013 r. przychody z działalności rolniczej stanowiły ponad 60% ogółu wszystkich przychodów zatem, Spółka miała możliwość skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 punkt 4e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej jako „ustawa o CIT”). Spółka skorzystała ze zwolnienia decydując o przeznaczeniu dochodów z działalności pozarolniczej na działalność rolniczą. Za 2013 r. była to kwota 12 184,07 zł, za 2014 r. kwota 152 276,30 zł.

W 2014 r. ze względu na niesprzyjające warunki naturalne produkcja własna była na bardzo niskim poziomie, co spowodowało zachwianie struktury przychodów. W celu pozyskania surowca do przerobu, zarząd zdecydował o zakupie ryb do przerobu i ich odsprzedaży w formie przetworzonej. W 2014 r. przychody z działalności rolniczej wyniosły 676 719,09 zł, z działalności pozarolniczej 1 118 151,98 zł, co spowodowało niespełnienie warunków pozwalających na skorzystanie ze zwolnienia określonego w przepisie w 2015 r. Całość dochodów „pozarolniczych” za rok 2013 - 2014 została przeznaczona do wydatkowania na cele rolnicze. W CIT-8/O za 2014 r. skumulowana kwota ponad 164 460,37 zł została ujęta w części F2 pozycja 70 jako dochody niewydatkowane do końca roku podatkowego.

W latach 2014 - 2015 Spółka, poniosła wydatki na działalność bieżąca związaną tylko i wyłącznie z działalnością rolniczą na:

  • zakup pasz (pszenica, jęczmień, pszenżyto, pasze granulowane, soja, kukurydza, śruta rzepakowa),
  • zakup paliwa ON,
  • zakup drobnego wyposażenia,
  • zakup części do maszyn rolniczych,
  • remonty i obsługa maszyn, obiektów rolniczych - wynagrodzenia pracowników zatrudnionych tylko przy produkcji rolnej,
  • zakup nawozów i wapna tlenkowego,
  • zakup energii elektrycznej.

Ponadto, Spółka otrzymuje/otrzymywała następujące dotacje na prowadzoną działalność:

  • W ramach środka 2.1 Inwestycje w chów i hodowlę ryb.
  • Przychody zarachowane do pozostałych przychodów operacyjnych(dotacja do działalności rolniczej).
  • W ramach środka 2.2 Działania wodno – środowiskowe.
  • W ramach tego środka wypłaty dokonywane było początkowo po wykonaniu wymogów za dany rok w roku kolejnym. Następnie, zmienił się tryb wypłacania pieniędzy ze środka 2.2 przez ARiMR w taki sposób, że ARiMR dokonała jednorazowej wypłaty za wykonanie wszystkich wymogów na lata przyszłe (dotacja do działalności rolniczej),
  • Zwrot akcyzy zawartej w oleju napędowym (dotacja do działalności rolniczej).
  • Dotacja na budowę zakładu przetwórstwa ryb świeżych w ramach środka 2.5. Inwestycje w zakresie przetwórstwa i obrotu, środki wypłacone w dwóch transzach, w dwóch następujących po sobie latach. Całość kwoty dotacji rozliczana jest międzyokresowo wraz z naliczaną amortyzacją. Zgodnie z jednym z oświadczeń składanych do ARiMR Wnioskodawca, zobowiązał się do niewykorzystywania wyposażenia zakupionego z dotacji śr. 2.5 do działalności pozarolniczej innej niż 10.20.Z czyli przetwarzania i konserwowania ryb, skorupików i mięczaków (dotacja do działalności pozarolniczej).
  • Pomoc de minimis dla hodowców ryb na terenach gmin dotkniętych suszą (dotacja do działalności rolniczej).

W uzupełnieniu wniosku z 2 sierpnia 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 10 sierpnia 2016 r.) Spółka wskazała, że celem złożonego wniosku w zakresie pytania oznaczonego nr 3 o wydanie interpretacji w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych było uzyskanie potwierdzenia w zakresie prezentacji przedmiotowej dotacji w zeznaniu CIT-8, CIT 8/O.

Przedmiotowa dotacja, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy do ustalenia wskaźnika, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o CIT, czyli dla celów ustalenia wskaźnika udziału przychodów z działalności rolniczej w przychodach ze wszystkich rodzajów działalności (ogółem) Wnioskodawca prawidłowo zamierza wziąć pod uwagę również otrzymane wskazane poniżej dotacje (dopłaty):
    • Program Operacyjny Ryby Środek 2.1 - Inwestycje w chów i hodowlę (dotacja do działalności rolniczej),
    • Program Operacyjny Ryby Działanie 2.2 - Rekompensaty wodno-środowiskowe (dotacja do działalności rolniczej),
    • pomoc rządowa de minimis tytułem suszy na stawach w 2015 r. (dotacja do działalności rolniczej),
    • zwrot akcyzy zawartej w oleju napędowym (dotacja do działalności rolniczej)?
  2. Czy w przypadku dotacji dotyczącej działalności pozarolniczej - Program Operacyjny Ryby Środek 2.5 - Inwestycje w zakresie przetwórstwa i obrotu - Wnioskodawca w celu prawidłowego określenia udziału przychodów z działalności rolniczej w przychodach ogółem jest zobowiązany do przyporządkowania otrzymanej dotacji do przychodów z działalności pozarolniczej?
  3. Czy Wnioskodawca dotacje wymienione w pkt 1 i 2, zapytania czyli dotyczące działalności rolniczej oraz działalności pozarolniczej powinien wykazać w zeznaniu rocznym ClT-8 oraz informacji CIT-8/O?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Działalność rolniczą definiuje przepis art. 2 ust. 2 ustawy o CIT, który stanowi, że działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo - fermowego oraz hodowla ryb a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

miesiąc - w przypadku roślin,

16 dni - w przypadku wysoko intensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt, licząc od dnia nabycia.

Z treści art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy wynika natomiast, że przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Zatem, w myśl definicji zawartej w art. 2 ust. 2 ustawy o CIT, działalnością rolniczą dla potrzeb tej ustawy, jest wszelka produkcja roślinna i zwierzęca (z zastrzeżeniem ust. 3 przepisu) w stanie nieprzetworzonym, określonym jako naturalny, wykorzystująca materiał roślinny lub zwierzęcy pochodzący z własnych upraw, hodowli, chowu oraz wykorzystująca materiał roślinny i zwierzęcy nabyty od innych producentów. W przypadku nabycia przez podatnika roślin lub zwierząt od innych producentów, okresy ich przetrzymywania, w których następuje ich biologiczny wzrost (tzn. czas liczony od dnia nabycia do dnia zbycia) - nie mogą być krótsze niż określone w ww. art. 2 ust. 2 ustawy, by można uznać tą działalność za działalność rolniczą.

Wnioskodawca otrzymał poniżej wskazane środki pomocowe w formie dopłat i dotacji:

  • Program Operacyjny Ryby Środek 2.1 - Inwestycje w chów i hodowlę (dotacja do działalności rolniczej),
  • Program Operacyjny Ryby Działanie 2.2 - Rekompensaty wodno-środowiskowe (dotacja do działalności rolniczej),
  • pomoc rządowa de minimis tytułem suszy na stawach (dotacja do działalności rolniczej),
  • zwrot akcyzy zawartej w oleju napędowym (dotacja do działalności rolniczej).

Wskazane powyżej środki pomocowe z wymienionych tytułów kierowane są do gospodarstw rolnych i mają ścisły związek z działalnością rolniczą prowadzoną w gospodarstwie rolnym, a więc wpływają bezpośrednio na przychody z działalności rolniczej. Jak już wskazano Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą w zakresie hodowli ryb słodkowodnych, to właśnie w związku z prowadzoną działalnością jest beneficjentem wskazanych powyżej dotacji (dopłat).

Art. 2 ust. 2 ustawy o CIT, definiuje działalność rolniczą. Przyjmując tę działalność za źródło przychodów, uzasadnione jest uznanie wszystkich przychodów z tego źródła, a więc również uzyskanych przychodów ze środków pomocowych wspierających bezpośrednio działalność rolniczą w gospodarstwach rolnych, za przychody z działalności rolniczej. Jeśli zatem otrzymywane płatności stanowią przysporzenia z działalności rolniczej, stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przepisy tej ustawy nie znajdą do nich zastosowania.

W konsekwencji, wyłączenia przedmiotowego przychodów rolniczych spod przepisów ustawy o CIT jest również (co do zasady) brak obowiązku prowadzenia dokumentacji podatkowej odnośnie tych przychodów w sposób przewidziany postanowieniami zawartymi w art. 9 ust. 1.

Należy jednak wskazać, że Wnioskodawca prowadzi również działalność pozarolniczą polegającą na przetwarzaniu i konserwowaniu ryb. Jak wskazano powyżej, przepisów ustawy o CIT nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej chyba, że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej – w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust 2, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności - w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12-14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

Jeżeli zatem podatnik będzie spełniał przesłanki zastosowania zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy, obowiązek prowadzenia dokumentacji, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy, odnośnie przychodów z działalności rolniczej, warunkował będzie zastosowanie tego zwolnienia.

Zatem, z uwagi na postanowienia przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o CIT, do przychodów otrzymanych z wyżej wymienionych dotacji płatności nie mają zastosowania przepisy ustawy podatkowej, bowiem przychody z tych płatności są przychodami z działalności rolniczej, chyba że ustalenie tych przychodów jest wymagalne dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 (winno być: pkt 4e). Powyższe oznacza, że dla tych celów przedmiotowe przychody powiększają przychody z działalności rolniczej, których udział określa się w ogólnych przychodach podatnika, obliczając wskaźnik, o którym mowa w tym przepisie.

W konsekwencji, w celu ustalenia wskaźnika udziału przychodów z działalności rolniczej do przychodów uzyskanych ze wszystkich źródeł w takim przypadku należy uwzględnić przedmiotowe płatności, wliczając je do przychodów ogółem oraz do przychodów z działalności rolniczej. Dodatkowo w ocenie Spółki uznać należy, że takie przychody należy uwzględnić do ustalenia wskazanego powyżej wskaźnika w momencie ich faktycznego otrzymania przez Spółkę, a nie przyznania przez Podmiot udzielający wsparcia.

Powyższe znajduje m.in. potwierdzenie w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 sierpnia 2010 r. sygn. IBPBI/2/423-726/10/SD.

Również w przypadku wypłat z ARiMR w ramach środka 2.2 Działania wodno - środowiskowe dokonywanych początkowo po wykonaniu wymogów za dany rok w roku kolejnym, następnie (jak już wskazano) wobec zmiany trybu wypłacania pieniędzy wskutek czego ARiMR dokonała jednorazowej wypłaty za wykonanie wszystkich wymogów na lata przyszłe - przychody uzyskane z tego tytułu mimo, iż dotyczyły przyszłych okresów (lat) należy uwzględnić do ustalenia wskazanego wyżej wskaźnika w momencie ich faktycznego otrzymania przez Spółkę, a nie przyznania przez Podmiot udzielający wsparcia (ARiMR).

Ad. 2

W przypadku dotacji dotyczącej działalności pozarolniczej (zgodnie z podpisanym oświadczeniem Wnioskodawcy do ARiMR) jak ma to miejsce w przypadku otrzymanych przychodów (środków) w ramach Programu Operacyjnego Ryby Środek 2.5 - w zakresie inwestycji w zakresie przetwórstwa i obrotu Spółka stoi na stanowisku, że otrzymane płatności będzie musiała również uwzględnić przy obliczaniu wskaźnika, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e, w szczególności mając na uwadze to, że ustalenie tych przychodów jest wymagalne dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o CIT.

W konsekwencji, w celu ustalenia wskaźnika udziału przychodów z działalności rolniczej do przychodów uzyskanych ze wszystkich źródeł w takim przypadku należy uwzględnić przedmiotowe płatności, wliczając je do przychodów ogółem oraz do przychodów z działalności pozarolniczej zgodnie z przepisem.

Mając jednak na uwadze charakter dopłaty w celu prawidłowego określenia udziału przychodów z działalności rolniczej w przychodach ogółem Spółka będzie zobowiązana do właściwego przyporządkowania otrzymanej dotacji w zależności od tego, którego rodzaju prowadzonej działalności dotyczyła (rolniczej bądź pozarolniczej), czyli w analizowanym przypadku (co wynika z posiadanych dokumentów) przyporządkować do działalności pozarolniczej.

Ponadto wskazać należy, że w ocenie Wnioskodawcy taki przychód należy uwzględnić do ustalenia wskazanego powyżej wskaźnika w momencie jego faktycznego otrzymania przez Spółkę, a nie przyznania przez Podmiot udzielający wsparcia (ARiMR).

Ad. 3

W ocenie Wnioskodawcy, otrzymaną dotację dotyczącą działalności pozarolniczej należy wykazać w zeznaniu rocznym CIT-8 oraz w informacji ClT-8/O tj. Wnioskodawca powinien te dopłaty i dotacje zaliczyć do przychodów z pozostałej działalności opodatkowanej, a następnie poprzez CIT-8/O wyłączyć z podstawy opodatkowania jako pozostałe dochody (przychody) wolne od podatku.

Natomiast, otrzymywanych dopłat i dotacji do przychodów z działalności rolniczej Wnioskodawca nie powinien wykazywać w rocznym zeznaniu podatkowym CIT 8, ani w informacji CIT-8/O. Celem otrzymywanych dotacji, do działalności rolniczej jest wsparcie prowadzonej działalności wyłącznie w tym zakresie. Dotacje o charakterze inwestycyjnym, poniesione koszty zwracane w postaci dotacji czy zwrot podatku akcyzowego zawartego w paliwie rolniczym to koszty działalności rolniczej, do której przepisów ustawy o podatku dochodowym nie stosuje się. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, składając zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu/poniesionej straty przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych ClT-8 wymienionych w niniejszym wniosku dotacji i dopłat o charakterze rolniczym nie wykazuje się.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą oraz pozarolniczą. W ramach prowadzonej działalności Spóła korzysta z przysługujących jej zwolnień, oraz otrzymuje dotacje i dopłaty. Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy prawidłowo dokonuje wyliczenia wskaźnika, do celów możliwości korzystania ze zwolnienia oraz czy prawidłowo ujmuje zwolnienia oraz otrzymane dotacje i dopłaty w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu poniesione przez podatnika CIT-8 oraz informacji o odliczeniach od dochodu i od podatku, oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku CIT-8/0.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych działalność rolniczą definiuje art. 2 ust. 2 ustawy o CIT, który stanowi, że jest to działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc – w przypadku roślin,
  2. 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
  3. 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt

-licząc od dnia nabycia.

Jednocześnie należy wskazać na art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o CIT, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej – w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności – w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12-14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

Kryteriami uprawniającymi podatników do skorzystania z ww. zwolnienia są występujące równocześnie okoliczności:

  • osiągnięcie przez nich w roku poprzedzającym rok podatkowy udziału przychodów z działalności rolniczej, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, w wysokości co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności,
  • przeznaczenie uzyskanego dochodu z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej, na prowadzoną działalność rolniczą.

Podatnicy spełniający te kryteria mają prawo do nieopodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych osiągniętego dochodu z działalności pozarolniczej, niezależnie od tego, czy na prowadzonej przez siebie działalności rolniczej osiągnęli dochód, czy ponieśli stratę.

Tak jak wskazano powyżej, wskaźnik o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o CIT, ustalany jest zgodnie z art. 12-14 ustawy o CIT. Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 4f ustawy o CIT, przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności w przypadku obniżenia lub zwrotu podatku od towarów i usług lub zwrotu podatku akcyzowego zgodnie z odrębnymi przepisami - naliczony podatek od towarów i usług lub zwrócony podatek akcyzowy, w tej części, w której podatek uprzednio został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

A zatem, w przedmiotowej sprawie zwrot akcyzy nie będzie stanowił przychodu i tym samym nie powinien być uwzględniany przy ustaleniu wskaźnika, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o CIT.

Mając na względzie powołane przepisy stwierdzić należy, że w celu obliczenia wskaźnika, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o CIT, Wnioskodawca powinien uwzględnić przychody z działalności rolniczej, za wyjątkiem przychodów z otrzymanych dotacji (dopłat), z tytułu zwrotu akcyzy zawartej w oleju napędowym, w ogólnej kwocie przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności, ponieważ jak wskazano powyżej, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4f ustawy o CIT, zwrot akcyzy nie stanowi przychodu. Do celów ustalenia wskaźnika przychody z działalności rolniczej powinny być ustalone według takich samych zasad jak przychody z pozostałej działalności podlegającej opodatkowaniu, czyli wg zasad wynikających z art. 12 ustawy o CIT.

W opinii tut. Organu, przychody pochodzące z dopłat i dotacji tj.:

  • Programu Operacyjnego Ryby Środek 2.1 – Inwestycje w chów i hodowlę ryb,
  • Programu Operacyjnego Ryby Działanie 2.2 – Rekompensaty wodno-środowiskowe,
  • Pomocy rządowej de minimis tytułem suszy na stawach,

wspierają działalność rolniczą, zatem należy je uznać za przychody z działalności rolniczej.

Z kolei, otrzymaną dotację z Programu Operacyjnego Ryby Środek 2.5-Inwwestycje w zakresie przetwórstwa i obrotu – na budowę zakładu przetwórstwa ryb świeżych, która jak wskazał w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT, należy zaliczyć do przychodów z działalności pozarolniczej.

Ustosunkowując się natomiast do kwestii wykazania w zeznaniu CIT-8 i załączniku CIT-8/O otrzymanych dopłat i dotacji należy stwierdzić, że otrzymana dotacja dotycząca działalności pozarolniczej powinna zostać ujęta w zeznaniu CIT-8 i zaliczona do przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium RP oraz w informacji o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz dochodach wolnych i zwolnionych od podatku CIT-8/O w poz. 17.

Jednocześnie, wskazać należy, że otrzymane dopłaty i dotacje stanowiące przychody z działalności rolniczej, stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, nie podlegają pod przepisy tej ustawy, w związku z czym nie należy ich wykazywać w zeznaniu CIT-8 oraz załączniku CIT- 8/O.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia:

-czy do ustalenia wskaźnika, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e czyli dla celów ustalenia wskaźnika udziału przychodów z działalności rolniczej w przychodach ze wszystkich rodzajów działalności (ogółem) Wnioskodawca prawidłowo zamierza wziąć pod uwagę również otrzymane wskazane poniżej dotacje (dopłaty):

  • Program Operacyjny Ryby Środek 2.1 - Inwestycje w chów i hodowlę (dotacja do działalności rolniczej);
  • Program Operacyjny Ryby Działanie 2.2 - Rekompensaty wodno-środowiskowe (dotacja do działalności rolniczej);
  • pomoc rządowa de minimis tytułem suszy na stawach w 2015 r. (dotacja do działalności rolniczej)

- jest prawidłowe;

  • zwrot akcyzy zawartej w oleju napędowym (dotacja do działalności rolniczej)

- jest nieprawidłowe;

-czy w przypadku dotacji dotyczącej działalności pozarolniczej - Program Operacyjny Ryby Środek 2.5 - Inwestycje w zakresie przetwórstwa i obrotu - Wnioskodawca w celu prawidłowego określenia udziału przychodów z działalności rolniczej w przychodach ogółem jest zobowiązany do przyporządkowania otrzymanej dotacji do przychodów z działalności pozarolniczej - jest prawidłowe;

-czy Wnioskodawca dotacje wymienione w pkt 1 i 2 zapytania czyli dotyczące działalności rolniczej oraz działalności pozarolniczej powinien wykazać w zeznaniu rocznym CIT-8 oraz informacji CIT-8/0 - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj