Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4513-39/16-4/MC
z 29 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2016 r. (data wpływu 14 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 1 czerwca 2016 r. (data wpływu 6 czerwca 2016 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 20 maja 2016 r. (skutecznie doręczone w dniu 31 maja 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych znajdujących się w składzie podatkowym Wnioskodawcy będących własnością podmiotów nieposiadających zezwolenia na wyprowadzenie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego, możliwości wyprowadzenia tych wyrobów przez Wnioskodawcę ze składu podatkowego oraz w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika akcyzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych znajdujących się w składzie podatkowym Wnioskodawcy będących własnością podmiotów nieposiadających zezwolenia na wyprowadzenie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego, możliwości wyprowadzenia tych wyrobów przez Wnioskodawcę ze składu podatkowego oraz w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika akcyzy.


Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 maja 2016 r., złożonym w dniu 1 czerwca 2016 r. (data wpływu 6 czerwca 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 20 maja 2016 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy dla napojów alkoholowych od dnia 27 lutego 2014 r. na podstawie zezwolenia, w którym produkuje wyroby akcyzowe (napoje alkoholowe), a także magazynuje wyroby akcyzowe objęte zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego, wyprodukowane przez inny podmiot (napoje alkoholowe). Wnioskodawca, jako prowadzący skład podatkowy, zamierza nanosić znaki akcyzy na wyroby akcyzowe magazynowane w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a wyprodukowane przez inny podmiot, których właścicielem jest podmiot krajowy nie posiadający zezwolenia na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego, o którym mowa w art. 54 ustawy o podatku akcyzowym. Następnie prowadzący skład podatkowy zamierza wyprowadzić ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia akcyzy, wyroby akcyzowe wyprodukowane przez inny podmiot, których właścicielem jest podmiot krajowy nieposiadający zezwolenia na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego, o którym mowa w art. 54 ustawy o podatku akcyzowym, oznaczone znakami akcyzy jak wyżej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy wyroby spirytusowe, winiarskie a także wyroby pośrednie znajdujące się w składzie podatkowym Wnioskodawcy, a będące własnością podmiotów krajowych, nieposiadających zezwolenia na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego, o którym mowa w art. 54 ustawy o podatku akcyzowym, będą mogły być oznaczane znakami akcyzy przez Wnioskodawcę, jako prowadzącego skład podatkowy, a następnie wyprowadzane ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia akcyzy, przez Wnioskodawcę, jako prowadzącego skład podatkowy?
  2. Czy Wnioskodawca będzie podatnikiem akcyzy z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia akcyzy, wyrobów akcyzowych wyprodukowanych przez inny podmiot, których właścicielem jest podmiot krajowy nieposiadający zezwolenia na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego, o którym mowa w art. 54 ustawy o podatku akcyzowym, które to wyroby akcyzowe zostały oznaczone podatkowymi znakami akcyzy przez Wnioskodawcę, jako prowadzącego skład podatkowy?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Wnioskodawca uważa, że może oznaczać podatkowymi znakami akcyzy wyroby spirytusowe, winiarskie, a także wyroby pośrednie znajdujące się w składzie podatkowym Wnioskodawcy, a będące własnością podmiotów krajowych, nieposiadających zezwolenia na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego, o którym mowa w art. 54 ustawy o podatku akcyzowym, gdyż:


1.


Na podstawie art. 117 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.


2.


Na podstawie art. 116 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym na prowadzącym skład podatkowy spoczywa obowiązek oznaczenia podatkowymi znakami akcyzy wyrobów akcyzowych znajdujących się w składzie podatkowym i należących do podmiotu nie posiadającego zezwolenia na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego, o którym mowa w art. 54 ustawy o podatku akcyzowym.


3.


Wnioskodawca prowadzący skład podatkowy może otrzymywać znaki akcyzy (art. 125 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym).


Wnioskodawca uważa, że będzie podatnikiem akcyzy z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia akcyzy, wyrobów akcyzowych wyprodukowanych przez inny podmiot, których właścicielem jest podmiot krajowy nieposiadający zezwolenia na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego, o którym mowa w art. 54 ustawy o podatku akcyzowym, które to wyroby akcyzowe zostały oznaczone podatkowymi znakami akcyzy przez Wnioskodawcę, jako prowadzącego skład podatkowy, gdyż :


1.


Wnioskodawca dokonuje czynności opodatkowanej, jaką jest wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego (art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym).


2.


Zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy (art. 45 ust. 1) czyli z dniem wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych przez prowadzącego skład podatkowy (art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym).


3.


Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą.


Zdaniem Wnioskodawcy istnieje możliwość wyprowadzenia przez Wnioskodawcę, ze składu podatkowego prowadzonego przez Wnioskodawcę, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów spirytusowych, winiarskich oraz wyrobów pośrednich, będących własnością podmiotów krajowych, nie posiadających zezwolenia na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego Wnioskodawcy, o którym mowa w art. 54 ustawy o podatku akcyzowym, na zlecenie tychże podmiotów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752, ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.


W myśl art. 114 ustawy obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.


Stosowanie do art. 116 ust. 1 ustawy obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

  1. podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;
  2. importerem;
  3. podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
  4. przedstawicielem podatkowym;
  5. podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
  6. właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  7. podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.

Na podstawie art. 117 ust. 1 ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.


Zgodnie z art. 125 ust. 1 ustawy podatkowe znaki akcyzy otrzymuje zarejestrowany, zgodnie z art. 16, podmiot będący:

  1. podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;
  2. importerem;
  3. podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
  4. przedstawicielem podatkowym;
  5. podmiotem dokonującym produkcji, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
  6. właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  7. podmiotem, o którym mowa w art. 116 ust. 1 pkt 7

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Stosowanie do art. 13 ust. 1 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy podatnikiem z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy jest podmiot będący właścicielem tych wyrobów, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu celnego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.

Zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy zezwolenie na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przez podatnika, o którym mowa w art. 13 ust. 3, zwane dalej „zezwoleniem wyprowadzenia”, dotyczy konkretnego składu podatkowego i jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 3 lata, albo na czas nieoznaczony, na wniosek podmiotu, który spełnia łącznie warunki określone w art. 48 ust. 1 pkt 2-6.


Jednocześnie w myśl art. 40 ust. 1 pkt 1 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są:

  1. w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,
  2. przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,
  3. przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej

Zgodnie zaś z art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5.


W myśl art. 45 ust. 1 ustawy w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.


Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy dla napojów alkoholowych, w którym produkuje wyroby akcyzowe (napoje alkoholowe), a także magazynuje wyroby akcyzowe objęte zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego, wyprodukowane przez inny podmiot (napoje alkoholowe). Wnioskodawca, jako prowadzący skład podatkowy, zamierza nanosić znaki akcyzy na wyroby akcyzowe magazynowane w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a wyprodukowane przez inny podmiot, których właścicielem jest podmiot krajowy nieposiadający zezwolenia na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego, o którym mowa w art. 54 ustawy. Następnie prowadzący skład podatkowy zamierza wyprowadzić ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia akcyzy, wyroby akcyzowe wyprodukowane przez inny podmiot, których właścicielem jest podmiot krajowy nieposiadający zezwolenia na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego, o którym mowa w art. 54 ustawy,oznaczone znakami akcyzy.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest ustalenie czy w analizowanym przypadku wyroby spirytusowe, wyroby winiarskie oraz wyroby pośrednie znajdujące się w składzie podatkowym Wnioskodawcy będące własnością podmiotów nieposiadających zezwolenia na wyprowadzenie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego będą mogły być oznaczane znakami akcyzy przez Wnioskodawcę, a następnie wyprowadzane ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przez Wnioskodawcę jako prowadzącego skład podatkowy oraz ustalenie czy w tym przypadku Wnioskodawca będzie podatnikiem akcyzy z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia akcyzy, wyrobów akcyzowych, których właścicielem jest podmiot krajowy nieposiadający zezwolenia na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego, o którym mowa w art. 54 ustawy, które to wyroby akcyzowe zostały oznaczone podatkowymi znakami akcyzy.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca jako podmiot prowadzący skład podatkowy zamierza nanosić znaki akcyzy na wyroby akcyzowe (wyroby spirytusowe, winiarskie oraz wyroby pośrednie) magazynowane w składzie podatkowym Wnioskodawcy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, wyprodukowane przez inny podmiot, których właścicielem jest podmiot krajowy nieposiadający zezwolenia na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego, o którym mowa w art. 54 ustawy, a następnie wyprowadzić przedmiotowe wyroby akcyzowe ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle powołanych powyżej regulacji prawnych Wnioskodawca jako podmiot prowadzący skład podatkowy będzie zobowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych (wyrobów spirytusowych, winiarskich oraz wyrobów pośrednich) podatkowymi znakami akcyzy zgodnie z art. 116 ust. 1 pkt 1 ustawy. W niniejszej sprawie bowiem właściciel przedmiotowych wyrobów akcyzowych nie posiada zezwolenia na wyprowadzenie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie mając na uwadze cytowane powyżej przepisy należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku wyroby spirytusowe, wyroby winiarskie oraz wyroby pośrednie znajdujące się w składzie podatkowym Wnioskodawcy będące własnością podmiotów nieposiadających zezwolenia na wyprowadzenie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego będą mogły być wyprowadzane ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przez Wnioskodawcę jako prowadzącego skład podatkowy. Przy tym w przypadku wyprowadzenia przedmiotowych wyrobów ze składu podatkowego przez Wnioskodawcę, to Wnioskodawca na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy będzie podatnikiem akcyzy z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia akcyzy, wyrobów akcyzowych, których właścicielem jest podmiot krajowy nieposiadający zezwolenia na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego, o którym mowa w art. 54 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj