Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/4512-483/16-1/MN
z 30 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 15 lipca 2016 r. (data wpływu 20 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT w ramach realizacji projektu „xxx” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT w ramach realizacji projektu „xxx”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – Park Narodowy jest formą ochrony przyrody (art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody Dz.U. z 2015 r. poz. 1651 z późn. zmianami) i jednocześnie państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 ust. 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zmianami).

Park Narodowy jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

Park Narodowy wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT tj:

  1. nadzór nad lasami prywatnymi (VAT 23%),
  2. sprzedaż drewna opałowego (VAT 8%) oraz drewna pozostałego (VAT 23%),
  3. sprzedaż tusz zwierząt łownych (VAT 5%),
  4. usługi edukacyjne w tym: zajęcia edukacyjne i warsztaty, wynajem sali, sprzedaż materiałów warsztatowych (VAT 23%),
  5. sprzedaż wydawnictw i pamiątek (VAT wg stawek: 5%, 8%, 23%),
  6. bilety wstępu na niektóre obszary Parku oraz udostępnianie ekspozycji (VAT 8%),
  7. zorganizowanie ognisk w tym: rozpalanie ogniska, sprzedaż wiązek opałowych, wypożyczenie sprzętu grillowego, grillowanie (VAT 23%),
  8. udostępnianie miejsca biwakowego, pod namiot, parkingu oraz toalet (VAT 23%),
  9. szkolenia przewodnickie (VAT 23%),
  10. usługi transportowe (VAT 23%),
  11. sprzedaż środków trwałych (VAT 23%),
  12. dzierżawa gruntów na cele inne – nierolnicze (VAT 23%),

oraz czynności zwolnione:

  1. najem i dzierżawa obiektów na cele mieszkaniowe,
  2. dzierżawa gruntów na cele rolnicze.

Park realizuje projekt L. pn. „xxx” w ramach umowy .... Projekt finansowany jest przez instrument finansowy Komisji Europejskiej L. oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ramy czasowe projektu to 1 września 2014 r. do 30 czerwca 2018 r., przy czym park Narodowy jako partner projektu realizuje swoje zadania w okresie od 27 maja 2015 do 30 czerwca 2018 r.

Głównym celem projektu jest ochrona siedliska N. : torfowiska zasadowe o charakterze młak, turzycowisk i mechowisk (kod siedliska 7230) w obszarze N. Ostoja G. (...). Wybrane powierzchnie do ochrony są jednocześnie ostoją rzadkich i chronionych gatunków roślin i zwierząt.

Celem strategicznym projektu jest zahamowanie procesu degradacji oraz poprawa a także zachowanie właściwego stanu torfowisk alkalicznych oraz przywrócenie w ich obrębie ekstensywnego użytkowania kośnego zapewniającego ich dobry stan w długoterminowej perspektywie czasowej.

Cele operacyjne projektu to:

  • zahamowanie nadmiernego odpływu i podniesienie poziomu wód gruntowych w obszarze wybranych torfowisk alkalicznych,
  • zahamowanie procesu mineralizacji i eutrofizacji powierzchniowej warstwy torfowisk alkalicznych,
  • zatrzymanie procesu spadku różnorodności biologicznej torfowisk alkalicznych spowodowanej ekspansją gatunków charakterystycznych dla siedlisk o niższej wilgotności jak np. trawy, drzewa, i krzewy,
  • promowanie ochrony torfowisk alkalicznych jako ostoi rzadkich i zagrożonych gatunków stanowiących również regionalne i lokalne atrakcje przyrodnicze,
  • zainteresowanie rolników (właścicieli prywatnych obszarów na terenie Parku) ekstensywnym użytkowaniem siedliska w przyszłości.

W ramach projektu pt. „xxx” zaplanowano następujące działania służące osiąganiu powyższych celów:

  • wykonanie systemu zastawek na ciekach i rynnach erozyjnych odprowadzających wodę z obszaru torfowisk,
  • usunięcie zarośli krzewów i nalotów drzew,
  • koszenie powierzchni siedlisk ułatwiające bądź umożliwiające przywrócenie ekstensywnego użytkowania,
  • zakup sprzętu umożliwiającego koszenie torfowisk w szczególnie trudnych warunkach górskich i podmokłym terenie,
  • wykup najcenniejszych i najbardziej zagrożonych fragmentów torfowisk alkalicznych,
  • współorganizowanie spotkań i warsztatów dla organizacji zajmujących się ochroną przyrody i użytkowników gruntów w celu propagowania metod ochrony oraz właściwego użytkowania i zagospodarowania siedliska,
  • założenie systemu monitoringu pozwalającego ocenić bieżąco zachodzące zmiany oraz uzyskane w ramach projektu efekty.

Nabycie towarów i usług służących realizacji ww. projektu nie stanowi podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, podatek VAT od nabytych towarów i usług nie służących czynnościom opodatkowanym nie podlega odliczeniu. Planowane w ramach projektu działania służą realizacji celów statutowych Parku oraz nie są związane z działalnością gospodarczą dlatego Wnioskodawca nie może, ze względu na podane wyżej przesłanki, odzyskać zapłaconego podatku VAT. Planowane nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu zarówno w trakcie jego realizacji jak i też w przyszłości nie będzie służyło czynnościom opodatkowanym, więc nie istnieją podstawy prawne do całkowitego lub częściowego odliczenia podatku VAT.

Indywidualna interpretacja jest niezbędna do prawidłowego rozliczenia podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w ramach realizacji ww. projektu, Wnioskodawca może odzyskać zapłacony podatek VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie jest upoważniony do obniżenia kwoty należnego podatku od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego w ramach projektu, gdyż zakupy towarów i usług zaplanowane w projekcie służyć mają celom statutowym Parku – ochronie przyrody i nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi (sprzedażą opodatkowaną). Działania realizowane w ramach projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną czyli z działalnością gospodarczą dlatego Wnioskodawca nie może odzyskać zapłaconego podatku VAT.

W myśl w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. prawo do odliczenia podatku naliczanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych przez podatnika. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zakupy zaplanowane w projekcie nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, w związku z którymi przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i przepisy dotyczące proporcjonalnego odliczenia podatku (art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług) nie mają także zastosowania.

Ten stan prawny powoduje, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w jakiejkolwiek części, przy realizacji zakupów towarów i usług związanych z realizacją niniejszego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług;
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 – art. 90 ust. 2 ustawy.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wyraźnie wskazał Wnioskodawca – planowane nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu zarówno w trakcie jego realizacji jak i też w przyszłości nie będzie służyło czynnościom opodatkowanym. Planowane w ramach projektu działania służą realizacji celów statutowych Parku oraz nie są związane z działalnością gospodarczą.

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca z tego tytułu nie ma możliwości zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 200 r. Ponieważ z opisu sprawy nie wynika, aby były spełnione te warunki, Wnioskodawca nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj