Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-336/12-4/AK
z 5 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-336/12-4/AK
Data
2012.06.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
grunty
nieruchomości
sprzedaż
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawczyni wraz z mężem może być zwolniona z płacenia podatku od sprzedaży działki opisanej w stanie faktycznym?



Wniosek ORD-IN 484 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku data wpływu 06.04.2012 r.) oraz piśmie z dnia 11.05.2012 r. (data wpływu 28.05.2012 r.) uzupełniającym braki wniosku na wezwanie Nr IPPB2/415-336/12-2/AK z dnia 11.05.2012 r. (data doręczenia 22.05.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych ze sprzedażą działki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.04.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych ze sprzedażą działki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2007 r. Wnioskodawczyni razem z mężem (na zasadzie wspólnoty majątkowej jako małżeństwo) kupili 1/2 część działki rolnej nr 476 w miejscowości Ż. o powierzchni 3,9250 ha.; za kwotę 22.500-zł. (dwadzieścia dwa tysiące pięćset złotych). Po przejściu na emeryturę w końcu 2010 roku. (mąż Wnioskodawczyni skorzystał z możliwości przejścia na wcześniejszą emeryturę, ponieważ przez okres 17 lat pracował w tzw. warunkach szczególnych - praca w warunkach szkodliwych przy azbeście). Małżonkowie zamierzali zamieszkać na wsi tj. w miejscowości Ż. i zagospodarować zakupioną w tym celu działkę. Jednak sąsiad, którego działka sąsiaduje z działką Wnioskodawczyni, zaczął prosić o odsprzedanie mu działki należącej do Wnioskodawczyni i jej męża w celu powiększenia swojego gospodarstwa (posiadał ponad 30 ha gruntów rolnych) - zajmuje się hodowlą koni. Dokupienie działki powiększyłoby jego areał i byłoby korzystne dla rozwoju jego hodowli koni -jednolity areał wybiegowy, pastwiskowy i uprawowy a także obniżenie kosztów ogrodzenia terenu. Małżonkowie postanowili nie utrudniać rozwoju gospodarstwa sąsiada i odsprzedali działkę w listopadzie 2011 roku za kwotę 49.950 zł, (czterdzieści dziewięć tysięcy dziewięćset pięćdziesiąt złotych).

Kupując działkę rolną małżonkowie nie poinformowali notariusza o fakcie, że mąż Wnioskodawczyni posiada wykształcenie rolnicze (ukończoną Zasadniczą Szkolę Rolniczą), nie wiedzieli, że to ma jakieś znaczenie, wówczas roztaczała się perspektywa wyjazdu z okolic Warszawy w piękne zielone tereny.

Pismem z dnia 11.05.2012 r. nr IPPB2/415-336/12-2/AK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • wskazanie czy zbywane grunty były zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych i czy wskutek sprzedaży grunty nie utraciły rolnego charakteru (tj. zostały przeznaczone na cele związane z rolnictwem),
  • przedstawienie własnego stanowiska adekwatnego do zadanego pytania oraz przedstawionego stanu faktycznego,
  • uzupełnienie wniosku poprzez złożenie oświadczenia i podpisu Wnioskodawczyni poz. 72 i 73 wniosku, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej (Wnioskodawczyni nie złożyła podpisu w poz. 72 i 73 części J złożonego wniosku)

Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie (data wpływu uzupełnienia 28.05.2012 r.).

W nadesłanej odpowiedzi wskazała, iż zbywane grunty były użytkami rolnymi, kategoria gruntu III i IV. Grunty były przez cały czas posiadania przez małżonków uprawiane. Własne stanowisko w sprawie, zostało przedstawione poniżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni wraz z mężem może być zwolniona z płacenia podatku od sprzedaży działki opisanej w stanie faktycznym...

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawczyni wskazuje, iż posiadała wraz z mężem działkę przez okres ponad 4 lat czyli zbyt krótko aby być zwolnionym ze sprzedaży działki (nie minął okres 5 lat). Jednak grunty zostały odsprzedane sąsiadowi w celu powiększenia jego gospodarstwa rolnego). Mąż posiada wykształcenie rolnicze. W związku z powyższym Wnioskodawczyni uważa, iż krzywdząca byłaby dla niej konieczność zapłacenia podatku z tytułu sprzedaży działki (tj. podatku od różnicy między ceną sprzedaży a ceną zakupu). W związku z powyższym Wnioskodawczyni prosi o wydanie pozytywnej decyzji zwalniającej małżonków z obowiązku płacenia podatku z tytułu sprzedaży działki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, iż stanowisko Wnioskodawczyni uznano za prawidłowe jednak uzasadnienie prawne odmienne jest od stanowiska zaprezentowanego przez Wnioskodawczynię.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Wobec wyżej powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zaistniałym stanie faktycznym dla powstania obowiązku zapłaty podatku dochodowego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości istotne znaczenie ma data jej nabycia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni nabyła działkę rolną wraz z małżonkiem w 2007 r. Sprzedaży dokonano w 2011 r. a więc przed okresem 5 lat od licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Ustawa o podatku dochodowym nie definiuje pojęcia „gospodarstwo rolne”. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 powołanej ustawy za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz Załącznika Nr 6 do tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

  1. użytki rolne,
  2. grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane,
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,
  5. nieużytki, oznaczone symbolem - N,
  6. grunty pod wodami,
  7. tereny różne oznaczone symbolem - Tr.

Treść art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje więc, że przewidziane w nim zwolnienie uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

  • sprzedane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jedną z zasadniczych przesłanek wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest to, aby zbywane grunty zachowały charakter rolny. Utrata charakteru rolnego następuje zaś przez wyłączenie gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Ma ono miejsce przede wszystkim wówczas, jeżeli grunt zostaje przeznaczony pod działalność gospodarczą, albo pod budownictwo. Oceniając spełnienie tej przesłanki, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy co do dalszego przeznaczenia nieruchomości. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Należy ponadto wskazać, iż utrata charakteru rolnego w związku ze sprzedażą może wystąpić bezpośrednio po sprzedaży, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie sprzedaży strony umowy winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

W konsekwencji, dokonana przez nabywcę zmiana przeznaczenia gruntu rolnego polegająca na faktycznym przekształceniu sposobu jego użytkowania, łączącym się ze zmianą jego dotychczasowego charakteru, np. przeznaczenie gruntu rolnego pod działalność gospodarczą lub pod budownictwo może powodować, że nie wystąpią przesłanki do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem nabyli w 2007 r. działkę rolną, którą następnie w 2011 r. w całości sprzedali sąsiadowi w celu powiększenia jego 30ha gospodarstwa rolnego.

Zatem należy stwierdzić, iż opierając się na oświadczeniu Wnioskodawczyni -, iż działka została zakupiona przez nabywcę w celu powiększenia gospodarstwa rolnego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie spełniona została przesłanka uprawniająca do zastosowania zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy - nabywca przedmiotowego gospodarstwa rolnego nabył go w celu powiększenia swojego gospodarstwa rolnego.

W niniejszej sprawie zaznaczyć jednak należy, iż zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia. Wskazać również należy, iż rolnicze wykształcenie męża Wnioskodawczyni nie wpływa na możliwość zastosowanie zwolnienia z tytułu sprzedaży działki rolnej, ponieważ ustawodawca nie przewidział takiego zwolnienia w przepisach prawa podatkowego zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto okoliczność czy dana nieruchomość lub jej część w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem obowiązek udowodnienia ich zaistnienia ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia. Zaś indywidualna interpretacja przepisów prawa jest jedynie przedstawieniem poglądu organu dotyczącego rozumienia treści przepisów prawa podatkowego i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej.

Dodatkowo należy wskazać, iż w ramach interpretacji indywidualnej tut. Organ nie ma uprawnień do wydawania decyzji (w tym zwalniających podatników z obowiązku zapłaty podatku) ani żadnych innych aktów prawnych. Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem interpretacja indywidualna stanowi jedynie informację zawierającą stanowisko organu podatkowego w kwestii stosowania prawa. Wnioskodawca otrzymuje wyłącznie informację o poglądzie organu w danej spawie, która umożliwia mu suwerenne podjęcie określonych działań na gruncie prawa podatkowego. W ramach interpretacji organ podatkowy dokonuje oceny stanowiska przedstawionego przez wnioskodawcę wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Podjęta przez niego „ocena” nie ma jednakże charakteru władczego czy też rozstrzygającego, gdyż nie zmierza do wywołania bezpośrednich skutków prawnych.

Tak jak wskazano już Wnioskodawczyni w wezwaniu z dnia 11.05.2012 r. Nr IPPB2/415-336/12-2/AK dołączone do wniosku dokumenty nie podlegają analizie i weryfikacji.

Należy także wskazać, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Pani, jako występującej z wnioskiem. Nie chroni natomiast Pani męża.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj